Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lekke olielampen weer lekdicht maken


Aanbevolen berichten

@odessa1944 Ik ben geen chemicus ;) dan zouden we dit aan @vheeswijk moeten vragen , namelijk wat is de reactie van dit waterglas , want ik ken het enkel maar van of eieren lang houdbaar te maken

en cement en baksteen ed waterdicht te maken , waarbij de waterglas reageert met de aanwezige kalk die erin zit en hiermee een waterdichte laag vormt .

Dus ik vraag me af hoe dit waterglas dan zou moeten reageren op verzonken of vertint staal of koper ? zover als mij bekend is waterglas (natriumsilicaat) een sterke base en het enigste wat ik me

kan voorstellen is dat het waterglas een ractie aangaat met het staal in de omgeving van het gaatje en hier een oxide laag vormt die het gaatje zal dichten , vraag is voor hoelang ?

Ik weet dat men vroeger in het tijdperk van klinkverbindingen , men de naden van geklonken stoomketels met ochtend urine insmeerde zodat er een oxide laag ontstond tussen

de twee staalplaten van de klink las . Of dit ook zoiets doet ?? geen flauw idee

maar ik ben benieuwd naar het resultaat (ook na een poosje :rolleyes:

gr will

 

Ik constateer dat hier veel expertise bestaat op het gebied van lassen en dichten van metalen olie-lampjes. Ik kan hier weinig zinnigs aan toevoegen.

Zoals @Wafels stelt is waterglas inderdaad een sterke base en vreet sommige metalen, zoals Zink en Aluminium aan. Koper kan bovendien in aanwezigheid van zuurstof koper-oxide-silicaten geven, een soort kopergroen dat de naden misschien dicht. Belangrijk is echter dat de waterglas (natrium-silicaat) erg droog moet zijn en dat wordt in een bijna afgesloten ruimte met een kleine opening een hachelijke onderneming. Het drogen zal erg lang duren. Ik heb ook nog even gedacht aan heldere nagellak als alternatief voor waterglas. Deze lost ook niet op in lampolie. maar ik spreek hierbij NIET UIT EIGEN ERVARING.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Soms zie je van die oude tinnen olielampen en dit is niet te solderen met tin (want het tin van de lamp zal ook gaan smelten . ) Tin werd gesoldeerd met lood(en ik meen kaarsvet) en ik neem aan dat men

tegenwoordig er wel speciale soldeerverbindingen voor zal hebben . een goed advies probeer zelf geen tin te solderen , dit is erg moeilijk en vergt aardig wat ervaring .

wat @wiskers zegt een goede elektrische soldeerbout werkt goed bij plaatmaterialen .Wel zorgen dat je het goede vloeimiddel (flux) gebruikt n dat al het plaatwerk goed schoon (geen roest geen vet) is

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zie je van die oude tinnen olielampen en dit is niet te solderen met tin (want het tin van de lamp zal ook gaan smelten . ) Tin werd gesoldeerd met lood(en ik meen kaarsvet) en ik neem aan dat men

tegenwoordig er wel speciale soldeerverbindingen voor zal hebben . een goed advies probeer zelf geen tin te solderen , dit is erg moeilijk en vergt aardig wat ervaring .

wat @wiskers zegt een goede elektrische soldeerbout werkt goed bij plaatmaterialen .Wel zorgen dat je het goede vloeimiddel (flux) gebruikt n dat al het plaatwerk goed schoon (geen roest geen vet) is

gr will

 

Juist ..de beste voor zo een werken is de S39..

Kan in grote en kleine potjes worden aangekocht..

 

s39.jpg.781692d05b022fe486ab7b9b3cc4718c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goed schoonmaken als je met S39 hebt gewerkt.. Vroeger was dat absoluut noodzakelijk omdat het gemaakt werd van een oplossing van tin in zoutzuur. Nu is de S39 zuurvrij inmiddels.. maar schoonmaken na het solderen is nog steeds een must.. het is nog steeds bijtend, giftig en milieuschadelijk.

