Propy Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Hallo, Graag zou ik willen weten of iemand weet waar je de cv206 prikbusjes nog goedkoper kan krijgen dan 1 Euro/st. Ik heb zo mijn gedachten laten gaan over brandstof. Veel van de huidige brandstof is van zeer slechte kwaliteit en slechts een paar jaar houdbaar. Heel vroeger kon je met gemak benzine 25 jaar en langer bewaren. Tegenwoordig betaal je voor racebenzine al 2,50 (incl. verpakking 3,50) per liter en dan wordt de houdbaarheid volgens hun 10 jaar gegarandeerd. Verbranding verloopt ook schoner en dat is wel zo prettig als je er met je neus boven hangt. Dat vind ik weer het voordeel van gas. Je kunt het verbranden om je voedsel te verhitten of in een lamp in de woonkamer. Alle andere brandstoffen geven meer stankoverlast. Petroleum kan volgens mij ook nog wel eens goed wezen. Diesel zit tegenwoordig zo vol met rotzooi dat opslag zeer moeilijk is en de kans op 'verrotting' groot. Opslag van de prikbusjes is makkelijk, minder gevaarlijk dan de grotere broers ivm lekkage ed. Voor een redelijk budget kan je lampen en branders kopen, de oude Campingaz is superspul wat zelfs na decennia nog goed werkt. Over een 'keuken' brandertje een stenen bloempot zetten eh voila een kachel. Gr. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Ha @Propy Ik ben het niet geheel eens met je verhaal over diesel opslag. Kijk maar eens naar deze post: http://preppers.nl/forum/threads/8798-Oude-diesel-werkt-dat Misschien dat je bij http://www.gaswinkel.com/buitenkoken/gasflesjes.htm nog wat kan afdingen op de prijs? Dit zijn de goedkoopste die ik zo snel kan vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tothemax Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Diesel moet je opmaken binnen 6 maanden indien deze is gekocht met de brandstof in de houder. Als je een can zelf vult ( in een gebruikte can en niet schoongemaakt) ongeveer een maand, de kans is groot dat diesel bacteriën bevat en je motor vernield. In de winter kan het ook nog gaat vlokken...dit alles is uiteraard een advies vanuit de verstrekker. Benzine is idem, echter houdbaar tot een jaar. En deze vlokt dan niet in de winter . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
quiqsilver Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 qua benzine kun je ook Aspen 4 pakken. wel iets duurder maar wel lang houdbaar! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Benzine kun je jaaaren lang goed houden, geen enkel probleem. Ik heb een tijdje terug zelfs super benzine uit de tijd dat de benzine op de bon was (1973), nog gebruikt en geen problemen ermee gehad. Wel zorgen dat het bezinksel niet meegaat in je tank. Daarnaast heb ik hier 2x 20 liter jerrycans staan die ik in 2007 volgetankt heb en dat gebruik ik voor mijn motor maaier, ook dat gaat prima. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2014 We zitten op of over oil peak. Vroeger vond ik benzine heel lekker ruiken, nu vind ik het stinken. Totdat ik bij iemand in de schuur een kannetje zag staan met hele oude benzine. Bij het ruiken vlogen de kinderjaren weer voorbij. Benzine van vroeger is heel anders dan nu. De ADAC had ooit eens een kannetje 25 jaar bewaard (dat was dik 10 jaar terug, dus 35 in totaal). Die benzine was nog perfect. Tegenwoordig gooien ze rotzooi in de benzine/diesel. Als je een liter benzine tankt tegenwoordig krijg je geen liter. Een gedeelte is vervangen door allerlei goedkopere additieven. Alcohol, water etc. Bij diesel is dat 'slaolie' Dit maakt de brandstof instabiel, daarom voeg is zelfs al rotzooi toe omdat tegen te gaan. Je wil geen biobac. slijm in je systeem. Daarom moet ik altijd fronzen bij die bunktankers die draaien op diesel voor warmte en electra etc. Hoe gaan hun om met het bederf? Als je dus oude diesel hebt staan dan kan het zijn dat dat nog de juiste is. Bij moderne diesel bestaat de kans dat bacteriên de overhand