Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slapen in busje benodigdheden (Kachel, Bed, toilet)


unox

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wil zeer binnenkort gaan rondtrekken in mijn busje (vito). De achterbak is gesloten en +- 3 meter lang.
Ga denk ik een verhoging maken op balkjes  en plaat, waar mijn 2 pers bed op komt (+- 2,10m lang bed).
Dan hou ik +- 90cm over voor de porta potty en sanitaire voorzieningen.
Onder de verhoging wil ik opslag maken voor spullen. Eten gaat vnl. geconserveerd uit potjes want ik ga contact met mensen vermijden ivm corona (neem hele voorraad mee).
Om de handen te wassen heb ik 2 pompjes op batterijen, geeft een lichte straal, maar OK om de handen te wassen bijv.
Een rode en een blauwe, om elk op een watervoorraadje aan te sluiten (warm // koud?) https://nl.aliexpress.com/item/4000842534598.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec64c4dFRyCBZ

Denk dus dat ik een lichtgewicht wasbakje er in ga zetten op termijn. In de toekomst wil ik 2 buizen op het dak zetten waarmee ik dus waterdruk opbouw als ik met pomp er op ga , dat ik dan dus ook kan douchen in de zomer.

Ik moet er gewoon tijdje tussenuit, de buren maken elke nacht herrie en lage tonen dus ik doe geen oog meer dicht. Ben gesloopt.

Het belangrijkste is eerst : verwarming, en warm blijven tijdens het slapen. Heb snel last van koude voeten. Als ik een kleine gaskachel heb bijv waarmee ik de cabine voor kan verwarmen en dan in de slaapzak kruip dan zou dat al wat schelen, maar wat is een goede kleine kachel op gas bijv voor in zon vito bak?
En, misschien kan ik dmv kunstof lossen wanden maken aan de zijkant / bovenkant zodat mijn lichaamswarmte beter binnen  in de cabine blijft. Er komen koude perioden aan.

 

Hoop op jullie advies , alvast bedankt

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
17 minuten geleden, unox zei:

Het belangrijkste is eerst : verwarming, en warm blijven tijdens het slapen. Heb snel last van koude voeten.

Ik zou je willen adviseren om voordat je gaat rondtrekken eens een paar dagen in een tent gaat slapen en wat ervaring opdoen met een slaapmat en slaapzak. En dan slapen met of zonder tshirt of meerdere lagen kleding. En i.p.v. een kachel gewoon een kruik gebruiken in je slaapzak.

 

Je lichaam is (met voldoende voeding en de juiste kleding) prima instaat om kou te trotseren zonder noodzaak om te verwarmen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom @unox,

 

Verdiep je goed in Bushcraft, dan kan je met minimale voorzieningen goed leven.

Training je lichaam optimaal en voed het zoveel mogelijk met voeding uit de natuur, eet geen rommel meer die het lichaam sloopt.

Met een goed gespierd lichaam zal je het zelden koud hebben, door een perfecte bloedcirculatie, warmte toevoer door het hele lichaam.

Probeer je lichaam te wennen aan koude, wij stoken al jaren niet meer, ik zit tot ver in de winter met een dunne T-shirt in huis en wrijf tegelmatig mijn armen weer warm te krijgen, zo ga ik de winter tegemoet.

 

Ga je goed verdiepen hoe je van je Vito een handige camper kan maken die aan jou wensen voldoet en de normen om het goed gekeurd te krijgen als camper dan betaal je een kwartbelasting.

 

Ik wil je ook nog uitnodigen om je voor te stellen: https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

Dat geeft een extra band en kunnen je nog betere tips geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring:

