Ga naar inhoud
GENEGEERD

Innovatieve bijl kop - KLAX


AWOL

Aanbevolen berichten

Hou die eer maar aan jezelf, een zeer aanlokkenlijk aanbod maar ik neem genoegen met een paar foto,s .

De enige eik die ik hier in de buurt weet te vinden ligt gekloofd in het houthok. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik wil wel eens zien wat er gebeurd na een dag rossen op een boomstam, @Tanfana begon erover dat je er niet mee mag hakken. en als dat zo is, omdat het er niet tegen kan is het onbruikbaar.

Snap ook wel dat je er geen 100 jaar oude eik mee omkapt, maar een beetje hufterproof mag je toch wel verwachten, zeker voor die prijs.

 

He @logan, ik zei:

Als je op de site van de producent kijk staat daar waar de Klax wel en niet voor gemaakt is. Het is een survival bijltje. Niet bedoelt om een hele dag mee op boomstammen te rossen.

 

Het woordje ' hele' is wel een belangrijk woord. Ik zeg niet dat je er niet mee kan hakken. Ik ben benieuwd naar je review van de bijlkop van @Nickx ik zie veel voordelen aan een bijltje als dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet dit meer zien als een kamp bijl denk ik. Bedoeld om kleinere stammetjes mee om te hakken voor een shelter. Om wat hout voor het vuur te verwerken met niet perse een grote diameter. Hij lijkt mij niet bedoeld om grote bomen mee om te hakken, waarom zou je dat ook willen met een bijl die je in je BOB kunt doen. Als je hem in je auto zou hebben om bijvoorbeeld omgevallen bomen te verwijderen van de weg dan kun je beter een goede trekzaag in de auto hebben.

 

20 euro heb je bij iedere bouwmarkt/boerenbond etc een campingbijltje

 

die zijn ook prima voor een beetje recovery werk

ik heb voor recovery werk/nood omheining een kleine brandweer bijl een tomahawk (lange steel) en een boogzaag in de auto

kosten alles bij elkaar 80 euro ong

Link naar reactie
Delen op andere sites

He @logan, ik zei:

 

 

Het woordje ' hele' is wel een belangrijk woord. Ik zeg niet dat je er niet mee kan hakken. Ik ben benieuwd naar je review van de bijlkop van @Nickx ik zie veel voordelen aan een bijltje als dit.

 

niet dat ik jouw nu als persoon geheel in elkaar wil schoppen (zo is dit echt niet bedoeld)

maar ik vraag me af hoevaak jij een bijl hebt gebruikt in buiten werk

nu gebruik ik net als @-geanonimiseerd- behoorlijk wat bijlen en zulke high tech is leuk voor de heb om geld weg te gooien,

een simpele traditionele bijl doe vaak het werk echt goed en zal niet snel overtroffen worden

 

daarbij is RVS zwakker in het houden van een scherpe rand (toch wel een pro van een bijl)

en het is zachter (chippen van een blad wil je niet als je er mee moet werken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

He @logan, ik zei:

 

 

Het woordje ' hele' is wel een belangrijk woord. Ik zeg niet dat je er niet mee kan hakken. Ik ben benieuwd naar je review van de bijlkop van @Nickx ik zie veel voordelen aan een bijltje als dit.

 

niet dat ik jouw nu als persoon geheel in elkaar wil schoppen (zo is dit echt niet bedoeld)

maar ik vraag me af hoevaak jij een bijl hebt gebruikt in buiten werk

nu gebruik ik net als @-geanonimiseerd- behoorlijk wat bijlen en zulke high tech is leuk voor de heb om geld weg te gooien,

een simpele traditionele bijl doe vaak het werk echt goed en zal niet snel overtroffen worden

 

daarbij is RVS zwakker in het houden van een scherpe rand (toch wel een pro van een bijl)

en het is zachter (chippen van een blad wil je niet als je er mee moet werken)

 

hier ging iets verkeerd sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat een beetje voorbij gegaan wordt aan het doel van deze bijl kop. Hij is niet bedoeld om een volwaardige bijl te vervangen maar om bij je te hebben voor "het geval dat". Een vaste bijl is veel groter en zwaarder om mee te nemen en een steel moeilijker zelf te fabriceren.

Wat dat betreft is de kop van een tomahawk bijl waarschijnlijk een goedkopere en betere keuze omdat een steel daarvoor ook redelijk eenvoudig te maken is. Dat het verder een groot gadget gehalte heeft ben ik wel met jullie eens en RVS is inderdaad niet ideaal. Overigens als staal zacht is zal het niet snel chippen maar juist omrollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL voor het geval dat wil je iets betrouwbaars en beproeft lijkt mij?

