Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cold Steel GI TANTO


arneheil

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Het staat op de mafketelpagina!;-)

 

Geen zelfgemaakte foto's maar links naar producten waar de fabrikant/leverancier vrijwel alle specificaties weergeeft!;)

 

Groetjes,

 

Changing The Mindset

 

Thanx.

Indrukwekkende verzameling. ;)

 

Er zitten wat illegale dingen bij, dus eigenlijk mag dat niet op het forum.

En een echt goed survival-mes, heb je daar al eens naar gekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Ik ken de wet naar mijn mening goed tot zéér goed! Wat van deze dingen is naar jouw kennis 'not done'?

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

 

2 snijkanten

lengte

wapenstok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit op de messenmafketelpagina staat waarom dan slapende honden wakker maken op het open forum? :-X

 

 

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Tapatalk

Damn, nu is mijn hond wakker geworden, lag net zo rustig te slapen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem me niet kwalijk. Ik ben nog niet volledig op de hoogte hoe alles hier in zijn werk gaat.:)

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

 

Gaat niet om jou.

 

Gaat me er om dat iemand het woord "illegaal" openbaar oppert. Privebericht was, mijn insziens, afdoende geweest.

 

(Wat niet eens illegaal blijkt te zijn.)

 

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat niet om jou.

 

Gaat me er om dat iemand het woord "illegaal" openbaar oppert. Privebericht was, mijn insziens, afdoende geweest.

 

(Wat niet eens zo is.)

 

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Tapatalk

 

Understood!

 

Laten we het hierbij houden;)

 

(Verdere vragen over de inhoud van deze discussie mag je gerust pm-en)

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Allemaal meh. Snijkanten en lengte staat voor vouwexemplaren. Wapenstok is géén wapenstok maar een wandelstok. Hooguit cat 4;-)

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

 

Sja, illegaal om bij je te hebben. Moet nog even wennen aan verzamelaars criteria, omdat ik altijd alles meesleep. :)

Wandelstok weer op het randje (zal de politie-agent zeggen).

Maar thuis hebben geen probleem dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag dit mes liggen bij de lokale messenboer. ..wel een bruut mes!...:-D

 

Zeker! Mooi exemplaar om mee te beginnen. Het was per toeval mijn 1ste mes!:).

 

Ik heb het door lokale ambachtslieden laten aanpassen voor beter gebruik op de eerstvolgene bushcraft/survival-vakantie. :cool:

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heb dit mes nu 1,5 jaar en het bevalt me uitstekend. Makkelijk te slijpen en is bijna overal voor te gebruiken. Ik heb dit mes al behoorlijk mishandelt, maar geeft geen krimp. Heb het vorig jaar voor net 32,- inclusief verzending kunnen kopen. Echt een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hier de situatie vóórdat een slijpsteen honger kreeg:

 

[ATTACH=CONFIG]6559[/ATTACH]

 

Heb sinds kort ook zo'n mes en heb twee vragen:

 

1: Valt ieder mes met een stootplaat automatisch onder bajonetten of waarom valt het anders onder Cat4 WWM?

(In de wettekst zie ik niets terug over het al dan niet hebben van een stootplaat, al hebben de benoemde Cat4 wapens in lid 2 dat allemaal wel.)

 

2: Is alleen het bovenste deel afslijpen genoeg om hem niet meer onder Cat4 te laten vallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb sinds kort ook zo'n mes en heb twee vragen:

 

1: Valt ieder mes met een stootplaat automatisch onder bajonetten of waarom valt het anders onder Cat4 WWM?

(In de wettekst zie ik niets terug over het al dan niet hebben van een stootplaat, al hebben de benoemde Cat4 wapens in lid 2 dat allemaal wel.)

 

2: Is alleen het bovenste deel afslijpen genoeg om hem niet meer onder Cat4 te laten vallen?

 

De GI-Tanto heeft een in het design vastzittende stootplaat. De wet spreekt naar mijn weten alleen over een stootplaat als apart onderdeel.

 

>Dubbele snijkant, vast lemmet(fixed blade) = cat4.

>Enkele snijkant, vast lemmet = cat niks

 

Cat4 gaat voor zover ik weet over historische exemplaren.

 

Ik kan je niet helpen met dat stootplaatverhaal aangaande cat4 omdat ik daar de kennis mis. Wellicht iemand anders hier op het forum? Ik ben zelf erg benieuwd naar dat verschil namelijk!:-)

 

CtM

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Messen en de wapenwetgeving - Update 2012

 

Er zijn veel misverstanden over de wapenwetgeving in Nederland, met betrekking op messen. Vaak horen wij van klanten: "Dat mag je toch niet hebben in Nederland?"

