Wonderland Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 Wij (de baas en ik) willen graag kippen gaan houden. We hebben een mooie ruime achtertuin waar er op het stukje wat wij opofferen een stuk of 10 kippen kunnen houden. Alleen verteld mijn schoonvader dat het bunzingen en/of marters aantrekt. Zonder dat wi kippen hebben was er al een diertje begonnen om onze auto op te eten. Nu rest mij de vraag: hoe kan ik tegengaan dat die beesten bij mij in de tuin komen? Heb wel 2 honden en 2 katten, maar ik wil de bunzingen en masters niet onderschatten. Er is ook nog een optie met een veer en lood, maar als ik dat gebruik komen andere dieren op de lucht af van het geschoten beest. Quote
Hermanusb Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 Bij de welkoop zijn marter erdrijvers tekoop. werken ook goed voor katten dus ik heb die in de voortuin. steenmarter weg en katten lopen mte een boogje om onze tuin heen, 1 Quote
Red Geplaatst: 26 maart 2020 Geplaatst: 26 maart 2020 Je kunt ze (m.u.v. die piep-apparaten, die dus ook de kat wegjagen) niet weghouden. Of er meer komen als je kippen hebt weet ik niet. Verwacht eerder dat ze meer in de buurt zijn. Maar als ze niet bij de kippen kunnen komen zal zal dat denk ik met de tijd minder worden. Ik heb van een automonteur ooit gehoord dat marters alleen in auto's gaan zitten die langere tijd stil staan, maar of dat waar is weet ik niet. Ik hou mijn hok roofdiervrij door een automatische (op daglicht) schuifdeur. Maar ik heb dan vooral last van vossen. De enige marter die ik hier hebt gezien is door mijn zeer territoriale kat verdreven. Maar daarmee hebben we geluk gehad, want op internet zegt met dat de kat meestal het onderspit delft. Waarschijnlijk was de marter bij mij jong, waardoor de kat het kon winnen. 1 Quote
Conan Geplaatst: 25 december 2024 Geplaatst: 25 december 2024 Ik zou me daar niet zo naar over maken. Die roofdieren gaan meestal 's nachts op pad, als het stil is. Dus als je je kippen in het donker opsluit, eventueel met een automatische deuropener/sluiter, kan er niet zoveel gebeuren. Zeker niet als je het nachthok zodanig bouwt dat daar geen bunzingen en aanverwanten in kunnen komen. En ik zou de kippen een flink stuk ren gunnen als je toch een grote tuin hebt 😉 1 Quote
gerard Geplaatst: 25 december 2024 Geplaatst: 25 december 2024 Op 26-3-2020 om 09:39, Red zei: Ik heb van een automonteur ooit gehoord dat marters alleen in auto's gaan zitten die langere tijd stil staan, maar of dat waar is weet ik niet De ervaring die ik heb met marters, dat deze vaak afkomen op warme auto's. Het grootste probleem is dat er in de productie van kabels en slangen, vaak visolie word gebruikt. Om de mantels soepel te houden. Wanneer de kabels en slangen warm zijn, geven deze meer geur af en trekken zo marters aan. Helaas is een auto voor meer dieren een schuilplaats, buiten marters. Zijn er ook vaak sporen van eekhoorns, muizen, katten en soms vogeltjes te vinden. Er zijn onder de motorkap veel (warme) schuil plaatsen. Helaas laten deze diertjes vaak een enorme ravage achter, doorgebeten kabels/slangen, complete voorraden van nootjes, hondebrokken, kapotte eieren, dode vogels en takjes. Quote
Roel Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 Een trucje wat hier werkt tegen vossen is het plassen op plekken waar je ze niet wilt hebben. Wij hebben redelijk wat kippen en die lopen in een weide van ongeveer 500m2. Ik heb het ooit van een oude baas gehoord, plas met enige regelmaat rond je kippenweide en de vos zal het voor gezien houden. Vreemd genoeg werkt het alleen met mannenurine, zal wel iets met hormonen o.i.d. te maken hebben. Ik heb de proef op de som genomen bij een vossenburcht in ons bos en de dag na mijn geurvlag te hebben gezet was de vos weg en is op die plaats niet terug geweest. E.e.a. viel af te leiden aan de sporen bij de ingang van het hol. Of het tegen marters werkt weet ik niet, als die er zijn zie ik ze niet en helpt het wellicht. Trouwens, de vos woont nu in een grote takkenril achter in het bos.😊 2 Quote
