Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lopen we niet keihard achteruit met onze technologie


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Dat een heleboel kennis verloren gaat vind ik per definitie beschamend... (en dan druk ik me licht uit). Hier had veel meer aandacht aan besteed moeten worden vanuit het onderwijs, want dit is toch wel essentiële materie, echter het enige waar het onderwijs zich nu nog op richt is hoe je zo goed mogelijk kunt functioneren in de maatschappij, ofwel aansluiten in de kudde om gemolken te worden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In de tijd dat ik nog reeën kweekte , kwam ik thuis met een lading bieten .

Een vriendje van mijn dochter stond met open mond te kijken .

Vraagde enkel seconden later in een plat Vlaams dialect

WAT VOOR GROTE CARROTEN ZIJN DAT .( carroten zijn wortelen )

Grt Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen de wereld al oud was, en de mens nog jong, was hij bang voor de dieren en de donkere nacht.

Toen de mens ouder werd, waren de dieren bang en verscholen zich in de nacht.

Toen er steeds meer mensen kwamen, joegen we de nacht weg met elektrisch licht en vermoorden de dieren.

Nu is de mens oud en talrijk, en heeft hij het meest te vrezen van zichzelf en zijn eigen uitvindingen.

 

Morgen...is de mens wellicht weer bang in het donker, bang voor de dieren, bang voor de mensen die zich als beesten gedragen.

Of....morgen, leert de mens vrede te sluiten met zichzelf, de dieren, de aarde, de zee; en gebruikt zijn uitvindingen voor het heil van alles dat leeft.

 

Ik ben benieuwd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Toen de wereld al oud was, en de mens nog jong, was hij bang voor de dieren en de donkere nacht.

Toen de mens ouder werd, waren de dieren bang en verscholen zich in de nacht.

Toen er steeds meer mensen kwamen, joegen we de nacht weg met elektrisch licht en vermoorden de dieren.

Nu is de mens oud en talrijk, en heeft hij het meest te vrezen van zichzelf en zijn eigen uitvindingen.

 

Morgen...is de mens wellicht weer bang in het donker, bang voor de dieren, bang voor de mensen die zich als beesten gedragen.

Of....morgen, leert de mens vrede te sluiten met zichzelf, de dieren, de aarde, de zee; en gebruikt zijn uitvindingen voor het heil van alles dat leeft.

 

Ik ben benieuwd....

hoop het niet , lopen straks alle konijnen met zaklampen in het bos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms wat rare commentaren hier, het is idd een feit dat jongeren steeds minder weten over de natuur of survivaltechnieken, maar komaan zeg, wat verwachten jullie dan in deze 'moderne' wereld?

Als je wereld evolueert, dan evolueer je mee (je gaat dus dingen leren die je in de huidige wereld kan gebruiken om te overleven) of blijf je staan (en ga je leren hoe een spinnewiel werkt om nadien op straat te gaan leven omdat je niets nuttigs kan).

Je gaat ook geen koelkast verkopen aan een eskimo hé...

 

Dit is mss heel spijtig, maar zeker niet abnormaal, mensen zijn erop gefixed om alleen aandacht te hebben aan problemen die zichtbaar zijn, die nu onmiddellijk een effect hebben, dat is dan ook één van de redenen (egoisme, goudkoorts en macht even opzij gelaten) waarom we de planeet aan het fucken zijn, wat kan hen dat schelen, tegen dan zijn zij al dood...

 

Je kan niet verwachten dat mensen bij wijze van spreken terug holbewoner worden omdat er wel eens iets zou kunnen gebeuren.

Het risico om in het verkeer te sterven is procentueel veel hoger, maar toch smijt iedereen zich er elke dag weer in :)

Daarbij is dit een gegeven waarvoor je jongeren niet kan veroordelen, je met je 1st afvragen, wie zou hen dit moeten bijgebracht hebben.... meestal de ouders ;)

Maar in het onderwijs een vakje voorzien waar op zulke onderwerpen wordt ingegaan, zou mss idd geen slecht idee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een IK maatschappij geworden. Zonder aandacht voor je medemens want alleen JIJ bent belangrijk!

Ik zou graag 2000 jaar geleden hebben geleefd. Misschien niet zo oud geworden, maar waarschijnlijk een stuk gelukkiger (alhoewel ik me kan voorstellen dat voor Balkenende types dit precies andersom is)....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou graag 2000 jaar geleden hebben geleefd.

