Piroska Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Leuk dankje, ik ga het ook proberen! Maar die vitamine C nog even, 2x wat? Hoeveel mg? Ik heb tabletten van 1000, ik neem aan dat ik er daar geen 3 van in moet gooien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hobbyboerin Geplaatst: 13 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Leuk dankje, ik ga het ook proberen! Maar die vitamine C nog even, 2x wat? Hoeveel mg? Ik heb tabletten van 1000, ik neem aan dat ik er daar geen 3 van in moet gooien? heb van 70 mg pilletjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 ga ik ook proberen, ik moet nog even kijken wat ik gebruik als vervanging voor de roomboter. Gewoon maar plantenmagarine denk ik. Maar ik heb een vraag, wat bedoel je met "Vouw de stokbrood" (nadat je de lucht eruit gedrukt hebt) Ik gebruik voor mijn brood altijd broodpasta dit is volledig plantaardig . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Dit is een super gemakkelijk heerlijk recept 700 cc water 25 gram roomboter 1000 gram bloem 20 gram zout 10 gram gist 3 vitamine C zet water op vuur met de boter ,tot dat boter is gesmolten haal bloem door zeef gooi alles bij elkaar en kneden maar machine 10 minuten met hand 20 minuten dan op bollen en rust 45 minuten verdeel het deeg in stukken van ongeveer 600 gram druk lucht eruit en vouw de stokbrood geef met schaar 4 knippen rust 15 minuten oven in 180 @ 200 graden eet smakelijk Is 20 gram zout niet erg veel, en slecht voor je? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hobbyboerin Geplaatst: 13 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Is 20 gram zout niet erg veel, en slecht voor je? we hebben het over 3 broden van ruim 800 gram dus 2.400 gram brood daar zit 20 gram in ..............dat is zoveel gram op per gram brood *heb even geen rekenmachine* is in adem van lucht ook niet slecht voor je ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 we hebben het over 3 broden van ruim 800 gram dus 2.400 gram brood daar zit 20 gram in ..............dat is zoveel gram op per gram brood *heb even geen rekenmachine* Dus 1 gram zout per 120 gram brood, dat zijn een paar sneden brood gok ik. Dan zit je al snel aan de maximale dagelijkse hoeveelheid zout. is in adem van lucht ook niet slecht voor je ? Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. Mocht dit nieuw voor je zijn, lees eens deze pagina door. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Is 20 gram zout niet erg veel, en slecht voor je? Doe je er toch minder in. Als ik 1755 gram aan ingredienten + water en vitamine C pillen in de oven gooi, komt er minder aan gewicht dan dat uit. Dus meer 1 gram per 88 gram brood. Ik ga er minder in doen. Moet ik dan de gist nog aanpassen??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 Moet ik dan de gist nog aanpassen??? Dat denk ik niet, zout is een smaakmaker en gist zorgt voor het rijzen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 13 maart 2013 Delen Geplaatst: 13 maart 2013 @dR3: Gist houdt niet zo van zout, ik dacht dat hoe meer zout je toevoegt, hoe meer gist. Maar veel bakken doe ik niet. M'n moeder was er wel ster in, al ons brood was zelfgebakken. (@dR3: mention gaat weer fout?!) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hobbyboerin Geplaatst: 14 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Dus 1 gram zout per 120 gram brood, dat zijn een paar sneden brood gok ik. Dan zit je al snel aan de maximale dagelijkse hoeveelheid zout. Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. Mocht dit nieuw voor je zijn, lees eens deze pagina door. hobbyboerin houd varkens dus is dom ? en jij komt met voedingscentrum als wat ? geloofwaardig ,onafhankelijk ,overheid ,goed voor jou net als Becel ?! 3 stokbroden voor 6 personen voor 3 dagen eten en er zit TE veel zout in ? kijk toch eens op je voedsel = troep uit de winkels dit is een eerlijk recept en als je iets ook maar iets weet over voeding zal nooit en dan ook nooit verwijzen naar voedingscentrum Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hobbyboerin Geplaatst: 14 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2013 @dR3: Gist houdt niet zo van zout, ik dacht dat hoe meer zout je toevoegt, hoe meer gist. Maar veel bakken doe ik niet. M'n moeder was er wel ster in, al ons brood was zelfgebakken. (@dR3: mention gaat weer fout?!) gist houd van suiker niet van zout dus zout en gist mogen mekaar ook niet tegen komen tijden het proces van het maken van deze stokbrood maar ach gooi er inplaats van foute zout maar suiker in lekker zoete brood of haal je wijsheid van voedingscentrum dat is slim ,zelf niet nadenken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hobbyboerin Geplaatst: 14 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Dat denk ik niet, zout is een smaakmaker en gist zorgt voor het rijzen. gist moet worden gevoed en zout doet dat niet !! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 hobbyboerin houd varkens dus is dom ? en jij komt met voedingscentrum als wat ? geloofwaardig ,onafhankelijk ,overheid ,goed voor jou net als Becel ?! 3 stokbroden voor 6 personen voor 3 dagen eten en er zit TE veel zout in ? kijk toch eens op je voedsel = troep uit de winkels dit is een eerlijk recept en als je iets ook maar iets weet over voeding zal nooit en dan ook nooit verwijzen naar voedingscentrum Jammer dat je niet tegen kritiek kunt, mijn indruk was dat jij veel zelf maakt en veel van voeding weet dus vandaar mijn verbazing over de hoeveelheid zout die in je 2,4kg brood gaat. Het voedingscentrum neem ik ook met een korreltje zout, maar grammen zout per dag is niet goed voor je. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
