Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water opslag

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als jr prepper in deze groep, een overheid die maar door miept over een noodpakket en een beetje NAP stresserig, ben ik me toch wat meer druk gaan maken over mijn noodvoorraad.

Maar wat ik nu werkelijk niet begrijp is dat water ...

Ik heb een gezin van 5, dus dat zou 5x3 liter= 15 liter per dag zijn, x laat zeggen 3 dagen is 45 liter water. 

Als ik 30 spa blauw flessen koop, moet ik die dus iedere x naar een opslag slepen en ok het half jaar vervangen ivm tht datum. Dat lijkt me toch niet te bedoeling ..., zonde van het geld en zonde van mijn rug.

Daarintegen heb ik een 270 liter boiler vat vol water (wat er waarschijnlijk niet uitkomt als er geen stroom is, maar toch hij is er wel)

Zou ik toch water in mijn kruipruimte kunnen opslaan, maar ja bevriest het dan niet, en waar koop je voor een schappelijke prijs zo'n zak 

Kortom allemaal hersenspinsels, maar wie oh wie geeft mij het winnende antwoord om dit probleem een plekje te geven 🤭

Ps ik snap heel veel dingen niet aan dat noodpakket want die hamer heeft toch iedereen wel in huis, die zaklamp ook en dat dekentje ... nou ja ik weet niet hoor maar mijn hele huis ligt vol dekens dekbedden ect 

aangepast door marian
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een fijne dag @marian 

Mooi dat je bij ons terecht bent gekomen.

Als je het leuk, en handig vind is de mogelijkheid er om je voor te stellen dat schept meteen een band, en en verwelkomen, en we kunnen je met meer dingen helpen.

https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

Nederland is een water rijk land waar je natuur water ook tot drinkwater kan filteren er zijn wat dat betreft uitstekende filters in de handel.

Of je kan regenwater opvangen en filteren, maar de opslag mogelijkheden moeten geen microplastics, of andere ziek makende rommel af geven.

Er valt veel over te vertellen op het forum staan al veel mogelijkheden, en anders kunnen we ons er over buigen, dat is nog het allerbeste op geen miskopen te doen want de handel wil ons wel van alles aan ons slijten.

-------------------------------------------

Ik heb de vraag gesteld aan de robot Copilot,

Waar kan je een hele grote drinkwater zaken kopen die ze in boten hebben.

Je kunt grote drinkwaterzakken voor boten kopen bij verschillende winkels en websites. Hier zijn een paar opties:

Boottotaal.nl: Ze bieden een breed assortiment drinkwatertanks in verschillende maten en materialen. Je kunt bijvoorbeeld kunststof watertanks of flexibele drinkwatertanks vinden1.

Tanks Direkt: Ze hebben watertanks voor boten, jachten en zeilboten, variërend van 30 liter tot 1250 liter. Ze bieden ook verschillende accessoires aan2.

Kroese Watersport: Ze hebben drinkwatertanks van verschillende capaciteiten, zoals 50 liter, 100 liter, 120 liter en 150 liter.

Je kunt deze winkels bezoeken of hun websites raadplegen voor meer informatie en om de producten te bestellen.

https://www.boottotaal.nl/tanks-toebehoren/watertanks/

https://rotterdamplastics.nl/nl/watertanks-camper/watertank-boot

https://www.kroesewatersport.nl/drinkwatertanks/

DEZE ZAKKEN ZIJN WAARSCHIJNLIJK NIET GESCHIKT VOOR DRINKWATER.

MAAR LEES HET ZELF MAAR EVEN OP DE SITE'S.

Ik heb de vraag ook anders gesteld:

Zijn er ook andere dingen waar je een grote hoeveelheid drinkwater in kan opslaan, het is de bedoeling dat het in de kruipruimte van een woning komt, vandaar de vraag om een grote zak geschikt voor drinkwater.

