Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbaarheidsdata van ingepot glazen voedsel


reconhell

Aanbevolen berichten

Ik heb bijv nu een klein voor raadje met glazen potjes allemaal op het zelfde moment gekocht maar heel uiteenlopende "tenminste houdbaar tot" datums.
Je zou denken dat als het zolang houdbaar is dat die datums meer bij elkaar zouden liggen?
Werkt de houdbaarheid hetzelfde voor deze producten?

capucijners 07/21
augurken 12/21
Appelmoes 09/21
Dopert/worteltjes 06/22

Hoelang zou dit echt houdbaar zijn? Ik lees over decenia' 30 jaar? En dat het na 5 jaar vitaminen verliest? 5 jaar na aankoop of na de  "tenminste tot" datum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
5 uur geleden, reconhell zei:

Hoelang zou dit echt houdbaar zijn? Ik lees over decenia' 30 jaar? En dat het na 5 jaar vitaminen verliest? 5 jaar na aankoop of na de  "tenminste tot" datum?

Zolang er geen zuurstof bij kan komen blijft het goed.

In theorie kan het nog door fotosynthese gaan bederven omdat het glas zit maar dat is ook de reden dat men adviseerd om het "koel en donker" te bewaren.

Resumerend: Hoor je nog een klik bij het openmaken? Dan is het nog goed.

Sommige zaken kunnen gaan oxideren door het zuurgehalte vanuit de binnenkant.

Je mag er van uit gaan dat je deze zaken over 15 jaar nog prima kan eten. En stel dat er zuurstof bij is gekomen dan ga je dat snel genoeg merken aan de geur bij het openmaken. Het is of 100% goed, of 100% bedorven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, martin zei:

Zolang er geen zuurstof bij kan komen blijft het goed.

In theorie kan het nog door fotosynthese gaan bederven omdat het glas zit maar dat is ook de reden dat men adviseerd om het "koel en donker" te bewaren.

Resumerend: Hoor je nog een klik bij het openmaken? Dan is het nog goed.

Sommige zaken kunnen gaan oxideren door het zuurgehalte vanuit de binnenkant.

Je mag er van uit gaan dat je deze zaken over 15 jaar nog prima kan eten. En stel dat er zuurstof bij is gekomen dan ga je dat snel genoeg merken aan de geur bij het openmaken. Het is of 100% goed, of 100% bedorven.

 

Oke, maar waarom zijn de "tenminste tot" data's zo verschillende als het op t zelfde moment gekocht is en t allemaal zolang erna om te eten is? En er geen verschil is of ik een augurk 15 of 30 jaar bewaar of doperten bijv.?

Mag ik vragen waarom je 15 jaar zegt en niet 30 jaar zoals sommige plekke claimen (voor blik bijv iig) Is het voor glas minder wil je z ggen?
 

aangepast door reconhell
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, reconhell zei:

Oke, maar waarom zijn de "tenminste tot" data's zo verschillende als het op t zelfde moment gekocht is en t allemaal zolang erna om te eten is? En er geen verschil is of ik een augurk 15 of 30 jaar bewaar of doperten bijv.?

Mag ik vragen waarom je 15 jaar zegt en niet 30 jaar zoals sommige plekke claimen (voor blik bijv iig) Is het voor glas minder wil je z ggen?

Ik denk dat het voornamelijk met aansprakelijkheid te maken heeft.

Stel dat je op je blik "t.m.h tot 2030" zou hebben staan dan ben je dus 9 jaar lang de sigaar als iemand zou claimen dat het niet goed is.

 

De reden dat ik liever 15 jaar gebruik i.p.v. 30 is omdat ik ooit een test heb gedaan met wat blikjes bronwater en ik had toch de indruk een minimale smaakverandering te proeven die te maken heeft met de kunststof coating aan de binnenkant van het blik.

