Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slaaptekort in de Survival situaties


Aanbevolen berichten

Wat er al wordt gezegd dat 'een zwaar onderschat onderwerp is' is keihard waar.

 

We sporten voor uithoudingsvermogen maar slapen is ook sport (voor de hersenen). Je hersenen rust geven is ruimte creëren voor oplossingen. Het verwerkingsproces krijgt op dat moment de volledige ruimte en er zijn zat voorbeelden waarom je na een nachtje slaap op een situatie beter reageert. We hebben ook niet voor niets het gezegde 'daar moet ik een nachtje over slapen'.

 

In mijn geval heeft slaap ook een grote persoonlijke waarde dus misschien ben ik wat bevooroordeeld.

 

Hoe gek het ook klinkt maar je ogen sluiten en op de bank een 2 uur je ogen dicht doen is ook een topper om te rusten.. ookal slaap je niet, zolang je maar niet gestoord wordt. Ik hoor wel eens dat als mensen dat doen er 'slechter' uitkomen dan er in gaan. Ik zelf heb dat heel af en toe, maar een stevig prakkie eten kan je binnen een half uur van 0 naar 150% krijgen en dat is denk ik in een BOL tijdens een SHTF toch wel een redelijke tijd om op te starten.

 

Ik beschouw mensen zonder BOL in een SHTF ook in een kritieke achterstand als het op slaap aankomt. In mijn BOL staat in ieder geval degelijke bedden + matrassen en al het materiaal waar je op ligt of in om draait is van 'natuurlijke' materialen zoals bijv. tijk, wol en katoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een mens is tot veel in staat als de inzet hoog genoeg is. Als je leven of je gezin er van afhangt kan je héél lang zonder slaap.

 

Mijn (triest) persoonlijk record ligt op 72 u. Tot voor een tweetal jaar geleden sloeg ik om de week een nacht over waarbij ik dan 48 u aan één stuk wakker bleef én normaal ging werken. Niemand heeft dat ooit gemerkt. Als je twee nachten nauwelijks slaapt, dan geef ik je mee dat je de derde nacht wel slaapt. Als ik met een probleem worstel of gevaar bespeur, dan gaan bij mij de alarmbellen af waardoor ik niet kan slapen zolang het probleem niet opgelost is. In dergelijk periodes mijd ik autorijden en alcohol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg waar kan ik valeriaan vinden? het klinkt voor mij als een wonderkruid ( wonder want het zou precies zijn wat ik nodig heb;) ) Ik ben namelijk wel een fan van homeopathie, maar dien op de ouwe-vrouwtjes-hekseketel manier dan. Het beste medicijn is gewoon uit de natuur te halen, kwam dit uit een boek van "grootmoeders tips"? het zou me niks verbazen!

 

Let op homeopathie heeft niet zoveel met kruidengeneeskunde te maken. Homeopathie= zeer sterke verdunningen, Kruiden= werkzame stoffen!!

 

Er zijn naast Valeriaan nog wel meer kruiden tegen slapeloosheid:

 

Slaapmutsje, of Goudpapaver (Eschscholzia Calefornica) Gebruik ik zelf weleens, werkt ene keer erg goed, andere keer wat minder.

Griffonia Simplicifolia, extracten verkrijgbaar, helpt bij serotinevorming

Citroenmelisse (Melissa officinalis) werkt rustgevend op het zenuwstelsel

Cannabis Sativa, de olie is de allerbeste slaapverwekker die er is.

Ashwaganda (Withania Somniferum) Gelijk een enorme gezondmaker op celniveau.

Passiebloem (Passiflora incarnata) Ook prachtig in de tuin natuurlijk

Rozemarijn en Tijm, bij uitputting en zenuwen niet kunnen slapen.

Echte Kamille (Matricaria recutia) helpt goed bij kinderen.

 

Tinctuur maken, grofweg: Blaadjes en bloemen 2 maanden net onder de alcohol (jenever of wodka 40%) zetten in een jampot. Elke dag schudden en dan afzeven. Bovenstaande kruiden zijn veilig om 3x per dag 3 ml in te nemen, of 5 ml voor slapen gaan. (behalve de cannabis olie, daar gewoon één druppeltje van onder de tong als je niet kan slapen) Bij wortels en houtige gewassen neem je alchohol met een percentage van 60%. Er zijn van sommige kruiden ook gewoon capsules beschikbaar op internet.

 

Het voordeel van een tinctuur maken is dat het 3 tot 5 jaar houdbaar is, misschien zelfs langer in een shtf.

 

Disclaimer: let op bij zwangerschap! Bij twijfel of het wel het goede kruid is, niet doen. Kruiden zijn krachtige geneesmiddelen en kunnen sterke (on)gewenste uitwerkingen hebben. Vooral in combinatie met medicijnen, zoals betablokker en bloedverdunners, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg mijn oma heeft citroenmelisse en daar kan je dan thee van maken, maar mijn moeder heeft passieflora! hoe kan ik dat dan klaarmaken en wat moet ik dan hebben van de plant ( blaadjes, steel, bloem, wortels . . . )?