Jawel, het bezit van, en de handel in alle artikelen op knivesandtools.nl is toegestaan onder de Nederlandse wetgeving. Je mag ze dus kopen en in bezit hebben, maar je mag ze niet altijd en overal bij je hebben.

 

De wetgeving:

De wetgever heeft de wapens ingedeeld in verschillende categorieën, met verschillende bepalingen. Niet alle messen vallen echter in een categorie. Voor messen die niet in een categorie vallen gelden in principe geen bepalingen. Daarom als eerste het volgende:

 

 

Messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen - bezit mag, dragen ook

 

Vooruitlopend op het onderstaande: Messen die onder categorie 1 vallen verkopen wij niet. Slechts een aantal messen die wij verkopen vallen onder categorie 4. Alle messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen mag je bezitten, verhandelen en bij je dragen. (Tenzij lokale verordeningen dat verbieden, zie later op deze pagina.)

 

Zelfs 'assisted opening' messen, waarbij je zelf het lemmet een stukje naar buiten drukt en een veer vervolgens de rest doet vallen niet onder categorie 1 of 4.

 

Voor de duidelijkheid: De Nederlandse wetgeving zegt helemaal niets over messen met lemme tvergrendeling, éénhandig te openen messen of messen die snel te openen zijn. Er zijn landen waar dat wel het geval is. Let dus wel op als je naar het buitenland gaat.

 

 

Categorie 1 wapens - geheel verboden

Wapens in deze categorie zijn, zonder ontheffing, geheel verboden: zowel het bezit ervan als de handel erin. Tot deze categorie behoren o.a.:

 

Stiletto's (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet

Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet (met of zonder veer)

Vlindermessen: messen met een heft dat uit twee delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden (zie opmerking beneden)

Dichtklapbare messen met een totale, uitgeklapte lengte boven 28 cm

Dichtklapbare messen waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft

Werpsterren

Vilmessen en ballistische messen

Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen

Pijlen en pijlpunten, bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.

 

Tot 2012 was er een aantal uitzonderingen op deze regels als het ging om stiletto's (springmessen), valmessen en vlindermessen, o.a. wanneer het lemmet bijvoorbeeld korter dan 9 cm was. Deze uitzonderingen bestaan echter niet meer.

 

 

Categorie 4 wapens - bezit mag, in het openbaar dragen niet

Messen in deze categorie mag men in het bezit hebben of verhandelen. Deze wapens mogen echter niet gedragen worden. Dat wil zeggen: ze moeten tijdens vervoer zodanig deugdelijk verpakt zijn dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.

 

Uit ons assortiment vallen onder Categorie 4:

Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1.

Toelichting: * Een dichtklapbaar mes waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft valt onder Categorie 1 - en is dus geheel verboden. NB: Een zaag vertanding wordt hierbij beschouwd als snijkant!

Een mes met vaststaand lemmet en meer dan één snijkant (bijvoorbeeld zaagtanding in de rug) valt onder Categorie 4.

Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen.

 

NB: Het is zeer belangrijk dat je een dergelijk wapen altijd goed verpakt vervoert.

 

 

Plaatselijke verordeningen - let op: gewone messen zijn af en toe ook niet toegestaan

Naast de landelijke wapenwet moet je ook rekening houden met plaatselijke verordeningen. Een mes dat je normaal gesproken bij je mag dragen, kan door een plaatselijke verordening verboden zijn, bijvoorbeeld in uitgaansgebieden of voetbalstadions. Zelfs een schroevendraaier in de trein in Den Haag wordt al als zo'n verboden wapen gezien.

 

 

En, tot slot: afstand doen van je mes?

 

Als je mes in beslag wordt genomen, dan wordt je vaak gevraagd om afstand te doen van je mes. Let daarbij op: Afstand doen betekent dat je het mes niet meer terug kan krijgen.

Het gebeurt echter vaak dat het in beslag nemen van een mes op gronden gebeurt die niet terecht zijn. Bijvoorbeeld door onduidelijkheid over wat wel en niet toegelaten is. Ook kan het zijn dat je mes wel terecht in beslag wordt genomen omdat je bijvoorbeeld een categorie 4 mes op straat bij je draagt of incorrect vervoert, maar dat je het mes toch wilt houden omdat het een bepaalde waarde heeft.

We adviseren je dan om te overwegen geen afstand te doen. Dat betekent niet dat het mes op dat moment niet in beslag wordt genomen, maar je kunt dan in ieder geval de zaak voor laten komen om je mes via de rechter terug te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot,

 

Ik heb zomaar het idee dat het stootplaatverhaal gebaseerd is op de oude wetgeving van cat1: stiletto's, valmessen, vlindermessen @ ballistische messen. Ik zie alleen een berg forums (no pun intended) die beweren dat het niet mag. Maar dat is geen rechtsgeldig materiaal aangezien de personen die dat plaatsen het ook 'gemixed' hebben.

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...