Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat kan je buiten aan eetbaars vinden in de winter


Piroska

Aanbevolen berichten

Ah Piroska

Wat een leuke soep, ik kan in de tropen ook best goed plukken. In Europa blijf ik bij een paar bloemen,bladeren en 5 paddestoel die ik makkelijk erken.Kom een keer na Domenica ,laat ik je mijn jungle zien.

 

 

Nou dat laat ik mij niet 2x zeggen! ;) Ik was vorig jaar in de jungle, maar daar durfde ik de paddoos niet te plukken, zijn toch weer andere natuurlijk en dat is gevaarlijk als je Europese gewend bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
JAAAA dat was het: E. Gerhardt heette die auteur! Die gids had mijn vader voeger. Wat cool! hahaha

En dank je wel voor alle informatie. Ik zei dat van die thee natuurlijk als grapje, maar dat kan ik er inderdaad maar beter bij zeggen in zo'n geval. Hoewel kennissen van me wel eens wat vliegenzwam hebben geproefd (om te trippen) Het lijkt me hardstikke leuk om een keer op de puszta naar paddestoelen te zoeken, maar ik weet niet of het me gaat lukken om dat in te plannen momenteel... Als het wel gaat lukken dan hoor je nog van me! :)

 

Viszontírjásra!

 

DaVinci

 

PS: Magyarországban származik?

 

Ik snapte het grapje van de thee, maar niet iedere lezer hier doet dat ookl en we hebben het over mogelijk dodelijke dingen, dus vandaar...

 

Ik zit niet op de puszta, ik zit in Somogy, zuid-west, maar weel mooier en veel dunbevolkter :-))

 

Ik laat het weten als ik wat organiseer, je hoort het wel.

 

PS nem, cigány (een Romaatje)

 

PS2: in Hongarije geweest zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker soepie, @Piroska. Zo ziet hij eruit en zo smaakt hij ongetwijfeld ook.

Mooie foto's idd, waar doe je dat mee?

 

Ja, daar was ik al bang voor, een hele biep en met echt experts mee.

Dank je voor die boleet. Dat is toch die stuifzwam?

 

Zieja! ;)

 

 

Uh, met een camera? of bedoel je welke? Ik loop altijd met mijn sony Alpha 300 rond..

 

Jij bent ook een grapjas, je maakt van mijn bovist een boleet, zo leer je het nooit he! Een boleet is bijvoorbeeld eekhoorntjesbrood.

Maar met je stuifzwam zat je wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van een Italiaan gehoord, dat je bij het "proef"trekken een teentje knoflook er bij in kan doen. Indien het water dan groen kleurt, is het af te raden de paddo's te consumeren.

 

Ik weet niet in hoeverre deze kennis accuraat is, maar zou deze methode accuraat genoeg zijn??

 

 

Dus als het niet groen wordt dan kan je ze eten??

 

 

NEE NEE NEEE! En je kan ook niet zomaar een paddenstoel eten als eekhoorntjes het ook doen, en ook een koperen stuiver die verkleurd in het kookwater zegt NIETS..

 

zo zijn er nog een aantal meer en deze trucs werken dus NIET! jammergenoeg, het zou wel makkelijk zijn natuurlijk :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de SAS Survival Guide staat ook vrij duidelijk welke je wel en niet kan eten. Dan nog is het een risico. Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat alle paddestoelen die aan de boomstammen groeien eetbaar zijn. Klopt dat?

 

Dat heb ik ook eens in een survival gids gelezen maar dat is helaas niet waar.. dat is een grove fout van dat boek. Het bundelmosklokje groeit op hout en is een van de weinige DODELIJK giftige paddenstoelen..

 

ben vergeten in welk boek dit stond..niet de SAS dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het even nagezocht in SAS. Het staat er niet erg expliciet maar het staat er wel. Ik had dus idd op basis daarvan die conclusie getrokken, citaat uit SAS:

"Boomzwammen groeien op de zijkanten van bomen en stronken, niet op de grond. Zij zijn vaak groot en leerachtig, maar niet schadelijk voor de gezondheid en komen op veel plaatsen voor."

