Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is het mogelijk op ontberingen te trainen?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
@Heksenboot

 

Oef dat zal me toch niet lukken, vind alles vervelend en eng bij de tandarts. En uit ervaring na elke wortelkanaalbehandeling: dat de kies er uiteindelijk er toch uit wil, dus laat ik hem bij voorhand al eruit trekken. Stukken goedkoper ook. Pijn aan/in/om het hoofd kan ik nooit uitsluiten. De rest lukt prima, mischien wat grommen tijdens pijnscheuten maar kan het langer uithouden. Ga er wel naar lopen, dat weer wel. :p

 

Maar ik ga het wel proberen, alle beetjes helpen toch? Dat mediteren...

 

Deed ik vroeger ook, sloot alles af van buitenaf en kon 20 seconden een totale rust genereren. Daarna dacht ik weer aan iets, weer afgeleid en alles kwam weer terug, weg innerlijke rust.

 

 

Jajaja, ik weet wat je bedoelt. Heb je me hier wel een bezig gezien. Bepperdebepper de bladibla. :D

Kop vol plannen/ideeën/gedachten/wensen/afspraken/werk/verplichtingen altijd.

 

O jee, het zit zo tegen dat maatschappij verhaaltje, daar heb ik nou echt geen zin in. In 1 woord samengevat: stress. Laten we het daar maar even bij houden.

 

Het moeilijkste is inderdaad om je kop leeg te krijgen.

Toevallig is dit een van de dingen waar ik me in heb verdiept, dus breek me de bek niet open (alweer:)).

Moeilijk uit te leggen zo. Daar heb ik echt wel een lang verhaal voor nodig.

 

Dus je hebt gelijk, dat zal je niet lukken.

En je hebt niet gelijk, want het zal je wel lukken. Alleen even in verdiepen.

 

Wat doe je voor sport? Wat is je expertise?

Doet er niet toe, maar wat ik wil zeggen: dat heb je ook niet in 1 dag onder de knie gekregen.

Daar moet je gewoon wat energie in steken toch?

 

Nah, van deze skill kan ik je wel zeggen: zeer aan te bevelen voor iedereen. Je leven wordt er een stuk relaxter van :)

En iedereen kan wel zo mooi zijn/haar conditie/lichaam trainen, maar waarom sla je dan de geest over? Die zit er ook nog! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ja, mensen zoals je zus, hebben veel meer oefening nodig, wat dat betreft.

Ik heb het gelukkig al vanaf mijn 10e meegekregen, omdat ik altijd alles las wat ik in mijn tengels kreeg.

En daar zat toevallig een yoga boek bij. :)

 

Eigenlijk moet je dat gewoon aan kinderen leren, maar ja, dan moet ik weer over maatschappelijke kwesties beginnen.... liever niet.

 

Bij sommige oosterse vechtsporten krijg je ook deze oefeningen. Dat heeft me ook geleerd hoe nuttig het is.

Na een zware training (echt geen kattepis, we eindigden altijd met 100 keer opdrukken) sloten we af met deze ademhalingsoefening.

Slechts 3 x, gecombineerd met een visualisatie van een zonnig strand.

Hoor de zee en de meeuwen. Voel de zon op je huid en het zand tussen je tenen. Ruik de wind.

En hup, je zal weer vol energie. Echt waar. Dus deze ervaring heeft me een extra bevestiging gegeven van het nut ervan.

 

Sorry, dat ik er zo over doorga. Ik voel wel, dat het voor de meeste mensen zweverige bullshit is. Ik zit hier ook niet om mensen te bekeren.

Maar ja, even aan stippen zo nu en dan kan geen kwaad.

Ik vertel gewoon wat ik doe en op een of andere manier kom ik hier allemaal leuke mensen tegen. :D

 

Maar even nieuwsgierig, retgals: wat is daar nou zo knap aan? 3 x per dag bewust ademhalen en je spieren loslaten?

Beetje visualiseren kan iedereen. Het woord klopt niet. Want je hebt 3 verschillende soorten mensen: beeld - geluid - beweging.

Dus alleen het geluid van de zee, of het gevoel van het zand is al genoeg. Makkie toch?

 

Nee hoor zweverig vind ik het niet,Ik heb me alleen nooit verdiept in yoga of Thai chi of

wat er nog meer is.

Dat je je over angst heen kan zetten is al een ding.

Vanzelfsprekend is het bij de meeste onder ons niet vandaar dat ik het knap vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nee hoor zweverig vind ik het niet,Ik heb me alleen nooit verdiept in yoga of Thai chi of

wat er nog meer is.

