Roel Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Bewaar jullie afgewerkte motorolie in jerrycans, je zult er nog eens verlet om kunnen hebben. Verwarmen, verlichting, smeerolie, paaltjes mee impregneren, etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Bewaar jullie afgewerkte motorolie in jerrycans, je zult er nog eens verlet om kunnen hebben. Verwarmen, verlichting, smeerolie, paaltjes mee impregneren, etc. Omdat wij (familie) zelf de olie verversen van de auto's heb ik een liter of 50 staan, Maar komt meer omdat ik geen tijd heb om het in te leveren bij inzamelpunt. (10 km heen rijden), melden en vertellen wat je komt brengen. Meestal combineer ik het met ander afval en zet de dozen met oude olie dan bij de juiste container. Hoe kan ik het als verlichtingsbrandstof gebruiken. en verwarmen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Dik 34 jaar geleden werkte i' bij een bedrijf dat industriële verwarming deed . 80% van de installaties werkten op aftap olie . Voor verlichting weet ik het niet maar verwarm is simpel te maken . Maar verboden door dr milieu wetgeving . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Scratch Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik heb olie zat. Nog geen jaar geleden kwamen ze een 200liter vat grif legen, kreeg je er nog geld voor ook. Nu komen ze pas als je 600liter heb, en nemen ze het gratis mee... In dat geval, laat ik het nog wel even staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Tja, milieuwetgeving...Na een shtf situatie zullen er niet veel regeltjes of wetten meer van kracht zijn. Of op z'n minst niet gehandhaafd worden. Wanneer je de olie in een lont laat trekken van een petroleumstel zal deze prima branden, ik zou het wel buiten doen... Hetzelfde geldt voor lampen, deel olie, deel petroleum, 50/50 brand prima in een stormlantaarn. Die branden effectiever dan petrostellen en kun je ook nog binnen gebruiken. Beetje luchtje, maar in de gegeven situatie beter dan geen licht. Nou ja, het hekje moet een paaltje hebben. En als je olie in een vat hebt staan, pl/min. 60 cm dan zet je daar je paaltjes een tijdje in. Die rotten voorlopig niet in de grond... En als smeerolie doet afgewerkte olie het ook nog prima. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Gebruikte olie is wel heel giftig, zware metalen en zo.. is dat nou wel zo slim en veilig? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Tja, milieuwetgeving...Na een shtf situatie zullen er niet veel regeltjes of wetten meer van kracht zijn. Of op z'n minst niet gehandhaafd worden. Wanneer je de olie in een lont laat trekken van een petroleumstel zal deze prima branden, ik zou het wel buiten doen... Hetzelfde geldt voor lampen, deel olie, deel petroleum, 50/50 brand prima in een stormlantaarn. Die branden effectiever dan petrostellen en kun je ook nog binnen gebruiken. Beetje luchtje, maar in de gegeven situatie beter dan geen licht. Nou ja, het hekje moet een paaltje hebben. En als je olie in een vat hebt staan, pl/min. 60 cm dan zet je daar je paaltjes een tijdje in. Die rotten voorlopig niet in de grond... En als smeerolie doet afgewerkte olie het ook nog prima. Toch ben ik wel blij afgewerkte olie hier nauwelijks meer voor wordt gebruikt. 30 jaar geleden was het heel normaal om zo je paaltjes te impregneren... met puur vergif. Als er geen andere keus is, zullen dergelijke gebruiken snel weer terugkomen, puur uit noodzaak, alleen is het nooit slim je eigen omgeving (brrrghh, binnenshuis in een lamp?!) te vervuilen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Zoals met alles geldt dat je beter weet waar je mee bezig bent... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is. Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul... Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is. Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul... Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? heb je die Valor al thuis staan? ben benieuwd hoe die bevalt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is. Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul... Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? Helemaal met je laatste zin eens maar als je kijkt naar het milieu en je dan na het instorten van het huidige systeem als eerste begint met het veredelen van houten paaltjes dmv oude olie. Tsja,.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is. Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul... Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? Zolang je het maar niet om zeep helpt voor anderen... Sla jij zo een geolied paaltje in de grond vlak bij mijn groenten tuin, dan gaat dat niet direct goed komen denk ik... en zal dat paaltje misschien ergens anders in glijden :D Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 Afgedraaide olie heb ik wel eens een vuur met gemaakt. De druppelkachel. 