Ga naar inhoud
GENEGEERD

Condor Crotalus


Toverlevingsdrang

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Tsja, ik herinner me nog het volgende van wiskundeles op de middelbare school;

 

Docent: "Dan gaan we deze wortel aftrekken".

 

Klas met pubers: "Ha, ha, ha, ha, ha, ha, etc."

 

Docent "Nou, eh, dan gaan we deze wortel dus in mindering brengen.."

 

Pubers: hahahaha, je zei wortel. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat dit mes betreft: Prachtig! Maar ik verwacht dat het direct in beslag wordt genomen mocht oom agent je daar mee in de vrije natuur aantreffen.In bezit hebben mag, thuis ook, dragen? neen!

 

Ik ben bij de politie in Montferland (Achterhoek) geweest met de vraag wat de wapenwetgeving hierover zegt. Ik heb begrepen dat gekeken wordt in welke hoedanigheid men je aantreft met zo'n mes: )Lees wapenwet: messen buiten categoie 1 en 4).Ligt het in de auto voor het grijpen ben je hem direct kwijt. Loop je er mee in het dorp idem (ook al zit het in een holster). In het bos? Wat moet je er mee? Is een victorinox zakmes niet voldoende? een klein bijltje mag echter wel: als je er brandhout mee hakt.

 

Mijn zakmes is wel legaal. ik heb het laten zien: lemmetblad korter dan 7 cm, niet eenhandig te openen, vergrendelt niet (TBS knife folder). En zit in een holster aan de riem. Echter... ik ben hem wel kwijt als ik er mee in een uitgaansgelegenheid kom. Wat een bekrompenheid maar toch....

 

In Duitsland geldt de regel: vaststaande messen mogen een lemmetlengte hebben van niet langer als 12 cm. Het mes mag geen bloedgleuf of zaagrug hebben laat staan tweesnijdig (dolk) (Waffengesetz Paragrafen 42 a)

Zakmessen: Mogen niet eenhandig te openen zijn én vergrendelen met backlock of linerlock.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...ik koester hier luidkeels de stille verwachting dat er iemand op het forum een excellente speurder is die mij ook aan die gegevens kan helpen...

 

Het lemmet is van 1075 High Carbon Steel met een Black Traction Powder Coating. Het handvat is van Micarta. De schede is van Kydex en MOLLE Compatible. Het mes is ontworpen door Joe Flowers.

Het blad is 5-1/2" en totaal is ie 10-3/4". Het lemmet is 5mm dik en het mes weegt 0,98 lbs.

 

Mooi mes. Maar ik ga toch eers voor de Mora denk ik. Hmmm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dit mes betreft: Prachtig! Maar ik verwacht dat het direct in beslag wordt genomen mocht oom agent je daar mee in de vrije natuur aantreffen.In bezit hebben mag, thuis ook, dragen? neen!

 

Ik ben bij de politie in Montferland (Achterhoek) geweest met de vraag wat de wapenwetgeving hierover zegt. Ik heb begrepen dat gekeken wordt in welke hoedanigheid men je aantreft met zo'n mes: )Lees wapenwet: messen buiten categoie 1 en 4).Ligt het in de auto voor het grijpen ben je hem direct kwijt. Loop je er mee in het dorp idem (ook al zit het in een holster). In het bos? Wat moet je er mee? Is een victorinox zakmes niet voldoende? een klein bijltje mag echter wel: als je er brandhout mee hakt.

 

Mijn zakmes is wel legaal. ik heb het laten zien: lemmetblad korter dan 7 cm, niet eenhandig te openen, vergrendelt niet (TBS knife folder). En zit in een holster aan de riem. Echter... ik ben hem wel kwijt als ik er mee in een uitgaansgelegenheid kom. Wat een bekrompenheid maar toch....

 

In Duitsland geldt de regel: vaststaande messen mogen een lemmetlengte hebben van niet langer als 12 cm. Het mes mag geen bloedgleuf of zaagrug hebben laat staan tweesnijdig (dolk) (Waffengesetz Paragrafen 42 a)

Zakmessen: Mogen niet eenhandig te openen zijn én vergrendelen met backlock of linerlock.

 

De politie weet het vaak zelf ook niet meer. Het staat dan ook weer in lekkere onduidelijk wettelijke taal beschreven.

Vergrendeling of niet bv. daar wordt met geen woord over gerept in de WWM en is niet verboden. Er is een maximale lengte voor folders, maar die is belachelijk lang, 28cm!

Een gewoon vast mes mogen ze niet in beslag nemen tenzij idd dubbelzijdig geslepen (zaagvertanding geldt als dusdanig). Tenzij er uiteraard een APV in die gemeente bestaat, zoals bv. in veel grote steden.

