Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Hermanusb

Wonen in Spanje [orieterende stappen]

Recommended Posts

De planning is om dit najaar medio september  een keer op het vliegtuig te stappen en eens de omgeving rond Barcelona te gaan kijken.

maar wel 30 km van de kust af.

ik hou absoluut niet van drukke omgeving of mensen massa's

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
6 uur geleden, Hermanusb zei:

De planning is om dit najaar medio september  een keer op het vliegtuig te stappen en eens de omgeving rond Barcelona te gaan kijken.

maar wel 30 km van de kust af.

ik hou absoluut niet van drukke omgeving of mensen massa's

Rij ook eens richting Girona (wel kouder in de winter/Pyreneeën) en Tarragona ( goedkoper en veel rustiger dan Barça en omgeving).

Deze post delen

4 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Rij ook eens richting Girona (wel kouder in de winter/Pyreneeën) en Tarragona ( goedkoper en veel rustiger dan Barça en omgeving).

Ik zal de tips onthouden.

Deze post delen

@FincaInSpanje

om de andere topic niet te vervuilen ga ik hier verder.

ik heb wel eens gekeken naar huizen als dit.

https://www.kyero.com/nl/property/7093892-villa-te-koop-torrevieja

ik wist niet dat ik in Spanje een hypotheek kon afsluiten.

stel je koopt iets als dit dan betaal je pakweg 40K cash en de reat als hypotheek.

dan woon je bijna voor niks.

dilemma is wel dat ik vreselijk graag op mezelf ben.

vandaar de finca of grotwoning.

moeders de vrouw ziet veel meer in bovenstaande woning,

echter de woonlasten zijn dan bijzonder laag.

ik zou er dan ook voor kunnen kiezen om zoiets als hierboven staat te kopen, hypotheek van 30K erop te zetten.

aflossing en rente is maximaal 200 per maand.

en dan in de buurt een finca kunnen kopen om gewoon lekker te kunnen bijkomen?

• Leuk 1

Deze post delen

In het zuiden van Spanje is 1 en ander inderdaad nog betaalbaar.

Maar als iemand die de laatste 15 jaar bezig is geweest om een familie grondstuk met villa te renoveren, een aantal kritische vragen:

- Hoe lang per jaar ga je er wonen (evt korte en lange termijn?)

Als je er minder dan voltijds woont, dan creëer je (voor jezelf en evt nabestaanden) een flinke succesie recht, repatriëring en begrafenis complexiteit. Reken erop dat je hier tijd, geld en aandacht aan moet besteden, tenzij je erop rekent dat we spoedig het medicijn tegen de dood ontwikkelen :-). (Overigens heb je dan weer nooit genoeg geld om dat uit te zitten..)

- Spreek je de taal en/of ben je van plan hier verder in te investeren?

Met alleen Engels red je je wel in de (duurdere) toeristische omgevingen. Maar al snel heb je Spaans of zelfs Catalaans nodig. Dit duurt enkele jaren op zijn minst. Ga ervan uit dat Engels sprekende leveranciers altijd de hoofdprijs vragen (want schaars zijn).

- Waarvan wil je je als prepper verzekeren door naar Spanje te gaan?

Je moet afwegen dat goedkopere grond, betere beschikbaarheid van sustainable energie bronnen en een gezonder klimaat / leefpatroon, wordt gebalanceerd door een instabielere democratie, een grotere macht van (met name fiscale) overheden* en een belabberde economie, gekoppeld aan grote immigratie.

In Nederland is het natuurlijk bizar veel duurder om te preppen, maar Spanje heeft zo zijn risico's die je wellicht niet wilt lopen.

JD

*er wordt al jaren 'gegraaid' bij pensionado's en haast ieder jaar komen er fiscale maatregelen bij met hetzelfde doel. Voor Catalonie geldt in het bijzonder dat de grotere macht van Madrid dit effect nog versterkt. Zoveel mogelijk met cash doen gaat steeds lastiger.

• Leuk 2

Deze post delen

De bedoeling is permanent die kant op te gaan maar we houden wel iets in NL aan.

de manier hoe we dat doen is niet de netste maar dat doen we wel.

We spreken beide goed Engels maar hebben geen enkel probleem met het leren van een taal.

Ik vertrek om meerdere redenen.

politieke klimaat hier staat me al lang niet meer aan.

ik wil een fijner klimaat om te leven.

het leven is een stuk goedkoper daar.