Zie:

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/preptest-blikje-bronwater-15-jaar-over-de-tht.1518/

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-2-2021 om 13:20, reconhell zei:

Ik heb bijv nu een klein voor raadje met glazen potjes allemaal op het zelfde moment gekocht maar heel uiteenlopende "tenminste houdbaar tot" datums.
Je zou denken dat als het zolang houdbaar is dat die datums meer bij elkaar zouden liggen?
Werkt de houdbaarheid hetzelfde voor deze producten?

kapucijners 07/21
augurken 12/21
Appelmoes 09/21
Doperwt/worteltjes 06/22

Hoelang zou dit echt houdbaar zijn? Ik lees over decennia' 30 jaar? En dat het na 5 jaar vitaminen verliest? 5 jaar na aankoop of na de  "tenminste tot" datum?

Ik kom er nu op, dekseltjes willen ook nog wel eens roesten, vooral waar zeg maar de schroefdraadlipjes ziten op het glas, als die gaan roesten dan laat de deksel langzamerhand zijn grip kwijt en gaat de valium verloren.

Wat je kan doen is de deksel met gekookte lijnzaadolie insmeren en vooral daar waar de deksel grip heeft op het glas.

Het is ook niet verkeer blikken in te smeren met de Lijnzaadolie.

De Lijnzaad olie hard wat uit net als verf, maar behoud wel zijn roest werende werking.

 

Vroeger werden schepen aan de binnenkant onder de waterlinie in gesmeerd tegen roest, want de lucht condenseert daar op het metaal en zou dan gaan roesten.

Ook word het wel gedaan bij auto's om het onderstel te conserveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-2-2021 om 13:20, reconhell zei:

glazen potjes allemaal op het zelfde moment gekocht maar heel uiteenlopende "tenminste houdbaar tot" datums.

 

Staat er een productie datum op? Jij hebt ze dan wel op hetzelfde moment gekocht, maar dat wil niet zeggen dat het op hetzelfde moment geproduceerd is. Misschien zit daar ook een (deel van de) verklaring in? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Aardig filmpje en erg verhelderend. Niet alles wordt echter vermeld.

Het is waar dat bij blik en pot na twintig jaar of zo de inhoud nog eetbaar is.

Echter, mij verteld door iemand die bij een conservenfabriek werkt, de voedingswaarde neemt in de tijd wel af.

Twintig jaar na dato mag je er vanuit gaan dat de voedingswaarde van b.v. een pot/blik bonen met de helft is afgenomen.

Voor ons preppers geen probleem, wel goed om te weten.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 1-12-2023 om 15:45, Roel22 zei:

................

Twintig jaar na dato mag je er vanuit gaan dat de voedingswaarde van b.v. een pot/blik bonen met de helft is afgenomen.

Voor ons preppers geen probleem, wel goed om te weten.

Welke voedingswaarde is hierbij van belang.

Het aantal calorieën?

De mineralen en sporenelementen, zo ja welke?

De vitamines, zo ja welke?

 

Bij het preppen gaat het voornamelijk om het eerste, calorieën. Dat is hetgeen wat schaars wordt igv SHTF.

 

Vitaminen en mineralen zijn nog wel eens bij elkaar te scharrelen met wat kennis. Een tekort aan vitamines en/of mineralen, hoezeer men daar tegenwoordig om hamert, neemt meestal maanden in beslag. Mensen hebben in vroeger tijden altijd de winter overleefd op simpel basis voer met weinig vitaminen en mineralen. Vele voorjaarstradities gaan over de eerste vindbare vitamientjes, bv het zoeken naar pinksterbloemen (vit C) e.d. Kinderen plukten die en verkochten ze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het heb begrepen @Raycoupe ging de info die ik kreeg voornamelijk om de voedingswaarde wat betreft de mineralen etc. 

Zetmeel als in b.v. bonen zou weinig aan veroudering onderhevig zijn. 

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Hier niet zo'n probleem, ieder jaar levert de tuin weer vrachten voer voor het komende jaar. 😋

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...