Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelfvoorzienend maar na lang nadenken mbt euro crisis verdere stappen??


samurai

Aanbevolen berichten

Ik had kippen en konijnen, maar daar ben ik van af gestapt..de tijd niet voor, ook ik moet meedraaien in een baan en sociaal leven..

 

Hoe meer zelfvoorzienend je wordt, en hoe bewuster je leeft: hoe minder geld je nodig hebt. Minder tijd in die baan hoeven steken betekend meer tijd voor bijvoorbeeld dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hoe meer zelfvoorzienend je wordt, en hoe bewuster je leeft: hoe minder geld je nodig hebt. Minder tijd in die baan hoeven steken betekend meer tijd voor bijvoorbeeld dieren.

Je leest een beetje tussen de regels door mijn gedachten, 1 ding wat je merkt als je steeds meer zelfvoorzienend wordt, is dat je vreemd genoeg meer tijd overhoudt voor andere zaken.

Simpelweg om de reden dat je zaken die tijd vergden links laat liggen omdat je nu een magische windwaaier hebt waarmee je door het rookgordijn kan zien van wat de consumptie maatschappij

je vertelt dat zogenaamd belangrijk is. Ik ben en dat wordt elke dag beter steeds meer geld gaan overhouden, want het begint niet met voedsel, je kijkt ook naar anderen dingen van de

"verdorven" maatschappij. De eeuwige vraag die ik me stel is "Heb ik dat nodig nu ik weet wat ik weet? ". Het enge is dat je niks echt nodig hebt dan dat voor eten, dak boven hoofd en

gezelschap. Ik zal dit vooral komende tijd gaan merken, waarbij 2013 een interessant jaar gaat worden, ga allerlei experimenten uitvoeren om bewust "geld" te besparen. Maar dit is

ook een automatisch zelfwerkend proces.

Zoals een beroemde Nederlandse schilder eens zei in de filosofische serie van docu's "Van de schoonheid en de troost". Als het licht aan gaat in mijn hoofd dan ga ik schilderen

en komt er iets moois uit, hoe en wat weet ik niet. Zo zie ik het ook met zelfvoorzienendheid en het geopend zijn van mijn ogen mbt alles wat in de wereld gaande is. Het licht gaat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je eerlijke antwoord @samurai !

 

Wij streven ook naar zover mogelijke zelfvoorziening, maar met onze 150 vierkante meter is dat gewoonweg niet mogelijk. Mocht je interesse hebben, een van de beheersters van het moestuinforum leeft zelfvoorzienend. Meid van mijn leeftijd ongeveer (eind 20) paar hectare grond, varkens, geiten, kippen, moestuin en land wat bewerkt wordt voor veevoer en tarwe voor brood. Wat ze over heeft ruilt ze met een boer op de hoek, voor verse melk. Om GWE te betalen runt ze een kleine webshop. Echt, respect!

 

Maar inderdaad zoals je al zegt, helemaal off grid en onafhankelijk leven kan in NL niet. Helaas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte forumleden,

 

Ook al ben ik zelfvoorzienend, iets wat eigenlijk een rare term is gezien de afhankelijkheid

van de maatschappij mbt voedsel vergaring, daar de mogelijkheid van rijst kweken in Nederland

nogal te wensen overlaat door het koude klimaat en de ruimte die je nodig zou hebben, mijn volgende

overpeinzing en gelijk een vraag voor de die-hard en ervaren (blik) preppers.

 

Ik ben geen blikprepper omdat ik het momenteel (nadruk op momenteel :-)) niet nodig heb, maar gezien

de steeds duurder wordende prijzen van alles de volgende vraag die ik me stel:

 

Sparen doe ik niet of eigenlijk nooit gedaan met mijn opvatting/principe "Alles wordt duurder wat je nu aan geld

spaart is straks 10 keer minder waard en natuurlijk dat ik 20 jaar geleden al zag aankomen dat als er een beetje

stront aan de waaier hangt het snel mis kan gaan".

 

Ik doe niet aan goud of zilver preppen en al dat soort zaken. Goud kan ik niet eten en er is altijd wel een rat die

het goedkoper opkoopt dan waar je het voor verkoopt in tijden van crisis. De handelaren zie ik er weer van profiteren.

