Invictus Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 Ik heb niet gezien dat het hier al een keer geplaatst is, maar het is een youtubefilmpje met 4+ miljoen views. Is een mooi onderkomen geworden met een netto bouwtijd van 30 dagen. Ziet er allemaal echt uit hoewel je natuurlijk nooit zeker weet dat er niet gemanipuleerd en vals gespeeld is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 @Invictus http://preppers.nl/forum/threads/9938-Boshut-bouwen?p=364792&viewfull=1#post364792 Deze is ook mooi: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 Ik heb nergens het gevoel dat de zaak wordt geflest, mooi werk levert die meneer.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 Hij is inmiddels al een beroemdheid onder de preppergemeenschap maar blijft leuk. Vooral zn vuurplaats met rookpijp die die er zomaar bij bouwt haha. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 Die bouwt hij er niet 'zo maar' bij hoor, dat was de bedoeling. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 Die bouwt hij er niet 'zo maar' bij hoor, dat was de bedoeling. oh ik dacht dat het perongeluk gebeurde.......... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 10 augustus 2015 Delen Geplaatst: 10 augustus 2015 tja..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 11 augustus 2015 Delen Geplaatst: 11 augustus 2015 Die bouwt hij er niet 'zo maar' bij hoor, dat was de bedoeling. Dat moest hij van mij. Speciaal voor @MyronPrps. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vantazzy Geplaatst: 11 augustus 2015 Delen Geplaatst: 11 augustus 2015 Gebruikelijke kost voor de mensen in de rimboe, daar zou ik graag wat meer filmpjes van willen zien. En anders heb je dit ook nog: http://www.solidsmack.com/fabrication/you-can-now-build-your-own-geodesic-dome-at-home-in-under-an-hour-with-this-handy-kit/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GodelEscherBach Geplaatst: 13 augustus 2015 Delen Geplaatst: 13 augustus 2015 Wow, ik ben wel onder de indruk van dit filmpje als bouwkundige en architect. Het is een bijzondere prestatie en volgens mij vergt het ook wel aardig wat inspanning om tot zover te komen. En het is bovendien zeer leerzaam. Een paar opmerkingen zijn toch wel op z'n plaats: 1 - Het gebouwtje is erg klein, de constructieve principes die in dit filmpje gaan niet op voor grotere gebouwen, terwijl je die wel nodig hebt voor opslag en voor dagelijks gebruik is het ook nog eens interessant. Stabiliteit is sowieso een issue, want hoe meer gewicht er op het dak komt hoe meer de muren moeten kunnen houden. 2 - Hij gebruikt een aantal materialen die niet altijd en overal voorhandig zijn. Je moet maar net het goede soort steen hebben (dat hij als werktuig gebruikt), een goed soort klei of leem, boomstammetjes van het goede formaat welke bovendien erg recht zijn en van dat lekkere natuurlijke touw. 3 - Ik heb gekeken naar de schoorsteenconstructie, maar ik verwacht dat deze zeer kwetsbaar is voor zijwaartse krachten zoals bijvoorbeeld wind enzovoort. Ik denk niet dat dat op termijn werkt, al had hij het kunnen voorkomen door ook stokken te gebruiken als een soort wapening. 4 - Verder is zo'n noodoplossing vooral interessant als... noodoplossing. Moderne gebouwen zijn wat betreft binnenklimaat (licht, vocht, ventilatie enzovoort) vele malen beter. 5 - Ik miste iets van sanitatie. Zeker als je met meerdere mensen op één plek zit is dit een noodzakelijk element wat mij betreft. 6 - Tot slot vind ik de wijze van bouwen niet echt leerzaam. Het zijn allemaal bekende technieken, maar juist de constructieve kennis (voordeel van nu) laat hij nogal onbenut. Het zijn vooral leuke filmpjes, maar er had meer ingezeten als hij wat meer vanuit een plan had gewerkt. Er zitten immers een hoop do's en don'ts in het bouwen van constructies. Het is nu vooral een leuk plaatje waarop het wachten is op de problemen. De meeste rurale bouwsels van vroeger en nu zijn juist wel ingericht op hele praktische problemen als constructie, opslag, sanitatie, ventilatie enzovoort. Maar goed, wellicht vraag ik iets teveel van het filmpje ;-) ! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 13 augustus 2015 Delen Geplaatst: 13 augustus 2015 @GodelEscherBach pretendeert ook niet bijzondere bouwkundige inzichten te hebben. Hij beschouwt het bouwen van deze hutten als een hobby en de uitdaging die hij zichzelf oplegt is om ze te maken met louter natuurlijke materialen en zonder moderne gereedschappen, om zo enig inzicht te krijgen in hoe men vroeger dergelijke hutten bouwde. https://primitivetechnology.wordpress.com/about/ About Primitive Technology Primitive technology is a hobby where you make things in the wild completely from scratch using no modern tools or materials. This is the strict rule. If you want a fire- use fire sticks, an axe- pick up a stone and shape it, a hut- build one from trees, mud, rocks etc. The challenge is seeing how far you can go without modern technology. If this hobby interests you then this blog might be what you are looking for. Also It should be noted that I don’t live in the wild but just practice this as a hobby. I live in a modern house and eat modern food. I just like to see how people in ancient times built and made things. It is a good hobby that keeps you fit and doesn’t cost anything apart from time and effort. En hier schrijft hij nog wat over de hut: https://primitivetechnology.wordpress.com/2015/07/20/palm-thatched-wattle-and-daub-hut/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GodelEscherBach Geplaatst: 13 augustus 2015 Delen Geplaatst: 13 augustus 2015 @GodelEscherBach pretendeert ook niet bijzondere bouwkundige inzichten te hebben. Hij beschouwt het bouwen van deze hutten als een hobby en de uitdaging die hij zichzelf oplegt is om ze te maken met louter natuurlijke materialen en zonder moderne gereedschappen, om zo enig inzicht te krijgen in hoe men vroeger dergelijke hutten bouwde. https://primitivetechnology.wordpress.com/about/ En hier schrijft hij nog wat over de hut: https://primitivetechnology.wordpress.com/2015/07/20/palm-thatched-wattle-and-daub-hut/ Thnx. Zeker het bouwkundige aspect had nog wel een grotere meerwaarde kunnen leveren. Het ziet er dan alleen naar uit dat ik zelf dit soort filmpjes moet gaan maken ;-) ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 13 augustus 2015 Delen Geplaatst: 13 augustus 2015 Deze is ook mooi: Zou hij na dat fikkie stoken in die hut terug zijn dak moeten maken hebben? op het einde ziet er beetje naar uit dat het ingezakt en dor is. Een dak van klei en modder zou ik me dan weer niet aan wagen omwille van het gewicht... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.