Dat je je over angst heen kan zetten is al een ding.

Vanzelfsprekend is het bij de meeste onder ons niet vandaar dat ik het knap vind.

 

Okee, dat is leuk om te horen.

Dat is ook altijd een fout die ik maak. Om van de dingen die ik gewoon vind, van anderen te denken, dat het voor hun ook gewoon is.

(Een mooiere zin kreeg ik er niet uit, sorry).

 

Dan kan ik het alleen maar van harte aanbevelen.

Het enige wat je hoeft te doen, is wat ik beschreven heb. Daar heb je geen leraar/cursus/les/guru voor nodig. Kan je doen als je het leuk vindt natuurlijk, maar hoeft echt niet.

 

Wel handig is een rustig moment voor jezelf. Ongestoord.

Zelf deed ik het altijd voor het slapen gaan. Op de rug in mijn bed. Dan heb je ook geen knellende kleding, das handig.

2 minuten per dag, klaar.

En je gaat er nog lekker van slapen ook :)

 

Kleine extra tip: vermijd het woord Ont Span, want je onderbewuste werkt met bevestigingen. Dan komt alleen de suggestie Span binnen.

Dus: Relax, of Laat Los.

 

Dat gaat wel lukken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dat is leuk om te horen.

Dat is ook altijd een fout die ik maak. Om van de dingen die ik gewoon vind, van anderen te denken, dat het voor hun ook gewoon is.

(Een mooiere zin kreeg ik er niet uit, sorry).

 

Dan kan ik het alleen maar van harte aanbevelen.

Het enige wat je hoeft te doen, is wat ik beschreven heb. Daar heb je geen leraar/cursus/les/guru voor nodig. Kan je doen als je het leuk vindt natuurlijk, maar hoeft echt niet.

 

Wel handig is een rustig moment voor jezelf. Ongestoord.

Zelf deed ik het altijd voor het slapen gaan. Op de rug in mijn bed. Dan heb je ook geen knellende kleding, das handig.

2 minuten per dag, klaar.

En je gaat er nog lekker van slapen ook :)

 

Kleine extra tip: vermijd het woord Ont Span, want je onderbewuste werkt met bevestigingen. Dan komt alleen de suggestie Span binnen.

Dus: Relax, of Laat Los.

 

Dat gaat wel lukken ;)

 

Dank je Heksenboot ik ga het proberen.

Je hebt gelijk wat dat onderbewuste doet en rare reflexen kan je niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt geen bullshit wat Heksenboot vertelt. Het is gewoon oefenen en oefenen. Ik had heel vroeger altijd vreselijke nek- en schouder pijn, allemaal stress.

Stress van het werk, overtuigingen vanuit mijn jeugd, dat ik vooral geen fouten mag maken, dus nog meer stress, piekeren, zorgen, etc.

 

Maar door meer en meer te focussen op mijn lijf, hoe voel ik me, waar zit spierspanning en dat loslaten, is mijn nekpijn al 12 jaar weg. Gewoon weg. En als ik weer eens met mijn aandacht in mijn hoofd zit, bij mijn gedachten, dan kan ik nu binnen 3 seconden onspannen. Wat naar mijn buik ademen, even zakken met mijn aandacht en mijn spieren loslaten en foetsie, weg spanning.

 

Maar aangezien dit topic over ontberingen gaat even dit: natuurlijk heb ik dit "ontspanningsoefeningetje" niet gedaan tijdens zware ontberingen. (ik ben veel te lui om me op die manier te gaan trainen, ik ben echt een mietje). Maar wat ik wil zeggen is dat ik echt geloof dat we met onze geest veel meer invloed hebben op ons lijf en onze gemoedstoestand dan dat we vermoeden. En dat we daarom meer ontberingen aankunnen als we onze geest in een bepaalde staat van "zijn" brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jajaja, ik weet wat je bedoelt. Heb je me hier wel een bezig gezien. Bepperdebepper de bladibla. :D

Kop vol plannen/ideeën/gedachten/wensen/afspraken/werk/verplichtingen altijd.

 

O jee, het zit zo tegen dat maatschappij verhaaltje, daar heb ik nou echt geen zin in. In 1 woord samengevat: stress. Laten we het daar maar even bij houden.

 

Het moeilijkste is inderdaad om je kop leeg te krijgen.

Toevallig is dit een van de dingen waar ik me in heb verdiept, dus breek me de bek niet open (alweer:)).

Moeilijk uit te leggen zo. Daar heb ik echt wel een lang verhaal voor nodig.

 

Dus je hebt gelijk, dat zal je niet lukken.

