Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cold Steel GI TANTO


arneheil

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Plasterk schrapt dwangsom WOB

 

Moet je wel een beetje opschieten als je er nog goed aan wilt verdienen. Plasterk gaat de dwangsom medio volgend jaar afschaffen :)

 

Honderd templates maken en dat maal 500 met iets andere namen/overheidsentiteiten.

Denk dat ik dan aan een jaar meer dan genoeg heb ;)

 

Maar dank voor de melding, ik zal er eens wat vaart achter zetten. :)

 

 

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo groot mes ? is ons land niet een beetje te vlak voor dit soort .

tja wshtf en er komt iemand met een keukenmes op je af dan weet je het, hier word niet over wapens gesproken

maar eerlijk : Cold steel maakt geen bushcraft-survival messen maar gewoon wapens

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt gelijk, ach iedereen ze ding heb zelf een beetje mee zitten lezen met de geplaatste berichten. Ik zelf ben niet iemand die de regels wil overtreden met een mes waar van ik denk dat het legaal maar achteraf gewoon niet is toegestaan.

 

Je mag het wel kopen maar of je het mag gebruiken is een tweede

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja wshtf en er komt iemand met een keukenmes op je af dan weet je het, hier word niet over wapens gesproken

maar eerlijk : Cold steel maakt geen bushcraft-survival messen maar gewoon wapens

mvg Bjorn

 

Mes -> wapen = interpretatie van het moment. Voor mij zijn het zeer degelijke tools die prima hun werk doen.:)

 

Daarnaast mag iedereen zijn en haar mening hebben.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mes -> wapen = interpretatie van het moment. Voor mij zijn het zeer degelijke tools die prima hun werk doen.:)

 

Daarnaast mag iedereen zijn en haar mening hebben.;)

 

Ja maar de gi tanto is uitgebalanceerd om te gooien => wapen

Heeft een soort van stootplaat => wapen

Je kunt hem als gereedschap gebruiken ( doe ik ook) maar dat neemt niet weg dat hij als wapen is ontworpen

 

word ook als wapen gepromoot

Mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het doel van zo stootplaat meer kracht zetten ?

 

Bedoelt als bescherming van de hand, dat je niet doorglijd op het lemmet. Ook handig als bescherming tegen het voorwerp van de tegenstander.

 

Ja, je hebt gelijk op het gebied van wapens. Maar Cold Steel promoot op die manier hun producten. Ze laten zien dat het no nonsense spul is (naar hun maatstaven natuurlijk).

 

Daarnaast wil ik @carismo en @Ronin Kogaratsu aanbevelen als kennisbronnen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het doel van zo stootplaat meer kracht zetten ?

 

In de tijd van de piraten was het ook handig om zich te laten zakken op een zeil (macgyver gebruikte een portefeuille aan z'n zakmes :cool: )

 

Maar nu ff serieus, een stootplaat is vooral voor het beschermen van de vingers als je bv de punt ergens insteekt dat je vingers niet over de snede glijden (hoeft daarvoor niet als wapen gebruikt te worden) maar gaan we echt verder in de geschiedenis da had deze ook de functie om te voorkomen dat ook het handvat niet mee in de wonde ging zodat dat het bloed niet op het handvat kwam en deze te glibberig werd.

 

Een ander mogelijk doel is te voorkomen dat niet heel het mes in een basis schede zou verdwijnen. Een mes ging vroeger veel langer mee dan de schede en men gebruikte vaak foedralen die iets groter waren om zeker te zijn dat heel het lemmet erin zou gaan. Vooral uit tactisch vooruitzicht. Met bushcraft messen zie je vaak dat het handvat zelfs tot de helft van het handvat in de foedraal zit.

Nog een andere mogelijke functie was als een soort van zekering voor het handvat zelf aangezien de plaat ook niet verder ging dan het lemmet en het handvat langs de achterkant van het mes werd bevestigd.

 

Het afweren van andere messen... Naar mijn mening toch redelijk klavierheldenpraat... We spreken hier niet over een sai of een ander gadget waarmee je letterlijk een lemmet kan mee blokkeren en klemmen. In meeste gevallen komen delen van de hand nog voorbij de stootplaat en moet je deze op de snede of de rug laten glijden en moet de opvang minstens in een hoek van 45 tot 125° tegenover de stootplaat zijn en om dat te kunnen moet er al heel wat geoefend worden en zal het in een echte situatie een verwonding niet uitgesloten zijn. Bij het verdraaien van je mes in die hoek geef je tevens een heel groot gat in de rest van je dekking.

