Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fruit bomen gezond onderhouden, vruchten laten geven op het dakterras in Marokko in ruime potten


Abdars

Aanbevolen berichten

@Abdars,

 

Oh, wat ben je goed bezig!

Spuit je met gif, of gebruik je meer milieu vriendelijke middelen?

 

Misschien is het makkelijker om eerst met wat kleiner spul te beginnen.

Rozemarijn  lavendel, en salie moeten het goed doen in jullie klimaat, die houden van hitte. houden ook van redelijk arme grond.

Van die planten kan je ook thee maken van de bladeren.....

 

Als je probeert om een ecologisch evenwicht te maken voor je bomen en planten, dan zijn ze ook niet zo gevoelig voor ziektes.

 

Online kan je vinden, welke planten elkaar ondersteunen en welke elkaar niet kunnen uitstaan! elkaar ziek maken.

 

Ja, schimmels zijn heel vervelend. kan ook door de wind komen, dat daardoor je plant verzwakt en dan gevoeliger is voor die schimmels?

Het is altijd uitzoeken, wat werkt wel, wat werkt niet.

 

Oudere mensen hebben vaak een heleboel kennis over planten en en  hun gezondheid.

Wat je bij elkaar kan zetten en wat niet en zo...

 

Ik hoop dat je zonnebloemen het geweldig gaan doen!

Ja, in t voorjaar planten sommige mensen veel zonnebloemen, het zaad kunnen de vogels dan later in het jaar er uit peuteren...

Het zijn makkelijke planten, ik weet niet hoe ze op die harde winden bij jullie reageren...

 

Ik heb even gekeken, maar zag voornamelijk steden.. ik ga nog wel even op onderzoek uit, ik vind de natuur, of kleine plaatsjes veel mooier, 

interessanter, dan mega steden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Op 8-2-2021 om 12:38, Sjuul zei:

@Abdars,

 

Oh, wat ben je goed bezig!

Spuit je met gif, of gebruik je meer milieu vriendelijke middelen?

 

Misschien is het makkelijker om eerst met wat kleiner spul te beginnen.

Rozemarijn  lavendel, en salie moeten het goed doen in jullie klimaat, die houden van hitte. houden ook van redelijk arme grond.

Van die planten kan je ook thee maken van de bladeren.....

 

Als je probeert om een ecologisch evenwicht te maken voor je bomen en planten, dan zijn ze ook niet zo gevoelig voor ziektes.

 

Online kan je vinden, welke planten elkaar ondersteunen en welke elkaar niet kunnen uitstaan! elkaar ziek maken.

 

Ja, schimmels zijn heel vervelend. kan ook door de wind komen, dat daardoor je plant verzwakt en dan gevoeliger is voor die schimmels?

Het is altijd uitzoeken, wat werkt wel, wat werkt niet.

 

Oudere mensen hebben vaak een heleboel kennis over planten en en  hun gezondheid.

Wat je bij elkaar kan zetten en wat niet en zo...

 

Ik hoop dat je zonnebloemen het geweldig gaan doen!

Ja, in t voorjaar planten sommige mensen veel zonnebloemen, het zaad kunnen de vogels dan later in het jaar er uit peuteren...

Het zijn makkelijke planten, ik weet niet hoe ze op die harde winden bij jullie reageren...

 

Ik heb even gekeken, maar zag voornamelijk steden.. ik ga nog wel even op onderzoek uit, ik vind de natuur, of kleine plaatsjes veel mooier, 

interessanter, dan mega steden.

 

 

Ik ben ook geen fan van grote steden. Grote steden zijn in mijn ogen slechts voor winkelen en dingen halen die je nodig hebt en niet elders kunt verkrijgen. Geef mij wonen tussen de bergen, landbouw, rust, privacy, stad niet ver weg en leven on own supply. 
 

ik heb tot zover bij de bananen plant en de dadel Palm, 4 bamboe stokken in de pot geplaatst en daaromheen keuken plastic geplaatst zodat ze een stuk minder last hebben van de koud sterke wind. Als tijdelijke oplossing, gezien dat is wat ik heb in huis. In het weekend wil ik andere oplossing zoeken zodat ik het makkelijk eraf kan halen als het niet hard waait of koud is. 
 

in potten kweken gebeurd meer in het westen denk ik dan in landen als Marokko. Ik vind ook niet veel video’s uit Marokko betreffende deze kwesties van fruitbomen in potten behalve enkele. Miss dieper zoeken, zodat ik weet wat werkt in een klimaat als deze.

