Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voor mij gewoon Zibro-olie, geen Farmlight


Aanbevolen berichten

Vorige week ben ik de grens over gereden om voor nog geen € 1.80 per liter originele Zibro Plus Extra-olie te kopen. Voor die paar centen verschil met bijvoorbeeld Farmlight ga ik geen risico lopen. Zeker niet omdat ik de klantenservice van de fabrikant van de lampenolie heb gesproken en deze me verzekerde dat Farmlight op de lange duur niet geschikt is voor Zibro-kachels.

 

Verkoopster Heidi in het altijd gezellige Minderhout verklaarde dat het grote verschil in prijs tussen de Zibro-olie in Nederland en België (op een paar centen na een euro per liter!!!) veroorzaakt wordt door de abnormaal hoge accijns in Nederland. Heb hier echter nog niets over op internet kunnen vinden.

 

Daarnaast kocht ik nog 60 liter losse zwavelarme petroleum. Volgens dezelfde verkoopster uitstekend geschikt voor de Zibro-kachel. Ik ga dat op mijn gemak uitproberen met een wat ouder Zibro-kouskacheltje. Vooralsnog wil ik mijn laserkachel er niet aan wagen, net zomin als ik Farmlight daarin vertrouw.

 

Bijgaand het bonnetje, ik bespaarde met mijn rit meer dan 200 euro en heb nu in totaal meer dan driehonderd liter op voorraad. Laat de Derde Wereldoorlog maar uitbreken; voorlopig zit ik warm en kan ik koken.

 

2073o0g.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goh @Nonkel Jones je lijkt wel een echte "preppert" je betaald zelfs met cash.....:D lekker bezig!

 

Ik ben een echte preppert en heb alles dat ik nodig heb om het langer dan een jaar uit te kunnen houden. Gewoon in huis, want ik zou niet weten waar ik beter zou kunnen zijn als de pleuris uitbreekt. Het mooiste is dat niemand - op een paar intimi na - het weet en ik dus geen gevaar loop een buurtwinkeltje te worden. Lui die er niet de uiterste OPSEC op na houden zijn in mijn ogen geen preppers, maar domme hobbyisten of erger.

 

En @prepass: cash is king..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een echte preppert en heb alles dat ik nodig heb om het langer dan een jaar uit te kunnen houden. Gewoon in huis, want ik zou niet weten waar ik beter zou kunnen zijn als de pleuris uitbreekt. Het mooiste is dat niemand - op een paar intimi na - het weet en ik dus geen gevaar loop een buurtwinkeltje te worden. Lui die er niet de uiterste OPSEC op na houden zijn in mijn ogen geen preppers, maar domme hobbyisten of erger.

 

En prepass: cash is king..!

@Nonkel Jones

 

U heeft volkomen gelijk wat betreft de lampolie/ Zibro vergelijk.

Ik heb ook naar aanleiding van de tips op deze site lampolie gebruikt in ene Zibro, maar je blijft het toch iets ruiken.

Met de Zibro Kristal is het nagenoeg reukloos. maar kost hier inmiddels 60 euro per kan van 20 liter bij de bouwmarkt.

 

Overigens is het wel verstandig om het inkoop adres te noemen?

Met het adres kun je de foto's van de zaak zien ook met Google streetview kun je het pand opzoeken.

Desmedtstraat 34 Minderhout

 

Als nu in de buurt een camera opnamen maakt van bijvoorbeeld een beveiliging van een villa kunnen ze aan de hand van de tijd de Nederlandse auto traceren en dan kan men vrij makkelijk het adres opvragen als men inzage in het nederlandse kentekenregister heeft. En dan zijn er nogal wat.

Ik heb een kennis die bij een verzekering werkt en die kan gewoon kenteken gegevens opvragen i.v.m. zijn werk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het met jouw portemonnee zit, @Tom , maar € 35,95 per twintig liter betalen of - zoals jij zegt - 60.00 euro, maakt nogal een verschil. Zeker als je zoals ik 220 liter Zibro en 60 liter ontzwavelde petroleum in één keer haalt.

 

Daar komt bij dat je niet voor de winkel inlaadt, maar achter in een loods waar de brandstoffen staan. Niemand weet wat je geladen hebt, behalve het winkelpersoneel.