 

Kom ook nog een beschrijving van vergiftigingsverschijnselen tegen als je de verkeerd paddestoel eet:

Als je de amanita virosa eet en je komt er daarna achter dan is het al te laat. Symptomen ontwikkelen zich lanzaam. 8 - 24u na het eten. Braken, diarree, dorst, zweten en stuipen. Duidelijke verbetering na een dag (Denk je dus van... ha ik kom er wel bovenop ;)) Dan een terugval en in 90% van de gevallen dood door leverstoornis in 2-10 dagen. Geen tegengif bekend.

 

En je ziet het niet zo vanaf van die knolamaniet, maar geen leuk einde.

 

Er wordt meerdere malen in SAS geadviseerd alleen paddestoelen te eten die je met 100% zekerheid positief heb geïdentificeerd. Ook wordt geadviseerd geen acht te slaan op volksverhalen. Er zijn geen betrouwbare regels voor het identificeren van zwammen en paddestoelen, gifig of eetbaar.

 

Voor mij blijft het dus lekker no go. Al is het wel verleidelijk om zo'n reuzenbovist eens te proberen... Weet je zeker dat er daar geen giftige varianten op zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens ik durf geen paddestoelen uit de natuur te eten, is al zo vaak misgegaan, ook bij mensen die experts zijn.

 

Is niet helemaal waar, het gaat eigenlijk weinig mis, soms een paar gezinnen in Polen of Rusland die met zijn allen een maaltijd van een verkeerde paddenstoel eten, dat is aan onwetendheid te wijten, je moet ze inderdaad niet plukken en eten als je er niets van af weet. Je moet ook niet gaan autorijden zonder rijbewijs, dat gaat ook vaak mis.

 

Het is 1 keer misgegaan bij een vrouw in Nederland die BEWEERDE dat ze expert was, maar de fout die ze maakte was zo dom, dat daaruit duidelijk bleek dat ze verre van een expert was..

 

In Frankrijk is men gek op wilde paddenstoelen zoeken en eten, er vallen jaarlijks ongeveer 5 doden hierbij, ter vergelijk: er vallen jaarlijks ongeveer 4000 verkeersdoden in Frankrijk.

 

Mensen zijn doodsbang voor paddenstoelen maar niet voor auto;s heel vreemd.. Je kan het gewoon leren, er is niets moeilijks aan, niet moeilijker dan autorijden, en toch wil niemand leren paddenstoelen zoeken omdat dat "levensgevaarlijk" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GreenHood

 

Oh tof dat je het even nagezocht hebt, was het toch wel de SAS dus..

 

Nee precies, er kwam al iemand (weet even zo snel niet wie nu ik typ) met zo;n volksverhaal, ze zijn NIET waar.. heb ik ook meteen gezegd.

 

Bij de amaniet kan je nog een levertransplantatie proberen maar het vervelende is dat je het pas heel laat merkt dat je vergiftigd bent en dan is ook een transplantatie te laat.

 

Het is eigenlijk vrij simpel om geen dodelijke amanieten te eten: graaf een beetje aarde weg aan de voet van de paddenstoel, je ziet dat de steel in een schede/beurs staat.. laat AL deze paddenstoelen staan (al zitten er ook eetbare tussen) en je zal dus nooit vergiftigd worden door een dodelijke amaniet. ( de kleverige, de vroege en de groene-knol) Dit zijn de meest giftige paddenstoelen die er zijn ongeveer. Het is echt makkelijk te leren hoor. Ik doe het zelfs nu nog: eerst graven, kijken, geen schede? dan verder kijken, wel een schede? doorlopen en niet aankomen... gewoon voor de zekerheid...

 

En die reuzenbovist kan je 100% veilig eten! echt waar believe me... je kent mij niet natuurlijk, maar ik ben al jaren lid van de Mycologische vereniging van Nederland, daar zitten 600 paddenstoelenfreaks bij, ik zit in de werkgroep Oogsten Zonder Zaaien, ik ben echt al heeeeeel lang hier mee bezig, ennnn ik leef nog :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic mooie platen!