 

ik heb vernomen dat wormen goed zijn voor onder de planten of bomen. Een idee om ze ergens te halen en te plaatsen in de potten?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hey Abdars, ik zo gaan voor grotere potten en met katoen touw in een grote waterbak steeds water geven. In warmere climat, vroeg in de ochtend water geven, en geen water op de bladeren. Een schaduw doek is vaak fijn in de zomer. Je moet nu nog ong 5 jaren wachten om vruchten te krijgen. Probeert in de tussen tijd wat kleinere planten. Ook kun je prima 5/6 kippen op je terras houden. Krijg en eieren en mest. 
 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Mrsjones zei:

Hey hey Abdars, ik zo gaan voor grotere potten en met katoen touw in een grote waterbak steeds water geven. In warmere climat, vroeg in de ochtend water geven, en geen water op de bladeren. Een schaduw doek is vaak fijn in de zomer. Je moet nu nog ong 5 jaren wachten om vruchten te krijgen. Probeert in de tussen tijd wat kleinere planten. Ook kun je prima 5/6 kippen op je terras houden. Krijg en eieren en mest. 
 

Nog een mooi bijkomstigheid de kippen eten de insecten op.

 

Maar aan de andere kant ik weet niet of het ook een nadeel heeft, dat ze de bijen die voor bestuiving moeten zorgen ook weg pikken.

Ook lieveheersbeestjes hebben hun nut bij bestrijding van bladluis.

Of dat ze de grond tot aan de wortels uitgraven opzoek naar wormpjes en insecten.

 

Zou er ook een net gespannen moeten worden zodat de kippen niet naar beneden vliegen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones,

 

Hahaha, kippen? Volgens mij wil @Abdars zijn, hun terras juist schoon houden, kippen, zeker als ze ook los mogen/ kunnen lopen, wordt nog al een bende - heb kippen gehad... spreek uit ervaring.

De onze liepen zomers gewoon het huis binnen, vonden wij geen probleem...

Maar zo is niet iedereen.

 

@Abdars, Met banane bomen heb ik geen ervaring, ik denk dat de hitte en misschien ook die harde wind wel es een probleem zou kunnen worden, voor je fruitbomen...

Het klinkt als een goede oplossing, dat plastic om de potten te doen... als ze maar niet geheel afgesloten zijn van de buitenlucht.....

 

Misschien, mini fruit struiken(?)  zullen zich prettiger voelen? Omdat ze dan misschien net onder de balustrade staan? Dus meer beschermd? 

 

Ik denk dat in potten kweken vooral voor kruiden gebruikt worden; pepermunt, salie, rozemarijn en andere kruiden,

Fruitbomen hebben vaak een grote wortel kluit, dus hele grote potten nodig.... 

 

Ik heb hier bij de Praxis wel olijfbomen in pot zien staan, maar dat zijn hele, hele grote zware plastic potten, diameter meer dan 1 meter, daar heb je een hijskraan bij nodig om op zijn plek te krijgen of te vervoeren... vanwege het gewicht alleen al.

 

Misschien gaat het ook hartstikke goed en heb je over 3. 4 jaar heerlijk fruit, met de druiven moet dat zeker lukken.... als je ze ergens tegen aan, of op kunt laten groeien. 

 

Ik zou het erg waarderen als je ons op de hoogte wilt houden van je mooi experiment. 

Alles wat je nu leert, kan je straks op je eigen grondgebied toepassen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden, Mrsjones zei:

Hey hey Abdars, ik zo gaan voor grotere potten en met katoen touw in een grote waterbak steeds water geven. In warmere climat, vroeg in de ochtend water geven, en geen water op de bladeren. Een schaduw doek is vaak fijn in de zomer. Je moet nu nog ong 5 jaren wachten om vruchten te krijgen. Probeert in de tussen tijd wat kleinere planten. Ook kun je prima 5/6 kippen op je terras houden. Krijg en eieren en mest. 
 

