Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandwonden


Aanbevolen berichten

Mischien een goed idee als er een brandwonden pagina wordt aangemaakt op de wiki waar alles netjes samen gevoegt is met hoe, wat, waneer. en wat te preppen om deze behandelingen uit ge kunnen voeren.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om deze tijd en moeite aan de wiki te besteden ?

Kun je ook zelf doen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Om even terug te komen op het gebruik van honing bij brandwonden is het wel van belang dat de peroxide activiteit van de honing hoger is dan een bepaalde waarde. In het geval van brandwondengenezing een waarde hoger dan 25.

 

Bij peroxide-activiteit wordt de productie van waterstofperoxide van het enzym glucose-oxidase gemeten. Dit enzym is mede verantwoordelijk voor de gunstige eigenschappen van honing bij brandwonden, huidwonden en keelontstekingen. Bij sterk verhitte honing is dit enzym afwezig. Sommige honingsoorten bezitten echter van nature een waarde 0: dit kan het geval zijn bij o.a. sommige voorjaarshoningen. De waarde 5 wordt als laag beschouwd, de waarde 25 als gemiddeld (voor niet verhitte honing) en de waarde 50 als hoog. Honingsoorten met een waterstofperoxidewaarde van 25 en hoger worden wel gebruikt bij wondbehandeling.

 

Meer info in dit draadje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totaal geen interessante anekdote maar ik deel het toch want daar heb ik zin in :) Even geduld, er is een relatie met honing.

 

Ik was rond 1992 met mijn vriendinnetje aan het rondreizen in oost Turkije en we hadden de hele trip het meest exotische voedsel gegeten in de goedkoopste plekken en geen enkele problemen gekregen met de spijsvertering.

Tot we in Van (bij het meer Van - in de buurt van Iraanse / Irakese grens) als ik het mij goed herinner een soort Holiday Inn vonden en wel zin hadden, na 3 weken, in een westerse maaltijd en we daar aten in het hotel. Een Wiener Schnitzel met patat kan ik mij nog herinneren.

Die nacht ging het lieve vriendinnetje meermaals over haar nek en, zoals zij het beschreef, lekte uit alle gaten...

De volgende dag zouden wij met een veerpont over het meer naar Tatvan gaan en hebben dat ook gedaan maar zij had hoge koorts en begon zelfs te ijlen en viel flauw. Aan boord van het veer waren twee Britse medicijn studenten die mij wisten te vertellen dat zij 43 graden koorts had, dat niet goed was en gaven een zout oplossing want dat was alles wat zij hadden. Ik kreeg het advies direct een dokter te zoeken. Toen we aankwamen in Tatvan was zij nauwelijks aanspreekbaar dus sleepte ik haar, naast twee rugzakken, de Dolmus in (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolmu%C5%9F) en in na een hotel te hebben gevonden ging ik op zoek naar een dokter, haar achterlatend in het hotel. Uiteindelijk vond ik een arts in een soort huispraktijk en hij had ingelijste certificaten aan de muur dus het 'zou wel goed zijn". De dame die ernstig hallucineerde weer opgehaald en afgeleverd en de conclusie: ernstige voedselvergiftiging (bedankt Holiday Inn) en zij ging aan een infuus. De dokter moest natuurlijk betaald worden maar pinnen bestond nog nauwelijks en ik had onvoldoende cash bij mij en en kon geen plek vinden om mijn Travellers Cheques (wie kent dat nog?) in te wisselen. Naar het politiebureau gegaan, onderwijl de liefde van mijn leven nog alleen aan het infuus bij een vage Turkse dokter. Politie bureau volledig onbezet, niemand aan de balie maar ik hoorde stemmen dieper in het gebouw dus ik loop daarheen. Ik open een deur en de geschrokken Turkse agenten richtten direct een aantal, als ik het mij goed herinner, Uzi's op mij, ik had een kaartspel verstoord. Ik wist gelukkig snel duidelijk te maken dat ik 'goed volk' was maar de beste agenten spraken geen Engels. De commissaris werd gebeld en was er binnen 5 minuten, hij sprak wel Engels enigszins en begreep dat ik geld nodig had. Hij belde wat rond en zei dat er een hotel was buiten de stad die mijn cheques wel wilden inwisselen. Vervolgens werd ik, samen met het volledige 5 man politie apparaat in een arrestatie busje geladen en ging het vol gas naar het hotel waar ik mijn geld kon wisselen. Wat een vriendelijke mensen allemaal, heeft mij zeker enige nuance geleerd over onze allochtone medemens! Hen bedankt en weer op weg naar de dokter met zijn geld. Ik trof mijn meisje weer volledig bij bewustzijn aan, zij het zeer verzwakt.

