Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Grootmoeders prep: Valor & petroleum stelletje


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ebay....

 

$ 16.75 (staat op die pagina) + $ 16.95 (shipping) = $ 33.7 = € 25.66

 

Voor zo'n gering prijsverschil (en het risico dat het niet aankomt) loop ik liever naar dat zaakje in Schiedam. Heb er al eens eerder wat gekocht, prima zaakje gerund door man met grote vakkennis. :)

 

Deze? $11,95.....

 

Bij Milestar kom ik uit op $ 18.90 incl shipping, da's € 14,39, is al een stuk aantrekkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er trouwens op dat de 'wick with wick sleeve' koopt. Het lijkt me niet zo makkelijk deze op elkaar te laten passen.

 

Wat bedoel je daarmee. Is die ene van $ 11.95 niet voldoende? Of bedoel je dat je die van $ 10.95 niet moet kopen?

 

Dus is deze voldoende:

 

525-585, 525R, 10R (500F) (Wick carrier 2 3/4" in diameter) $11.95

 

?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar een stuk of 6 kousen (Kerosene Heater Wicks) besteld bij Milestar een beste vent, maar als de douane in Amsterdam de zending op de korrel heeft ben de sigaar letterlijk. Ze hebben verschillende petroleum kousen (lonten) geprobeerd te laten branden. En een maandje of 2 laten liggen worden ze niet koud of warm van:mad:

 

 

 

En vervolgens bij de bezorger invoer kosten bijbetalen, contant en direkt.

Nooit meer in het buitenland bestel ik iets/

 

Wist u trouwens dat Miles Star een hele goed Survivalsite heeft en volgens sommigen de beste survival site ter wereld

http://www.endtimesreport.com/

 

En hij heeft wel de grootste voorraad Kerosene Heater Wicks

http://www.milesstair.com/

 

En de wereld aan tips over petroleum kachels:)

 

Erg aardige man en goede service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt hem het beste compleet kopen: kous en metalen geleider.

 

Zit dat bij die van 11.95 of moet je die geleider extra kopen? Zo ja graag vermelden wat ik precies dan zou moeten bestellen.

 

Bij olielamp.nl zit die erbij: "geschikt voor de Valor kachel waarvan het typenummer met 500 begint.

met metalen houder."

 

"Wick carrier" betekend dat geleider?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar een stuk of 6 kousen (Kerosene Heater Wicks) besteld bij Milestar een beste vent, maar als de douane in Amsterdam de zending op de korrel heeft ben de sigaar letterlijk. Ze hebben verschillende petroleum kousen (lonten) geprobeerd te laten branden. En een maandje of 2 laten liggen worden ze niet koud of warm van:mad:

 

 

 

En vervolgens bij de bezorger invoer kosten bijbetalen, contant en direkt.

Nooit meer in het buitenland bestel ik iets/

 

Dit lezende neig ik dan toch sterk om dan toch maar naar dat olielampenzaakje te gaan ook al is die duurder. Die zit op loopafstand, de eigenaar heeft enorm veel kennis en ervaring op het gebied en ik riskeer geen domme douane acties en invoerrechten (die de prijswinst teniet doen). En ik heb het meteen ipv weken/maanden te moeten wachten. En ik steun ook nog de lokale middenstand. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Dit lezende neig ik dan toch sterk om dan toch maar naar dat olielampenzaakje te gaan ook al is die duurder. Die zit op loopafstand, de eigenaar heeft enorm veel kennis en ervaring op het gebied en ik riskeer geen domme douane acties en invoerrechten (die de prijswinst teniet doen). En ik heb het meteen ipv weken/maanden te moeten wachten. En ik steun ook nog de lokale middenstand. :)

Maar niet zeggen dat je lampenolie wilt gebruiken. Dan krijg je een anderhalf uur durend college :-D

 

En die grote ronde kring op de werkbank niet aanraken. Die is radioactief :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Grootmoeder was zo gek nog niet. Al lang voordat de Zibro was uitgevonden, stookte zij haar huis warm met een petroleumkachel.

Zelf heb ik er ook eentje: een naoorlogse Valor 525. Nieuw is zo’n kacheltje niet meer te koop. Ik kocht de mijne via MarktPlaats en betaalde € 35. Ze worden regelmatig aangeboden.

 

Net zo ideaal zijn de twee petroleumstelletjes die ik zeer regelmatig gebruik om bijvoorbeeld soep of draadjesvlees op klaar te maken. Zelf heb ik twee van dergelijke stelletjes.

 

Beste Nonkel Ries, dank je wel voor deze post.

 

Daardoor geïnspireerd geraakt heb ik ook een Valor petroleumkacheltje gekocht. Het is een zwarte, en hij ziet er goed uit. Alleen het afsluitdopje van het petroleumreservoir ontbreekt, dus daar ga ik naar op zoek.

