Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Na aanleiding van ons zwembad weet ik dat er ook zonnecollectoren te koop zijn, die niet erg duur zijn en flexiebel. Mijn vraag is kun je hier iets mee als je er iets tussen zet en heeft het genoeg vermogen dan, voor bv een koelkastje uit de vrachtwagen (12 volt)? Blijkbaar zullen de zonnenpanelen die bij ons op het dak staan niet de moeite zijn om om te zetten, dat begrijp ik uit wat ik lees hier op het forum.

 

http://www.aperfectpool.nl/intex/zwembad_zonnecollectoren.htm

 

Sorrie, vraag is onduidelijk!

Volgens mij haal je zonnepanelen die water rechtstreeks verwarmen, met PV panelen door elkaar?

Anders snap ik je vraag helemaal niet?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Kom net de site http://v3solar.com/ tegen, met een erg interessant nieuw ontwerp van de bestaande technieken. Met meer rendement tegen lagere kosten dan bij 'platte' panelen. (zeggen ze) :)

 

Jammer dat er nergens prijzen worden genoemd. En getallen over efficientie. Lastig vergelijken.

 

Zo'n punt levert als ik het goed zag en kwp. Een beetje huishouden zou 4 van die dingen op zijn dak moeten hebben. Probleem een presenteert zich, hoe monteer je zo iets op je pannendak. Dan gaat zo'n ding met 60 toeren per minuut draaien. Dat kost niet alleen stroom (200kwh per jaar oftewel een vijfde van een energiezuinig tweepersoonshuishouden), maar het zal ook geluid maken. Volgens de makers hoor je dat maar tot op een meter afstand en is het een plezierige zoem. Of dat ook zo is er vijf op je dak staan vraag ik me af. De makers hebben trouwens zelf ook nog geen idee hoe je vijf van die dingen op je dak krijgt :) Ze kijken nu naar palen die je in je tuin kan zetten. En je wordt denk ik horendol van die draaiende dingen. Je kan ze ook niet te dicht op elkaar zetten anders beschaduwen ze elkaar waardoor het vermogen inzakt. Tenslotte zijn ze nogal hoog en onhandelbaar.

En wat ik dan het mooiste vind. Op de FAQ pagina staat de vraag of er net als gewone panelen 20 jaar garantie op de V3Solar zit. Het antwoord is dat je ook geen tien jaar oude mobiel wilt gebruiken. Het gaat erom dat je je kosten op dit moment verlaagt en niet over 20 jaar. Wat dan wel de garantietermijn is wordt niet gezegd.

 

Als het inderdaad werkt zoals ze stellen kan dit zinvol zijn om een weiland buiten de stad mee vol te zetten. Het voordeel van de platte panelen is dat ze makkelijk op je dak te leggen zijn en daar voldoende kunnen opbrengen voor je jaarlijkse energieverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Leveranciers van zonnepanelen melden een toeloop van zelfs hele straten en bewonerscollectieven, mede dankzij subsidie en een laag btw-tarief op plaatsing.

 

Run op goedkope zonnestroom

Consumenten maken gretig gebruik van gunstige omstandigheden om zonnepanelen aan te schaffen.

http://www.nu.nl/economie/3375381/run-goedkope-zonnestroom.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op het moment een ontwikkeling gaande bij zonnepanelen. Een paneel dat nano-frame gebruikt om heel efficient de golflengtes te absorberen. Die krijgen een veel hoger rendement dan de gewone PV panelen.

http://www.extremetech.com/extreme/142962-princetons-nanomesh-nearly-triples-solar-cell-efficiency

Zodra deze op de markt komen, wil ik ze wel hebben. Goedkoper, en vele malen efficiënter dan de huidige panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een (misschien wel heel stom?) idee waar ik graag de reactie van de beter geïnformeerden over zou ontvangen.

Vooropgesteld: dit is zomaar een wild idee en ik heb geen idee over de haalbaarheid. Maar zo te lezen zijn hier wel een paar leden die zo uit hun hoofd een grove berekening zouden kunnen maken waaruit blijkt dat dit totaal niet (of wel) werkt.

