Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW]Motorola TLKR-T4 PMR446 radio


Thexder

Aanbevolen berichten

Veel mensen weten niet dat indien de elektriciteit uitvalt ze niet meer kunnen bellen, internetten of emailen. VoIP bellen is onmogelijk bij het uitvallen van de netspanning, het oude PSTN netwerk bleef gewoon werken zolang de telefooncentrale de lijnen nog van spanning kon voorzien. Het huidige telefoonnetwerk is kwetsbaarder dan ooit. Mobiele telefonie is ook heel erg kwetsbaar de basisstations kunnen maar enkele uren zonder spanning alvorens ze ook uitvallen. Een backup systeem om te communiceren is om die reden wenselijk.

 

Albert Heijn had laatst een set PMR446 'walkie talkies' in de aanbieding voor €30,- en ik heb daar gebruik van gemaakt een setje gekocht.

 

PMR staat voor 'Personal Mobile Radio' en 446 staat voor 446MHz, welke de frequentieband is waar de radio's in werken.

 

De meeste frequentiebanden zijn alleen te gebruiken met een licentie, voor het publiek is PMR446 één van de weinige mogelijkheden om over enkele honderden meters tot enkele kilometers draadloos te communiceren. Het setje wat ik hier beschrijf is goed verkrijgbaar bij diverse webwinkels en heeft gemiddeld dezelfde prijs als het bedrag wat ik ervoor betaald heb bij de AH.

 

De set bestaat uit 2 radio's welke het formaat hebben van een mobile telefoon, ze zijn voorzien van een broekclip en voelen behoorlijk solide aan. Je krijgt niet direct de indruk dat je met een stuk speelgoed te maken hebt, wat best goed is voor een radio uit deze prijscategorie.

 

MOTOROLATLKRT4_enl.jpg.f24e70281358a1d5540fe43603c0ad60.jpg

 

Deze radio's worden gevoed door 3 AAA cellen, volgens de fabrikant zou de radio daar 20 uur op moeten werken, echter is het mij niet duidelijk onder welke omstandigheden dat is. Als de radio 'stand by' staat verbruikt ze immers veel minder vermogen dan als je de PTT (push to talk) knop indrukt om te zenden.

 

De radio heeft de volgende mogelijkheden:

 

- 8 kanalen

- 0,5W zendvermogen welke volgens de fabrikant voldoende is om een afstand van 6km te overbruggen

- scan functie

- oproep functie (niet selectief)

- volume regeling

- uit luister functie om zwakke signalen te beluisteren

- key lock functie

 

Ik heb de functies getest en ben tot de volgende conclusies gekomen. De geluidskwaliteit is eigenlijk best goed te noemen, wel moet je de radio niet op maximaal volume zetten want dan treed er aardig wat vervorming op waardoor spraak onverstaanbaar kan worden. Ik vond de ontvanger op half volume prima verstaanbaar.

Het bereik word door de fabrikant behoorlijk overdreven, 6km ga je heel misschien halen onder omstandigheden waarbij zowel zender als ontvanger bovenop een flatgebouw staan, in de praktijk bleek binnen de bebouwde kom op grond niveau een straal van 500m het bereik waarbinnen je nog een goed verstaanbare boodschap kon overdragen. Buiten de bebouwde kom liep deze straal op tot 2,2 kilometer, daarbuiten neemt ruis echt de overhand en moet je heel goed luisteren om nog wat van de spraak te kunnen maken.

Voor een PMR radio van dit formaat en prijsklasse lijkt mij dit geen slecht resultaat, ik heb zelf ook een amateur portofoon waarmee ik een veel groter bereik kan afdekken maar deze kost ook minstens het 10-voudige van deze radio. Of 500 meter voldoende bereik is binnen de bebouwing moet iedereen maar voor zichzelf bepalen, om contact te houden met je buren indien je niet je huis kan verlaten of om contact te houden met mensen die op de uitkijk staan of als buurtwacht functioneren zou het afdoende kunnen zijn.

 

Nadeel aan het PMR446 systeem is dat ik ook de nodige 'babyfoons' gehoord heb die ook via dit systeem werken, eigenlijk is dat jammer want babyfoons hebben meestal niet zo'n grote dekking nodig en voor de privacy van je gezin kan je beter een op DECT gebaseerde oplossing gebruiken.