nemen. Vroeger zat er zwavel in wat dit tegen ging. Tegenwoordig gaat het juist sneller door het toevoegen van 'slaolie' biospul. Hoe erg er met petroleum geprutst wordt weet ik niet. Gas is er volgens mij nog voldoende zodat prutsen daarmee nog geen geld oplevert. Uit ervaring weet ik dat een auto die twee jaar gestald stond niet meer lekker liep. Inhouden, stotteren etc. Na een tankbeurt was dat weer een stuk over. Auto's die ik (heel) vroeger uit schuren trok was het altijd starten en lopen al stond het spul al meer dan 5-10 jaar stil. De Aspen 'racebenzine' bedoelde ik. Ik heb ze een mailtje gestuurd of hun benzine langer dan 10 jaar goed blijft. Wacht nog op antwoord. Die van gaswinkel had ik gevonden en ga maar meteen eens afdingen. Moet nu wel opschieten voordat jullie de prijs ook opdrijven Ook al was Hubbert zijn tijd ver, ver vooruit en had hij gelijk met amerika. De rest van de wereld is een stuk groter en afhankelijk van veel meer verschillen. De crisis heeft de curve doen opschuiven. Het feit dat de jeugd liever een mobiel heeft dan een auto etc. etc. De vraag is ook hoe snel de groei van China gaat en zij hebben wel geld en goud. Dan nog het kraken en het winnen van olie uit gas en kolen. Enfin, het goede en goedkope spul is op, wat rest is 'meuk'. Maar hoelang hebben we die meuk nog 5, 10. 20 jaar? Hoe snel stort die markt in? Je wilt met je prepspul niet te vroeg zijn, maar zeker niet te laat. Je hele kelder vol met benzine of diesel wat vergumt of verslijmpt is. 100 gebolde conserven of dozen met lekkende batterijen. Ik heb niet de centen om om de 10 jaar alles te verversen. Een circulatiesysteem in huis met conserven wordt na een maand systeem ook wat onoverzichtelijk lijkt me. Dan ga je namelijk in over-prep. Persoonlijk dat de prijzen nu kunstmatig laag gehouden worden omdat de verschillende bedrijven bezig zijn aan een 'oorlog'. Immers er is te weinig vraag, maar de fabriek moet wel blijven draaien. Liever omzet dan winst. Maar dit nekt de één na de ander en uiteindelijk komt die balans weer terug. Maar dan is er minder concurrentie en opeens in verhouding weer veel meer vraag en schieten de prijzen omhoog. Waar zijn die glazen bollen toch te koop. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepper053 Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 action heeft ze nog wel eens in de aanbieding, de prijs van een busje butaan is daar normaal €1.18 maar in de aanbieding is het daar meestal onder de €1,-. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2014 @phtvs Oe....benzine uit 1973. Nooit weg moeten doen. Ik heb geen idee wanneer de benzine veel slechter is geworden. Maar voor het eerst had ik daar 2 jaar terug last van. @prepper053 Bedankt, houd ik in de gaten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Molonneke Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Daarnaast heb ik hier 2x 20 liter jerrycans staan die ik in 2007 volgetankt heb en dat gebruik ik voor mijn motor maaier, ook dat gaat prima. Is dat wel helemaal vergelijkbaar? Ik kan me zo voorstellen dat een motor van een motormaaier minder eisen stelt aan wat erin wordt gegooid dan de motot van een voertuig, die veel extremere prestaties moet leveren. Ik heb zelf de ballen verstand van brandstof of auto's, maar ik vind dit een belangrijk topic, temeer omdat ik tegenstrijdige geluiden hoor. Volgens sommigen kun je rustig een aantal jerrycans volklokken en ben je, ook over een decennium of twee, nog voorzien van goede brandstof. Anderen zeggen dat je benzine of diesel niet zo lang kan bewaren. Wat is het nu? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 De halve botlek staat vol olie, soms jaren in de zelfde tank, dus dat bederf zal wel meevallen. Tevens moet je je eens afvragen hoeveel je wilt bewaren en waarvoor. De groothandel is nu al winterkwaliteit aan het inslaan dus als dat zo snel bederft ................... