Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fikkie stoken


Carina

Aanbevolen berichten

@vheeswijk wanneer men hout impregneert , wordt er juist in een pot een vacuum getrokken om de houtporieen open te laten gaan staan en de vloeistof er ''ingezogen'' wordt , maar wat u doet werkt ook

zeer zeker , vooral als de lampolie verwarmt wordt en daardoor dunner is .

Het lijkt me wel dat je het hout zal moeten afsluiten door een waslaag of zoiets , want ik denk dat de olie na een poos toch langzaam verdampt hetgeen bij fatwood niet gebeurd .

 

Ik weet enkel niet of je dit soort aanmaakhout in een (zo'n blikken bussen ) woodgas stove moet gebruiken , omdat de olie zou kunnen gaan gassen (mijn ervaring met lampolie als aanmaak middel doe ik maar niet meer het gaf een vlam van een kleine 70 cm en dat kostte me bijna mijn wenkbrauwen en haar :o )

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
@Heksenboot Ik kan me Geert wel voorstellen ;-) je staat er versteld van als olie , zelfs lampolie goed voorverwarmd is hoe brandbaar het dan wordt ,

lijkt net benzine

gr wafels

 

We waren buiten, het regende en waaide. Vandaar. Dit zou ik nooit binnen doen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot ik herinner het mijn nu ja ik ben geen liefhebber van brandstof op open vuur spuiten . Als je eens 3.5 maand in een brandwonden centrum heb gelegen zal je mij begrijpen .

 

Geert

 

Ik weet het Geert. Ik zal het ook niet meer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot en Geert is zeker niet de enigste . Je had dan beter zand erin kunnen doen , overigens brandende olie met water druppels is vééeéérre van slim !! (probeer het maar eens maar wel heeel

voorzichtig olie (frietvet kaarsvet of wat ook ) en daar water op te laten druppelen . het water wordt stoom en neemt deeltjes brandende olie mee oftewel je kan een steekvlam krijgen ;-)

overigens op die manier maakt men ook wel noodkachels door water en olie tesamen in een kachel te laten druppelen krijg je een bijna perfecte verbranding maar dat is een afgesloten omgeving en beheerst

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot en Geert is zeker niet de enigste . Je had dan beter zand erin kunnen doen , overigens brandende olie met water druppels is vééeéérre van slim !! (probeer het maar eens maar wel heeel

voorzichtig olie (frietvet kaarsvet of wat ook ) en daar water op te laten druppelen . het water wordt stoom en neemt deeltjes brandende olie mee oftewel je kan een steekvlam krijgen ;-)

overigens op die manier maakt men ook wel noodkachels door water en olie tesamen in een kachel te laten druppelen krijg je een bijna perfecte verbranding maar dat is een afgesloten omgeving en beheerst

gr wafels

 

Even ter verduidelijking (want ik was weer vaag, sorry): we zaten onder een zeil. Het zaagsel was geïmpregneerd met lampenolie. Niks spectaculairs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot Oké dat klinkt een stuk veiliger :rolleyes: ik denk dat Geert het niet voorzien had op het bijvullen van het geheel met die bus lampolie

en ergens wel terecht . Want dat zijn geen leuke verrassingen die je kan krijgen , eerder pijnlijke

gr wafels

 

Je hebt gelijk. Maar we gaan dat samen nog eens reconstrueren in het echt, dan zie je dat het allemaal reuze meevalt. Voor nu raad ik iedereen aan, niet zo te spelen met vuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag bij de aldi voor vijf euro een brikettenstarter gekocht. Werkte erg snel. Binnen kwartier had ik een liter water aan de kook. Prima bruikbaar als woodstove.

Voordelen:

* handvat

* goedkoop

*efficiënt

 

Ik had niet veel hout nodig. Blok van 10x10x2 cm ongeveer.

Foto's volgen.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke test @Noach. Dat is de reden dat ik nog wel eens deze briketten starter gebruik ipv die "high-tech" woodstoves, vele malen goedkoper. Een oud koffie blik wat aanpassen werkt ook bere goed! :D Waarom laat je er papier omheen zitten? Dit kan vlam vatten en zo je handvat te heet maken / smelten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Noach @Amber handig , simpel en goedkoop klopt maar efficient niet echt .Het is beter dan een open vuur dat wel maar als je hem efficienter wilt maken

zul je het blik moeten isoleren . Dubbelwandig maken is een mogelijkheid of het dan opvullen met een isolatie materiaal als glaswol , vermiculiet of perliet ed

is zeker een hele verbetering . Je vuur wordt heter waardoor de verbranding verbeterd en je veel minder schadelijke rookgassen krijgt .

Nog een simpele verbetering is een metalen schort rond je pan maken zodat je de rookgassen verplicht langs je pan zijkant te stromen (je te veerwarmen opp wordt

aanzienlijk groter ) een stukje blik rond je pan geeft je zo 10 tot 15 % winst .en een geisoleerde schort geeft een nog hoger rendement .

de afstand tussen je pan en die schort is plm 5 mm

een kanttekening dit soort dingen moet je niet in een gesloten ruimte doen ivm de giftigheid vd rookgassen zelfs schoon hout geeft CO en een hoop koolwaterstoffen af bij verbranding !!!! dus of buiten doen of goed ventileren !!!

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...