gerard Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 Met vossen heb ik niet veel ervaring. 3 uren geleden, Roel zei: Of het tegen marters werkt weet ik niet, Om marters te verdrijven heb ik al van allerlei oplossingen voorbij zien komen. Wc blokjes, zakjes met hondenharen. De beste resultaten merk ik met electrische marters verjager met ultasoongeluid zoals Hermanusb omschrijft: Op 25-3-2020 om 23:50, Hermanusb zei: marter erdrijvers tekoop. werken ook goed voor katten dus ik heb die in de voortuin. Deze heb je in verschillende uitvoeringen. Er zijn ook verschikkers met ultrasoon geluid en Electrische plaatjes waar stroom opstaat. Deze werken goed, maar het is een grote ellende om deze te monteren En de monteurs hebben hier vaak een hekel aan, omdat het niet altijd duidelijk wanneer deze uitstaan⚡️😵💫 Quote
Conan Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 (aangepast) Quote Ultrasoon geluid Besef dan wel dat je daar onder andere vleermuizen ernstig mee stoort... 27 december 2024 aangepast door Conan 1 Quote
gerard Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 10 uren geleden, Conan zei: Besef dan wel dat je daar onder andere vleermuizen ernstig mee stoort... Ik heb geen ervaring met marterafweer in de tuin, enkel in auto's. Daar hebben ze een paar meter bereik. Ik heb nog niet eerder gehoord, dat vleermuizen last hebben van deze geluiden. (Dat betekent niet, dat ze er geen last van kunnen hebben) Quote
Red Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Op 26-12-2024 om 13:18, gerard zei: Met vossen heb ik niet veel ervaring. Om marters te verdrijven heb ik al van allerlei oplossingen voorbij zien komen. Wc blokjes, zakjes met hondenharen. De beste resultaten merk ik met electrische marters verjager met ultasoongeluid zoals Hermanusb omschrijft: Deze heb je in verschillende uitvoeringen. Er zijn ook verschikkers met ultrasoon geluid en Electrische plaatjes waar stroom opstaat. Deze werken goed, maar het is een grote ellende om deze te monteren En de monteurs hebben hier vaak een hekel aan, omdat het niet altijd duidelijk wanneer deze uitstaan⚡️😵💫 Ik vind die zo stront vervelend. Loop ik door de straat ga ik van de éne hoge piep naar de ander. Je weert er in ieder geval ook mij mee... Quote
gerard Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari 7 uren geleden, Red zei: de éne hoge piep naar de ander. Wanneer de apparten goed werken, hoor je ze niet. De apparten werken (als het goed is) boven de 20KHz, dat is buiten het menselijk gehoor. Maar ik ben met @Red eens dat er verschillende wel hoorbaar zijn. Er is ook veel rommel op de markt te krijgen 1 Quote
JJ&A Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Op 26-12-2024 om 00:50, gerard zei: De ervaring die ik heb met marters, dat deze vaak afkomen op warme auto's. Helaas laten deze diertjes vaak een enorme ravage achter, doorgebeten kabels/slangen, complete voorraden van nootjes, hondenbrokken, kapotte eieren, dode vogels en takjes. De laatste keer bij de garage hebben ze een heel eendenei er de motorruimte van onze T5-camper uit gehaald, had er zelf ook een gevonden op het reserve wiel van de oude T3-campertje, ja ik rijd aardig rustig zo heeft het ei het overleeft. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.