Ga naar inhoud

Vraptor

Lid niveau 2
  • Items

    30
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Vraptor won de laatste dag op 26 april

Vraptor had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

254 profielweergaven

Vraptor's prestaties

Elementary prepper

Elementary prepper (2/11)

14

Reputatie

  1. Diesel als brandstof is een fantastisch product met alle voordelen die worden genoemd. Daarbij is het een stuk veiliger dan de makkelijk ontbrandbare benzine damp. Echter, er zijn ook best wel nadelen. Een diesel aggregaat is domweg zwaar. Iedere lichte dieselaggregaat die wij op de bouw gebruikten heeft het einde nooit gehaald omdat hij kapot trilde dan wel de onderdelen losscheurden. Voor mij alleen nog de zware exemplaren…(100+ kg). Een consumenten dieselaggregaat heeft 3000 tpm en maakt herrie. Kan je mee dealen maar in een woonwijk wordt het nooit geruisloos. Een proffesionele aggregaat maakt 1500 tpm en gaat richting brommen/zoemen afhankelijk van de isolatiekast. Prijzen € 7000 en meer Bij een storing heb je specialistische hulp nodig (verstuivers werken op 200+ bar…) terwijl Sjakie op de hoek met brommerkennis het motordeel van een aggregaat kan repareren. (Evenals een kettingzaag, bosmaaier of buitenboordmotor). Het is basistechniek. Het is een misvatting dat de huidige diesel lang bewaard kan worden. Doe je niks dan heb je binnen de korste tijd schimmel en algvorming. Tegenwordig wordt in de raffinaderij biodiesel gemengd met gewone diesel. Tevens is de zwavel verminderd=zwavelarm. Om diesel te bewaren is, behalve donker en koel, ook een biocide toevoeging nodig. Ieder jaar opnieuw en zelfs soms een shockbehandeling als de diesel te hard degenereert. Ik heb 1000 liter op stock en het kost jaarlijks tegen de €60 aan chemicalien. Ik denk in 0031 duurder. Het verbruik tussen benzine en diesel is naar mijn ervaring gelijk. De economie zit in de prijs van de producten. Mijn laatste 1000 liter rood kocht ik voor 90 cent. Nu kost een liter rode diesel 1,50…Euro 95 rond de 1,80 en gewone diesel 1,90
  2. Ik snap niet helemaal wat dit te maken heeft met het opwekken van stroom middels een aggregaat zoals zakhooi dit bedoeld. Dit is bovendien een onderwerp DHZ voor gevorderden. Lees de comments op YT, het is niet geheel risicoloos… Neemt niet weg dat ik als engineer het een heel interessant project vind. 8kW ga je niet redden, maar 2 kW is al aardig. Hang wel een een paar CO melders op en dan niet van de Mickey Mouse China dingen. Doet me denken aan standkachels in legervoertuigen waar je na een een paar uur slapen scheel van de hoofdpijn wakker werd…
  3. Een Aggregator stuurt slimme apparaten aan in huis of energieverbruikende processen bij bedrijven. Van tevoren voorspelt hij hoeveel stroomverbruik hij dan naar boven of beneden kan sturen. Een aggregaat is een machine die elektriciteit opwekt. In het aggregaat drijft een motor een generator aan. De generator zet deze mechanische energie om in elektriciteit. Populair gezegd: Een generator is het hele ding zoals je het koopt. De generator is het “dynamo” deel. Laten we hier eens mee beginnen…. Kijk op alle labels (van de apparaten die u wilt aansluiten) wat het stroomverbruik is in wattage (W). Kies een aggregaat daarbij van dat vermogen plus 50% (omdat er altijd meer op wordt aangesloten dan u denkt) (om startpieken op te vangen van bv een vriezer). Zolang je brandstof in een aggregaat doet blijft hij zijn werk doen. Een huis tuin en keuken aggregaat MAG echter niet constant blijven draaien. 2 uur aan is 1 uur uit (afkoelen). Een vrieskist af en toe een paar uur stroom geven en zoveel mogelijk de klep dicht houdt de inhoud bevroren (niet in Suriname, wel in NL: klimaatzone…) Ja, een generator maakt herrie. Ja, als iemand ie een anarchie de aggregaat wil hebben pakt hij het. Maar dat geldt ook voor uw geld, gereedschap en dochter. Er zijn ook geruisloze solaropties. eea is afhankelijk van lokatie en budget. Er staat heel veel info op dit forum die veel vragen zkunnen beantwoorden. Via zoekfunctie: alle inhoud en generator.
  4. Ik noem het nog steeds zo omdat het rood is. In Spanje is het gasoil A, B of C. A is belaste diesel, B is agrarisch en stookolie hoge kwaliteit (=rood) en C is stookolie lage kwaliteit voor verwarming. Er zijn regels maar bij de bank kan je een certificaat B halen als je een generator, tractor of bv een bobcat hebt.
  5. En om het verhaal af te maken: Ik nam deze aggregaat omdat het een diesel is, een merk dus spare parts en hij is op afstand te starten. Bij direct ingespoten diesels kan dat (geen voorgloeien), het is starten lopen. Bij benzine is dat bijna nooit mogelijk ivm choke (tenzij moeilijke constructie). Ik gebruik rode diesel. Iedere 200 uur filter en olie vervangen.