 

Binnenkort ga ik hem voor het eerst proberen. Kun je mij adviseren hoe ik hem het beste aan kan steken? Klopt het dat het metalen bovenkantje door het draaien van het lont iets omhoog komt?

 

Ik heb ook nog een andere vraag aan je. Ik heb ook een eenpits petroleumstelletje om op te koken. Daar zit echter niet zo'n gietijzeren roostertje bij als op jouw foto staat. Is dit noodzakelijk voor het gebruik of niet? Daar moet ik dan ook naar op zoek.

 

Bij voorbaat dank voor je reactie, met vriendelijke groet,

 

Benedictus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgen dat de lont goed doorweekt is met petroleum, heel klein beetje petroeum in het reservoir, aansteken en volledig op laten branden. Je lont is dan overal even lang en brandt daarna mooi gelijkmatig.

 

Het 'dekseltje' komt mee onhoog.

 

Ja, een rooster heb je echt nodig.

 

Hartelijk bedankt voor je reactie Nonkel Ries. Ik ga het zo proberen.

 

Als je nog tips hebt waar ik gemakkelijk een afsluitdopje en een roosterje kan vinden, dan houd ik mij aanbevolen.

 

Benedictus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Beste Nonkel Ries, dank je wel voor deze post.

 

Daardoor geïnspireerd geraakt heb ik ook een Valor petroleumkacheltje gekocht. Het is een zwarte, en hij ziet er goed uit. Alleen het afsluitdopje van het petroleumreservoir ontbreekt, dus daar ga ik naar op zoek.

 

Binnenkort ga ik hem voor het eerst proberen. Kun je mij adviseren hoe ik hem het beste aan kan steken? Klopt het dat het metalen bovenkantje door het draaien van het lont iets omhoog komt?

 

Ik heb ook nog een andere vraag aan je. Ik heb ook een eenpits petroleumstelletje om op te koken. Daar zit echter niet zo'n gietijzeren roostertje bij als op jouw foto staat. Is dit noodzakelijk voor het gebruik of niet? Daar moet ik dan ook naar op zoek.

 

Bij voorbaat dank voor je reactie, met vriendelijke groet,

 

Benedictus

 

Hoi Benedictus,

 

als je geen dopje kunt vinden, kan je er een improviseren.

Dik alu-folie, van een wegwerp etens-bakje, rondje knippen (ruim groter dan het gat) en om de opening vouwen/knijpen.

Of een kurk er in.

 

Rooster op je petroleumstelletje is nodig voor lucht-toevoer, probeer maar eens zonder.

 

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Pretletter
Hear hear. Ik heb enkele petroleumkacheltjes en oliestelletjes. Een van de oliestelletjes wordt vaak gebruikt. Daarnaast heb ik nog een aantal ouderwetse olielampen. Met 100 liter gezuiverde petroleum op voorraad kan ik een hele tijd koken, verwarmen en verlichten waarbij je soms een dubbelfunctie hebt. Licht geeft warmte, koken geef warmte en een beetje licht en op de kachel kun je ook wel een potje warm maken. Ze waren toen zo gek nog niet.

 

Als tip. Ik gebruik al ruim een jaar Turboheat in al mijn petroleumbrandende voorwerpen. Zonder geur en zonder storingen en goedkoper dan Zibro brandstof.

 

Nog een dan bij http://www.olielampen.nl/ hebben ze volop lonten en allerhande glaasjes op voorraad.

 

Misschien een vreemde vraag, maar werkt die turboheat ook in een petromax 500 lamp als brandstof?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Misschien een vreemde vraag, maar werkt die turboheat ook in een petromax 500 lamp als brandstof?

 

Volgens mij wel: gezuiverde brandstof. En dat is Turboheat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Misschien een vreemde vraag, maar werkt die turboheat ook in een petromax 500 lamp als brandstof?

Dat moet je zelf proberen eigenlijk. Ik heb zo'n lamp niet dus kan het je niet zeggen maar ik gooi die turboheat in alles waar ik petroleum in moet gooien en het werkt perfect. Heb nu dagelijks twee olielampen branden. Maar ook de zobro heeft er vele uren op gebrand inmiddels net als wat kookstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo, ik ben nieuw op dit forum maar ben erg geïnteresseerd in het gebruik van petroleumkachels en olielampen. De Valor 525 kachel heeft mijn hart gestolen, ik heb er ondertussen drie. Één ervan werkt maar nog niet naar volle tevredenheid. Ik heb de brandstof en de kous vernieuwd en de flamespeader (dat dekseltje met gaatjes op de kous) schoongemaakt maar een mooie "blauwe" vlam krijg ik niet. Iemand een suggestie?

 

De kachel ruikt ook een beetje en dat zou bij volledige verbranding niet moeten. Hiervoor moet de vlam wel serieus heet worden. Ik meen iets van 800 graden.

 

Oh ja, hoe voeg je hier foto's toe?image.jpg.1b7187d74eae9a844b3a13b3391736b6.jpg

 

Sorry, blond!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...