 

De vaste messen die hier op het forum besproken worden mag je gewoon bij je hebben in het bos, maar he, vind je het raar dat ze lastig gaan doen als je het meeneemt in de supermarkt. :) @12gauge kan het beter uitleggen en ik kan geen relevante draadjes hierover vinden omdat WWM een tekort zoekwoord is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Wildthing ben je bij het lokale bureau geweest of bij bijzondere wetten?

De gemiddelde agent denkt namelijk dat alles langer dan 5 cm verboden is en bijzondere wetten gaat iets dieper in op de materie en weet ook waar ze over praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De politie weet het vaak zelf ook niet meer. Het staat dan ook weer in lekkere onduidelijk wettelijke taal beschreven.

Vergrendeling of niet bv. daar wordt met geen woord over gerept in de WWM en is niet verboden. Er is een maximale lengte voor folders, maar die is belachelijk lang, 28cm!

Een gewoon vast mes mogen ze niet in beslag nemen tenzij idd dubbelzijdig geslepen (zaagvertanding geldt als dusdanig). Tenzij er uiteraard een APV in die gemeente bestaat, zoals bv. in veel grote steden.

 

De vaste messen die hier op het forum besproken worden mag je gewoon bij je hebben in het bos, maar he, vind je het raar dat ze lastig gaan doen als je het meeneemt in de supermarkt. :) @12gauge kan het beter uitleggen en ik kan geen relevante draadjes hierover vinden omdat WWM een tekort zoekwoord is.

 

Dat agenten het vaak niet goed weten komt omdat de circulaire WWM een compleet andere tekst heeft als de WWM zelf tav messen.

 

Leg ze maar eens naast elkaar en zoek de zeven verschillen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dit mes betreft: Prachtig! Maar ik verwacht dat het direct in beslag wordt genomen mocht oom agent je daar mee in de vrije natuur aantreffen.In bezit hebben mag, thuis ook, dragen? neen!

 

Ik ben bij de politie in Montferland (Achterhoek) geweest met de vraag wat de wapenwetgeving hierover zegt. Ik heb begrepen dat gekeken wordt in welke hoedanigheid men je aantreft met zo'n mes: )Lees wapenwet: messen buiten categoie 1 en 4).Ligt het in de auto voor het grijpen ben je hem direct kwijt. Loop je er mee in het dorp idem (ook al zit het in een holster). In het bos? Wat moet je er mee? Is een victorinox zakmes niet voldoende? een klein bijltje mag echter wel: als je er brandhout mee hakt.

 

Mijn zakmes is wel legaal. ik heb het laten zien: lemmetblad korter dan 7 cm, niet eenhandig te openen, vergrendelt niet (TBS knife folder). En zit in een holster aan de riem. Echter... ik ben hem wel kwijt als ik er mee in een uitgaansgelegenheid kom. Wat een bekrompenheid maar toch....

 

In Duitsland geldt de regel: vaststaande messen mogen een lemmetlengte hebben van niet langer als 12 cm. Het mes mag geen bloedgleuf of zaagrug hebben laat staan tweesnijdig (dolk) (Waffengesetz Paragrafen 42 a)

Zakmessen: Mogen niet eenhandig te openen zijn én vergrendelen met backlock of linerlock.

 

dragen mag in bepaalde omstandigheden, dit is echter wel aan de beoordeling van de agent

bv in het bos, als je heel wat touw in handen hebt in buiten de weg (bv meerdere paarden aan de lijn) bij landwerk etc etc

hier vallen de plaatselijke supermarkt en dierenzaak dus niet onder

in draag regelmatig een sog seal pup met het werk bij de paarden (ook op de weg) en daar word niks van gezegd ookal draag ik hem openlijk aan mn riem

 

zakmessen (als in vouwmessen)

heb in nederland de enigste beperking dat het niet aan 2 kanten een snijkant heeft (de zaag is ook een snijkant) en hij moet onder de 28cm zijn

eenhandig openen, vergrendelend etc etc maakt niks uit

 

voor het grijpen is een wazige beschrijving

een groot mes mag in je dashboardkastje liggen, mits verpakt dan heet het vervoeren (lees foudraal, doos/tasje etc)

termen zoals kofferbak arm bereik is allemaal onzin, dit is namelijk niet te handhaven met bv pickups en hele kleine autos en cabrio's

 

bijlen vallen opzich niet in de wapenwet, het is immers gereedschap

tenzij je het als wapen gebruikt is een bijl in die zin het zelfde als een bankstel of tv