  • Een Porta-potti is "Overbodige" luxe die (relatief) veel ruimte inneemt; wanneer je eenmaal gewend bent aan het gebruik van openbare en "Natuurlijke" (= bosjes) afvoer van afvalstoffen, dan is het ook geen vreemd fenomeen meer. De situatie dat je op een openbaar parkeerterrein staat zonder enige voorziening in de buurt ken ik ook, maar dat heb ik maar een enkele keer meegemaakt tijdens mijn avonturen en daar heb ik nu een opvouwbare stoel met een (bio-afbreekbare) zak eronder voor de "Just in case" gevallen. Als je enige "Luxe" wilt en je hebt de ruimte, dan zul je meer plezier beleven aan een douche.
  • Gas (butaan) kachels in een voertuig zijn waardeloos omdat er veel water in butaan zit, waardoor je ruiten al snel zullen beslaan; ook moet je dan uitkijken voor koolmonoxidevergiftiging (wat uiteindelijk eindigt in de dood). Veel meer plezier zul je hebben aan een diesel standkachel: deze kosten slechts iets van €100, kun je eenvoudig in je voertuig installeren, geven veel (instelbare) warmte in de gehele cabine en kun je overal bijtanken (niet ieder benzinepomp heeft gas, Diesel hebben ze wel allemaal). Het enige nadeel is dat deze kachels relatief veel stroom kunnen trekken, het is dus aan te raden ook een huishoud-accu te installeren.
  • De beste verwarming is je eigen lichaam: koop een goede slaapzak en slaap op een goed isolerend matras. Ik heb een militair composiet vier-seizoenen slaapzak en deze slapen heerlijk en warm, ook wanneer het koud is. In de zomer slaap je in de dunne slaapzak, in het voorjaar/najaar in de dikke en wanneer het echt koud wordt doe je de twee slapzakken in elkaar en is het in de winter ook heel comfortabel. Een verhoging door middel van een plank op balken is ook een goede manier om luchtlagen te creëren in je cabine, terwijl je daardoor tegelijkertijd opbergruimte krijgt. Bijkomend voordeel van een verhoogde plank is dat je eronder ook ruimte kunt maken voor de standkachel.

71R2JTMiDdL._AC_SL1500_.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, heeft men het hier nou over wildkamperen of echt over preppen?

Waarom zou ik een uitklaptoiletstoel (leuk woord voor scrabble) willen hebben als ik ook met de rug tegen een boom aan kan leunen en schijten als een beer in het bos?

Hoe lang heb je brandstof voor je busje als SHTF?

Ik ben van mening dat je alles wat je hebt op je rug moet kunnen dragen, eventueel in een winkelkarretje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het onderwerp van dit draadje en de reacties wel gelezen en de strekking van dit forum begrepen?

De vraag die hier gesteld werd ging over de inrichting van een voertuig, waar je inderdaad helemaal niets meer aan hebt wanneer SHTF, maar er wordt hier nog niet uitgegaan van een armageddon, eerder van leven op een beperkte manier, wellicht wanneer je een (werkende) dakloze bent: dat soort onderwerpen worden ook op dit forum besproken.

 

Er zijn genoeg draadjes hier die je, als je puur uit een preppers perspectief bekijkt, onzinnig zijn: hoeveel draadjes zijn er niet over hoe je stroom kunt opwekken voor je mobieltje of welke GPS software je moet gebruiken (om maar een voorbeeld te noemen)?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-10-2020 om 12:04, Danny zei:

have fun!

 

Begrijp me niet verkeerd: het was niet bedoeld als sneer (zo teruglezend zou je het wel zo op kunnen vatten).

 

Preppen is niets meer dan voorbereid willen zijn (uit het Engelse "(To) prepare") op de uitdagingen die het leven je op kunnen werpen en dat hoef niet direct een allesomvattende wereldramp of zombie-aanval te zijn, maar kan ook een (relatief) kleinere tegenslag zijn, zoals het verlies van inkomen en/of huis.

Het allerbelangrijkste dat je als prepper kunt vergaren is kennis, want dat weegt niets en leert je buiten de kaders te denken in situaties wanneer dingen anders lopen dan je eigenlijk zou willen.

 

Sommigen willen voorbereid zijn op een eventuele bug-in (eigenlijk zoiets als wat we nu, met Corona, ervaren), anderen concentreren zich liever op een bug-out (zoals de vluchtelingen uit Afrika dat nu meemaken) en weer anderen een mix van beiden.

Uiteraard zijn er ook mensen die meer begaan zijn met wildkamperen, bushcraft of generiek survival en die kunnen hier ook aan hun trekken komen, zonder dat ze uitgaan van een allesomvattende wereldramp.

 

Kennis is macht, dus deel wat je weet om ons wijzer te maken!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

QuickFix, ik stel je post enorm op prijs, het verduidelijkt een en ander enorm, dankjewel.

Ik ben een doomsday prepper en ben er vanuit gegaan dat er op dit forum vanuit het SHTF standpunt gediscussieerd werd, dat is niet het geval.

Mijn excuses.

Ik denk wel dat ik in de toekomst wildkampeerders en hobbyisten van prima gewichtbesparende en multifunctionele tips kan voorzien.