 

Ik heb voor alle maanden een eetbare plantenkalender samengesteld en dit zegt mijn kalender van december. Ik heb geen andere paddenstoelen dan de judasoor staan omdat ik ze niet uit elkaar weet en een erge allergie heb voor een hoop van die dingen. Ik ben ook van een niet-jaag situatie uitgegaan, puur wat je nu uit de natuur kunt plukken. Net als @Piroska ga ik binnenkort mijn bevindingen aan jullie laten weten.

 

Passen jullie trouwens op met de zaden van de rozenbottel? Die hebben giftige haartjes waar je lippen blaren van kunnen krijgen.

 

KALENDER DECEMBER

 

aardpeer knollen

adelaarsvaren wortels

berk binnenschors en blad

brandnetel wortel en blad

cichorei wortel

daslook wortel

den topjes

distel wortel

framboos blad

gagel blad en katjes

hibiscus wortel

judasoor

klaver wortel

kleine veldkers

klit wortels als er nog geen stengels uitkomen

kraailook blad

lampionplant bessen

lisdodde wortel

luzerne taugé

madeliefje bloemen

margriet rozet

meelbes bessen

mispel vrucht

morgenster wortels

paardenbloem blad en wortels

repelsteeltje blad wortel

riet wortel

rozemarijn blad

rucola blad en bloem

smeerwortel wortel

veldsla blad en evt bloem

vogelmuur blad

weegbree blad

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

berk binnenschors en blad

 

Bedankt voor de lijst. Over die Berk heb ik wel vragen, ik weet (uit boeken) dat inderdaad de binnenbast(cambium) eetbaar is en zelfs gezond schijnt te zijn. Maar... het lezen uit een boekje en met iets eetbaars thuiskomen zijn twee verschillende dingen. Kan iemand laten zien, met foto's of filmpje hoe je nu iets eetbaars van een Berk haalt en dit klaarmaakt? Lijkt me erg waardevolle info. Bedankt alvast ;)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is een beetje dat er in NL veel te weinig deskundigen zijn, In het oosten van Duitsland en in Polen leert men het van kinds af aan. Wij hebben helaas geen traditie wat eetbare paddenstoelen betreft.

 

Nee en dat komt ook omdat je in Nederland al een boete krijgt als je 1 voet naast het pad zet of 1 plantje of paddenstoeltje plukt :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de lijst. Over die Berk heb ik wel vragen, ik weet (uit boeken) dat inderdaad de binnenbast(cambium) eetbaar is en zelfs gezond schijnt te zijn. Maar... het lezen uit een boekje en met iets eetbaars thuiskomen zijn twee verschillende dingen. Kan iemand laten zien, met foto's of filmpje hoe je nu iets eetbaars van een Berk haalt en dit klaarmaakt? Lijkt me erg waardevolle info. Bedankt alvast ;)!

 

Ik gebruik alleen de buitenbast en de blaadjes, je kan van alletwee thee zetten en dat werkt urinedrijvend, zweetdrijvend, antiseptisch, bloedzuiverend en koortswerend, geeft o.a. verlichting bij blaasontsteking. Je kan in het voorjaar berkensap aftappen, al is dit geloof ik verboden in Nederland, dit is een lekker en heilzaam drankje, ook kan je er wijn van maken.

Het blad kan je als het nog jong en fris is door de sla mengen en rauw eten.. De binnenbast gebruik ik niet, je moet daar de boom voor stuk maken en daar hou ik niet zo van. Aftappen is ook niet goed voor de boom maar als je het bij enkele liters houd en het gaatje weer goed afplugt is het niet schadelijk, beter is nog geen gat te maken maar een takje af te breken en daar je fles aan te hangen..

 

Ik heb helaas geen filmpje voor je..