 

uitgaansgelegenheden is een vaag begrip, hier zullen ze waarschijnlijk risicogebieden op risicotijden bedoelen (bv dn olde beth op zaterdag avond)

niet je plaatselijke kebabzaak op de dinsdag

 

ze zullen het in didam waarschijnlijk wel goed bedoelen, maar zover ik weet is de dichtsbijzijnde afdeling bijzondere wetten in arnhem

 

in duitsland mogen vouwmessen zover ik weet of eenhandig openen OF vergrendelen maar dit mag niet te samen op dat lemmet

stel je zakmes heeft meerdere lemmetten mag de een vergrendelen en de andere eenhandig te openen zijn

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat agenten het vaak niet goed weten komt omdat de circulaire WWM een compleet andere tekst heeft als de WWM zelf tav messen.

 

Leg ze maar eens naast elkaar en zoek de zeven verschillen. :)

 

Kunnen ze op zo'n opleiding/politiebureau niet beter een plank aan de muur spijkeren met voorbeelden erop?

Want laten we wel wezen, door het taalgebruik zijn die wetteksten niet echt duidelijk voor de gewone man/politieagent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohw, ja, ach ik kan me voorstellen dat alle relevante wetten uit je hoofd kennen toch wat complexer is dan dat. :o

 

wil mijn boekwerken met verkeersregels uit heel europa wel even geven ;)

veel banen hebben een hele stapel kennis nodig

agenten zijn vooral gebiased op oe eng steekijzer

al moet ik zeggen dat de politie hier opt platteland er weinig van zeg als ik met een sog seal pup aan de riem loop tussen de weilanden over de weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil mijn boekwerken met verkeersregels uit heel europa wel even geven ;)

veel banen hebben een hele stapel kennis nodig

agenten zijn vooral gebiased op oe eng steekijzer

al moet ik zeggen dat de politie hier opt platteland er weinig van zeg als ik met een sog seal pup aan de riem loop tussen de weilanden over de weg

 

Al die regels zijn inderdaad complexer dan drie pedalen en een stuur. Wees blij dat je geen schipper bent die naar Basel moet varen, voor elke zoveel kilometer heb je dan een apart diploma nodig. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! ik ben op locatie Gouden Handen in s'Heerenberg geweest.Ik kom oorspronkelijk uit Aalten. Ik ben een messenfreak en heb er behoorlijk veel. Die hele wetgeving is ingewikkeld. Als ik om mij heen kijk zie ik velen met een mesholster aan de broek, laat staan allen die een mes in de broek-of jaszak hebben. In Duitsland is het verboden een zakmes bij te hebben dat eenhandig (bv al in de jaszak) te openen is én die vergrendeld. (let op: in die combinatie) Een van beiden is geen probleem (bij normaal gedrag). Wees daar bewust van als je In Emmerich of Bocholt bijvoorbeeld gaat boodschappen.

 

Wat messen in het dashboardkastje betreft: Bijvoorbeeld een Mora mes in de kunststof holster geldt als: direct te gebruiken. Weliswaar in zijn holster .... maar direct te gebruiken. Er moet een tas omheen of desnoods wat anders, alleen de schede of sheath telt niet als "verpakt" !

Lees: dubbel verpakken als je zo wil stellen.

Verder: alles wat oom agent aantreft direct in de bereikbaarheid van de bestuurder, en wat als wapen gebruikt KAN worden, is strafbaar. Dus een ijzeren stang bij de handrem: verboden, een stok onder de stoel: verboden en dus: een mes (direct uit het holster te halen/uit de sheath te trekken: strafbaar) Dus: nogmaals verpakken dat mes.

 

Hier in Nederland blijft het maar vaag. Wat Tomahawks betreft: In Duitsland zwaar verboden! je mag ze thuis wel hebben. In Nederland gelden ze als tweesnijdig (Omdat er 2 of meer snijranden/bijlkanten aan zitten). Ook bestaan er 3 koppige tomahwaks (Bv de Condor Scepter Thrower) die veel als hobby-werpbijl gebruikt wordt. Alleen thuis te gebruiken of op de club.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wildthing: Hier in NL draag ik altijd een mes in 't bos en zit hij in een horizontale schede aan de riem op de rug, gemaakt door een mede forumlid. Ook veel praktischer als je beweegt. Niemand ziet het en dus nooit gezeik, geen wandelaars die raar opkijken, etc. Ik ben geen verzamelaar of messengek, voor mij is puur een stukje gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wildthing: Hier in NL draag ik altijd een mes in 't bos en zit hij in een horizontale schede aan de riem op de rug, gemaakt door een mede forumlid. Ook veel praktischer als je beweegt. Niemand ziet het en dus nooit gezeik, geen wandelaars die raar opkijken, etc. Ik ben geen verzamelaar of messengek, voor mij is puur een stukje gereedschap.