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Olie is nog geen benzine of diesel. Ik kan op dat gebied alleen spreken uit eigen ervaring en wat ik er over gelezen heb. De huidige benzine is niet meer van dezelfde kwaliteit en dat wordt steeds slechter. Van 10% zijn er al landen die 20% ethanol toevoegen. Ethanol houd water vast en heeft ook minder energie in zich. Bij diesel wordt steeds meer bio toegevoegd. Door het vocht wat ontstaat in tanks kunnen er micro organismen in groeien die de boel verstoppen. Hele protocollen zijn er al om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Het meeste vocht ontstaat in een stalen niet geheel gevulde voertuigtank. Immers die hebben een ontluchting systeem. Als je dus brandstof koopt moet je hier alert op zijn. Daarom kun je nu ook brandstoffen kopen die meer lijken op de oude. Maar die zijn een stuk duurder en de vraag is ook of die prijs dat rechtvaardigt en het bedrijf etc .... Of proberen ze zo een markt te creêren. Maar auto's die ik nu stal hebben meer start en loop problemen dan vroeger. Totdat ik weer tank. Een brandstof in een afgesloten tank blijft langer goed, maar hoeveel langer? De doorvoer van brandstoffen bij benzinestations ligt veel hoger dan de (petroleum) brandstof doorvoer van een kan wat gebruikt wordt in een kachel. Persoonlijk zou ik dan liever wat extra uitgeven voor zo'n brandstof. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 In de cv206 zit dacht ik 190 gram gas. Ik denk dat een grote fles minder dan de helft kost per liter, zelfs als je de fles meetelt. Ik heb ook meer vertrouwen in zon grote fles dan een lading gasbusjes.... Voor in de rugzak is dat geen echte optie... K a n s Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Misschien iets voor de toekomst. Nadeel alleen is als de fles gaat lekken, loopt alles weg met alle gevaren van dien. Als 190 gram weglekt valt dat nog wel mee. Daarbij kan ik dat gas voor (loop) verlichting niet gebruiken. Dus dat is ook een oplossing voor koken en verwarmen om huis. Echter stop ik dat geld dan weer liever in mijn pellet kachel. Maar als mijn pellet systeem straks werkt en ik mijn huis gasleiding opzeg. Misschien dat ik dan een gasfles neerzet voor nood om toch het oude CV systeem nog te kunnen gebruiken. Maar dan moet ik eerst nog het eea aanpassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Met olie bedoel ik alle produkten, ook benzine en diesel. Bedrijven als vopak, oil tanking en odfjell doen alleen opslag. Petroleum staat gewoon opgeslagen als kerozine en wordt door gele dye veranderd. Maar dit alleen voor de belasting zoals rode en witte diesel. Door middel van blenden worden produkten bijgevoegd die anders onbruikbaar zijn en nu het volume vergroten. Door benzeen aan benzine toe te voegen hoef je het niet te verbranden en de motor merkt er niets van . Het aandeel bio in diesel wordt meestal pas bijgevoegt als het in de vrachtwagen naar de pomp gaat. Dit naar specifikaties van de klant. En dit trekt idd vocht aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 3 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2014 Als ik dat zo lees blijkt vocht dus één van de grootste boosdoeners. Vocht kan men dus redelijk uit het systeem houden totdat het bij de eindverbruiker in een voertuig (ed) getankt wordt. In een voertuig is er namelijk een open verbinding met buiten, bij nieuwere auto's is dit nu misschien een stuk verbeterd. Maar door afkoelen en opwarmen wordt er water (condens) toegevoegd aan de brandstof. Bij benzine wordt dat voor een gedeelte opgenomen door de ethanol en bij het bio gedeelte in de diesel is dit een kweekbron voor bacteriën. Daardoor hebben veel oldtimerbezitters nu problemen die ze vroeger nooit hadden, slechtere ontbranding, gommen ed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 3 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2014 Ik krijg net antwoord van Aspen. Aspen benzine is in een auto tank 5-10 jaar houdbaar. In een goed afgesloten 'barrel' nog velen malen langer. Bepaalde componenten verdampen uiteindelijk wat het makkelijk starten van een motor doet afnemen. Dus als je wat plekken hebt voor 60 of 200 liter drums. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 4 juli 2014 Delen Geplaatst: 4 juli 2014 Diesel moet je opmaken binnen 6 maanden indien deze is gekocht met de brandstof in de houder. Als je een can zelf vult ( in een gebruikte can en niet schoongemaakt) ongeveer een maand, de kans is groot dat diesel bacteriën bevat en je motor vernield. In de winter kan het ook nog gaat vlokken...dit alles is uiteraard een advies vanuit de verstrekker. Benzine is idem, echter houdbaar tot een jaar. En deze vlokt dan niet in de winter . ik kan me vergissen maar hoe "ruwer" de brandstof hoe langer te bewaren benzine is verder geraffineerd dan diesel en diesel maar 6 maanden goed? mijn vader rijd al 2 jaar op de zelfde tank diesel in zn traktor en het vlokken van diesel ga je tegen door winterbrandstof te tanken(de pomps schakelen auto over) dan zit er wat antivries in Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 6 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2014 Zoals bijna altijd is de zwakste schakel bindend. Bij Diesel is dat de hoeveelheid toegevoegde bio elementen, die het bederf bevorderen. Bij Benzine zijn de lichtste elementen belangrijk voor een goede verbranding. Het lijkt wel of die vervangen worden door goedkopere, zoals ethanol. Schoon, luchtdicht opslaan zijn dus belangrijker geworden dan vroeger. Misschien is het verschil in (merken) kwaliteit ook toegenomen. Als ik de benzinedop van mijn oldtimer open doe, hoor ik meestal niets. Van mijn 15 jaar oude japanner komt er een hoop gesis uit de tank, die is in ieder geval 'dichter'. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 6 juli 2014 Delen Geplaatst: 6 juli 2014 Hey @Propy heb je soms mijn post gemist? Hoe oud moet de diesel zijn waarvan jij denkt dat er niet mee "gekloot" is? Ik heb het idee dat je al een uitgestippeld idee had/hebt mbt de brandstof.... @tothemax jij ook onderstaande link gelezen? Ha @Propy Ik ben het niet geheel eens met je verhaal over diesel opslag. Kijk maar eens naar deze post: http://preppers.nl/forum/threads/8798-Oude-diesel-werkt-dat Misschien dat je bij http://www.gaswinkel.com/buitenkoken/gasflesjes.htm nog wat kan afdingen op de prijs? Dit zijn de goedkoopste die ik zo snel kan vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 6 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2014 Qua benzine heb ik wat langer/meer ervaring, met diesel niet. Maar de laatste tijd heb ik er wel wat meer over gelezen. Ik heb nml. 4 jaar geleden een voertuig gekocht die ook al weer 4 jaar stilstond. Na het starten liep de motor meteen mooi rond. Vorig jaar heb ik de tank afgetankt omdat er nog maar minder dan de helft inzat en ik het stuk gelezen had over de diesel bacterie. Echter heb ik het luchtfilter vervangen en een biocide toegevoegd. Nu loopt de motor niet meer zo mooi rond. Maar aangezien ik meerdere zaken veranderd heb weet ik niet of dat alleen met de diesel te maken heeft. Mocht ie steeds slechter gaan lopen en na een tankbeurt weer beter dan wordt het voor mij duidelijker. Echter ben ik nog niet begonnen aan de restauratie ivm het' hele oldtimer geneuzel van de overheid. Wat me wel opviel dat er tijdens een prepper programma, volgens mij telde men af vanaf shtf na een tijdje men aangaf dat voertuigen niet meer zouden starten op de lang bewaarde brandstof (amerikaans program, dus waarschijnlijk benzine). Wanneer zoiets zou gebeuren is met stelligheid moeilijk te zeggen, aangezien die brandstoffen er nog niet heel lang zijn. Over een paar maanden ga ik weer een stukkie rijden, dan zit de diesel er al weer 1,5 jaar in, ben benieuwd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.