Grotere potten zouden beter kunnen zijn inderdaad, gezien de bomen groter kunnen worden en meer ruimte dus voor de wortels maar het heeft ook weer nadelen en dat is dat die bakken veel zwaarder zullen zijn en kan ik ze niet verplaatsen als ik eventueel de potten anders wil plaatsen. En plastic grotere potten uit grote winkels vind ik belachelijk duur. Reken maar op 150+ euro per stuk en dat x 19. Rond 3000 euro. Daar koop ik een hectare land mee en heb ik geen potten nodig haha. Ik heb veel gekeken op YouTube en ik zie dat genoeg mensen fruit bomen hebben in containers die kleiner zijn dan die van mij en ze geven veel vruchten. Schaduw voor warmen dagen is inderdaad een must en dat zal ik zeker doen. Ik zal de bomen slechts water geven als de aarde echt droog is dus zal ze niet dagelijks water geven. 
 

wat betreft kippen? Nee joh, het dient wel een chill plaats te blijven, een soort dak tuintje met tuinset lounge etc in plaats van lawaai en veren overal en geuren en vuil wat weer beestjes aantrekt enz. Als ik dieren wil aanschaffen zoals kippen, wil ik minimaal 3 hectare land hebben om ze goed vrij te laten rennen.

 

ik heb gisteren 10 antraciete bakken gehaald en ga zometeen gaten boren aan de onderkant, 5 cm aan stenen plaatsen en de rest aarde uit het landbouw vaneen familie lid. En boven op een laagje schapen mest. Dan vervolgens de laatste 10 boompjes en planten planten. En ergens netjes neer zetten. Vervolgens een aantal lepel planten soorten kopen voor op het dak als decoratie en wil in Casablanca een tuin bankset laten maken. Voor de rest binnen nu en drie maanden de dak wand links en rechts ongeveer 20-30 cm hoger laten bouwen voor meer privacy en vervolgens alles laten verven. En hopen dat ik bij sommige bomen binnen nu en twee jaren vruchten krijg gezien ze al bloemen geven en druiven blijken snel vruchten te kunnen geven.

 

alleen zit ik met een vraagteken. Ik zie op internet dat om een fruitboom goede vruchten te laten geven, heb je minimaal 2 (bv) appelbomen nodig anders zal het niet goed werken tenzij er bijen zijn en andere wezens die langs andere appelbomen zijn geweest en ook bij jouw bomen komen. En ik zie ook veel over je dient deze en die soort aarde te gebruiken en deze voeding geven en zoveel water en deze verzorging etc etc (heel veel dingen die je moet doen om een goed werkende fruit boom te hebben). 
 

maar dan denk ik weer aan mijn moeder die jaren geleden een appelboom en druiven oom stok in haar tuin geplant had van een halve meter ofZo, ze heeft het nooit voedsel gegeven of special grond, slechts regen in NL en in zomer tijd gaf ze het zelf water. Voor de rest helemaal niets gedaan. Jaren later, grote bomen die veel mooie en lekkere appels en druiven geven.

 

ik denk persoonlijk dat het ingewikkelder wordt gemaakt dan het eigenlijk is en dat veel ook handel is en dus producten verkopen etc. Maar dat is mijn observatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, Sjuul zei:

@Mrsjones,

 

Hahaha, kippen? Volgens mij wil @Abdars zijn, hun terras juist schoon houden, kippen, zeker als ze ook los mogen/ kunnen lopen, wordt nog al een bende - heb kippen gehad... spreek uit ervaring.

De onze liepen zomers gewoon het huis binnen, vonden wij geen probleem...

Maar zo is niet iedereen.

 

@Abdars, Met banane bomen heb ik geen ervaring, ik denk dat de hitte en misschien ook die harde wind wel es een probleem zou kunnen worden, voor je fruitbomen...