Ja, er zijn verschillende manieren om een grote hoeveelheid drinkwater in de kruipruimte van een woning op te slaan. Hier zijn een paar opties:

Regenwaterzakken: Deze kunststof zakken zijn flexibel en kunnen eenvoudig in de kruipruimte worden geplaatst. Ze zijn ideaal voor het opvangen van regenwater en kunnen gebruikt worden voor toilet, wasmachine en tuinbespuiting2.

Regenwatertanks: Hoewel deze meestal buiten worden geplaatst, kunnen sommige modellen ook in de kruipruimte worden geplaatst. Ze zijn meestal gemaakt van beton of stevig kunststof en hebben een grotere capaciteit dan regenwaterzakken1.

Waterreservoirs: Dit zijn grote, stevige reservoirs die speciaal zijn ontworpen voor het opslaan van water in keldermaten of kruipruimtes. Ze zijn meestal gemaakt van kunststof of beton en hebben een langere levensduur.

Het is belangrijk om te zorgen dat de opslagruimte goed toegankelijk is voor onderhoud en reiniging, en dat de installatie voldoet aan de lokale wet- en regelgeving.

DEZE ZAKKEN ZIJN WAARSCHIJNLIJK NIET GESCHIKT VOOR DRINKWATER.

MAAR LEES HET ZELF MAAR EVEN OP DE SITE'S.

https://gepwater.com/regenwaterzak/

https://www.regenwater.com/gebruik-regenwater/watersystemen/regenwatersysteem/regenwatertanks/waterzakken/regenwaterzakken

https://www.mijnwaterfabriek.nl/kennisbank/kan-de-regenwateropslag-onder-mijn-woning-of-in-de-kruipruimte

Houd ons op de hoogte als je iets denkt te hebben gevonden,

dan kunnen we het met elkaar bekijken en tot de beste oplossingen komen.

aangepast door JJ&A
Geplaatst:

Kruipruimtes zijn ideaal om (kleinere) vaatjes water op te slaan en/of tonnen met eten, waar je in huis geen ruimte voor hebt. Als je geen angst hebt voor spinnen ed.  Dan kun je prima water een half jaartje tot jaarje opslaan , waarna je dit wel moet vervangen. 

Wat ik ook altijd aanraadt (maar dan moet je wel een beetje oplettend zijn én een bad hebben) is dat je bij een mogelijke indicatie je bad vult met kraanwater (of vaatjes) maar ben je te laat, dan pis je wel naast de pot. Maar de druk valt niet gelijk bij een callamiteit weg (tenzij het in je eigen straat gebeurd). Bij een bacterie in de leiding, werkt dit natuurlijk niet. 

Bedenk dat de 3 liter puur eet en drink water is. Voor langere periodes (als je dat wil) kan het handig zijn ook aan hygiene te denken (afwassen, kleding wassen en lichaam wassen) Vaak wordt 5 liter per persoon per dag gerekend als je incl hygiene wil rekenen. Maar... dat hoeft natuurlijk geen drinkwater te zijn. Dus heb jij een regenton, (waar je met een filter trouwens ook uit kunt drinken) dan kun je dat grijze water na koken prima gebruiken om de schoonmaakklusje mee uit te voeren. 

Ik loop ook niet met flessen water te sjouwen. 
Wat je kunt doen (als je het water actief gebruikt) is gewoon 1x 45 liter kopen + een extra set (ga ik even vanuit dat ze per set verpakt zijn) . En elke keer als  een set op is, neem je met de boodschapjes een nieuw setje flessen mee. Dan rouleer je gelijk en loop je niet elk half jaar je rug te vernaggelen. 

18 uren geleden, Red zei:

Kruipruimtes zijn ideaal om (kleinere) vaatjes water op te slaan en/of tonnen met eten, waar je in huis geen ruimte voor hebt. Als je geen angst hebt voor spinnen ed.  Dan kun je prima water een half jaartje tot jaarje opslaan , waarna je dit wel moet vervangen. 