  6. Ik heb laatst deze gekocht. Weegt 150kg. Verplaatsen met wieltjes gaat verbazingwekkend goed. Litertje per uur bij 75% belasting. Hij levert max 6,5Kw. Max 4 uur aan dan rust want het is een 3000tpm aggregaat. Wil je constant moet je aan een 1500tpm. Die wieltjes maken het prima mogelijk om hem met rijplaten in de aanhanger te zetten. Wel met kleine lier. Hij is voor backup solar en voor lassen, dat gaat tot op zekere hoogte prima. Niet te dikke electroden.
  7. Een diesel onder de 5kv wordt moeilijk. Een diesel heeft zijn massa nodig omdat hij anders kapot gaat. Massa is gewicht. En dan daarbij, de meeste diesels hebben AVR en geen inverter techniek aan boord. Een tip: kijk naar iets wat repareerbaar is (reserve delen), anders duurkoop…
  8. Daarin is aanbod genoeg. Grotere vermogens, bijna niet te tillen en een zuivere sinus uitgang mono of trifase stroom.
  9. Denk Chloordioxide. In NL moeilijk in andere landen online bv Amazon. Je kan het ook zelf maken. Google.
  10. Tja. Rus verkoopt de overtollige EU olie met 20% korting aan India, die verkoopt het door aan ZuidAfrika (+15%), die verkoopt het door aan Brazilie(+15%), die verkoopt het aan de UK (+15%) die verkoopt het door aan de EU. Wat tax, heffingenen accijnzen erbij en hopla u betaald 130%. En dat allemaal op papier want de olie komt de tanker niet uit want die vaart onder Panamese vlag. Zet u alvast met Kerst een warrme muts op? 😂
  11. Heel goed Mevrouw Grijpstra! Eindelijk eens een onderwerp wat er toe doet en bij iedere denker als nummer 1 op de lijst zou moeten staan. Ieder jaar zou dit onderwerp moeten worden opgerakeld. Geen stroom meer is terug naar de middeleeuwen met de mensheid. We dansen wat dat betreft op een vulkaan. En voor de compleetheid: Geen stroom is geen water, verwarming of brandstof meer. Geen logistiek of supermarkten. Chaos en plunderingen is de next step. Ik heb zelf regelmatig te maken gehad met stroomuitvallen voor een maximaal 4 dagen op dorpen nivo. Dat was goed overbrugbaar. En toch gaf het altijd een unheimisch gevoel. Die onzekerheid en onwetendheid. Opeens heel veel dingen die het niet doen en de moeite die alles kost of niet mogelijk is… Voor starters: gooi de aardlek er maar eens uit voor een tijd en kijk hoe u zich voelt ( en dan heeft u nog het voordeel dat u een knop kan terugzetten om de onzekerheid op te heffen….). Ja maar de stroomvoorziening kan weer worden opgestart? Met heel veel moeite. Na een blackout kwam de voorziening stotterend op gang met enorme pieken en dalen in de spanning (=apparatuur kaduuk) dat duurde vaak nog eens dagen. En dat was dan een zeer beperkte regionale storing. Hoe dan ook, dit overkomt mij nooit meer.
  12. Hey die @Luli. Bij koop van onroerend goed maakt het toch niet uit van wie je het koopt? “Rare” dingen gebeuren pas bij schenking of bij erven. Je hebt twee partijen zijnde de verkoper en de koper. Uiteraard moeten de eigendomspapieren er zijn (escritura) om uberhaupt het eigendom over te dragen bij de notaris.
  13. Dat wordt Andalusië in het zuiden of Costa Blanca regio Benidorm, waar een micro klimaat heerst aan de kust. Echter, als je het achterland in gaat voor de rust en privacy kom je al gauw in hoger gebied: meer neerslag, kou en soms sneeuw.
  14. Hallo landverhuizers, Een paar opmerkingen. Veel grond klinkt in de praktijk handig echter de ligging is toch echt de key voor een rustzoeker. Ik heb laatst een hectare gekocht in het achterland van Tarragona. Aan twee zijden omgeven met zogenaamd monte publico: Dat zijn stroken grond van de gemeente die niet bebouwd gaan worden, een soort wildstroken met prikkelbosjes en rotspartijen. De twee resterende zijden zijn lager gelegen akkers met olijfbomen waar af en toe wordt geploegd, gesnoeid of geplukt. Zet je huis in de hoek en je bent 80- 90 meter van de grens zonder 4 hectare aan te schaffen. Overigens bestaan er regels die afstanden tussen huizen in het buitengebied onderling bepalen. In ons dorp is dat 300m onderlinge afstand. Bedenk in de vallei is rust, op de berg lawaai. Let op hoeveel mensen de toegangsweg moeten gebruiken: ons weggetje loopt dood. Let erop of hoger gelegen gebieden inkijk hebben op je grondstuk. Pas op met schotels en zonnepanelen ivm inbraak. Ik zou altijd gaan voor een ommuurde schuur of huis waar installaties op de grond staan en dus niet op het dak. Heel belangrijk is positie zonnepanelen op zuid en optimaal op de winterzon( rond de 45 graden) zomers nooit problemen met energie, in de winter kort licht en lage baan...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...