Vergeet ook niet dat de spraak gewoon analoog gemoduleerd wordt en dus voor iedereen die een geschikte ontvanger heeft af te luisteren valt, anderzijds kan het zo zijn dat de penetratiegraad van dit systeem hoog genoeg is om voldoende gesprekspartners te treffen tijdens een SHTF event.

 

Zou ik dit systeem aanraden aan mijn mede preppers? Absoluut, voor relatief weinig geld heb je in ieder geval de mogelijkheid om draadloos te communiceren, voor deze prijs kun je zelfs meerdere setjes aanschaffen en je vrienden, familie, kennissen en buren voorzien van de mogelijkheid om te communiceren indien dat noodzakelijk is. Vergeet niet regelmatig je batterijen te controleren, want deze radio heeft een 'software knop' d.w.z. dat de batterijen ook bij geen gebruik heel langzaam leeglopen. Bij langdurig gebruik is het dus beter om de batterijen gewoon uit het apparaat te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi en een duidelijk verslag, bedankt hiervoor. Echter ik ben al een tijdje bezig om me te orienteren om een long range zender/ontvanger aan te schaffen om bij een totale stroomuitval info uit een ver gebied te verkrijgen. (kan ik b.v. naar het noorden of moet ik juist naar het zuiden of oosten).

Een CB of bakkie heb ik begrepen komt niet verder dan enkele kilometers of meer met een booster. Maar bij een groot event gaat iedereen in zijn bakkie zitten roepen, je kunt dan wel weer de situatie in je omgeving uitzoeken.

 

 

Ben dus meer gecharmeerd van een korte golf zender voor lange afstand zeg maar effe tot 1000 kilometer.

 

Eisen die ik er aan stel;

 

-moet betaalbaar zijn tot pakweg 300 euro (mag 2e hands).

 

-moet in de auto kunnen dus 12 V voeding liefst formaat vaan een bakkie.

 

-De vergunningplicht moet goed te doen zijn.

 

-En uiteraard een betrouwbaar merk

 

-En als extra optie snel uit de auto te halen om mobiel op te stellen bijvoorbeeld in een tent, dan ook met batterijvoeding.

 

En de antenne moet niet een of ander constructie werk zijn, maar gewoon makkelijk te hanteren.

 

Dat is het wel zo' n beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een amateurzender die de HF band afdekt is bijna niet te krijgen voor zo'n €300,-

De markt voor gebruikte zenders is niet heel erg groot en amateurs weten vaak hun spullen wel op waarde te schatten.

In principe kun je met een HF zender en de juiste antennes en onder de juiste condities voor propagatie de hele wereld bereiken met slechts beperkte zendvermogens. Er is zelfs een groep amateurs die proberen met zo weinig mogelijk vermogen (QRP) zo'n groot mogelijke afstand te overbruggen.

 

Een Kenwood TS-480SAT of TS-480HX HF transceiver staat nog hoog op mijn verlanglijstje, deze heeft een goede ontvanger, voldoende zendvermogen is ontworpen voor mobiel gebruik en kan zoals de meeste amateur transceivers vanaf een 12V loodaccu gevoed worden. Het vervelende is wel dat je moet denken aan een aanschafprijs van zo'n €900,- en dat is exclusief antenne's, extra filters en een goede voeding.

 

Amateur radio is heel bereikbaar voor mensen die geinteresseerd zijn in radiotechniek, momenteel heb je twee soorten licensies de N (novice) en de F (full).

Sinds enkele jaren mag je ook met een N licentie op de HF banden, echter met een beperkt vermogen van 'slechts' 25 Watt. Voor de F licentie moet je beduidend beter onderlegd zijn in de techniek. Lokale afdelingen van de VERON en VRZA geven regelmatig cursussen voor mensen die een licentie willen bemachtigen.

 

In de lijn met het prepper gebeuren is er zelfs een groep radio amateurs (DARES, Dutch Amateur Radio Emergency Service) die zich bezig houden met het ondersteunen van de hulpdiensten tijdens rampen en een eventuele SHTF.

 

Neem maar eens een kijkje op http://www.dares.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor lokaal (tot 100km) zou ik gaan voor CB, op voorwaarde dat je gesprek voor iedereen te beluisteren mag zijn.

