Tom Geplaatst: 24 november 2015 Delen Geplaatst: 24 november 2015 Met een moderne auto heb je geen OPSEC meer, dus naar je BOL is al bekend bij een heel stelletje nieuwsgierige aagjes. Waaronder ook de hackers vallen, en de diensten die ook bekend staan om hun volggedrag! Steeds meer moderne auto's versturen privacygevoelige data naar de autofabrikant, zonder dat de bestuurder daar weet van heeft. Het gaat om informatie zoals de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel. Daarvoor waarschuwt de ANWB dinsdag. "Het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto's van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto", Steeds meer personenauto’s versturen data naar de autofabrikant zonder dat de autobezitter daar weet van heeft. Ruim 76% van de Nederlandse automobilisten weet niets van ‘connected’ diensten in auto’s, zo blijkt uit onderzoek van de FIA. Met voertuigdata kan veel goeds worden bereikt, zoals veiligheid en comfort, maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. De ANWB wil autobezitters hiervan bewust maken. Wanneer zij meer duidelijkheid hebben over hun voertuigdata en de zeggenschap hierover behouden, kunnen zij zelf een keuze maken over het gebruik ervan. In Europa start op initiatief van de FIA vandaag de campagne ‘My car, my data’. Daarnaast vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal in de hand werkt. De ANWB wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen. Daarvoor gaat dinsdag de campagne 'My car, my data' van start. LINKS; http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2015/november/autofabrikanten-eigenen-zich-steeds-meer-data-toe?ovaherk=news-and-tips http://www.telegraaf.nl/autovisie/24786863/___Fabrikant_volgt_automobilist___.html VIDEO; http://www.anwb.nl/auto/connected-car/my-car-my-data Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
houthe Geplaatst: 24 november 2015 Delen Geplaatst: 24 november 2015 Gelukkig staan mijn financiën zo'n moderne auto pas over een jaar of 15 toe Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 24 november 2015 Delen Geplaatst: 24 november 2015 De Dacia Logan MCV kent zulks niet... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 25 november 2015 Delen Geplaatst: 25 november 2015 Het gaat maar door en door met het schenden van je privacy om zowel marketing als veiligheidsdoeleinden. Het zou verboden moeten worden en er zou op moderne auto's een knop moeten zitten die alles uitschakelt, zodat je als consument nog een keuze hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flow Geplaatst: 25 november 2015 Delen Geplaatst: 25 november 2015 Daar denkt onze privacywaakhond toch anders over.... Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is het oneens met de ANWB dat er specifieke wetgeving moet komen om de privacy van automobilisten te beschermen. ''Dat is niet nodig, de huidige regelgeving voldoet'', liet een woordvoerster van de privacywaakhond woensdag weten. Redenen genoeg om nooit zo'n karretje aan te schaffen! http://www.nu.nl/internet/4171606/cbp-ziet-niets-in-aparte-privacyregels-automobilisten.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 25 november 2015 Delen Geplaatst: 25 november 2015 Tja, even de simkaart er uit rukken (of de sim-chip stuk meppen) en het ding geeft niets meer door. Nogal jammer dat er zoveel meer data wordt doorgestuurd dan voor veiligheid nuttig is. Locatie gegevens zouden alleen bij een ongeluk doorgegeven moeten worden, en dan aan 112, niet aan de fabrikant. E-mail adressen/telefoonnummers hebben ze al helemaal niets mee te maken. Routes kan nog net, mits je het uit kunt zetten dan alleen geanoniemiseerd beschikbaar maken voor de wegbeheerder, niet voor de fabrikant, die heeft er helemaal niets aan. Foto's lijkt me overigens sterk, de abo's voor wereldwijde data-roaming zijn alles behalve goedkoop en foto's doorsturen is dus echt extreem duur en niet nuttig. Die zouden dan hooguit bij de dealer gedownload kunnen worden vanaf een stevige ssd in de auto (een standaard harde schijf zit er echt niet