 

Ja zeker, dus dan is de tomahawk kop een beter alternatief als concurrentie van de Klax, in de zin dat je alleen de kop mee neemt en niet een steel. Wel biedt de Klax wat extra mogelijkheden zoals de schraper / mes, de rest kan mij gestolen worden want daar heb je een multitool voor. Okay, ik ben eigenlijk wel overtuigt dat de Klax inderdaad te gimmicky en duur is, ik ga eens op zoek naar een tomahawk :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker, dus dan is de tomahawk kop een beter alternatief als concurrentie van de Klax, in de zin dat je alleen de kop mee neemt en niet een steel. Wel biedt de Klax wat extra mogelijkheden zoals de schraper / mes, de rest kan mij gestolen worden want daar heb je een multitool voor. Okay, ik ben eigenlijk wel overtuigt dat de Klax inderdaad te gimmicky en duur is, ik ga eens op zoek naar een tomahawk :)

 

heb dr nu 1 van cold steel (trailmaster) de kop is redelijk klein

zijn rond de 50 euro bij KATO voor dat geld kun je nog eens wat proberen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet dat ik jouw nu als persoon geheel in elkaar wil schoppen (zo is dit echt niet bedoeld)

maar ik vraag me af hoevaak jij een bijl hebt gebruikt in buiten werk

nu gebruik ik net als @-geanonimiseerd- behoorlijk wat bijlen en zulke high tech is leuk voor de heb om geld weg te gooien,

een simpele traditionele bijl doe vaak het werk echt goed en zal niet snel overtroffen worden

 

daarbij is RVS zwakker in het houden van een scherpe rand (toch wel een pro van een bijl)

en het is zachter (chippen van een blad wil je niet als je er mee moet werken)

 

hier ging iets verkeerd sorry

 

Volgens mij zijn we het met elkaar eens. Thuis kun je beter de gewone bijlen gebruiken. Daarom noemde ik dat de Klax een survival bijltje is. Niet om een hele dag mee te hakken. Je hebt idd vast veel meer ervaring en bijlen dan dat wij hebben. Wij hebben er maar vijf. Maar daar gaat het niet om.

De Klax is een gaget. Wat mij veel te duur is. Maar ik vind het een leuk ontwerp. De maker heeft nagedacht hoe hij de gewone bijl kan aanpassen. Soms is zo iets een verbetering, soms is het jammer van de energie. Maar door dit soort mensen vinden er wel vernieuwingen plaats.

 

Ik zou nog graag je mening horen over de kwaliteit van de titanium versie.

 

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

daarbij is RVS zwakker in het houden van een scherpe rand (toch wel een pro van een bijl)

en het is zachter (chippen van een blad wil je niet als je er mee moet werken)

 

 

8-10 mm dikke18/8 of 18/10 rvs met een goed gebalanceerde convex snede erop en dat ding kan evengoed dienen als survival tool en als alternatief voor die overpriced KLAX. ook niet de bedoeling om een hele dag mee te hakken, ik heb enkele tools gemaakt in dit materiaal (4 en 5 mm dik) en ben er best tevreden mee.

 

Rvs zal misschien omkrullen als je op stenen of ander metaal hakt maar denk dat het vooral de bedoeling is dat je zo'n ding gebruikt op hout en daarop heb ik het nog niet meegemaakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

He @logan, ik zei:

 

 

Het woordje ' hele' is wel een belangrijk woord. Ik zeg niet dat je er niet mee kan hakken. Ik ben benieuwd naar je review van de bijlkop van @Nickx ik zie veel voordelen aan een bijltje als dit.

 

Dan vraag ik bij deze of @Nickx het naar jou stuurd. aangezien jij er een hoop voordelen aan ziet denk ik dat hij je er een groot plezier mee doet. dan verwachten we natuurlijk wel een review met een aantal foto,s, waarop je laat zien dat het wel "hufterproof" is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik bij deze of @Nickx het naar jou stuurd. aangezien jij er een hoop voordelen aan ziet denk ik dat hij je er een groot plezier mee doet. dan verwachten we natuurlijk wel een review met een aantal foto,s, waarop je laat zien dat het wel "hufterproof" is

 

Dat zou ik leuk vinden om te doen. Maar ik heb al een karma van @Nickx mogen ontvangen. Daarom vind ik het eerlijker als iemand anders de kans krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer vertrouwen in @Nickx om met iets goeds op de proppen te komen dan het origineel. Dure prul.

 

A.s. donderdag heb ik er 2 af (is de bedoeling als het lukt) @Keyser Suze heb je zin om er 1 te mishandelen? de steel maak ik niet dus daar zal je zelf dan wat op moeten verzinnen.

Ik ga ze eerst uit gewoon staal maken om te kijken of het allemaal een beetje werkt. Als dat voldoet dan zal ik wat hoogwaardiger en hardbaar staal kopen en ze daar nog een keer van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

A.s. donderdag heb ik er 2 af (is de bedoeling als het lukt) @Keyser Suze heb je zin om er 1 te mishandelen? de steel maak ik niet dus daar zal je zelf dan wat op moeten verzinnen.

Ik ga ze eerst uit gewoon staal maken om te kijken of het allemaal een beetje werkt. Als dat voldoet dan zal ik wat hoogwaardiger en hardbaar staal kopen en ze daar nog een keer van maken.

 

Op een voorwaarde: Ik stuur jou een complete hechtset met draadjes en mesjes. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij alleen afvraag, maar ik ben misschien te paranoïde: is het verstandig voor @Nickx om over zijn vorderingen een apart draadje te openen in "preppers only"?

Er zit vast copyright op dit ontwerp en we willen toch niet dat iemand in de problemen komt door dit ontwerp te kopiëren. Nu is het niet ondenkbaar dat de oorspronkelijke ontwerper via google dit draadje vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...