Survival en preppen is namelijk ook heel leuk. Zeker als er geen burgeroorlog rond je camp uitgevochten word.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen. ik waardeer jullie informatie

Wat betreft slaapzak. Ik wil komende tijd af en toe in de auto slapen, in de koude maanden.
Heb deze binnenzak:
https://www.vrijbuiter.nl/cocoon-travelsheet-double-lakenzak-egyptisch-katoen_cfeb0004/
 

En deze slaapzak (2 aan elkaar geritst, dus alles 2 persoons)

https://www.bol.com/nl/p/abbey-camp-dekenmodel-basic-slaapzak-210x85-cm-grijs-zand/9200000022063153/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611

 

Ik kan moeilijk slapen in een eenpersoons slaapzak want ik beweeg veel in mn slaap en anders heb ik het gevoel dat ik vast zit.
Ik betwijfel of deze slaapzak/binnenzak voldoet in de koude maanden. Misschien met extra dekens erbij..... of hebben jullie een ander suggestie? Hou er wel van als het materiaal niet te zwaar / zweterig is, dan kan ik niet goed slapen. Alvast hartelijk dank

 

Oja ik ben dus vrij lang, vandaar de lange uitvoering.

aangepast door unox
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Hermanusb zei:

zo sliep ik in mijn opel combo en een kacheltje had ik niet nodig, was veel te heet.

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, vooral ook omdat een combo (of station) nou niet echt geschikt is om in te wonen; je kunt er fijn in slapen en dan is een kachel niet echt zinvol.

 

Anders wordt het wanneer je daadwerkelijk in een voertuig wilt gaan wonen, vooral in de hele koude maanden (december - maart) is het toch wel heel fijn om iets van een verwarming (onafhankelijk van je automotor) in een busje te hebben, zodat je niet de gehele dag in je bed hoeft te blijven liggen.

En als je denkt: dan zet ik de autoverwarming gewoon eventjes aan, dan kom je ook bedrogen uit wanneer het buiten rond het vriespunt is, aangezien je auto dan heel snel afkoelt en je ieder half uur je motor weer moet starten en laten draaien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, QuickFix zei:

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, vooral ook omdat een combo (of station) nou niet echt geschikt is om in te wonen; je kunt er fijn in slapen en dan is een kachel niet echt zinvol.

 

Anders wordt het wanneer je daadwerkelijk in een voertuig wilt gaan wonen, vooral in de hele koude maanden (december - maart) is het toch wel heel fijn om iets van een verwarming (onafhankelijk van je automotor) in een busje te hebben, zodat je niet de gehele dag in je bed hoeft te blijven liggen.

En als je denkt: dan zet ik de autoverwarming gewoon eventjes aan, dan kom je ook bedrogen uit wanneer het buiten rond het vriespunt is, aangezien je auto dan heel snel afkoelt en je ieder half uur je motor weer moet starten en laten draaien.


dan gaat het een standkachel worden.

heerlijk systeem trouwens, heb ik in de volvo ook zitten.

 

of een electrisch kacheltje alleen blijft het dan behelpen met de accu en omvormer.

en de accu moet ook opgeladen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, unox zei:

Kunnen jullie mij iets aanbevelen om daar op te leggen? Rubberen auto matten bijv?

Ik zou zeggen: een goed glas whiskey voor het slapen gaan. 😄

 

Maar alle gekheid op een stokje: waarschijnlijk is het eraan wennen de makkelijkste oplossing: zo'n koekblik blijft natuurlijk een echoput.

Isolatie doe je doorgaans om zoveel mogelijk warmte vast te houden (anders stook je je een ongeluk: al dat blik geleidt heel goed) en daarvoor schijnt schapenwol erg goed te werken.

 

Ik verwacht dat je daarmee in grote mate ook wel het geluid zult dempen, maar zeker korte tikken (zoals bij regen/hagel/eikels) is het meer de resonantie (meetrillen) van je gehele voertuig die voor het geluid zorgt; dan zou je rubberen matten op je auto moeten leggen en of je dat wilt... :classic_unsure:

Je zou het misschien een beetje kunnen dempen door een skibox op je dak te plaatsen: eventuele trillingen worden dan (deels) geabsorbeerd door de bevestiging van de box en de randen van je dak.