 

dit zegt wildplukwiki over de binnenbast:

 

 

Binnenschors

De binnenschors kan worden gekookt of gedroogd en tot meel gemalen. Het kan worden toegevoegd aan soepen als verdikker of vermengd met bloem om brood te bakken.

verzamelen: hele jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik alleen de buitenbast en de blaadjes, je kan van alletwee thee zetten en dat werkt urinedrijvend, zweetdrijvend, antiseptisch, bloedzuiverend en koortswerend, geeft o.a. verlichting bij blaasontsteking. Je kan in het voorjaar berkensap aftappen, al is dit geloof ik verboden in Nederland, dit is een lekker en heilzaam drankje, ook kan je er wijn van maken.

Het blad kan je als het nog jong en fris is door de sla mengen en rauw eten.. De binnenbast gebruik ik niet, je moet daar de boom voor stuk maken en daar hou ik niet zo van. Aftappen is ook niet goed voor de boom maar als je het bij enkele liters houd en het gaatje weer goed afplugt is het niet schadelijk, beter is nog geen gat te maken maar een takje af te breken en daar je fles aan te hangen..

 

Ik heb helaas geen filmpje voor je..

 

dit zegt wildplukwiki over de binnenbast:

 

 

Binnenschors

De binnenschors kan worden gekookt of gedroogd en tot meel gemalen. Het kan worden toegevoegd aan soepen als verdikker of vermengd met bloem om brood te bakken.

verzamelen: hele jaar

Jammer dat je zo ver woont, wilde je voordragen om een workshop te geven....;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennennaalden (de ronde) om een vitamine c thee van te maken, brandnetel idem. En de bladeren van de paardenbloem bevatten belangrijke b vitaminen, en van de wortel kan een zeer gezonde en zuiverende koffie van gemaakt worden.

Dan zijn er nog de noten die in de winter veel te vinden zijn en veel toepassingen kennen.

En paddenstoelen hou ik mezelf niet mee bezig om 2 redenen 1. Gevaarlijk, sommige soorten kunnen bijna niet onderscheiden worden (er zijn niet veel giftige soorten in Nederland maar toch) en dan gaat het al gouw goed mis. 2. Paddenstoelen hebben geen voedingswaarde, het zijn egt letterlijk smaak makers en koste meer energie dan dat ze opleveren.

Het beste is en blijft dan ook wild, uit lever, tong, ogen, hersenen, hart etc. kunnen hele belangrijke voedingsstoffen gehaald worden. het vlees uiteraard voor de proteïnen.

 

Groeten Vinny.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennennaalden (de ronde) om een vitamine c thee van te maken, brandnetel idem. En de bladeren van de paardenbloem bevatten belangrijke b vitaminen, en van de wortel kan een zeer gezonde en zuiverende koffie van gemaakt worden.

Dan zijn er nog de noten die in de winter veel te vinden zijn en veel toepassingen kennen.

En paddenstoelen hou ik mezelf niet mee bezig om 2 redenen 1. Gevaarlijk, sommige soorten kunnen bijna niet onderscheiden worden (er zijn niet veel giftige soorten in Nederland maar toch) en dan gaat het al gouw goed mis. 2. Paddenstoelen hebben geen voedingswaarde, het zijn egt letterlijk smaak makers en koste meer energie dan dat ze opleveren.

Het beste is en blijft dan ook wild, uit lever, tong, ogen, hersenen, hart etc. kunnen hele belangrijke voedingsstoffen gehaald worden. het vlees uiteraard voor de proteïnen.

 

Groeten Vinny.

 

Het klopt dat qua energie paddenstoelen weinig waarde hebben, de meesten dan. maar geen voedingswaarde en slechts smaakmakers is een fabeltje, ze zitten vol vezels, mineralen en vitamines die je hard nodig kan hebben, bijvoorbeeld: kalium, fosfor, koper en ijzer, B1, B2, B3, B5, B6, vit D, verder is er aangetoond dat verschillende paddenstoelen enkele vormen van kanker kan voorkomen of zelfs afremmen, er zijn ook aanwijzingen dat ze het immuunsysteem versterken. In oesterzwammen zit een stof die je cholesterol verlaagd etc etc... iets meer dan een smaakmakertje dus :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...