 

Stel dat ik de overcapaciteit van mijn pv-panelen en/of windmolen niet in accu's zou stoppen maar naar een pompje routen. Dat pompje pompt dan water uit een flinke water container de berg op (of de watertoren in). Als ik dan stroom nodig heb op het moment dat er geen wind / zon is zet ik het klepje open (ok, daar is dan toch een kleine accu voor nodig om de regelaar aan te sturen) en stroomt het water dus door buis 2 naar beneden langs een turbine.

 

Mijn hoop is dat dit systeem redelijk onderhoudsvrij is, 1000 liter vaten zijn redelijk goedkoop (2de hands) te krijgen verder is het PVC pijp en zal de water turbine denk ik het duurste onderdeel zijn. Maar levert het wel voldoende op? Of moet je dan 10.000 liter vaten hebben en komt het dus niet uit omdat je dan genoeg overcapaciteit moet hebben om 10.000 liter de berg op te pompen?

 

Uiteindelijk is het natuurlijk relatief aan de situatie, een paar led lampjes, of een koelkast + computer + tv enz enz. Voor een paar led lampjes zou ik gewoon een accu gebruiken dus laten we er vanuit gaan dat er toch minstens een koelkast aan hangt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, als ik zoiets dan aan een ander vraag vind ik zelf ineens al weer wat antwoorden...

 

Waterturbine:

Model No XJ14-02DCT4-Z Head 10-14

Flow 2-4 Litres per second

200watts 220 volts 1500rpm

 

Dus in 1000 liter doorheen. Dat wordt een fijne watertank (meer een stuw-meertje). Misschien zou het kunnen als je een meer aanlegt bovenop de berg en dan moet je flink wat overcapaciteit aan wind/zon hebben om dat water steeds weer terug omhoog te pompen. Laar dus maar zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, als ik zoiets dan aan een ander vraag vind ik zelf ineens al weer wat antwoorden...

 

Waterturbine:

Model No XJ14-02DCT4-Z Head 10-14

Flow 2-4 Litres per second

200watts 220 volts 1500rpm

 

Dus in 1000 liter doorheen. Dat wordt een fijne watertank (meer een stuw-meertje). Misschien zou het kunnen als je een meer aanlegt bovenop de berg en dan moet je flink wat overcapaciteit aan wind/zon hebben om dat water steeds weer terug omhoog te pompen. Laar dus maar zitten...

 

Wel off-topic maar ik vind dit een leuk idee, volgens mij een kwestie van efficiëntie. Het mooiste is natuurlijk 'oneindige' energie waarbij je geen externe toevoer nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oneindige energie zonder externe toevoer is natuurlijk onmogelijk. Je kan ergens niet meer energie uit halen dan je er in stopt... Maar als je stromend water hebt waar je een turbine in mag plaatsen dan is dat natuurlijk heel mooi.

Back to zonnepanelen / off-grid stroom. De meeste serieuze setups off-grid bestaan volgens mij uit pv-panelen + kleine windmolen + diesel (zonnebloemolie) generator en kosten je een rib uit je lijf als je goed spul wilt wat nog eens 20 jaar mee gaat. In Nederland kom je inderdaad bijna alleen maar systemen tegen die niet off-grid zijn maar het teveel aan stroom terugleveren aan het net voor halve prijs. Dergelijke systemen kan je niet "eventjes" omschakelen naar een off-grid systeem als de netstroom uitvalt want bij zo een off-grid systeem komt veel meer kijken. Door terug te leveren aan het net, waardoor er minder bij komt kijken en ook bijna geen onderhoud nodig is verdienen die panelen zich op gegeven moment nog eens terug, vooral als je ook nog subsidie kan krijgen.

 

Interessant weetje over PV panelen: vaak hoor ik mensen zeggen "waarom hebben ze in "zonnig land x" niet overal panelen? > Die dingen worden minder efficiënt als ze heet worden. Wat dat betreft is juist Nederland (en met name ook Duitsland) uitermate geschikt voor zonne-panelen. Voldoende licht maar niet te heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 2 maanden later...
Ikea?

 

IKEA-zonnepanelen op Nederlandse daken

Na Groot-Brittannië gaat de Zweedse meubelgigant IKEA ook in Nederland zonnepanelen leveren.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23111834/__IKEA-zonnepanelen_op_Nederlandse_daken__.html

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ikea-start-verkoopt-zonnepanelen-nederland

 

Ikea Utrecht heeft ze nu te koop. En volgens goed ingelichte bronnen loopt dat als een zonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...