Als alternatief voor een skibox kun je natuurlijk ook een imperiaal gebruiken waarop je vervolgens weer een plaat legt, bijvoorbeeld een zonnepaneel met een rubber mat eronder. 💡

 

Je zult dus een beetje inventief moeten zijn en uit moeten proberen, maar belangrijker: genoegen moeten nemen met de consequenties die leven in een voertuig met zich meebrengt

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 24-10-2020 om 11:23, unox zei:

Hallo,

 

Wil zeer binnenkort gaan rondtrekken in mijn busje (vito). De achterbak is gesloten en +- 3 meter lang.
Ga denk ik een verhoging maken op balkjes  en plaat, waar mijn 2 pers bed op komt (+- 2,10m lang bed).
Dan hou ik +- 90cm over voor de porta potti en sanitaire voorzieningen.
Onder de verhoging wil ik opslag maken voor spullen. Eten gaat vnl. geconserveerd uit potjes want ik ga contact met mensen vermijden ivm corona (neem hele voorraad mee).
Om de handen te wassen heb ik 2 pompjes op batterijen, geeft een lichte straal, maar OK om de handen te wassen bijv.
Een rode en een blauwe, om elk op een watervoorraadje aan te sluiten (warm // koud?) https://nl.aliexpress.com/item/4000842534598.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec64c4dFRyCBZ

Denk dus dat ik een lichtgewicht wasbakje er in ga zetten op termijn. In de toekomst wil ik 2 buizen op het dak zetten waarmee ik dus waterdruk opbouw als ik met pomp er op ga , dat ik dan dus ook kan douchen in de zomer.

Ik moet er gewoon tijdje tussenuit, de buren maken elke nacht herrie en lage tonen dus ik doe geen oog meer dicht. Ben gesloopt.

Het belangrijkste is eerst : verwarming, en warm blijven tijdens het slapen. Heb snel last van koude voeten. Als ik een kleine gaskachel heb bijv waarmee ik de cabine voor kan verwarmen en dan in de slaapzak kruip dan zou dat al wat schelen, maar wat is een goede kleine kachel op gas bijv voor in zon Vito bak?
En, misschien kan ik dmv kunststof lossen wanden maken aan de zijkant / bovenkant zodat mijn lichaamswarmte beter binnen  in de cabine blijft. Er komen koude perioden aan.

 

Hoop op jullie advies , alvast bedankt

 

Jammer beste @unox,

 

Dat je niet vaker op het forum komt, we kunnen je met veel tips bijstaan.

Wat je in het kort verteld kunnen we over mee praten.

 

 

Mijn tip.

Bezoek ook het, https://camperforum.nl/viewforum.php?f=7

Daar kan je de beste tips krijgen hoe jij je busje, goedkoop tot een gerieflijk onder komen kan maken, waar je echt heerlijk in kan vertoeven.

Denk je niet handig te zijn, al dat is alleen maar een idee, als je een goed stel werkende handen hebt een redelijk wat grijze massa dan kan je haast alles wat een ander ook kan, je begint met uitkinnen wat de beste isolatie materiaal is, met die info kunnen ze je helpen op dat forum, je gaat meten hoeveel je nodig hebt, koopt het waar kwaliteit voordelig is, koop de gereedschappen die je nodig bent, dan haal je de bescherm platen van je bus er af, hoe dat moet kunnen ze je ook op dat forum vertellen, schrijf hun steeds stap voor stap met foto's je werk, en vraag wat nodig is.

Zo kunnen ze je helpen stap voor stap je bus tot een volwaardig onderkomen (camper of BOV) te maken.

Als je het maakt volgens te regels, kan het zelf tot op het kentekenplaat tot een camper verkrijgen, dan betaal je een kwart belasting.

Als je er dan ook nog een Bearlock op laat zetten: https://www.camperverzekerd.nl/goedkoop-een-bearlock-beveiliging-inbouwen-in-uw-camper#:~:text=De gemiddelde prijs voor een,€ 750%2C- wordt gerekend.

kan je de camper met een meer gerust gevoel achter laten op een goede plek, hij is immers nog moeilijker mee te nemen, en je krijgt verzekeringpremie korting en verdiend zo je aanschaf langzamerhand weer wat terug.