 

en over die waarschuwing in combinatie met medicijngebruik, ik slik voor mijn concentratie en controle over mijn emoties ( niet meteen van het ergste uitgaan ik huilde altijd wat sneller ;) ) concerta 36Mg, kan dat nog complicaties hebben? tegen de tijd dat ik ga slapen is die wel zo'n beetje uitgewerkt maar toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou mijn moeder is ADHD, mijn oom ADD en . . . we hebben gewoon heel veel in de familie zitten, en ADHD is eerste graads erfelijk ( van je ouders erfelijk ) en in een SHTF zou ik goed zonder kunnen ( 'k zou ook wel moeten, dan kan ik wellicht mijn overige weekvoorraad verkopen :o )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dit ook staven met links?

 

Om eerlijk te zijn niet met links. Ik baseer dit op de mogelijkheid dat ik dit zelf kan. Ook mensen uit mijn omgeving zijn als ik ze het vraag bekend met het bestaan er van.

 

Voor de duidelijkheid, we zijn geen batterij. Dus nu extra uitrusten om volgende week meer te hebben zit er niet in. Ik gok dat langer dan 72 uur vooruit niet meer werkt. Het zit hem er in dat goed geslapen of heel goed uitgerust zijn een verschil is en dat kan nou net hetgene nodig zijn om je een voordeel tegen in SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip om een 8 uurtjes wakker te blijven en het slaperig gevoel weg te krijgen is erg simpel.

Ik heb via mijn zus, werkzaam in de verpleging de tip gekregen, dit is voor het nachtpersoneel een veel gebruikt middel.

 

Men kope bij de drogist een pakje paracetamol met coffeïne, kost bij Kruidvat iets van 1,50 voor 20 pillen.

 

Dan heb je de voordelen van paracetamol en je wordt weer helder en het slaapgevoel verdwijnt. Toch ongeveer 6 uur werkzaam.

 

Heb een pakje in mijn BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn niet met links. Ik baseer dit op de mogelijkheid dat ik dit zelf kan. Ook mensen uit mijn omgeving zijn als ik ze het vraag bekend met het bestaan er van.

 

Voor de duidelijkheid, we zijn geen batterij. Dus nu extra uitrusten om volgende week meer te hebben zit er niet in. Ik gok dat langer dan 72 uur vooruit niet meer werkt. Het zit hem er in dat goed geslapen of heel goed uitgerust zijn een verschil is en dat kan nou net hetgene nodig zijn om je een voordeel tegen in SHTF.

 

volgens mij bij de verdediging van een brug bij Maastricht was er een groep geallieerden die het vijf volle dagen uithielden om te vechten tegen de Duitsers terwijl ze wachtten op versterking van parachutisten, daarna moesten ze zich overgeven, maar ze hebben het wel 5 dagen uitgehouden! dat is iets meer als 72 uur. Maar in de oorlog was het dan ook wel erg belangrijk om wakker te blijven want er hing een hele boel van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op homeopathie heeft niet zoveel met kruidengeneeskunde te maken. Homeopathie= zeer sterke verdunningen, Kruiden= werkzame stoffen!!

Ah je was me voor! Veel mensen denken dat homeopathie hetzelfde is als fytotherapie, maar dat is dus absoluut niet zo! Wat je zegt klopt, bij homeopathie wordt een bepaalde stof zo sterk verdunt, dat er uiteindelijk niets traceerbaars meer over blijft van die bepaalde stof. De werking van homeopathie is nog altijd niet wetenschappelijk bewezen.

Bij fytotherapie wordt gebruik gemaakt van de geneeskrachtige eigenschappen van een plant. De geneeskrachtige werking van kruiden is wel degelijk bewezen, sterker nog heel de huidige farmaceutische industrie is hierop gebaseerd (het synthetisch produceren van de werkzame stoffen). Het bekende riedeltje "baat het niet dan schaadt het niet" gaat in veel gevallen dan ook niet op, aangezien het gewoon gaat om medicatie die ook (ernstige) bijwerkingen kan hebben. Bijv digitalis kan gebruikt worden bij hartproblemen, maar is verder zo giftig als het maar zijn kan.

 

Nog een aanvulling op melatonine, het is inderdaad een lichaams-eigen stof, toch wil dit niet zeggen dat het nooit kwaad kan om in te nemen. Bijvoorbeeld bij mensen die bekend zijn met winterdip of winterdepressie-achtige klachten wordt het gebruik van melatonine sterk afgeraden, omdat zij in de herfst- en wintermaanden juist teveel melatonine aanmaken wat bijdraagt aan de dip/depressie. Innemen van melatonine zou de klachten dan ook kunnen verergeren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aanvulling, dat over de melatonine is mij overigens verteld door mijn toenmalige GGZ-behandelaar ivm winterdepressie, en ik ging er van uit dat hij wel zou weten waar hij het over had. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de info nog niet gecheckt heb.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ook helpt bij winterdepressie: neem een hond, dan moet je wel naar buiten om dat beest uit te laten, en je moet hem/haar natuurlijk ook wel eten geven, dus tussendoor naar bed gaan zit er dan ook niet meer in ( niet zelf ondervonden, ik heb geen winter dip maar ik heb het ergens gelezen van iemand die in de winter wel dipt en die had die tip gegeven )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...