 

Zie ook het veiligheidsblad van deze vloeistof KLIK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn olielamp lekt volgens mij, exact bij de goudkleurige rand onderaan. Volgens mij wordt dat lelijk als je dat met tin gaat solderen. Misschien toch eens nagellak kopen.

 

Kijk een olielamp kan je goed en prepwaardig herstellen of je kan het doen door gepruts zoals met nagellak.

Schuur de verf mooi weg..maak het proper en soldeer dit netjes.

Daarna geef je de lamp een grondlaagje en zet je ze netjes weer in een kleurtje....dit is goed herstellen...de rest zijn lapmiddelen die je nadien weer zuur opbreken.

Haal trots uit je werk...lukt het niet meteen probeer dan opnieuw ..alleen zo kom je vooruit en leer je nieuwe zaken.

Geloof me maar.... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, alles even doorgelezen en ik zal wat onduidelijkheden proberen weg te nemen.

 

mijn olielamp heb ik gekocht bij een kringloopwinkel en is gewoon een hele oude messing lamp waarbij het brandstof reservoir gemaakt is van rond gebogen messing plaat met een bodem en bovenkant erop gesoldeerd met daar bovenop de brander. die ronde messing buitenkant heeft in de loop der jaren kleine scheurtjes gekregen waardoor de brandstof naar buiten vloeide.

waterglas of natriumsilicaat gaat niet alleen een reactie aan met bepaalde metalen maar het vormt ook een soort laklaag die dus nu aan de binnenkant van mijn lamp zit en daardoor de zaak weer waterdicht maakt. ik heb het er puur ingegoten en rondgedraaid en daarna de rest er weer uitgegoten. niet alles kon ik eruit gooien, dus alles wat er in bleef staan heb ik

om de zoveel uur weer rond gedraaid in alle hoeken en kieren zodat er dus steeds een nieuw "lak"laagje gevormd werd.

nu is de lamp perfect waterdicht. ik heb er lampolie ingegooid en nu lekt hij dus niet meer.

 

omdat ik benieuwd was ,heb ik ook een reep papier in het waterglas gedoopt en laten drogen. het papier werd na het drogen bedekt door een doorzichtige laag alsof het geplastificeerd was. wel brak de "lak"laag toen ik het papier boog. maar in het olielamp-reservoir werkt het goed en het spul is erg goedkoop.

dit spul verkopen ze natuurlijk niet bij een gewone bouwmarkt, je moet echt naar een klein schilderswinkeltje of het bestellen op internet,zoals op deze link die ik even snel heb opgezocht.

 

http://www.verfbestelsite.nl/specials/waterglas.html

 

groeten, odessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...
Op 16-3-2015 om 12:31, Wafels zei:

@odessa1944 Ik ben geen chemicus ;) dan zouden we dit aan @vheeswijk moeten vragen , namelijk wat is de reactie van dit waterglas , want ik ken het enkel maar van of eieren lang houdbaar te maken

en cement en baksteen ed waterdicht te maken , waarbij de waterglas reageert met de aanwezige kalk die erin zit en hiermee een waterdichte laag vormt .

Dus ik vraag me af hoe dit waterglas dan zou moeten reageren op verzonken of vertint staal of koper ? zover als mij bekend is waterglas (natriumsilicaat) een sterke base en het enigste wat ik me

kan voorstellen is dat het waterglas een ractie aangaat met het staal in de omgeving van het gaatje en hier een oxide laag vormt die het gaatje zal dichten , vraag is voor hoelang ?

Ik weet dat men vroeger in het tijdperk van klinkverbindingen , men de naden van geklonken stoomketels met ochtend urine insmeerde zodat er een oxide laag ontstond tussen

de twee staalplaten van de klink las . Of dit ook zoiets doet ?? geen flauw idee

maar ik ben benieuwd naar het resultaat (ook na een poosje :rolleyes:

gr will


een paar maanden geleden heb ik het geprobeerd met waterglas. Beide lampen goed laten drogen, maar na er olie in gedaan te hebben werd het waterglas weer vloeibaar. Ik heb het geprobeerd met kalkpoeder, maar ook dat resulteerde in waterglas dat weer snot werd. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...