----------------

@JJ&A

Wij filteren leidingwater dubbel met ook een actieve kool voor consumptie en gebruiken het dagelijks gebruik, hebben ook aardig wat opslag, en kunnen er ook uitstekend goed natuurwater en onder weg in dorpen bronwater mee filteren, onderweg met is T5-campertje.

Opslag het liefs in grote donker glas wijn flessen, die geven geen rommel af.

----------------

Wat ik ook altijd aanraadt (maar dan moet je wel een beetje oplettend zijn én een bad hebben) is dat je bij een mogelijke indicatie je bad vult met kraanwater (of vaatjes) maar ben je te laat, dan pis je wel naast de pot. Maar de druk valt niet gelijk bij een calamiteit weg (tenzij het in je eigen straat gebeurd). Bij een bacterie in de leiding, werkt dit natuurlijk niet.

@JJ&A

Persoonlijk zou nooit een bad vol met water doen om het later te gebruiken, om een bad hygiënisch of (volledig steriel) te reinigen is haast onbegonnen werk en is na een korte tijd bedorven, bevorderd ook een vochtig huis, en met kleine kinderen kan het tot rampzalige leiden.

--------------------

Bedenk dat de 3 liter puur eet en drink water is. Voor langere periodes (als je dat wil) kan het handig zijn ook aan hygiene te denken (afwassen, kleding wassen en lichaam wassen) Vaak wordt 5 liter per persoon per dag gerekend als je incl hygiene wil rekenen. Maar... dat hoeft natuurlijk geen drinkwater te zijn. Dus heb jij een regenton, (waar je met een filter trouwens ook uit kunt drinken) dan kun je dat grijze water na koken prima gebruiken om de schoonmaakklusje mee uit te voeren. 

@JJ&A

Wil men regenwater ook gebruiken voor consumptie dan moet het uitstekend gefilterd worden want regenwater kan ontzetten smerig zijn, ik zou een hele lijst met schadelijke stoffen kunnen maken.

Vooral met mist dan is het zelf sterk af te raden om naar buiten te gaan, en de daken en dakgoten zullen een lange tijd besmet zijn afgezien van dode vogels, muizen en besmette ontlasting.

------------------

Ik loop ook niet met flessen water te sjouwen. 
Wat je kunt doen (als je het water actief gebruikt) is gewoon 1x 45 liter kopen + een extra set (ga ik even vanuit dat ze per set verpakt zijn) . En elke keer als  een set op is, neem je met de boodschapjes een nieuw setje flessen mee. Dan rouleer je gelijk en loop je niet elk half jaar je rug te vernagelen. 

Dag beste @Red,

Prachtig dat je belangrijke tips geeft, en het is goed om dat met overwogen uitgekiende ondersteunende info, want er zijn genoeg bezoekers die een hoge pet hebben van preppers forums, en info zomaar toe passen in onwetendheid en goed geloof.

Op prepper forums geven we elkaar heel vaak tips hoe dingen nog beter te doen, en dat kan ons geweldig verrijken en ontwikkelen.

aangepast door JJ&A
Op 23-1-2025 om 16:15, marian zei:

Maar wat ik nu werkelijk niet begrijp is dat water ...

Kortom allemaal hersenspinsels, maar wie oh wie geeft mij het winnende antwoord om dit probleem een plekje te geven 🤭

En het winnende antwoord is :............u leeft in Nederland Waterland..   je weet wel waar we banger moeten zijn dat we verzuipen , dan dat we omkomen van de dorst..

Dat flesjes water gedoe is over komen waaien uit het buitenland 😉 dus feitelijk begreep jij het helemaal.

aangepast door Roely
Geplaatst:

Beste @marian,

Ik heb zelf voor de korte termijn water in huis, zodat ik een paar dagen voorruit kan.

Voor de lange termijn, word het water filteren.

Ik woon een gebied waar in de korte omgeving geen betrouwbare waterbron is. Vandaar dat ik waterflessen op voorraad heb.