 

Hm, ik leef toch liever nu. Betere hygiëne, je wordt niet zomaar aan een zwaard of kruis geregen. En met een beetje pech word je ook nog als slaaf verkocht. Nah, geef mij maar gewoon het leven anno 2013 waarbij ik ook een beetje rekening houd met mijn medemens. :D

 

PS. Géén Balkenende type hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ja, volautomatisch leerlooien, lekker goedkoop in lage lonen landen.........

Klein bijkomend probleempje>>>>>>>>>>> 20% van de schoenen is inmiddels zo giftig, dat je er behoorlijk ziek van wordt (docu. geloof van Canvas, vorige week).

Dat komt doordat het leer bewerkt word met zeer giftige middelen. Vooral bij schoenen die een leren !!! binnenkant hebben, kun je behoorlijk ziek worden.

En nog iets, wordt dat hier eigenlijk gecontroleerd ? Onze geweldige overheid zal dat natuurlijk wel regelen, maar voor deze docu heb ik er nog nooit van gehoord.

 

Ach, als je maar je trendy hakjes aan hebt he, hoor je er bij, of je pootjes vanonder je lijf rotten, dat zie je later wel............

Dat is toch wel letterlijk achteruithollen he, of wordt het dan strompelen :(

 

Probleem hierbij is dat er chroom gebruikt wordt bij het looien. In de lage lonen landen wordt dit chroom hergebruikt. Dus de kleine bedrijfjes uit de buurt leveren het in bij de "groothandel". Echter als chroom wordt blootgesteld aan UV ontstaat een giftige/kankerverwekkende/allergie opwekkende/....verbinding. Dragers van schoenen met deze stof kunnen uitslag krijgen als de verf verdwenen is (bv op de plaatsen waar het leer buigt) en het leer in directe aanraking komt met de huid. Onderzoek in Brussel wees idd uit dat >20% van de onderzochte schoenen "besmet" was.

 

Aldus (ongeveer) Canvas

 

Dus wij kunnen er uitslag van krijgen, de leerlooiers kanker. We zijn goed op weg de eerste diersoort te worden die zich zich zelf willens en wetens uitroeit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Het is een IK maatschappij geworden. Zonder aandacht voor je medemens want alleen JIJ bent belangrijk!

 

De maatschappij dat ben je zelf, wij met zijn allen hebben ze laten worden zoals ze nu is.

 

We hebben alleen de "pech' gehad dat onze welvaart in een stroomversnelling is gekomen. Daar heb ik ook van geprofiteerd (en profiteerd er nu nog van), alleen is onze roze bril verdwenen terwijl voor velen de horizon nog steeds mooi lief roze is gekleurd. Het is aan jezelf je omgeving door een andere bril proberen te laten kijken. Dit zal waarschijnlijk eenvoudiger zijn bij de wat rijpere/wijzere oudere jongere dan bij de ontstuimige jeugd. Geen betere leerschool dan de levenslessen.

 

IMHO was het vroeger ook al zo en is eea gewoon gelinkt aan je hormoonhuishouding hahaha. Alleen was je "vroeger" letterlijk afhankelijk van je buurman dus moest je wel meer respect voor hem hebben anders kreeg je geen aardappelen meer van hem en had je honger' ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
De maatschappij dat ben je zelf, wij met zijn allen hebben ze laten worden zoals ze nu is.

 

Alleen was je "vroeger" letterlijk afhankelijk van je buurman dus moest je wel meer respect voor hem hebben anders kreeg je geen aardappelen meer van hem en had je honger' ;)

Gelukkig was hij dolblij met onze boerenkool , en wie er naar de slager ging was best genegen om voor de ander óók een rookworst mee te nemen .

 

maar ja , we laten ons steeds meer afhankelijk maken van allerlei al dan niet nuttige techniek . ik grijp ook eerder naar de schroefboor machine met accu dan naar de pompschroevendraaier ( voor de jongeren onder ons : low tech voorloper van elektrisch ding http://nl.wikipedia.org/wiki/Pompschroevendraaier ) . ik durf me zelfs af te vragen wie er op dit forum eentje op het gereedschapsbord heeft hangen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik leef toch liever nu. Betere hygiëne, je wordt niet zomaar aan een zwaard of kruis geregen. En met een beetje pech word je ook nog als slaaf verkocht. Nah, geef mij maar gewoon het leven anno 2013 waarbij ik ook een beetje rekening houd met mijn medemens. :D

 

PS. Géén Balkenende type hier.

Anno 2013 ben ik een slaaf van de staat overuled door balkenende types.

Neuh... Geef mij maar die 2000 jaar geleden. Qls ik dan slaaf was geworden had ik er in ieder geval voor kunnen vechten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, volautomatisch leerlooien, lekker goedkoop in lage lonen landen.........

