Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brood bewaren


bjo1998

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

sinds een tijdje heb ik een studenten job in een bakkerij en als ik de winkel moet sluiten ma g bijna al het overige mee

nu vraag ik me af of iemand een manier weet om brood te bewaren buiten de diepvries voor enkele maanden - jaren?

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Eerste waar ik aan dacht was broodpudding ervan maken in een weckpot ipv in een bakvorm en dan half uur op 100 graden wecken...zoals je ook brood in een weckpot kan maken en wecken. Wel in een stort-model glas. Geen tulp-model. Anders krijg je ze er nooit uit.

 

Recept voor broodpudding.

Ingrediënten

400 g brood

100 g rozijnen

100 g gedroogde abrikozen(of nog wat rozijnen ipv abrikoos)

500 ml melk

3 eieren

2 eetlepels honing

1 appel

2 bananen

kaneel

 

Bereiding

Snijd de korsten van het brood en laat het kruim weken in de melk.

Snijd de bananen en de appel in stukjes.

Meng alle ingrediënten met uitzondering van de eieren.

Laat minstens 12 uur trekken.

Doe de eieren bij het mengsel en kneed goed door tot je een vloeibare brij bekomt.

Giet dit in een beboterde ovenschotel en bak een klein half uurtje in een oven op 200°C.

 

 

Waarom geeft je bakkerij het overschot niet aan de voedselbank? Ben ik wel benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de manier van scheepsbeschuit ? : 30 minuten op 120 graden en 30 minuten op 90 graden. volgende dag nogmaals 45 minuten op 100 graden.

of?

@bjo1998 scheepsbeschuit blijft jarenlang goed omdat het geen gist bevat en (enkel maar meel;water en wat zout ) je met dat verhitten ook de volgende dag letterlijk al het vocht eruit haalt

ook de structuur ervan is niet te vergelijken met die van brood .

Punt is met het bewaren van brood dat er gist in zit en vocht hetgeen dus naar verloop van tijd bacterieen of schimmels zal gaan geven

In Duitsland hebben/verkopen dat brood wat ingeblikt is hoe ze dat zolang houdbaar houden weet ik niet maar ik vermoed dat ze daar bakpoeder als rijsmiddel in gebruiken

en geen gist . Ook is er brood dat vacuum verpakt is maar dat is niet echt lang houdbaar , ik denk een maand of paar maanden maar zeker niet meer

Dus @bjo1998 ik denk dat je heb beste in de vriezer kunt bewaren (of vacuum ) en het meeste brood dat je mee mag nemen gewoon aan familie , mensen met een laag inkomen ed

weg kan geven .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje heb ik ook aan gedacht maar ik denk dat crackers maken een betere optie is @Wafels dat is waar, onze vriezer zit al helemaal vol met brood en sandwiches en zo dus ik ga die crackers vacuum verpakken

gist is toch een schimmel soort dus moet die toch dood gaan na het bakken op 120°

 

mischien is het een goede prepper tip omdat "oud" brood makkelijk te bekomen is ga er mij in de week eens mee bezig houden

 

"oud" brood van de dag ervoor

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bjo1998 scheepsbeschuit blijft jarenlang goed omdat het geen gist bevat en (enkel maar meel;water en wat zout ) je met dat verhitten ook de volgende dag letterlijk al het vocht eruit haalt

ook de structuur ervan is niet te vergelijken met die van brood .

Punt is met het bewaren van brood dat er gist in zit en vocht hetgeen dus naar verloop van tijd bacterieen of schimmels zal gaan geven

In Duitsland hebben/verkopen dat brood wat ingeblikt is hoe ze dat zolang houdbaar houden weet ik niet maar ik vermoed dat ze daar bakpoeder als rijsmiddel in gebruiken

en geen gist . Ook is er brood dat vacuum verpakt is maar dat is niet echt lang houdbaar , ik denk een maand of paar maanden maar zeker niet meer

Dus @bjo1998 ik denk dat je heb beste in de vriezer kunt bewaren (of vacuum ) en het meeste brood dat je mee mag nemen gewoon aan familie , mensen met een laag inkomen ed

weg kan geven .

gr will

 

Dat ingeblikte brood is meestal een soort roggebrood Pumpernickel of zoiets heet dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste waar ik aan dacht was broodpudding ervan maken in een weckpot ipv in een bakvorm en dan half uur op 100 graden wecken...zoals je ook brood in een weckpot kan maken en wecken. Wel in een stort-model glas. Geen tulp-model. Anders krijg je ze er nooit uit.

 

Recept voor broodpudding.

Ingrediënten

400 g brood

100 g rozijnen

100 g gedroogde abrikozen(of nog wat rozijnen ipv abrikoos)

500 ml melk

3 eieren

2 eetlepels honing

1 appel

2 bananen

kaneel

 

Bereiding

Snijd de korsten van het brood en laat het kruim weken in de melk.

Snijd de bananen en de appel in stukjes.

Meng alle ingrediënten met uitzondering van de eieren.

Laat minstens 12 uur trekken.

Doe de eieren bij het mengsel en kneed goed door tot je een vloeibare brij bekomt.

Giet dit in een beboterde ovenschotel en bak een klein half uurtje in een oven op 200°C.

 

 

Waarom geeft je bakkerij het overschot niet aan de voedselbank? Ben ik wel benieuwd naar.

 

Goed idee, dank voor t recept. Ik maakte zoiets wel eens in een gewoon bakblik.

 

In het noorden verkopen ze bij de Jumbo ook brood in een weckpot dat je lang kunt bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit recept is geen brood maar broodpudding, een soort cake die je bakt met oud brood zodat je dat oude brood niet weg hoeft te gooien.

Ik vind het zelf erg lekker en maak het meestal in een mooie vorm van siliconen...het resultaat ziet er chique uit, niemand heeft door dat het van restjes gemaakt is :)

Omdat ik heel lang glutenvrij bakte voor mijn dochter, kon ik op deze manier ook lekkere cake/taart maken voor mijn dochter van het glutenvrije brood wat "over" was.

 

Andere manier van bv stokbrood verwerken is in stukken snijden, in een ovenschaal doen, overgieten met olijfolie e knoflook erop uitpersen...laten bakken in de oven, halverwege even omdraaien. Heerlijke broodjes voor bij de soep. Je kan er zelfs wat andere kruiden overheen doen, wat je zelf maar lekker vindt, gewoon eens proberen. Ik snijd (gekregen) stokbroden meestal in stukken en bewaa het in de vriezer tot ik het nodig heb. De kinderen wilden wel eens dat ik dit maakte ter vervanging van de wekelijkse zak chips, zo lekker vonden ze het.

Ik zag onlangs in de Emtee dat ze ook op deze manier het oude brood verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...