 

net onder je ruggegraat bedoel je? op die plek iets kleins hards dragen is vrij gevaarlijk als je je daar hard stoot met bv een val of iets

je ruggegraat is vrij gevoelig daarvoor, en je ruggegraat heeft nogal wat belangrijke zenuwen in zich ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kabouterfokker

 

Dat is natuurlijk een slimme oplossing. Ik draag mijn vaststaande mes (op dit moment een omgebouwde en aangepaste Condor Bushlore) in een lederschede met zogenaamde "Highride", dat wil zeggen dat de lus laag aan het holster zit. Als je hem dan aan je riem bevestigt zit het mes hoog aan je gordel (zit dus niet opzij aan de heup) en is daarmee ook nagenoeg onopvallend.

 

Ik ben wel nieuwsgierig wat je zoal met de Crotalus doet. Weet dat een mes eigenlijk niet bedoeld is voor batoning en hak/graafwerk. Daar zou je eigenlijk een kleine bijl voor moeten gebruiken. Condor heeft bijvoorbeeld ook erg goede minibijlen. Niet duur en prima te gebruiken. Ik heb ook een Condor Rodan en een Hultafors Grovkniv (de groene). Deze "misbruik" ik wél voor grover sloopwerk, bv brandhout/tondel maken. Ik heb de Crotalus niet. wat zijn je ervaringen? Is hij niet wat té lomp/grof? Graag je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ kabouterfokker

 

Nee, aan de rechterkant ter hoogte van de plek waar je portemonnee zit. Zeg maar net achter de 2 e lus van je spijkerbroek Je maakt dan ook dezelfde pakbeweging. Inderdaad is het belangrijk er voor te waken dat je jezelf niet bezeerd. Misschien ook wel iets om te proberen: zelf een lus aan het holster maken, zodanig dat het mes hoger komt te zitten..... en dus ook niet meer opvalt. in de praktijk voel ik niet dat ik een mes bij me heb.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

net onder je ruggegraat bedoel je? op die plek iets kleins hards dragen is vrij gevaarlijk als je je daar hard stoot met bv een val of iets

je ruggegraat is vrij gevoelig daarvoor, en je ruggegraat heeft nogal wat belangrijke zenuwen in zich ;)

 

Verticaal aan de zij vind ik irritanter. Iedere keer als je gaat zitten heb je kans dat hij ergens tegenaan komt, lastig als je ergens onder door kruipt. Ik vind dit ideaal.

Hij zit overigens iets opzij en ook net niet helemaal horizontaal en tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt. Kan er zo ook rustig mee op een stoel zitten en autorijden bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

ik heb vrijwel altijd een mes bij me.

gewoon open en bloot aan mn riem gedragen kom ik wel eens een agent buiten dienst tijd tegen in het bos maar hoor hem er nooit over.

nu ligt het ook aan de regio waar je woont want hier is het wat normaler om met een (jacht) wapen rond te lopen dan in de randstad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Condor heeft mooie en goede tools onder de 100 dollar ratio.

 

Over het al dan niet dragen van dit soort messen is eerder een dubbeltje op z'n kant afhankelijk wat de instelling van de agent is.

 

Zelf nog niet al te veel problemen gehad met controles m'n vaste messen zijn meestal niet direct gebruiksklaar --> ook hierin is de interpretatie vrij breed: de ene hanteert de tijd dat je deze 'gebruiksklaar hebt binnen de 3 wandelstappen en de andere binnen de 10. Ook het woord 'dragen' is voor interpretatie vatbaar. dragen doe je met je handen. In je broekzak 'zit' of 'ligt' deze. Aan je broekriem, of schouderriem 'hangt' een foedraal waar het mes in 'zit'...

 

Ook nog geen probs gahad met vouwmessen en multitools bij controles. ik heb altijd een Leatherman bij die met 1 hand te openen is en een lock heeft. In weze is het een 'pocket-multitool' en de meeste worden vrij verkocht. Zoals het meeste gereedschap dat vrij wordt verkocht.

 

Het is ook een kwestie van kenbaar te maken wat je bij je hebt bij controles en nooit het woord wapen in de mond nemen of laten leggen.

 

Persoonlijk zou ik liever hebben dat het zichtbaar dragen van tools maatschappelijk aanvaardbaar zou worden. Dan weet je tenminste of een persoon al dan niet een bedreiging kan zijn en dit dan in het kader van zelfbescherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...