 

En nu het gekke: ik had meer last van Zibro Kristal dan van Zibro Extra, wat betreft geur. Al beperkt de geur van Zibro-olie zich overwegend tot het aansteken en het doven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een idee, ik gebruik al een hele tijd gewoon goedkope brandstof via marktplaats voor 30 euro per 20 liter, dat hier gewoon in Nederland te halen is. Ruik je enkel met aansteken, anders zou ik het niet mogen hebben van de vrouw, en daarna ruik je niets. Zal het linkje opzoeken:

http://m.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kachels-en-openhaarden/m822692398-merk-loze-zibro-olie-geurarm-20l-voor-30-euro.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkoopster Heidi in het altijd gezellige Minderhout verklaarde dat het grote verschil in prijs tussen de Zibro-olie in Nederland en België (op een paar centen na een euro per liter!!!) veroorzaakt wordt door de abnormaal hoge accijns in Nederland. Heb hier echter nog niets over op internet kunnen vinden.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die accijns.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou goed kunnen, maar het brand prefect, na een seizoen intensief gebruik geen enkel probleem

 

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar die informatie van de oliehandelaar wat er dan na lange duur (hoeveel tijd?) gebeurt en wat bedoeld is met 'geschikt' ?

:confused: zeker weer dat parafine verhaal? @Nonkel Jones

 

Onze Zibro is van 1993 (!) en een lont kost tegen de 30 euro en is heel eenvoudig te vervangen.

20 ltr Zibro brandstof kost in Belgie 36 euro, en gewone kerosine aan de pomp 1,05. En soms zelf nog minder.

 

Waar ik voor kies is een paar lonten extra verbruiken op gewone olie, en zo heel veel meer geld bespaar. Onze bijna 25 jaar ouwe zibro heeft nu 3 lonten verbruikt. Die luchtjes -minimaal overigens, zo goed als te verwaarlozen- kunnen me in tijden van nood werkelijk niet storen: de kachel moet gewoon aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken deze winkel ook inmiddels best wel goed en hebben daar in het verleden altijd onze petroleum gehaald en moet eigenlijk er weer een keer naar toe voor een nieuwe lading.

Aan de voorkant van de winkel is het niet heel erg duidelijk aangegeven dat daar ook goedkope brandstof verkocht wordt dus je zal hier ook wat minder snel opvallen omdat je net zo goed vogelzaad, kippenvoer of andere producten in grote partijen kan kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een of ander topic heb ik het reeds eens vermeld...ik koop petrolium C ( geschikt voor de vuurtjes ) voor juist een euro per liter....

Werkt perfect ...rookt niet en goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar die informatie van de oliehandelaar wat er dan na lange duur (hoeveel tijd?) gebeurt en wat bedoeld is met 'geschikt' ?

:confused: zeker weer dat parafine verhaal? @Nonkel Jones

 

Onze Zibro is van 1993 (!) en een lont kost tegen de 30 euro en is heel eenvoudig te vervangen.

20 ltr Zibro brandstof kost in Belgie 36 euro, en gewone kerosine aan de pomp 1,05. En soms zelf nog minder.

 

Waar ik voor kies is een paar lonten extra verbruiken op gewone olie, en zo heel veel meer geld bespaar. Onze bijna 25 jaar ouwe zibro heeft nu 3 lonten verbruikt. Die luchtjes -minimaal overigens, zo goed als te verwaarlozen- kunnen me in tijden van nood werkelijk niet storen: de kachel moet gewoon aan!

Ik heb verder niet geïnformeerd naar het hoe en waarom. Maar ga het zelf uitproberen @Highway .

 

Niet eens zo gekke keuze om dan maar de lonten te vervangen. Maar met mijn zuinige lasers geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.autoblog.nl/nieuws/ingezonden-we-gaan-zelf-brandstof-inkopen-zonder-accijns-67728

 

Zie hier. Het plan heeft geen kans van slagen lijkt het maar de berekening is wel duidelijk.

 

Ik bedoel eigenlijk de accijns op brandstof om mee te verwarmen. Farmlight kan zo goedkoop blijven, begreep ik, omdat ze in een goedkoper tarief valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het leuke was dat ik ineens voldoende Zibro-spaarzegeltjes had om met bescheiden bijbetaling een nieuwe kachel te kunnen bestellen. Deze superprep komt net binnen,Nonkeltje helemaal blij:

 

2r58g01.jpg

 

Laat de gure poolwinters des doods maar komen, als Putin de gaskraan dichtdraait zet ik mijn Zibrootjes gewoon even een tandje hoger!