 

Verwarming;

https://www.google.com/search?rlz=1C1PRFI_enNL885NL930&sxsrf=ALeKk0147DiMoG3FvVg7OAqtv1hnCCwItQ%3A1612260597483&ei=9SQZYMSIHbTVgweL4KvQBw&q=standkachel+vito+inbouwen&oq=standkachel+diesel+mercedes+Vito&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgDMgUIABDNAjIFCAAQzQIyBQgAEM0CMgUIABDNAjoHCAAQRxCwAzoICCEQFhAdEB5Q_CFYgkpgs4sBaAFwAngAgAGAAogB4AWSAQUwLjQuMZgBAKABAaoBB2d3cy13aXrIAQjAAQE&sclient=psy-ab

is beslist een must je houd de boel warm tot je koude voeten toe en wat vooral belangrijk is droog, een kleine ruimte heb je zo maar heel vochtig zelf al houd je de raampjes op een kier (meer kans op inbraak of calamiteiten en geluidoverlast).

 

Er zijn camper interieur inbouw zaken (met zelfbouw mogelijkheid en hulp) waar je, samen kan bespreken hoe je de bus omgebouwd wilt hebben ze helpen je met het ontwerpen, zoals: https://www.jwgcampers.nl/

 

Kan je dat er allemaal niet bij hebben en neemt het te veel tijd en je hebt wat geld, ga op pad en ga eens wat campers bekijken, misschien kom je jou camper tegen en kan je de Vito er tegen in ruilen.

Maar weer laat je toch goed voorlichten op het: https://camperforum.nl/viewforum.php?f=7

Dat kan veel zorgen en mis handelingen of kopen voorkomen, want dat kan je er even niet bij hebben als wij je verhaal zo lezen.

Maar er moet wel iets gebeuren lijkt mij zo, en werk je niet verder ik de ellende, en vergeet nooit wij als https://forum.preppers.nl/

zijn er ook nog en kunnen je met raad en misschien met daad bij staan, je hoeft er nu niet meer alleen voor te staan, zo als wij voor dat we bij het forum waren.

Wij kennen de slagen van de zweep.

 

O het hefdakje op ons T5-campertje hebben we zelf gedaan, de rest heeft genoemde camperbouwer gedaan.

 

Met een hele hartelijke groeten,

Ons en @JJ&A

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Op 1-11-2020 om 14:54, unox zei:

Dank allen. ik waardeer jullie informatie

Wat betreft slaapzak. Ik wil komende tijd af en toe in de auto slapen, in de koude maanden.
Heb deze binnenzak:
https://www.vrijbuiter.nl/cocoon-travelsheet-double-lakenzak-egyptisch-katoen_cfeb0004/
 

En deze slaapzak (2 aan elkaar geritst, dus alles 2 persoons)

https://www.bol.com/nl/p/abbey-camp-dekenmodel-basic-slaapzak-210x85-cm-grijs-zand/9200000022063153/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611

 

Ik kan moeilijk slapen in een eenpersoons slaapzak want ik beweeg veel in mn slaap en anders heb ik het gevoel dat ik vast zit.
Ik betwijfel of deze slaapzak/binnenzak voldoet in de koude maanden. Misschien met extra dekens erbij..... of hebben jullie een ander suggestie? Hou er wel van als het materiaal niet te zwaar / zweterig is, dan kan ik niet goed slapen. Alvast hartelijk dank

 

Oja ik ben dus vrij lang, vandaar de lange uitvoering.

Ik slaap al sinds begin dit jaar regelmatig in mijn campervan wanneer ik op reis of ver weg aan het werk ben. Ik vond het vorige winter zelfs met een -50c slaapzak nog erg koud. Ik ben nu een standkachel aan het inbouwen. 

Nog geen honderd euro op AliExpress

https://www.aliexpress.us/item/3256802668858357.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4969bb1eKSDArK&algo_pvid=2f20ae53-c50c-413d-8ba0-d89c09913677&aem_p4p_detail=202210111523035544831964906450000867592&algo_exp_id=2f20ae53-c50c-413d-8ba0-d89c09913677-1&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000022476168056"}&pdp_npi=2%40dis!USD!168.32!95.94!!!!!%402101d91e16655269831534154e9ae2!12000022476168056!sea&curPageLogUid=QJ7kpJ0JC8cu&ad_pvid=202210111523035544831964906450000867592_2

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-11-2020 om 10:48, unox zei:

Beste mensen,

 

Wat nog wel eens hinderlijk kan zijn is het  getikt op het dak van de bus..... bijvoorbeeld eikels of regen. Ben een lichte slaper en erg alert.
Kunnen jullie mij iets aanbevelen om daar op te leggen? Rubberen auto matten bijv?

Ik denk dat ontdreuningsplaten hier geschikt voor zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...