En je hebt niet gelijk, want het zal je wel lukken. Alleen even in verdiepen.

 

Wat doe je voor sport? Wat is je expertise?

Doet er niet toe, maar wat ik wil zeggen: dat heb je ook niet in 1 dag onder de knie gekregen.

Daar moet je gewoon wat energie in steken toch?

 

Nah, van deze skill kan ik je wel zeggen: zeer aan te bevelen voor iedereen. Je leven wordt er een stuk relaxter van :)

En iedereen kan wel zo mooi zijn/haar conditie/lichaam trainen, maar waarom sla je dan de geest over? Die zit er ook nog! :D

 

Volgens mij ben jij een mooi mens. Na het lezen van dit stukje, veel persoonlijkheid. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een heel simpele, maar ga eens regelmatig een paar goede sauna gangen houden. Je stelt je lichaam dan ook bloot aan behoorlijke ontberingen, ook al wordt dat door veel mensen niet zo ervaren. Ikzelf ga regelmatig naar de sauna en ik merk dat ik de laatste tijd erg goed tegen de kou kan. Ook wisselingen in temperatuur kan mijn lichaam beter aan, naar buiten lopen zonder jas, ok koud, maar geen probleem. Aan de andere kant, deze zomer op de motor, heb ik examen gedaan bij 29 gr in de volle zon. Bij een examen ben je verplicht het volledige tenu te dragen, jas, broek, handschoenen en natuurlijk helm. De hitte die je dan ervaart zodra je stil staat in de volle zon is best overweldigend. Ook dit kon mijn lichaam beter hebben dan voorheen. Dus, weinig extreem, maar ik ben er van overtuigd dat regelmatig de sauna in, je zeker traint voor extremere omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Echt geen bullshit wat Heksenboot vertelt. Het is gewoon oefenen en oefenen. Ik had heel vroeger altijd vreselijke nek- en schouder pijn, allemaal stress.

Stress van het werk, overtuigingen vanuit mijn jeugd, dat ik vooral geen fouten mag maken, dus nog meer stress, piekeren, zorgen, etc.

 

Maar door meer en meer te focussen op mijn lijf, hoe voel ik me, waar zit spierspanning en dat loslaten, is mijn nekpijn al 12 jaar weg. Gewoon weg. En als ik weer eens met mijn aandacht in mijn hoofd zit, bij mijn gedachten, dan kan ik nu binnen 3 seconden onspannen. Wat naar mijn buik ademen, even zakken met mijn aandacht en mijn spieren loslaten en foetsie, weg spanning.

 

Maar aangezien dit topic over ontberingen gaat even dit: natuurlijk heb ik dit "ontspanningsoefeningetje" niet gedaan tijdens zware ontberingen. (ik ben veel te lui om me op die manier te gaan trainen, ik ben echt een mietje). Maar wat ik wil zeggen is dat ik echt geloof dat we met onze geest veel meer invloed hebben op ons lijf en onze gemoedstoestand dan dat we vermoeden. En dat we daarom meer ontberingen aankunnen als we onze geest in een bepaalde staat van "zijn" brengen.

 

Dank je voor de mooie aanvulling Richa.

Je weet hoe je die nekpijn hebt weggekregen. Je kan het nu veel sneller. Dus in stress-situaties zal je dat ook toepassen.

Je hoeft niet bewust die zware situaties op te zoeken om dat te trainen.

 

Je bent sterk. Je kan het heel makkelijk bewijzen voor jezelf door onder de douche van warm naar koud te draaien.

Eerst loslaten, jezelf los voelen en dan zeggen: nu wordt het koud en ik blijf er gewoon rustig onder. Goed uitademen, rustig inademen.

Let maar op, je adem zal vanzelf dieper gaan. Je voelt de kou. Dan zet je de douche uit. Los blijven. De warmte komt dan vanzelf in je lichaam.

En dan kan je weer verder met je lekker warme douche. Nah, dat is toch niet zo'n ontbering?

 

Later kan je dan net als ik, voor de gein een keertje, in november, 's nachts als het stormt, in de zee duiken. Echt wel :)

Heb ik ook niet vaak gedaan hoor, maar wel leuk.

 

Dat is hetzelfde als zomers de zee nog koud is van de winter. Dan staat iedereen krampachtig te bibberen.

Het water is koud, dat geef ik toe. Maar gewoon rustig uitademen, lichaam los en in 1 keer onder. Dat noemen ze er doorheen gaan.

Daarna is het water gewoon lekker. Voor de andere mensen ook, maar pas als ze gaan relaxen door het spelen.