Klein bijkomend probleempje>>>>>>>>>>> 20% van de schoenen is inmiddels zo giftig, dat je er behoorlijk ziek van wordt (docu. geloof van Canvas, vorige week).

Dat komt doordat het leer bewerkt word met zeer giftige middelen. Vooral bij schoenen die een leren !!! binnenkant hebben, kun je behoorlijk ziek worden.

En nog iets, wordt dat hier eigenlijk gecontroleerd ? Onze geweldige overheid zal dat natuurlijk wel regelen, maar voor deze docu heb ik er nog nooit van gehoord.

 

Ach, als je maar je trendy hakjes aan hebt he, hoor je er bij, of je pootjes vanonder je lijf rotten, dat zie je later wel............

Dat is toch wel letterlijk achteruithollen he, of wordt het dan strompelen :(

Daarin ( Canvas) kwam toch ook dat jeans fenomeen naar voren, juist? 200 liter water voor 1 kg jeans om die broek ,barstensvol met chemicaliën proper te krijgen. Dacht ik zwijg er maar over zaag al zoveel over verspilling van drinkwater.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarin ( Canvas) kwam toch ook dat jeans fenomeen naar voren, juist? 200 liter water voor 1 kg jeans om die broek ,barstensvol met chemicaliën proper te krijgen. Dacht ik zwijg er maar over zaag al zoveel over verspilling van drinkwater.

 

Nee, hoor, je zaagt helemaal niet, dat is ook erg ! :D

Ik weet niet of dat ook over jeans ging, ik zag alleen dat stukje over die schoenen, daar had ik nog nooit over gehoord, schrok ervan.

Nu ben ik al wantrouwend tegen veel producten, maar zelfs schoeisel, word er wel een beetje moedeloos van.

 

Wat kan je nog wel vertrouwen ?

Alles maar zelf maken dan ? :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles zelf maken?

Zou een utopie zijn, maar toch, een honderd/tweehonderd jaar geleden was dat voor heel veel mensen nog hun dagelijkse werk.

En ja, als je alles, maar dan ook alles controleert blijft er vrij weinig nog over wat echt "schoon" is.

 

Soms om heel moedeloos van te worden, maar hey, het is dan wel de 21 eeuw.

Waar zouden we nog zijn zonder plastic in dit prachtig land.....onder de zeespiegel waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stapje vooruit in de technologie is een stapje terug voor de mensheid.

 

Juist omdat we inderdaad zo afhankelijk worden van alles. Het is zo gewoon dat er gas water en elektriciteit is. Dat we met een klik een was draaien, met een klik koffie zetten, met een telefoontje of mail contact hebben met heel de wereld. En dit alles wordt angstvallig genoeg door een heel klein deel van "knappe koppen" beheerst.

Zelf heb ik best ervaring in bushcraft en survival. En ik vind het heerlijk om met "bijna niets" te kijken wat er toch nog mogelijk is, en er door de jaren heen achter ben gekomen, dat juist wat nog geen honderd jaar geleden standaard was, nu volledig verdwenen is. Volwassen mannen en vrouwen, die ik meeneem op een dagje bushcraften weten gewoon niet waar het zuiden is? Weten niet hoe een stukje wild wordt schoongemaakt? En zien het verschil niet tussen een boom of een struik.

Gewoon met handen en voeten oplossingen zoeken, kennisoverdracht van opa op vader, van vader op zoon...verdwenen is het.

 

Ik houd me hart vast voor velen als alle "gewone" zaken wegvallen. De puinhoop is volgens mij, door niemand hier in te schatten.

We lopen keihard achteruit.

 

inderdaad riesie + 10 en dat heeft allemaal te maken met gemakzucht,mensen willen tegenwoordig niet meer nadenken alles moet worden voorgekauwd en 90 procent leeft op de automatische piloot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de andere kant heb je weer meer tijd voor dingen die je wel leuk vind.

Niet iedereen wil preppen.

 

Ook een hele goed statement.

Vroeger was je bezig met in leven blijven, je moest in het voorjaar je maatregelen al nemen om de winter door te komen. Je was dag en nacht bezig om voor jezelf te zorgen, wat door overheden nu uit je handen is genomen. Niemand maakt zich nu nog zorgen dat het een zware winter wordt, want je hebt (bijna iedereen) een ketel, dus met de garantie van stroom maak je jezelf toch geen zorgen? Maar door al die technologie zijn we ook vergeten hoe het was om het zelf te doen, om zelf die houtvoorraad op peil te houden voor als het koud wordt.

Dus we rennen en leven met onze "kennis" heel hard berg-op. Maar door al die technologie gaan we keihard achteruit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...