Ps ik snap heel veel dingen niet aan dat noodpakket want die hamer heeft toch iedereen wel in huis, die zaklamp ook en dat dekentje ... nou ja ik weet niet hoor maar mijn hele huis ligt vol dekens dekbedden ect 

Helaas zijn er veel commerciële bedrijven ingesprongen op de noodpakketten. Die vanalles en nog wat adviseren.

Vaak heb je al een hoop spullen in huis. Het is wel een goed idee om deze spullen bij elkaar te leggen. En eens na te gaan of de spullen nog actueel zijn.

Zoals bijvoorbeeld een complete ehbo set

• Leuk 1
Geplaatst:

Om te beginnen THT??? Daar moet je van leren afstappen, donker bewaard en ongeopend kun je het prima langer bewaren. Het enige ding is dat op een gegeven moment het plastic iets kan doen, maar dat is echt niet binnen 2 jaar.
In die 2 jaar kun je gaan werken aan een roulatie systeem, zo hoef je niet alles in 1 x te vervangen, maar je moet begrijpen dat het water op zich gewoon niks doet. In een glazenfles!! afgesloten (en rekening houdend met uitzetten en krimpen bij temperatuurverschillen) en zo vol mogelijk, in het donker bewaard kun je het jaaaaren bewaren. En we krijgen toch al zoveel microplastics binnen dat je je kunt afvragen of het in een plastic fles nu echt zo'n groot probleem is. Verdiep je in dit verhaal en maak een wel overwogen keuze.

Kortom, de conclusies die je hier zomaar trekt die kloppen niet. Heb je een tuin/balkon kun je meestal wel een waterton plaatsen ook dit vangt veel water op. Enige is dat je dit voor gebruik moet koken en je kunt dit water tussendoor natuurlijk door laten lopen door de ton te gebruiken voor bijvoorbeeld plantenwater geven of een emmer om de wc door te spoelen. 

Geplaatst:
Op 25-1-2025 om 05:46, JJ&A zei:

Dag beste @Red,

Prachtig dat je belangrijke tips geeft, en het is goed om dat met overwogen uitgekiende ondersteunende info, want er zijn genoeg bezoekers die een hoge pet hebben van preppers forums, en info zomaar toe passen in onwetendheid en goed geloof.

Op prepper forums geven we elkaar heel vaak tips hoe dingen nog beter te doen, en dat kan ons geweldig verrijken en ontwikkelen.

Het is prima advies. Daarnaast is iedereen hier volwassen genoeg, ga ik van uit, om zelf even te verdiepen als je voor een methode kiest. Want juist daarvan leer je én weet je welke methode het beste bij je past. En of je het bijvoorbeeld aandurft om uit je eigen bad te drinken. Je weet immers zelf hoe vaak je hem schoonmaakt. 

Er is niks mis mee om uit een bad te drinken. Vooral niet als je het water erna even kook, maar dat is echt niet direct nodig. Dus aangeven dat het snel een grote bacterie colonie is, steriliteit is een illusie en vind ik in dit geval lichtelijk overdreven. Alleen met inmaken vind ik dat anders, maar daar hebben we het niet over. 
Het bederven van het water gebeurd misschien pas  over een week of langer met hoog zomerse temperaturen... Ik durf prima een week lang uit mijn bad te drinken, zonder filters. 

Persoonlijk zie ik geen nut om leidingwater extra te filteren. Je kunt opzoeken wat er bij je uit de kraan komt en daar op inspelen. Alle losse filters (dus niet gekoppeld aan het waternet) zijn binnen no time snel zelf bacteriehaarden en de filters gekoppeld aan het waternet moet je ook regelmatig vervangen. Dat is mij de kosten niet waard. 
Ik kan exact wat er bij ons in het water zit en dat is prima. En het is grondwater, wat betekend dat bijv. microplastics minimaal zijn. 

PS: als ik spreek over filteren, bedoel ik natuurlijk niet een koffie fiter, maar een waterfilter. 