Het klinkt als een goede oplossing, dat plastic om de potten te doen... als ze maar niet geheel afgesloten zijn van de buitenlucht.....

 

Misschien, mini fruit struiken(?)  zullen zich prettiger voelen? Omdat ze dan misschien net onder de balustrade staan? Dus meer beschermd? 

 

Ik denk dat in potten kweken vooral voor kruiden gebruikt worden; pepermunt, salie, rozemarijn en andere kruiden,

Fruitbomen hebben vaak een grote wortel kluit, dus hele grote potten nodig.... 

 

Ik heb hier bij de Praxis wel olijfbomen in pot zien staan, maar dat zijn hele, hele grote zware plastic potten, diameter meer dan 1 meter, daar heb je een hijskraan bij nodig om op zijn plek te krijgen of te vervoeren... vanwege het gewicht alleen al.

 

Misschien gaat het ook hartstikke goed en heb je over 3. 4 jaar heerlijk fruit, met de druiven moet dat zeker lukken.... als je ze ergens tegen aan, of op kunt laten groeien. 

 

Ik zou het erg waarderen als je ons op de hoogte wilt houden van je mooi experiment. 

Alles wat je nu leert, kan je straks op je eigen grondgebied toepassen. 

Inderdaad voor mij zijn kippen etc op het dak niet aangenaam, daar wil ik het dak niet aan ‘verpesten’. Het dak wil ik stap voor stap gezellig, relaxt en leuk maken voordat de zomer aangebroken is. Een plaats waar je kunt genieten van het uitzicht, zon, omringt met bomen en planten en hopelijk zingende vogeltjes met de tijd als ze zich aangetrokken zullen voelen tot de planten en bomen op het dak want ze houden van plaatsen waarin ze kunnen schuilen voor roofvogels bv zoals haviken. Haviken zijn ook cool om te zien op het dak, ze zijn vaak bij onze vierde etage bij het balkon. 
 

ik denk zelf, op basis van wat ik gezien heb op YouTube, dat een grote bak geen voorwaarde is voor mooie vrucht gevende bomen. Je dient de boom bij te houden en hij zal niet zo groot worden als hoe die kan worden als hij in de grond geplant word. Ik vergelijk ze een beetje met goudvissen: als je goudvissen plaatst in een kleine kom, blijven ze klein maar je ze opeens verplaatst naar een grote bak, worden ze opeens rond 25 cm. Heb sluierstaart goudvissen gehad in Rdam. Ze werden met hun staart erbij in no time 30 cm. Sushi was de eerste, een vrouwtje, daarna een jongetje genaamd wasabi en vervolgens toen ze groter werden kocht ik andere sluierstaart vissen waaronder een witte met grote ogen en rond, net een prinsesje met dikke rode lippen en haar noemde ik lipstick. En nog 1 zwarte vis met grote ogen en die noemde ik popeye vanwege zijn ogen en omdat het een mannetje is. Vervolgens vloog hij altijd achter sushi aan hij en wasabi en legde ze tig eieren. Die ik vervolgens eruit schepte anders worden ze opgegeten, deed ze in een kleine bak met licht en een pompje en liet ze uitkomen. Belen waren overleden maar een stuk of 6 groeide en werden ook groot rond 15 cm. Maar toen ik wilde emigreren, had ik ze weg gegeven inclusief de aquatlantis aquarium van 119 cm. En had een aquarium gehaald omdat ik ze een grotere ruimte wilde geven (2 meter groot) maar had hem niet kunnen gebruiken en had hem ook weg gegeven. Behalve een biorb 45 L had ik meegenomen naar Maroc. Ik raak snel of topic of niet? Haha.

 

back to the topic, als het erg winderig is buiten dan doe ik er plastic omheen Indd maar ik doe de boven kant niet afdekken. Die laat ik open maar de zijkanten doe ik hoger dan de top van de boompjes zodat ze niet heen en weer gaan door de wind. En zodat ze het ook warmer hebben gezien de koude wind hen niet raakt.

 

het is inderdaad me bedoeling om updates te geven, wat ik zelf ook leuk vind. 
 

