Ga naar inhoud
GENEGEERD

zeer eenvoudig water destilleren


Noach

Aanbevolen berichten

Vandaag test gedaan om op eenvoudige manier water uit mijn regenton te destilleren.

Feit: water verdampt bij verwarmen.

Feit: waterdamp wordt weer vloeibaar als t afkoelt.

 

Als volgt ging ik te werk:

1. Grote soeppan gevuld met laagje water uit de regenton.

2. Kleinere pan laten drijven in de grote pan.

3. deksel ondersteboven op t geheel.

4. Water aan de kook brengen.

5. Pan met koud regenwater bovenop (om de waterdamp op deksel af te koelen).

(koude water af en toe vervangen omdat t opwarmt)

 

30 minuten op laag vuur laten borrelen.

 

Resultaat: één koffiekopje goed drinkbaar water.

Nog niet veel, maar het systeem werkt.

 

Foto's zal ik zo uploaden.

 

Noach

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Goede plannen @Noach en @jobs.

Ik was al aan de slag met een fluitketel, met een slang aan de fluit, dat gaat ook goed.

Koelen is inderdaad beter, dat vergroot de opbrengst, omdat er minder waterdamp ontsnapt.

 

Even een waarschuwing in het algemeen: Hou het systeem open, i.v.m. ontploffingsgevaar. Zie stoomwet.

 

Metalen fles is mooi voor in de BOB inderdaad. Opvang-bakje is 2e metalen fles in koelwater. Dat hoeft niet schoon te zijn, maar pas op besmetting. Even een plastic zakje eromheen, of zo. Onder het zand, wat dieper, is het ook vaak koeler. Stromend water is het beste, denk ik. Een koelspiraal zou mooi zijn. Misschien ook wel bruikbaar om andere dingen mee te verwarmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als we toch de kachel stoken is dit dan in een semi-permanent grotendeels gesloten systeem op de kachel te zetten? Altijd wel wat schoon water op die manier.

 

Jazeker.

Snelkookpan is het makkelijkste. Minste verlies, omdat het goed afgesloten is met veiligheidsventiel. Extra gat met buis maken is niet moeilijk. Laat deze in een open systeem uitkomen en het is veilig.

N.B.: ik ben geen fan van aluminium in mijn eten/drinken.

Een fluitketel is ook makkelijk om te bouwen. Fluitdop uitboren, buis erin, klaar. Niet al te vast de dop op de ketel en hij schiet eraf bij overdruk, niks aan de hand.

Ook weer naar een open systeem natuurlijk (dat kan ik maar beter 100 x te veel zeggen toch?).

Waterketel met schenktuit en vuldeksel is perfect. Groot formaat.

Water wel zo veel mogelijk filteren van te voren, spreekt vanzelf.

 

Hee, een kweek-kasje ertussen, voordat je koelt en je gebruikt de rest-warmte nuttig. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noach: Leuk he! Experimenteren. Weer een leuk praktijk voorbeeld.

 

Alle mineralen zijn eruit, die verdampen niet. Gedeminiraliseerd water zuigt alle smaak uit je slijmvliezen in je mond, dus gewoon beter tandenpoetsen. :p

Ook elk geurtje wat in je pan aanwezig is gebleven, gaat mee in de damp.

 

Gedistilleerd water smaakt gewoon bagger, ook dat van een professionele hyper schone installatie. Niet aan te raden veel ervan te drinken het onttrekt mineralen aan je lichaam, altijd iets erbij te eten. Of voeg er wat aan toe. Ranja, als 't moet een snufje zout en een fijngestampt vit C tabletje.

 

Dat vind ik ook meteen een groot nadeel aan gedestilleerd water. Kraanwater is voor het lichaam al mineraal arm, dus als je er heel veel van drinkt, kan je er behoorlijk flauw van worden, bij gedestilleerd water is dit effect in kwadraat. Ook kost het kostbare brandstof. Het is een van de laatste oplossingen, waar ik naar zou grijpen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik moet wel zeggen dat er een nasmaak aan het water zat. Wellicht van de pan?

K weet niet of t kwaad kan?

Hoe kom je van die smaak af?

 

Ja, dat had ik ook, doordat ik een plastic slang had gebruikt. :)

Het hele traject, dat door de stoom wordt afgelegd, kan smaak toevoegen.

Meestal niets schadelijks en waarschijnlijk weg te halen met actieve kool.

Het mooiste zou zijn, alles van RVS te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Noach: Leuk he! Experimenteren. Weer een leuk praktijk voorbeeld.

 

Alle mineralen zijn eruit, die verdampen niet. Gedeminiraliseerd water zuigt alle smaak uit je slijmvliezen in je mond, dus gewoon beter tandenpoetsen. :p

Ook elk geurtje wat in je pan aanwezig is gebleven, gaat mee in de damp.

 

Gedistilleerd water smaakt gewoon bagger, ook dat van een professionele hyper schone installatie. Niet aan te raden veel ervan te drinken het onttrekt mineralen aan je lichaam, altijd iets erbij te eten. Of voeg er wat aan toe. Ranja, als 't moet een snufje zout en een fijngestampt vit C tabletje.

 

Dat vind ik ook meteen een groot nadeel aan gedestilleerd water. Kraanwater is voor het lichaam al mineraal arm, dus als je er heel veel van drinkt, kan je er behoorlijk flauw van worden, bij gedestilleerd water is dit effect in kwadraat. Ook kost het kostbare brandstof. Het is een van de laatste oplossingen, waar ik naar zou grijpen.

 

Goeie tips Ray.

 

Als je het combineert met je verwarming, verspil je geen brandstof en ook geen duur waterfilter.

Net als met alle preps is het gewoon een extra mogelijkheid, die je gewoon in je systeem moet integreren.

Deze manier is met simpele middelen te realiseren. Een katadyn bakken is ook mogelijk, maar wat moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...