in, die kunnen niet tegen gebruik in een auto). Over de CAN-bus zou dit op zich kunnen maar daar zouden de dealers dan aan moeten meewerken en vervolgens doorsturen naar de fabrikant? Het lijkt me erg sterk. De CAN-bus is in het gunstigste geval 1 Mbit/sec; een paar honderd foto's van zo'n 2 MB per stuk, zeg 500 MB aan foto's zou dan dus 500 * 8 = 4000 seconden duren om over te pompen. Da's ruim een uur. Nogal ongeloofwaardig... Abo's voor mobiel dataverkeer die wereldwijd werken, die zoveel dataverkeer toestaan, bestaan niet eens (dit soort m2m abo's gaan over enkele megabytes per JAAR, niet om gigabytes). Er is dus minimaal een deel onzin of overdreven; neemt niet weg dat er teveel data verzameld wordt zonder dat dit nuttig is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fragalot Geplaatst: 25 november 2015 Delen Geplaatst: 25 november 2015 Tja, even de simkaart er uit rukken (of de sim-chip stuk meppen) en het ding geeft niets meer door. Nogal jammer dat er zoveel meer data wordt doorgestuurd dan voor veiligheid nuttig is. Locatie gegevens zouden alleen bij een ongeluk doorgegeven moeten worden, en dan aan 112, niet aan de fabrikant. E-mail adressen/telefoonnummers hebben ze al helemaal niets mee te maken. Routes kan nog net, mits je het uit kunt zetten dan alleen geanoniemiseerd beschikbaar maken voor de wegbeheerder, niet voor de fabrikant, die heeft er helemaal niets aan. Foto's lijkt me overigens sterk, de abo's voor wereldwijde data-roaming zijn alles behalve goedkoop en foto's doorsturen is dus echt extreem duur en niet nuttig. Die zouden dan hooguit bij de dealer gedownload kunnen worden vanaf een stevige ssd in de auto (een standaard harde schijf zit er echt niet in, die kunnen niet tegen gebruik in een auto). Over de CAN-bus zou dit op zich kunnen maar daar zouden de dealers dan aan moeten meewerken en vervolgens doorsturen naar de fabrikant? Het lijkt me erg sterk. De CAN-bus is in het gunstigste geval 1 Mbit/sec; een paar honderd foto's van zo'n 2 MB per stuk, zeg 500 MB aan foto's zou dan dus 500 * 8 = 4000 seconden duren om over te pompen. Da's ruim een uur. Nogal ongeloofwaardig... Abo's voor mobiel dataverkeer die wereldwijd werken, die zoveel dataverkeer toestaan, bestaan niet eens (dit soort m2m abo's gaan over enkele megabytes per JAAR, niet om gigabytes). Er is dus minimaal een deel onzin of overdreven; neemt niet weg dat er teveel data verzameld wordt zonder dat dit nuttig is. je neemt aan dat de simkaart toegankelijk is, en geen zo'n "chip-on-board" geval. Ook hoeven foto's niet persé full-HD zijn.. (hoewel ik ook twijfel aan die claim) Ik ben er vrij zeker van dat mijn auto sensor-beelden maakt van mijn omgeving, en deze ook bijhoud. doorsturen denk dan weer niet. maar remote data begint steeds meer en meer voor te komen, ook in industriele machines met "machine-to-machine" netwerken.. ook de data-volumes beginnen langzamerhand te groeien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 26 november 2015 Delen Geplaatst: 26 november 2015 j Ik ben er vrij zeker van dat mijn auto sensor-beelden maakt van mijn omgeving, en deze ook bijhoud. doorsturen denk dan weer niet. Nu ben ik zeer benieuwd naar wat voor sensor jij dan in je auto hebt zitten die de omgeving scannen. En dan: waarom denk je dan dat dat niet doorgestuurd wordt ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fragalot Geplaatst: 26 november 2015 Delen Geplaatst: 26 november 2015 Nu ben ik zeer benieuwd naar wat voor sensor jij dan in je auto hebt zitten die de omgeving scannen. En dan: waarom denk je dan dat dat niet doorgestuurd wordt ? - adaptive cruise control vooraan - side assist sensoren opzij - pre-sense sensoren achteraan - pre-sense sensoren vooraan ik zie er het nut niet van in om dit live door te sturen. een log uitlezen bij een dealer, dat kan waarschijnlijk wel.. Maar live heeft geen zin voor de fabrikant en kost enkel geld. (PS. die opties zijn geniaal en ik neem ze zo opnieuw als ik een nieuwe wagen koop!!!) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.