 

 

Waar ik voor kies is een paar lonten extra verbruiken op gewone olie, en zo heel veel meer geld bespaar. Onze bijna 25 jaar ouwe zibro heeft nu 3 lonten verbruikt. Die luchtjes -minimaal overigens, zo goed als te verwaarlozen- kunnen me in tijden van nood werkelijk niet storen: de kachel moet gewoon aan!

 

Naar aanleiding van jouw post heb ik daar ondertussen ook voor besloten met mijn nieuwste Zibro. Het is een eenvoudige kouskachel, vervanging van de kous is niet duur en wat kan er eigenlijk fout gaan? Voor mijn laserkachels acht ik het echter geen oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De ouderwetse petroleum branders als de primus, optimus enz. en feuerhand stormlampen doen het prima op de farmlight petroleum. Ik overweeg een Zibro kacheltje aan te schaffen maar vraag mij af of de zibro petroleum ook bruikbaar is voor dergelijke branders en lampen? Iemand daar ervaring mee? Het is wel aantrekkelijk als ik wat jerrycans zibro aan zou schaffen die voor al deze doeleinden geschikt zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ouderwetse petroleum branders als de primus, optimus enz. en feuerhand stormlampen doen het prima op de farmlight petroleum. Ik overweeg een Zibro kacheltje aan te schaffen maar vraag mij af of de zibro petroleum ook bruikbaar is voor dergelijke branders en lampen? Iemand daar ervaring mee? Het is wel aantrekkelijk als ik wat jerrycans zibro aan zou schaffen die voor al deze doeleinden geschikt zou zijn.

 

De farmlight petroleum is dat niet de blanke lampolie?

 

Ik heb dat de afgelopen winter in mijn Zibro KRA105 gestookt omdat dit hetzelfde zou zijn las Zibro petroleum, gebruikte hiervoor de Zibro Crystal.

Maar dat spul kost nu 60 euro per 30 liter kan bij de bouwmarkt.:(

 

De farmlight petroleum (lampolie) van de Blokker kost 1.80 per liter.

Is wel iets anders de lampolie ruikt ietsje meer, maar is wel acceptabel.

 

De Kachel lont (kous) neemt wel langzaam minder olie op dus minder sterke vlam, kan ook aan de kous liggen, deze heb ik in de VS besteld en zijn geen orginele Zibro's

 

Wat wel eerder optreedt is de harde aanslag bovenop de kous een soort zwart roet maar dan hard geworden.

 

Als je de kous verwijderd kun je dit met een klein hamertje fijn slaan en verkruimelen met je vingers, dan is de lont weer zacht en brand beter.

Ga de komende winter een orginele Zibro kous kopen en de Zibro Kristal, dan maar ergens ander op bezuinigingen:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn storm-olielampjes en petroleumstellen doen 't prima op zibro.

 

Dank je voor je antwoord. Ik weet nog weinig van de zibro kachels en ben mij aan het orienteren maar mijn oog valt op het moment op de R 224 TC die tot zo'n 85 m3 kan verwarmen wat overeenkomt met mijn grootste leefruimte.

De laser kachels vind ik niet interessant ivm dat die stroom nodig hebben.

Vragen:

 

-de R 224 TC maakt gebruik van batterijen voor, neem ik aan, de ontsteking van het verwarmingselement. Mag ik aannemen dat de kachel ook te ontsteken is met een lucifer oid?

-hoe lang gaat zo'n kous mee en hoeveel zou ik er reserve moeten hebben?

-is de R 224 TC verplaatsbaar als deze heet is?

-moet er iets hittewerends onder de kachel?

-de goedkoopste die ik vind is € 128.25 (http://www.scheerenfoppen.nl/nl/huishoudelijk/klimaatbeheersing/verwarming/zibro/r224tc-kachel/p50478?ref=kieskeurig&utm_source=kieskeurignl&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=datafeed) of kan het nog goedkoper?

-wat is een goedkoop adres om zibro olie te bestellen?

 

Ik kan dat natuurlijk zelf allemaal uitzoeken maar misschien schudt iemand de antwoorden zou uit zijn of haar mouw :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...