Nu heb ik best een goede pensioen en AOW voorziening maar ik verwacht dat de overheid deze nog wel gaat afromen.

ik heb geen zin om uiteindelijk in NL in de regen te gaan zitten zonder een cent te makken omdat de lasten hoger hoger en hoger worden om een zekere groepering aan het vreten te houden.

ik wil dus het liefste een finca met veel grond, desnoods ook een wat comfortabeler villa of appartement op max 30 km afstand.

het bos omdat ik het heerlijk vindt om in een hangmat uren in de schaduw te hangen. (Bwv spreken dan) omdat ik graag rust om me heen heb. Liefst zit ik daar met een hond. Heerlijk.

als ik mijn huis hier verkoop, en over een paar jaar keert een polis uit dan heb ik kapitaal zat om te vertrekken.

ik zal vanaf de verkoop van dit huis tot ik 65 ben over 7 jaar dus in NL blijven wonen.

zodra ik 65 ben dan vertrek ik.

mijn partner houd haar huurhuis in NL aan waar de kinderen blijven wonen.

ik wil mijn pensioen dan in spanje gaan gebruiken.

ik verwacht dan op ca 1100 netto uit te komen.

daar moet ik dan ca 25K hypotheek van betalen en van zien te leven.

dat moet lukken.

2 jaar later hebben we ons volledige pensioen en AOW wat een beste stuiver per maand zal zijn.

• Leuk 1

Deze post delen

Iets waar je rekening mee moet houden: Met je leeftijd moet je redelijk vlot je hypotheek aflossen. Mijn ouders van 64 hebben recent een vakantievertrek in San pedro Del Pinatar aangekocht (dichtbij Torrevieja, waar die bungalo in de buurt is). Zij moeten de hypotheek binnen 10 jaar aflossen ipv de standaard 30 jaar. Hierdoor zullen de maandelijkse betalingen ook een stuk hoger uitvallen. Het is wel een prachtig gebied daar! Wel erg toeristisch, vooral als je in een van de steden aan de zee gaat wonen. 

aangepast door DTV
  • Leuk 1

Deze post delen

Daar ga ik ook vanuit.

ik wil maximaal 40K hypotheek nemen.

pakweg 350 aflossing per maand.

maar de rente is weer te verwaarlozen.

Deze post delen

Gezien jullie leeftijd is het handiger om toch nu te kijken en eventueel te kopen.

1. Dan kun je de woning nog helemaal aanpassen naar je zin.

2. Je lost al een groot deel af.

3  Je levensverzekering zal een stuk lager uitvallen.

4. Je hebt al een goedkoop vakantiehuis.

5. Je kunt er aarden en de weg vinden onder de locals en evt vrienden en kennissen opdoen.

Daarnaast zou ik niet te groot kopen op deze leeftijd, want groot betekent meer werk/onderhoud. Eén , twee hectare lijkt me ideaal wat voor NL begrippen nog heel groot is.

Deze post delen

4 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Gezien jullie leeftijd is het handiger om toch nu te kijken en eventueel te kopen.

1. Dan kun je de woning nog helemaal aanpassen naar je zin.

2. Je lost al een groot deel af.

3  Je levensverzekering zal een stuk lager uitvallen.

4. Je hebt al een goedkoop vakantiehuis.

5. Je kunt er aarden en de weg vinden onder de locals en evt vrienden en kennissen opdoen.

Daarnaast zou ik niet te groot kopen op deze leeftijd, want groot betekent meer werk/onderhoud. Eén , twee hectare lijkt me ideaal wat voor NL begrippen nog heel groot is.

Komend najaar ga ik eerst kijken.

het huis zal niet te groot worden, daar kies ik bewust voor om de door jou genoemde reden.

ik wil er juist niet teveel werk aan hebben.

maar ik wil me kunnen afzonderen.

daarvoor zal ik een hele goedkope finca gaan kopen.

maar ik moet het eerst zien.

misschien is 1 ha wel groot genoeg.

ik koop sowieso wat eerder.

maar geen 7 jaar eeerde.

na mijn 62ste zal de aankoop moeten plaatsvinden.

ik wil een huis ook niet lang leeg hebben staan. Weer niet hoe het in Spanje gaat met krakers enzo.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...