Satteliettelefoon voor mensen met geld, veel kans dat dat wel nog blijft werken.

 

CB is natuurlijk ook een prima middel, helaas is het een communicatiekanaal dat door velen de rug is toegekeerd.

De komst van het internet en mobiele telefonie heeft daar ongetwijfeld flink aan bijgedragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben effe wezen rond-struinen (op www) en heb nu "ontdekt" dat een 2Meter zender ontvanger wel binnen mijn budget past. Alleen wat ik zag is dat het bereik 500 km is ongeveer, misschien is er wel een soort booster of zoiets bij te regelen. 2 meter band

 

 

De apparatuur is zoiets van 400 euro, deze vond ik Yaesu FT-8800 hier zie deze in een truck

Rechts onder.

 

Dus voor 400 euro te koop, weet niet of er dan nog meer nodig is. Antenne maar zal niet duur zijn.

http://www.rahshop.nl/yaesu-ft-8800-nu-aanbieding-nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed beschreven, mooi gedaan.

 

Ik heb op mijn pwr hetzelfde formaat als wat je beschrijft, weet zo even niet op welke frequentie die zit, een langere antenne gekocht.

Kan tijdens de ski tochten zonder problemen het hele ski gebied afdekken, tot 5 km.

Alleen als er een berg tussen zit houd het natuurlijk op.

Die antenne past nog net in mijn rugzak en ik bedien dan de zender via de microfoon die op mijn stem reageerd.

Is ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben effe wezen rond-struinen (op www) en heb nu "ontdekt" dat een 2Meter zender ontvanger wel binnen mijn budget past. Alleen wat ik zag is dat het bereik 500 km is ongeveer, misschien is er wel een soort booster of zoiets bij te regelen. 2 meter band

 

 

De genoemde Yaesu transceivers zijn dual banders, deze dekken de 2m en 70cm band. Je hebt hiervoor wel een licentie nodig, zendamateurs wikkelen hun communicatie op een formele manier af, zo beginnen ze elke transmissie door zich te identificeren met hun call sign/roepletters, mocht de operator weten wie hij wenst te adresseren dan zal hij deze roepletters gebruiken om dit duidelijk te maken. Iedere communicatie word ook een een soortgelijke manier weer beindigt.

Amateurs zijn niet zo happig op 'piraten' vooral niet als deze zich niet aan de gebruikelijke methoden houden, beter is het dus dat je een licentie behaald. Voor deze vorm van communicatie is een N licentie afdoende.

 

VHF en UHF communicatie vind vooral lokaal plaats, simpelweg omdat je een 'line of site' hoort te hebben, hierdoor komen deze signalen dus niet voorbij de horizon. Door je antenne hoger te plaatsen kan je de horizon vergroten, onder andere omstandigheden kan je andere propagatieverschijnselen krijgen waardoor je over grotere afstanden kan communiceren. Maar houd voor VHF en UHF maar aan dat 50km toch echt zo'n beetje het verste is wat je kan komen.

 

Het voordeel van deze apparatuur is vooral de lage kosten en het gebruik van kleine antenne's, je kan b.v. heel makkelijk een voertuig uitrusten met deze apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amateurs zijn niet zo happig op 'piraten' vooral niet als deze zich niet aan de gebruikelijke methoden houden, beter is het dus dat je een licentie behaald. Voor deze vorm van communicatie is een N licentie afdoende.

 

Mwa persoonlijk vind ik het onzin om een licentie te halen, als je de techniek en de etiquette leert dan ben je er ook. Wil je er vervolgens een echte hobby van maken dan kun je ook de licenties halen, maar laat je de spullen vooral in de kast voor gebruik bij SHTF situaties dan zal geen enkele amateur zich druk maken over newbies die geen licentie hebben...

 

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar licenties/cursussen/trainingen zijn voor veel mensen vaak bij voorbaat een afhaker terwijl het gaat om kennis/kunde te verwerven. Daarvoor zijn ook andere oplossingen zoals zelfstudie of hulp van (meer) ervaren kennissen :)

 

Edit: terug on-topic, ik heb ook een setje goedkope pwr's. Lijkt mij erg handig in en om het huis of tijdens het reizen, als andere communicatie middelen zijn uitgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...