Ik heb zojuist een videootje gemaakt. Die zal ik delen. Er is wat wind vandaag maar het is wel redelijk warm. 21 graden ongeveer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Abdars,

 

Leuk! je off topic verhaal! 🐟🐠🦐.

😁.

Uhm, ja, winkels willen je allerlei spul verkopen! Dat is waar!

Ik heb bijvoorbeeld basaltmeel, dat is goed voor de planten, fruitboompje, bessen, kruiden struiken.

Misschien heeft je moeder wel magische groene handen! 😊.

 

Precies! kippen op een plat dak, is niet zo fijn, stinkende mest, veren, zeker als je er lekker wil kunnen zitten, is geen goed idee.... 

zij hebben de ruimte nodig.

Of, ze worden een maaltje voor de Havik! Haha! 

 

Met veel tederheid,liefde en zorg worden je bomen misschien ook wel fruitdragend, zeker als ze nu al bloeien!

 

Kan het dak het gewicht dragen, van die grotere bakken?

Als ze zo zwaar zijn? 

Voorlopig blijf je, denk ik, nog wel even experimenteren!

Om te ontdekken wat het beste is, voor welke fruitboompje.

Dat plastic er omheen, lijkt mij prima bescherming tegen de wind.

 

Voor de video online zetten, moet je bij de meer technische mensen, hier zijn.

@Info_junky kan misschien helpen?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Sjuul zei:

@Abdars,

 

Leuk! je off topic verhaal! 🐟🐠🦐.

😁.

Uhm, ja, winkels willen je allerlei spul verkopen! Dat is waar!

Ik heb bijvoorbeeld basaltmeel, dat is goed voor de planten, fruitboompje, bessen, kruiden struiken.

Misschien heeft je moeder wel magische groene handen! 😊.

 

Precies! kippen op een plat dak, is niet zo fijn, stinkende mest, veren, zeker als je er lekker wil kunnen zitten, is geen goed idee.... 

zij hebben de ruimte nodig.

Of, ze worden een maaltje voor de Havik! Haha! 

 

Met veel tederheid,liefde en zorg worden je bomen misschien ook wel fruitdragend, zeker als ze nu al bloeien!

 

Kan het dak het gewicht dragen, van die grotere bakken?

Als ze zo zwaar zijn? 

Voorlopig blijf je, denk ik, nog wel even experimenteren!

Om te ontdekken wat het beste is, voor welke fruitboompje.

Dat plastic er omheen, lijkt mij prima bescherming tegen de wind.

 

Voor de video online zetten, moet je bij de meer technische mensen, hier zijn.

@Info_junky kan misschien helpen?

 

 

 

 

Haha ah ja de haviken. Ja hebben ze een rijke maaltijd inderdaad. Ja ik vinden vissen ook erg leuk in een aquarium. Ik wil ook mijn Biorb opzetten in me kantoor op het dak, maar zal de eerste maanden slechts planten erin plaatsen om die goed te laten vestigen en wortelen en groeien en vervolgens wil ik kijken voor neon tetra’s, goed klein en mooi decoratief. 
 

ik ben van 0 langzaam aan het leren en kijken wat ik goed doe en wat niet en wat werkt en wat niet en zo leer je (hopelijk) en zal het beter en beter gaan. Zoals nu geef ik de citrus bomen geen water meer totdat de aarde echt droog is geworden. Teveel water had ik gegeven waardoor ze verkleuren en ook vanwege de schapen mest dat ze een klap hebben gekregen. Bij mijn andere tien bakken zal ik minder mest op de oppervlakte zetten. En ook niet veel wateren. Slechts eerste keer goed wateren en daarna met rust laten.

 

ik heb trouwens de kersenboom en de appel boom korte gemaakt, die vond ik veel te hoog en ik wil ze niet heel hoog maken. 
 

ik heb twee video’s kunnen maken dus twee delen waardoor het wel ieder onder de 9 mb is gekomen. En ik heb een aantal foto’s geplaatst. 
 

hopelijk zie ik over een tijdje blijere bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...