 

Advies van de dokter: veel water en veel brood met honing om aan te sterken! Een paar dagen voor dit avontuur waren we in het stadje Kars geweest wat kennelijk de honing hoofdstad van Turkije is en we kochten een pot Bal (bal = honing). Binnen twee dagen was zij weer van de partij en hebben we zonder problemen nog twee weken kunnen rondreizen. Moraal van het verhaal: honing is powerfood.

Nogmaals sorry voor het veel te uitgebreide verhaal maar had zin het te vertellen :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal, fijn dat het zo goed afliep.

Honing is inderdaad een superfood, behalve voor kinderen onder een jaar, zij mogen geen honing. Zij kunnen zeer ziek worden.

 

"De ziekte die baby’s kunnen oplopen door het eten van honing, wordt “infantiel botulisme” genoemd. Bij deze vorm van botulisme zijn er sporen van de bacterie “Clostridium botulinum” in de darmen terechtgekomen. Door de onontwikkelde darmflora, kunnen de sporen gaan ontkiemen en giftige stoffen uitstoten. Deze giftige stoffen kunnen dan via de bloedbaan het zenuwstelsel aantasten. Spieren zullen hierdoor verslappen en in het meest ernstige geval kunnen de ademhalingsspieren verlammen. Verlamming van de ademhalingsspieren heeft de dood tot gevolg, maar gelukkig is dit zeer zeldzaam."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brandwonden stichting word nog elke dag gebeld met zinnen als "Mijn man heeft zich gebrand, zal ik er tandpasta, honing, ijs, brandwondenzalf opsmeren "

 

Los dat honing kan helpen bij een goed herstel, in een later stadium, waarin de brandwond, gewoon een wond is geworden.

Maar veel mensen onthouden en kunnen onder stress van het moment reproduceren domweg "Honing op een brandwond is goed, schreven ze op het preppersforum. Want dat schreef iemand die verstand van honing had, ." of simpel onthouden brandwond = honing er op.

 

Iedereen die een basis eerste hulp cursus en een beetje gezond verstand weet dat niet word bedoeld. Maar het blijft een hardnekkig fenomeen. Daarom voor de mensen die niet voldoende zelf kunnen nadenken :

 

Honing en andere middeltjes hebben niets, maar ook niets te zoeken bij de acute fase van een brandwond

 

Als je wat wilt onthouden..

 

Eerst Water de rest komt later

 

Of een prepper, die weet dat schoon water schaars kan zijn, dan brandwonden gekoeld moet worden, en niet de patient. Neem een goed product voor waterjel. Dan ben je in ieder geval de eerste uren voorlopig goed geholpen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu juist het voordeel van Waterjel.

>Het is de enige eerste hulpmiddel wat ik ken voor thermische en mechanische en electra brandwonden waarbij de eerste hulpverlener geen fouten kan maken,

>de wond blijft te beoordelen door de gehele hulpverleningsketen een,

>het koelt direct goed en desinfecteert, waterjel kan uren op de wond blijven zitten zonder dat er schadelijke bijeffecten zijn.

>en je kan het gebruiken op locaties waar warm schoon stromend water zeer schaars is. bereken eens hoeveel water je nodig hebt, om 10 minuten koelen uit een stromende kraan.

>Waterjel heeft als enige burngel het effect dat het fosfor brandwonden kan doven.

>Waterjel heeft direct een pijnstillend effect.

 

Waterjel heeft dat zelfde effect in een klein zakje, en je verspilt in SHTF geen kostbaar drinkwater, en je hoeft het slachtoffer niet direct te verplaatsen om adequate eerste hulp te geven.

 

Flamazine kan pas gebruikt worden na het koelen en de wond is daarna niet meer door een andere deskundige te beoordelen.

Metaline kleeft bij 2graads brandwonden binnen 15 minuten aan de wond vast en moet daarna weer los geweekt worden.

 

Ik ken het spulletje niet, maareh... kan de gemiddelde leek deze 'burn-zooi' onderscheiden van andere merken en types?... dan is het alleen maar de zoveelste uitzondering op de richtlijn 'koelen, afblijven, hulpzoeken'...

 

"ja Joop je moet er van die troep op doen!... dat ene spul, Burn-dinges ofzo..."

 

bij waterschaarste kan je overigens prima met een teiltje of emmertje water en een beker steeds scheppie water over de wond in de teil terug laten stromen... Repeat until satisfied...:p

 

en een hulpverlener mag met een gerust hart m'n verkleefde metalinegaasje losweken, ik ben inmiddels namelijk in goede handen... en hopelijk kwijlend van de morfine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...