(vaak help ik wel even ;))

 

Een bepaalde staat van zijn, is bewust zijn.

Je hersengolven worden dan (aantoonbaar) rustiger. Dat heet alpha-staat. Vanwege de alpha hersengolven.

Lichaam en geest komen dan in evenwicht. Rust.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektro-encefalografie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot ik vind het niet zo zweverige bullshit, ik gebruik zulk soort dingen om zelf een beetje rustig te worden (voor een toets ofzo), ben alleen nog niet zo gevorderd dat ik zelfs pijn kan "tegenhouden" :p

 

Rustig worden voor een toets, dat is ook een goeie. Die vergeet ik nog wel eens (vergat bedoel ik, dat diploma heb ik nou wel ;) ).

 

Het is ook niet zo dat je de pijn tegenhoud inderdaad. Het is er nog steeds, maar je bent toch minder gevoelig. Je pijngrens verschuift.

 

Een truuk van mezelf is de pijn te observeren, in plaats van weg te wensen. Wat voel ik dan? Wat doet dat lichaam nou eigenlijk.

Tegen de tijd dat je door begint te krijgen hoe de signalen, vanaf je receptoren, door je zenuwen, met behulp van geladen deeltjes, zoals magnesium-ionen, naar je hersenen gestuurd worden, om via synapsen, die met neuro-transmitters (biochemische stoffen) een verdere impuls aan je hersens te geven, zodat dat kan worden verwerkt en een ander deel van je hersens dat kan interpreteren, om tot actie over te gaan (meestal je hand terugtrekken uit het vuur, of lekker schreeuwen), is de pijn al weer weg.

 

Weer een vorm van bewust zijn, de processen in je lichaam.

Net zoals bewust lopen. Over elke stap nadenken. Dat valt niet mee. Zelfs pijn hebben wordt dan moeilijk..... :)

 

Wist je trouwens dat er een zenuw loopt van je duim, direct naar je oog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig worden voor een toets, dat is ook een goeie. Die vergeet ik nog wel eens (vergat bedoel ik, dat diploma heb ik nou wel ;) ).

 

Het is ook niet zo dat je de pijn tegenhoud inderdaad. Het is er nog steeds, maar je bent toch minder gevoelig. Je pijngrens verschuift.

 

Een truuk van mezelf is de pijn te observeren, in plaats van weg te wensen. Wat voel ik dan? Wat doet dat lichaam nou eigenlijk.

Tegen de tijd dat je door begint te krijgen hoe de signalen, vanaf je receptoren, door je zenuwen, met behulp van geladen deeltjes, zoals magnesium-ionen, naar je hersenen gestuurd worden, om via synapsen, die met neuro-transmitters (biochemische stoffen) een verdere impuls aan je hersens te geven, zodat dat kan worden verwerkt en een ander deel van je hersens dat kan interpreteren, om tot actie over te gaan (meestal je hand terugtrekken uit het vuur, of lekker schreeuwen), is de pijn al weer weg.

 

Weer een vorm van bewust zijn, de processen in je lichaam.

Net zoals bewust lopen. Over elke stap nadenken. Dat valt niet mee. Zelfs pijn hebben wordt dan moeilijk..... :)

 

Wist je trouwens dat er een zenuw loopt van je duim, direct naar je oog?

 

Het klopt wel hoor, wat je allemaal zegt, ben het met je eens, dat een mens heel veel meer kan dan hij/zij denkt.

Ik vind je helemaal niet zweverig, het is een kunst om goed te kunnen ontspannen, en die kunst zouden we ons beter allemaal eigen maken.

Maar je moet er wel energie in steken, en vooral jezelf bij de les houden.

Je lichaam geeft genoeg seinen af, wanneer je te gespannen bent, onderken die, doe iets aan de spanningsoorzaak, en het zal een stuk beter gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wel hoor, wat je allemaal zegt, ben het met je eens, dat een mens heel veel meer kan dan hij/zij denkt.

Ik vind je helemaal niet zweverig, het is een kunst om goed te kunnen ontspannen, en die kunst zouden we ons beter allemaal eigen maken.

Maar je moet er wel energie in steken, en vooral jezelf bij de les houden.

Je lichaam geeft genoeg seinen af, wanneer je te gespannen bent, onderken die, doe iets aan de spanningsoorzaak, en het zal een stuk beter gaan :)

En daarom ben ik buiten mijn werk om ook nog eens gediplomeerd masseur.....

Enig idee wat het met je lichaam doet als je een goede massage.hebt gekregen?

Born again;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...