2 uren geleden, Red zei:

Persoonlijk zie ik geen nut om leidingwater extra te filteren. Je kunt opzoeken wat er bij je uit de kraan komt en daar op inspelen. Alle losse filters (dus niet gekoppeld aan het waternet) zijn binnen no time snel zelf bacteriehaarden en de filters gekoppeld aan het waternet moet je ook regelmatig vervangen. Dat is mij de kosten niet waard. 
Ik kan exact wat er bij ons in het water zit en dat is prima. 

Het is dus best belangrijk om een hele goede water filter te kopen als je goed drinkwater wilt opslaan.

En bij drinkwater te korten kunnen de concentraties nog hoger oplopen, en geheel openheid van zaken wordt tegenwoordig ook al niet meer zo goed gedaan, je moet heel veel zelf uitvinden, en met elkaar als preppers achter zien te komen.

Zie maar waar we allemaal achter zijn gekomen met het oog op de uitbraak van de covit-19

Ik schrijf ook wat met op de achtergrond problemen die mijn vrouw heeft, ze behoort zeker tot die hele kwetsbare groep,

ze staat op de lijst om met spoed te worden opgenomen.

----------------------------------------------------------

Hoe groot zijn de problemen al om Medicijnresten uit het drinkwater te verwijderen?

Het verwijderen van medicijnresten uit het drinkwater is een complex probleem.

Hoewel waterzuiveringsinstallaties goed zijn in het verwijderen van veel verontreinigende stoffen, blijven medicijnresten vaak behouden door hun chemische eigenschappen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste uitdagingen:

Complexe chemische structuren:

Medicijnen hebben vaak complexe chemische structuren die moeilijk te filteren zijn met conventionele waterzuiveringsmethoden.

Lage concentraties:

Medicijnresten komen in zeer lage concentraties voor in het water, waardoor ze moeilijk te detecteren en te verwijderen zijn.

Milieu-impact:

Medicijnresten kunnen schadelijk zijn voor het milieu, vooral voor waterdieren zoals vissen en algen.

Gezondheidsrisico's:

Langdurige blootstelling aan medicijnresten kan mogelijk gezondheidsrisico's met zich meebrengen, vooral voor kwetsbare groepen zoals kinderen, ouderen en zwangere vrouwen.

Er zijn verschillende aanpakken om dit probleem aan te pakken, zoals het gebruik van geavanceerde waterzuiveringsmethoden en het inleveren van oude medicijnen bij een apotheek in plaats van ze via de wc of gootsteen weg te spoelen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Daarnaast is er sprake van meerdere typen vervuilingsstromen, de zogenaamde opkomende stoffen: - - -

Medicijnen: met name pijnstillers, ontstekingsremmers, medicijnen voor hart/vaatziekten of diabetes en antidepressiva (MARAN studies; 2006) worden teruggevonden

Antibioticaresten:

dierlijk en humaan Overige diergeneesmiddelen

En de industriële stoffen, zoals:

- Nanodeeltjes - - - Brandvertragende stoffen Microplastics Maar ook de cocktail van al deze stoffen, en de interactie hier tussen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/medicijnresten-in-water#:~:text=waterschappen ontwikkelen nieuwe methoden om,of inleveren bij de apotheek).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/documenten/beleidsnotas/2019/02/12/ketenaanpak-medicijnresten-uit-water

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-31674ba3-a778-4795-8ed0-c6c2fbdee2c7/pdf

aangepast door JJ&A
Geplaatst:

Heerlijk om deze reacties te lezen, ben blij dat ik niet de enige ben die hiermee bezig is.

Ik ga verder met zoeken neem de tips mee en laat weten wat de uiteindelijke beslissing is geworden .... om te beginnen gaan we eerst eens een regenton kopen, dat is makkelijk en snel te regelen.

Die flessen water laat ik voorlopig even liggen voor wat het is en op den duur moet er een betere oplossing komen, voor de peace of mind.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...