Ron Doe Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Stel dat het zeer binnenkort fout gaat en 'degenen die een BOL elders hebben' willen vertrekken. Als het niet direct om de hoek van de straat is, maar 2-3 (of meer) dagen reizen... Op dit moment is het nog zomers weer (langere dagen en kortere nachten) en wat heeft dan jullie voorkeur? Zou je liever overdag reizen zodat je alles goed ziet, of 's nachts zodat je zelf gebruik kan maken van de duisternis en je minder opvalt. Out of sight, out of mind, once seen is always remembered... Ik bedenk ineens een subvraag: Als je dan toch rijdt, maak je dan liever gebruik van grote wegen of van binnenwegen? Zolas ik het nu zie zou ik overdag vertrekken en gebruik maken van andere wegen dan tolwegen (mijn BOL bevindt zich in NW-Spanje), maar ik ben juist lid geworden van dit forum om van anderen wat op te steken... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Waar ik het terrein en de weg ken 's-nachts. Waar ik onbekend ben zodra het licht wordt totdat het wat te warm of te druk wordt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 als je de wegen door en door kent zou ik in de nacht gaan, ken je ze ongeveer wel dan zou ik voor overdag kiezen want een klein beetje twijfel plus redelijk wat adrenaline en misschien wel paniek van een echte bug-out kan voor verkeerde beslissingen zorgen. echte punt is gewoon op tijd weggaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 echte punt is gewoon op tijd weggaan. Dat lijkt me ook. En is tevens de achilleshiel. Wanneer vertrek je? Als er toevallig vier ministers bij dezelfde persconferentie aanwezig zijn of als de eerste bodybags met Nederlandse militairen arriveren? Ik denk dat je moet anticiperen op dat wat er in Europa gaande is en hoeveel mensen er al op weg naar een vluchtbestemming zijn. Als je nu al in paniek bent zou ik lekker de peage nemen en onderweg af en toe lekker een kleurtje opdoen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wesp Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Beetje afhankelijk waar ik doorheen moet. Ik zie toch vaak hier in de stad dat groeprn jongeren zich met name in de avond verzamelen. Dus een urban bug out zou ik bij voorkeur in de vroege ochtend doen. In de bewoonde wereld, zeg maar ff boerenland in de nacht en bossen bij voorkeur overdag. Als er uberhaubt te rijden valt dan uber die autobahn nach ostdeutschland. Binnenwegen geeft toch altijd meer dorpen en bewoners. Mits het geen europese shtf is. Anders bug ik in. Overstroming, rellen, stroomuitval naar me schoonfamilie in duitsland. Ww3 lekker thuisblijven. Wellicht komen de kleintjes van daar dan hierheen. Maken we er hier een zimmerfrei van. Trouwens...als iemand nog een BOL zoekt, kijk dan naar de oude boerderijen op immobilien.de bundesland sachsen anhalt, en dan noordelijk van wolfsburg. Veel grond, oude gebouwen onder de ton. Tis maar een tip. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Belangrijk is dat jij weg bent voor de wegen dichtslibben met vluchtende Nederlanders. En geloof me, bij een shtf lopen de wegen eerder dicht dan jij je auto kunt starten. Zaak is dus op tijd te vertrekken. Ik ga liever een keer te veel naar mijn BOL dan dat ik het risico loop om er helemaal niet te geraken doordat het verkeer vast staat met alle gevolgen van dien. Want dan kun je beter gewoon thuis blijven. Je wilt echt niet in zo'n file staan op zo'n moment. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ron Doe Geplaatst: 13 augustus 2014 Auteur Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Ik ben sowieso niet van plan te laat te vertrekken: liever bloo-jan dan doo-jan. Sterker nog: we hebben van alles klaar staan (ik zeg niet we hebben alles klaar, want volgens mij heb je dat nooit) en als we denken dat het erg tricky wordt, lassen we een 'extra vakantie' in en kijken dan wel vanaf onze BOL hoe zaken zich ontwikkelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wesp Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Krijg je ook nog te maken met je baas. Als je een paar keer te vroeg en voor niks de kuierlatten neem hoef je daar niet meer terug te komen. Ook iets om over na te denken. Maakt het besluit tot weer gecompliceerder. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Tenzij je een high-tech BOV hebt met infrarood camera's en verlichting, zodat je je normale verlichting uit kunt doen op bepaalde stukken, is 's nachts rijden niet verstandig. Ik heb de rit NL-SE nu vaak genoeg gereden om heel duidelijk te weten dat donkere uurtjes 10x meer energie en concentratie vragen dan overdag. En zeker bij een bug-out waarbij er toch al verhoogde stress is, lijkt 't me erg onwenselijk om in 't donker te gaan rijden. En zoals anderen ook al zeiden; het is zaak om op tijd weg te zijn, want als de poep de ventilator echt goed raakt dan loopt het hele NL wegennet in een paar minuten volledig vol en staat alles vast. Of 't nou dag of nacht is maakt dan ook niet meer uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 13 augustus 2014 Delen Geplaatst: 13 augustus 2014 Ik reis het liefst snachts. In geval van shtf zou het waarschijnlijk overdag reizen zijn omdat het geplande voertuig zeer moeilijk te camoufleren is en het snachts een stuk makkelijker te camoufleren en verdedigen is. Daarnaast is het vanwege offroad capaciteit ook onverstandig om snachts te rijden. Er zitten nogal wat kuilen in sommige bermen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nitrogenix Geplaatst: 14 augustus 2014 Delen Geplaatst: 14 augustus 2014 ik zou sóchtends vroeg gaan, eigenlijk in sommige jaargetijden zowat eind van de nacht. dan slaapt het tuig en heb je wat licht Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 15 augustus 2014 Delen Geplaatst: 15 augustus 2014 zoiezo snachts, voor veel mensen is dit onnatuurlijk en dus rustiger, en aangezien ik pas 10 jaar snachts rijd is dit voor mij 2e natuur in geval van shtf zal je de weg afmoeten, wegen/paden zijn voor mensen die graag in een hinderlaag lopen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 15 augustus 2014 Delen Geplaatst: 15 augustus 2014 ik zou sóchtends vroeg gaan, eigenlijk in sommige jaargetijden zowat eind van de nacht. dan slaapt het tuig en heb je wat licht Tuig slaapt nooit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 15 augustus 2014 Delen Geplaatst: 15 augustus 2014 Het is afhankelijk wanneer ik reis, doordeweeks of weekend en welke route ik neem. Ik probeer grote knelpunten/steden te vermijden tijdens spits. In de nacht rijden is lastiger behalve als je xenon lampen hebt, dat scheelt een slok op een borrel. Daarnaadt ligt het ook aan het seizoen. In de zomervakantie wil je liever niet in de weekenden rjjden en in de winter is dat juist lekker rustig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ron Doe Geplaatst: 15 augustus 2014 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2014 Stel nou dat het inderdaad fout gaat en ineens ontstaat de noodzaak om te vertrekken, dan is het wellicht handig dat je van te voren nummerplaten nagemaakt hebt die horen bij het land waar je doorheen trekt. Mijn BOL ligt in Noord-Spanje en het zou zomaar kunnen dat ze onderweg een auto met Franse nummerborden minder argwanend bekijken dan een auto met een buitenlands kenteken. Nou zijn 'echte' nummerplaten lastig na te maken, maar met wat ivoorkarton in verschillende diktes kun je een aardige imitatie maken. Neem dan wel een nummer dat op een zelfde merk / type / kleur auto zit als dat je hebt, da's altijd handiger. Natuurlijk is zoiets alléén bruikbaar in een nood-situatie en zelfs dan kun je er problemen mee krijgen wanneer je aangehouden wordt door de politie (hoewel die dan waarschijnlijk wel iets anders aan hun hoofd hebben) en het is natuurlijk níet de bedoeling om deze truc uit te halen wanneer je van plan bent om verkeersovertredingen te maken. Vanuit Frankrijk sturen ze de bekeuring voor een snelheidsovetreding sinds begin dit jaar trouwens gewoon naar je huisadres. En nee, dat is géén loze bewering, maar de waarheid. ik heb dit zelf al bewezen:p Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ron Doe Geplaatst: 15 augustus 2014 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2014 Oja, je verwisselt natuurlijk niet je eigen nummerplaten voor de 'fake' platen, maar met een tie-wrapje kun je ze wel makkelijk vastzetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.