 

Omdat ik een cent of wat over houdt, ik bespaar tenslotte al mijn etensgeld :-) heb ik het idee opgevat om

in plaats van dit geld vast te houden (wat ik onzinnig vind gezien de crisis en de inflatie en de stijging van etensprijzen)

te besteden aan voorraad maar het moet aan 2 voorwaarden voldoen:

 

1. Erg lang houdbaar, dwz minstens 2.5 tot 3 jaar. Moet er erg lang gegarandeerd van kunnen eten.

2. Helemaal voor eigen gebruik, geen barter of ruilmiddel (niet in 1e instantie!)

3. De inhoud moet compleet eetbaar zijn, of een volledige maaltijd of lunch of ontbijt in 1.

4. Geen MRE maar echt voedsel, doe niet aan luxe prepperij.

5. Normale prijs, zie dus ook 4.

6. Geen groenten die je standaard in Nederland kan kweken (heb ook broeikas dus paprikas en moeilijke groenten kweek ik zelf),

die heb ik meer dan genoeg ;-)

 

Heb zo rond zitten zoeken al, en het enige wat ik kan vinden is ragout, soep, champignons in blik.

Dit zijn blikken die je open kan trekken en zo op kan eten als maaltijd..

 

Vind de houdbaarheid erg twijfelachtig als je zo rondzoekt in de supermarkt (ja daar kom ik nu weer wel nav

bovenstaand idee)

 

Iemand een lijstje van middelen die een goede investering zijn van je "spaargeld"?? en die je de komende

20 jaar wel zal eten altijd.

Misschien een leuke vraag wat kopen jullie als basis compleet blikvoer (blik=deel van maaltijd of maaltijd zelf)

Een paard is minstens tien jaar houdbaar, een haan en kippen is een perpetuum mobilum, konijnen dito, schapen, geiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je eerlijke antwoord @samurai !

 

Om GWE te betalen runt ze een kleine webshop. Echt, respect!

 

 

Ben je dan niet ook afhankelijk van een Nutsbedrijf dan? Als de Elektriciteit uitvalt heb je toch ook geen licht meer??

Ik denk dat echte zelfvoorzienendheid betekent dat je kan zeggen:

Geen afhankelijkheid van welk mens,bedrijf of groep dan ook.

 

Je zou dan een plek moeten hebben met een rivier met schoon water en een mogelijke bron die rechtstreeks tapt uit een nabijgelegen water.

Je zou geen elektriciteit moeten voeren tenzij een eigen generator..aangezien Nederland geen schone wateren bevat, lijkt me dit alleen mogelijk

in landen als Canada, Amerika en tropen en Zuid-Amerika waar er nog schoon onvervuild water te vinden is. Schotland zou ook heel goed kunnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat nog door te denken over die zelfvoorzienendheid, ze krijgt toch problemen als ze ouder is. Ze is 20 zeg je,

dat is erg jong, op die leeftijd was ik ook een jonge god die alles kon. Zelfs nu ik de 40 gepasseerd ben en nog kerngezond

ben door gezonde leefstijl al van 20 af, kan ik dingen die mijn leeftijdgenoten niet meer kunnen, maar merk toch dat het

moeizamer gaat.

 

Hoe doet ze dat dan als ze 65 is??? En het werk niet meer aankan, een pensioen bouwt ze niet op,

dus als ze geen kinderen krijgt, wat gebeurt er dan op die leeftijd met je??

Misschien verhuist ze wel naar een ander land, of spaart ze nog van de opbrengst??

 

Het zijn toch zo dingen die in me opkomen..ben er ook zelf serieus mee bezig om te kijken of ik het een en

ander voor elkaar kan krijgen in de toekomst..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens diverse proeven, en onderzoeken van voedselexperts (bijvoorbeeld van de Salfort universiteit) is ingeblikt eten oneindig lang houdbaar.

Maar gemiddeld blijft blikvoer niet langer dan zes maanden tot een jaar in een keukenkastje staan."

Criteria is wel dat het droog, donker en niet al te onderhevig aan temperatuurwisselingen bloot staat.

Vergeet daarbij niet dat de CE en EU het eisen dat er een houdbaarheidsdatum op een product moet staan (is gewoon wet) en of die datum nu reëel is of niet dat mag je zelf uitmaken na een jaar of wat.

Zelf ooit diverse noodrantsoenen gegeten van 12 jaar oud, en was prima van smaak...dus mijn 2 cent mening, gewoon blikvoer opslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...