Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/22/24 in alle zones

  1. Dat ziet er niet uit als een voedselveilige slang, eerder een stuk tuinslang. Helaas niet geschikt voor deze toepassing. Ga op zoek naar een stuk siliconen slang. Voedselveilig, doorzichtig. Bijvoorbeeld bij brouwland.
    1 punt
  2. Als er geen elektriciteit is, heb je aan een HAM zender ook niets meer, hoor. Hoogstens kun je even met je portofoon (als die het dan nog doet) vooruit, tot de accu leeg is. Maar misschien kun je zo'n portofoon beschermen tegen EMP. Weet iemand hoe?
    1 punt
  3. Goed bezig Enki, in ieder geval een slimme lokatie gekozen. Dat is al heel veel procent bij preppen.
    1 punt
  4. Gezien ze het in de film verwerkt hebben betekent dat er toen al over nagedacht werd en voertuigen uit begin jaren 80 helemaal niet EMP proof waren. De microchiptechnologie was toen nog jong maar flink in opkomst, al sinds de jaren 70. Voor auto’s zonder hoogtechnologische schakelingen zul je toch naar de jaren 60 of eerder moeten kijken. In de EMP roman Een seconde later kwamen oude VW kevertjes voor die het nog steeds deden (dat boek is een aanrader als je je een wereld zonder electronica wil voorstellen).
    1 punt
  5. Maar het kan toch niet zo zijn dat je wel of niet EMP proof laat afhangen van een film? Jaws, ET en ga maar door is toch ook misschien niet helemaal echt? Kijk eens op YT, er is zoveel materiaal over EMP.
    1 punt
  6. Nee, maar enige ervaring met het rijden op zo'n ding is wel aan te bevelen, zeker als je langere afstanden wil/moet maken
    1 punt
  7. In een SHTF total collapse situatie zal niemand om je rijbewijs vragen
    1 punt
  8. Ik betwijfel altijd of een EMP daadwerkelijk een destructief effect heeft op de meeste auto's. Als ik zie wat voor testen onze electronica moet ondergaan voordat het op de CAN-bus aangesloten mag worden (o.a. een 30V/m RF test, en zelfs 100V/m voor zware machines) zonder dat het zelfs maar storingen mag veroorzaken, dan denk ik dat de schade van een EMP wel mee zal vallen. Ja, als je rijdt op het moment dat er een EMP langs komt dan zal de auto wel even flink verdrietig worden en de volledige CAN-bus over de zeik gaan, eventueel dat de auto in limp-mode gaat tot je 'm uitzet en weer opnieuw start, maar echt kapot? Twijfelachtig, er zitten geen enorme lengtes draad in om die EMP op te pikken en problematisch te maken. Ook beschermt al het metaal om de auto deels. Een klein percentage zal vast kapot gaan, maar de meeste zeer waarschijnlijk niet. Maar daarnaast, zelfs als de auto's wel massaal stuk gaan en de jouwe het als 1 van de weinig nog wel doet, zal het je weinig nut bieden, snelwegen zullen vol met wrakken staan die voorlopig niet meer gaan verdwijnen, pompstations zullennkapot zijn (alles wat aan het stroomnet hangt is zeker weten kapot als het zover komt dat je auto stuk gaat door de EMP!) dus ook brandstof ga je niet meer vinden. Nee, als het doel is om bij de BOL te komen na een nucleare EMP (en dus WW3) dan is een auto mijns inziens niet de juiste optie; een motor maakt aanzienlijk meer kans want daarmee kan je tussen de wrakken door rijden en met wat extra jerrycans kom je een heel eind. (Zelf heb ik voor de zekerheid ook nog een mountainbike met aanhangertje zodat de 30 km van huis naar de BOL ook nog goed te doen is, zelfs zonder auto/motor, maar meer voor het geval diesel niet meer beschikbaar is dan voor de gevolgend van een EMP). Een EMP van de zon is geen probleem, een X100 flare zorgt voor ongeveer 3V/m, 10% van waar alle CAN-bus chips dus immuun voor moeten zijn. De zwaarste solar flare (Carrington Event) die ons bekend was, wordt geschat op X40-50, elke X hoger is een verdubbeling van de sterkte, een X100 is dus vele miljarden keren zo sterk als de zwaarste die we meegemaakt hebben. Een X150+ gaat misschien wat problematisch worden, maar de kans daarop is m.i. te klein om budget voor bescherming daartegen vrij te maken
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...