netuyas Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 @dR3 , gebruikelijk bij brood bakken is ongeveer 2% zout op de droge stof(en 2% verse of 1% droge gist). 20 gram zout op 1 kg bloem is dus een normale hoeveelheid. Deze verhoudingen luisteren best nauw, als je daar veel van afwijkt mislukt je brood. Naast dat het smaak geeft houd zout het vocht vast en is daarom onmisbaar voor brood bakken. De toevoeging van een vetstof, in dit geval boter, zorgt ervoor dat het brood langer "vers"blijft. Het zout werkt wel het gist tegen. daarom doet men naast zout meestal ook ca 1% suiker in het deeg, omdat dat een positief effect heeft op het rijzen. Ik heb de indruk dat @hobbyboerin de vitaminec tabletten (deels) als vervanging voor de suiker gebruikt, klopt dat? Het meest simpele brood maak je alleen met bloem, gist, zout en water. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Naast dat het smaak geeft houd zout het vocht vast en is daarom onmisbaar voor brood bakken. Het gaat mij er niet om of zout nu wel of niet in brood moet, maar de hoeveelheid. Er is ook niets mis met zout/natrium, zolang je niet teveel van dat spul gebruikt. Dat 2% gebruikelijk is, is niet hetzelfde als noodzakelijk. Ik zou waarschijnlijk het verschil niet proeven met een paar gram minder. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
netuyas Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Het gaat mij er niet om of zout nu wel of niet in brood moet, maar de hoeveelheid. Er is ook niets mis met zout/natrium, zolang je niet teveel van dat spul gebruikt. Dat 2% gebruikelijk is, is niet hetzelfde als noodzakelijk. Ik zou waarschijnlijk het verschil niet proeven met een paar gram minder. Misschien een gekke vraag, heb je wel eens brood gebakken? want als ik de hoeveelheid zout naar beneden breng dan is het brood beduidend minder lekker. niet alleen qua smaak, maar ook qua struktuur. Natuurlijk is teveel zout niet goed, maar als je je eigen eten kweekt en met verse ingredienten werkt zul je zowiezo minder zout binnenkrijgen dan de gemiddelde nederlander. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Emmy Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Dit is een super gemakkelijk heerlijk recept 700 cc water 25 gram roomboter 1000 gram bloem 20 gram zout 10 gram gist 3 vitamine C zet water op vuur met de boter ,tot dat boter is gesmolten haal bloem door zeef gooi alles bij elkaar en kneden maar machine 10 minuten met hand 20 minuten dan op bollen en rust 45 minuten verdeel het deeg in stukken van ongeveer 600 gram druk lucht eruit en vouw de stokbrood geef met schaar 4 knippen rust 15 minuten oven in 180 @ 200 graden eet smakelijk Hoe lang gaan ze in de oven @hobbyboerin? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Misschien een gekke vraag, heb je wel eens brood gebakken? want als ik de hoeveelheid zout naar beneden breng dan is het brood beduidend minder lekker. niet alleen qua smaak, maar ook qua struktuur. Natuurlijk is teveel zout niet goed, maar als je je eigen eten kweekt en met verse ingredienten werkt zul je zowiezo minder zout binnenkrijgen dan de gemiddelde nederlander. Ik ga eerst het originele recept wel proberen. 't Zou balen zijn als er platte repen uit de oven komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 14 maart 2013 Delen Geplaatst: 14 maart 2013 Misschien een gekke vraag, heb je wel eens brood gebakken? want als ik de hoeveelheid zout naar beneden breng dan is het brood beduidend minder lekker. niet alleen qua smaak, maar ook qua struktuur. Natuurlijk is teveel zout niet goed, maar als je je eigen eten kweekt en met verse ingredienten werkt zul je zowiezo minder zout binnenkrijgen dan de gemiddelde nederlander. Dat klopt, goed punt. Ik bak overigens weleens brood, zonder zout. Ziet er overigens wel minder smakelijk uit als die mooie broden van @hobbyboerin Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 16 maart 2013 Delen Geplaatst: 16 maart 2013 Het resultaat! @Yoyo hoe lang heb jij deze broden gebakken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 16 maart 2013 Delen Geplaatst: 16 maart 2013 @Yoyo hoe lang heb jij deze broden gebakken? @hobbyboerin Hoe lang bak jij ze? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yoyo Geplaatst: 16 maart 2013 Delen Geplaatst: 16 maart 2013 @Yoyo hoe lang heb jij deze broden gebakken? 40 minuten en ik heb een bakje water in de oven erbij gezet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 16 maart 2013 Delen Geplaatst: 16 maart 2013 @Yoyo: Op welke temperatuur? (Ja, ik ga ze ook maken!) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yoyo Geplaatst: 16 maart 2013 Delen Geplaatst: 16 maart 2013 @Yoyo: Op welke temperatuur? (Ja, ik ga ze ook maken!) Hete luchtoven op 180 graden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 16 maart 2013 Delen Geplaatst: 16 maart 2013 @Yoyo: Bedankt! Dan de gewone elektrische oven een standje hoger... neem ik aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.