kwakster Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Deze Cattaraugus 225Q stamt uit WOII, en ik kocht hem voor 20 euro omdat er een stuk van de punt miste en er geen schede bijzat. Met behulp van mijn Tormek T7 natslijper heb ik de fabrieksslijping veranderd van saber-flat naar saber hollow met een zero edge, waarna ik een convex microbevel van ongeveer 35-40 graden inclusief heb aangebracht met behulp van een leren handstrop voorzien van 6 micron diamantpasta. De holslijping zorgt ervoor dat het metaal net achter de snede mooi dun wordt (waardoor het mes goed snijdt), en de convex microbevel zorgt voor sterkte (zodat er zelfs mee gehakt kan worden) Daarnaast heb ik de afgebroken punt bijgeslepen tot een soort van bowiemodel en de enigszins aangetaste leren greep met schuurpapier bijgewerkt & gevormd tot deze me goed in de hand lag en vervolgens voorzien van een paar laagjes Nikwax. Een passende schede gevonden in de uitverkoopbak bij een dumpzaak, dus e.e.a is ook weer aan de riem te dragen. Het mes snijdt nu vergelijkbaar met de gemiddelde Mora, maar heeft tegelijkertijd de sterkte van een degelijk militair mes. Gaat dan ook regelmatig mee op dagtochtjes hier op de Veluwe. Specs: Totale lengte: 25,8 cm Lemmetlengte: 14,5 cm Lemmetdikte: 4,0 mm Staalsoort: 1095 koolstofstaal (niet roestvast) Greepmateriaal: leren schijven met stalen guard & knop Gewicht (zonder schede): 289 gram 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Prachtig gedaan, complimenten. Aangezien ik alles vanuit de losse pols doe met een haakse slijper, heb ik maar even geGoogled op Tormek T7.....prachtig apparaat, ik ga nog even sparen...maar daarmee gaat de messenproductie wel wat strakker en sneller lijkt mij. Plus geeft het ook minder stof dan die schijfjes. Nogmaals: klasse! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
zwellever Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Altijd geweldig als iemand met liefde en vakmanschap ergens over kan vertellen,laat zien hoe en wat hij gedaan heeft en dat met ons wil delen! Prachtig mes trouwens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Altijd geweldig als iemand met liefde en vakmanschap ergens over kan vertellen,laat zien hoe en wat hij gedaan heeft en dat met ons wil delen! Prachtig mes trouwens. Prachtig mes, inderdaad. Zelfs mooier om te zien dan het origineel! Heel goed geslepen!!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Mooi werk, van een beschadigd mes weer een functioneel mes maken, met heel veel stijl. + Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
appelflapje Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Mooie zeg! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Prachtig. Zeer netjes gedaan en mooi bij het origineel gebleven, voor zover dat mogelijk was met een afgebroken punt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Riesie Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Mijn complimenten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 8 maart 2013 Delen Geplaatst: 8 maart 2013 *kwijl* Het bericht dat jij wilt plaatsen is te kort. Gelieve je berichten langer te maken tot 10 tekens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.