 

Om messen deftig te kunnen afweren moet er dus ook aan de zijkanten genoeg materiaal zijn. Je ziet bij Japanse zwaarden ook vaak een stootring (tsuba) die deze functie wel heeft. Echter de originele tanto had deze niet en was vooral bij de samoerai bestemd om zichzelf van het leven te beroven indien ze het vertrouwen van hun meester hadden geschonden. Vrouwen droegen vaak ook een tanto mee als vorm van laatste verdediging maar wanneer hun eer was geschonden gebruikten ze dit mes ook om zichzelf van het leven te ontdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk kunnen we zeggen het hebben van een stootplaat niet echt een functie heeft meer, want messen in Nederland met een stootplaat is verboden maar je gaat ook je mes van 100 euro niet slopen om dat de wet zegt dat het er niet op mag zitten. Hoe zit het in België zijn ze daar wat makkelijker of is het net zo ongeveer geregeld ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk kunnen we zeggen het hebben van een stootplaat niet echt een functie heeft meer, want messen in Nederland met een stootplaat is verboden maar je gaat ook je mes van 100 euro niet slopen om dat de wet zegt dat het er niet op mag zitten. Hoe zit het in België zijn ze daar wat makkelijker of is het net zo ongeveer geregeld ?

 

Dit klopt niet, een mes met stootplaat zonder dubbele snijkant valt zelfs niet eens onder Cat IV.

 

 

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk kunnen we zeggen het hebben van een stootplaat niet echt een functie heeft meer, want messen in Nederland met een stootplaat is verboden maar je gaat ook je mes van 100 euro niet slopen om dat de wet zegt dat het er niet op mag zitten. Hoe zit het in België zijn ze daar wat makkelijker of is het net zo ongeveer geregeld ?

 

 

Eigenlijk is een stootplaat lettelijk een plaatje bovenop het handvat waar het lemmet uitkomt, hetgene de gi tanto heeft is deze full tang geslepen zonder verbredingen dus eigenlijk enkel een 'guard'

 

een goed voorbeeld van een stootplaat is bv bij een simpel oestermesje

THK0693014_136x230.jpg.be72d556f7b4008c0401f92ee3d3003e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar de gi tanto is uitgebalanceerd om te gooien => wapen

Heeft een soort van stootplaat => wapen

Je kunt hem als gereedschap gebruiken ( doe ik ook) maar dat neemt niet weg dat hij als wapen is ontworpen

word ook als wapen gepromoot

Mvg bjorn

 

Je kan in principe met elk mes gooien waar het lemmet groter is dan het handvat --> er zijn nog enkele eigenschappen die het werpen makkelijker maken maar die ga ik hier niet verkondigen. De mensen van Cold Steel gooien bijna met alles. om aan te tonen dat het kan, maar in een echte situatie ga je je laatste mes niet weggooien of de tegenstander extra bewapenen...

 

Over de stootplaat; zie eerdere post.

 

Elk voorwerp dat bij voorbedachte rade gebruikt wordt om een persoon of dier te verwonden is een wapen.

 

Cold Steel heeft de gewoonte van die blitse video's te maken maar die zijn in de meeste gevallen met brute kracht en zonder techniek. Betreft de buigingstest van de gi tanto zie je dat deze bijna 90° buigt maar dan stopt het fragment plots voor een andere test te laten zien. Ik zeg niet dat ze geen goede producten hebben maar in vele gevallen zijn de tests gewoon letterlijk overkill en weerhoudt het voor mij meer om een mes van dit merk aan te schaffen.

 

Gelukkig zijn er nog reviewers op youtube die hiermee bushcraft gerelateerde tests doen en daar presteren de budgettools goed maar ook niet superieur... maar de gi tanto qua prijs/kwaliteit zeker een goed mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan in principe met elk mes gooien waar het lemmet groter is dan het handvat --> er zijn nog enkele eigenschappen die het werpen makkelijker maken maar die ga ik hier niet verkondigen. De mensen van Cold Steel gooien bijna met alles. om aan te tonen dat het kan, maar in een echte situatie ga je je laatste mes niet weggooien of de tegenstander extra bewapenen...

 

Over de stootplaat; zie eerdere post.

 

Elk voorwerp dat bij voorbedachte rade gebruikt wordt om een persoon of dier te verwonden is een wapen.

 

Cold Steel heeft de gewoonte van die blitse video's te maken maar die zijn in de meeste gevallen met brute kracht en zonder techniek. Betreft de buigingstest van de gi tanto zie je dat deze bijna 90° buigt maar dan stopt het fragment plots voor een andere test te laten zien. Ik zeg niet dat ze geen goede producten hebben maar in vele gevallen zijn de tests gewoon letterlijk overkill en weerhoudt het voor mij meer om een mes van dit merk aan te schaffen.

 

Gelukkig zijn er nog reviewers op youtube die hiermee bushcraft gerelateerde tests doen en daar presteren de budgettools goed maar ook niet superieur... maar de gi tanto qua prijs/kwaliteit zeker een goed mes.

ja dat klopt maar daarom is niet elk voorwerp waarmee je kan verwonden bedoelt om te verwonden wat ik denk dat wel is bij deze

de coldsteel filmpjes zijn .....tja Amerikaans te noemen en voor bushcraft kan je hem gebruiken maar zijn er veel beter messen en tja als iemand je tegen komt tijdens het bushcraften als je deze vast hebt

ook geen aanrader

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...