2druppels water + 1 druppel olie. Brandt harder als de hel en brandt ook totaal; Kan enkel als atelier verwarmer want binneshuis te gevaarlijk. Nu is dit niet meer toegelaten door milieu-wetgeving. Rond paaltjes en in de tuin...neen bedenkt. Dit heb ik bij de palen van mijn cave met verse frituurolie gedaan; Die van het merk Delhaize 365 kost niks en zeer efficiënt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 @ Highway... super kacheltje.... @wodan... ergens ander in glijdt...? Weet jij wel hoe groot ik ben...? Dat gaat niet zonder "slag of stoot" vriend.... Maar zonder gekheid, de oplossingen die ik aandraag zijn uiteraard voor het geval je door de vriendelijker middelen heen bent. Je zult er toch aan moeten wennen dat de gangbare zaken op een dag op zijn. Dan komt de ouwe olie om de hoek... wedden dat je die dan gaat gebruiken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 27 oktober 2015 Delen Geplaatst: 27 oktober 2015 @ Highway... super kacheltje.... @wodan... ergens ander in glijdt...? Weet jij wel hoe groot ik ben...? Dat gaat niet zonder "slag of stoot" vriend.... Maar zonder gekheid, de oplossingen die ik aandraag zijn uiteraard voor het geval je door de vriendelijker middelen heen bent. Je zult er toch aan moeten wennen dat de gangbare zaken op een dag op zijn. Dan komt de ouwe olie om de hoek... wedden dat je die dan gaat gebruiken? Ik ben ook formaat kleine reus maar met @wodan ga ik nie sollen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fritsimeel Geplaatst: 28 oktober 2015 Delen Geplaatst: 28 oktober 2015 Water And Oil Fire (good for burning rubbish) SAS Survival guide Water Oil SAS Survival Guide Water Oil Fire One of the hottest, most intense fires you can make is to burn water and oil together. About the easiest method is to place a steel or iron plate on a couple of stones 1' [30 cm] above ground level. Light a fire beneath this plate to make it really hot and while it is heating up arrange a pipe or narrow trough about 2' or 3' [60 or 90 cm] long. One end of this pipe or trough is over the centre of the plate, and the other end is 1' [30 cm] or so higher than the plate. Into this top end of the pipe arrange, by means of a funnel and trough, water and sump oil to be fed down the pipe to the hot plate. The proportion of flow is two or three drops of water to one drop of oil. When the water and oil fall onto the hot plate it burns with a hot white name of very great heat. The rate of flow can be governed by cutting a channel in corks which plug the bottles holding the water and oil, or if tins are used, piece holes in the bottoms of the tins and use a plug to control the flow. This type of fire is excellent for an incinerator when great heat is required to burn out rubbish. It also makes an excellent 'Campfire' where strong flame and light are required and wood is in short supply. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 28 oktober 2015 Delen Geplaatst: 28 oktober 2015 @ Highway... super kacheltje.... @wodan... ergens ander in glijdt...? Weet jij wel hoe groot ik ben...? Dat gaat niet zonder "slag of stoot" vriend.... Maar zonder gekheid, de oplossingen die ik aandraag zijn uiteraard voor het geval je door de vriendelijker middelen heen bent. Je zult er toch aan moeten wennen dat de gangbare zaken op een dag op zijn. Dan komt de ouwe olie om de hoek... wedden dat je die dan gaat gebruiken? Je moet altijd een afweging maken... Ik heb ook al gebruikte motorolie van een dieselwagen (oa. minder benzeen) gebruikt om houten balken te behandelen... maar deze balken wel warm gestookt met een roofing brander zodat alles mooi intrekt, de vluchtige delen direct uitdampen, dit in open lucht en dan nog twee maand in de open lucht laten uit dampen... en dan deze gebruikt, maar niet in de grond Weet je dat je met één liter aardolie (of een derivaat ervan dat niet uitdampt) tot een miljoen liter water eigenlijk "ondrinkbaar" maakt? Dat is 1ppm, maw niet eens gemakkelijk meer meetbaar... Maar vissen, planten en zelfs mensen, vinden dat niet prettig. PS: Als je groot bent, is het inbrengen van een groot object gemakkelijker omdat alle in- en uitgangen verhoudingsgewijs ook groot zijn. Het feit dat alles al voor geolied is, maakt het nog gemakkelijker :D Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 28 oktober 2015 Delen Geplaatst: 28 oktober 2015 @Raycoupe maar die paaltjes die zo behandeld zijn staan nu nog wel in de grond , ik ben wel eens met je dat je het beter niet kunt doen Die Russen hebben een interessant '' kacheltje '' voor afgewerkte olie ..Het principe is erg simpel (geen moeilijk te maken onderdelen ,geen pompen etc en ik denk dat nadat het kacheltje eenmaal opgewarmd is (met name de schoorsteen) het een relatief schone verbranding geeft Je zou hier ook oude bio olie mee kunnen verbranden ed . Of het milieu technisch verantwoord is dat laat ik in de midden . Ik denk dat dit afhankelijk is van de situatie waarin je verkeerd maar kijk hier maar eens naar (is best interessant gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.