Gast Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Ik ga de knuppel e maar eens ingooien: waarom zijn stormlantaarns (de goeie) ineens gevaarlijk op de fiets ? Ik kan het alleeen maar met @Maan eens zijn. Feuerhand had zelfs speciale klemmen om de lantaarns vast te zetten op je fiets. Het uitgaan bij schokken is een nadeel maar je heb echt geen brandbom aan je fiets. Carbid is iets anders en wel wat gevaarlijker omdat acetyleengas nu eenmaal explosief is. Maar of het praktisch is is iets heel anders. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens met het idee rondgelopen heb. Maar ik kon de originele feuerhands niet vinden. Overigens waren er speciale reflectors voor stormlantaarns in de handel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Ik ga de knuppel e maar eens ingooien: waarom zijn stormlantaarns (de goeie) ineens gevaarlijk op de fiets ? Waarom ik dat zeg: dat is mij geleerd over stormlantaarn als nachtlicht op de zeilboot, "pas op, dat is gevaarlijk!" werd er dan gezegd. Feuerhand had zelfs speciale klemmen om de lantaarns vast te zetten op je fiets. Ford had vroeger slingers om de motor aan te slingeren. Heel handig als je een oude Ford rijdt,maar verder is de techniek nogal verbeterd en is een slinger bij je auto, of een stormlamp op de fiets niet echt nodig. Duurder ook, de lamp alleen al, en brandstof. Als iemand het doet om een oude antieke fiets in ere te herstellen vind ik het een ander verhaal...iemand die leeft zoals honderd jaar geleden, prima, leuk...maar om het in het hier en nu handig of veilig te noemen , nou nee. Als dat zo was, dan was de stormlamp nooit weggeweest natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Waarom ik dat zeg: dat is mij geleerd over stormlantaarn als nachtlicht op de zeilboot, "pas op, dat is gevaarlijk!" werd er dan gezegd. Ford had vroeger slingers om de motor aan te slingeren. Heel handig als je een oude Ford rijdt,maar verder is de techniek nogal verbeterd en is een slinger bij je auto, of een stormlamp op de fiets niet echt nodig. Duurder ook, de lamp alleen al, en brandstof. Als iemand het doet om een oude antieke fiets in ere te herstellen vind ik het een ander verhaal...iemand die leeft zoals honderd jaar geleden, prima, leuk...maar om het in het hier en nu handig of veilig te noemen , nou nee. Als dat zo was, dan was de stormlamp nooit weggeweest natuurlijk. Ha, je had deze ook even moeten citeren: ;-) Maar of het praktisch is is iets heel anders. Alle oude scheepslampen hebben een olielamp. De stormlamp is net als een petromax type lamp gemaakt voor buiten gebruik in in $#@* weer. Pas op is gevaarlijk. Het is goed om te waarschuwen maar beter is om te vertellen waarom. Ik zou nog steeds niet weten waarom. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Permaculturist Geplaatst: 20 december 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2014 Vandaag ben ik even langs geweest bij twee grote rijwiel zaken om te kijken naar wat er zoal te krijgen is en om advies te vragen. Ik heb ook nog naar de reelights die hier eerder werden aangehaald gevraagd maar deze zouden niet zo betrouwbaar zijn en snel stuk gaan. Omdat er nog een naafdynamo op mijn fiets zit die al erg lang niet meer is gebruikt en waarvan ik niet weet of die het nog doet werd mij geadviseerd om deze even door te meten. Wanneer die het zou doen zou ik daar een lampje op kunnen zetten. Het grote nadeel is dan weer dat ik dan alleen maar licht aan de voorkant heb omdat het voltage niet hoog genoeg zou zijn voor twee lampjes. Als ik dan hier weer lees in dit topic zijn de meningen ook enorm verdeeld. Natuurlijk heeft iedere vorm van verlichting zowel voor als nadelen. Ik denk dat ik er nog maar even goed naar moet kijken voordat ik iets ga beginnen. Het belangrijkste vind ik dat het een duurzame en betrouwbare oplossing is waar ik eventueel zelf nog mee uit de voeten kan Groeten Permaculturist Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Omdat er nog een naafdynamo op mijn fiets zit die al erg lang niet meer is gebruikt en waarvan ik niet weet of die het nog doet werd mij geadviseerd om deze even door te meten. Groeten Permaculturist Als je op die naafdynamo nu eens gewoon een fietslampje aansluit. Gaat het lichtje dan aan als je fietst ? Ik kan mij vergissen maar het doel van een naafdynamo is toch om de fiets van licht (voor en achter) te voorzien ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Mijn fiets heeft ook een naaf dynamo met alleen de voorlamp daarop aangesloten. Achterlicht is met batterij. Nooit geprobeerd of achterlicht er ook op kan, vind het eigenlijk vreemd als dat niet kan want hoeveel trekt zo'n led lampje nou, 1 watt ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Mijn fiets heeft ook een naaf dynamo met alleen de voorlamp daarop aangesloten. Achterlicht is met batterij. Nooit geprobeerd of achterlicht er ook op kan, vind het eigenlijk vreemd als dat niet kan want hoeveel trekt zo'n led lampje nou, 1 watt ? Gewone fietslampjes zijn 5 watt...gloeilampjes he..geen leds Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maan Geplaatst: 21 december 2014 Delen Geplaatst: 21 december 2014 Normaal gesproken zit op een normale dynamo, een voor een lampje van 2.4 watt. Het achterlampje is 0,6 watt. Tezamen dus 3 watt, dat is wat een normale fietsdynamo ook levert. 6V AC,(dat is wisselspanning) en 0,5 A. Heb je een achterlicht op batterijen dan moet je het voor lampje vervangen door een 3 watt exemplaar anders brand ie door. Maak ook niet de fout om b.v. 2 voorlampjes van 2.4 watt te monteren. Je hebt dan het licht van een gloeiende spijker................ Of om 2x een achterlampje van 0.6 watt te monteren, je zal ze dan continu opblazen. Op een rij Dynamo 6V 0,5A = 3W V.lampje 2.4 W A.lampje 0,6 W Dit gaat over gloeilampjes dus hè! Voorlampjes zijn ook groter dan achterlampjes. Maar vaak kun je ze prima verkeerd om monteren. Er bestaan ook led lampjes die je in normale gloeilamp armaturen kunt schroeven. Die gaan zeer lang mee, en je heb toch meer mogelijkheden dan een complete koplamp met ingebouwde led. Ik zat gisteren op de fiets nog eens te denken hoe we dat ook al weer deden met die stormlampen. De truc was om de lamp in je hand te houden terwijl je je stuur vast hield. De lamp hing dan aan je vingers. Dat gaf net genoeg vering om hem niet bij elke kuil in het wegdek, uit te laten gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Permaculturist Geplaatst: 1 januari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 1 januari 2015 Verontschuldiging aan de mensen die veel moeite er in hebben gestoken om mee te zoeken naar een degelijke oplossing maar ik heb me er uiteindelijk gemakkelijk vanaf gemaakt Ben voor deze lamp gegaan: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-fietslamp-btr20.htm?suggest=btr20 Groeten Permaculturist Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Permaculturist Geplaatst: 1 januari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 1 januari 2015 Hier een korte demonstratie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fragalot Geplaatst: 1 januari 2015 Delen Geplaatst: 1 januari 2015 als ik die grote "flood" verlichting zie denk ik meteen aan hoe hard je soms verblind kan worden door een fietser met een verkeerd afgesteld licht als je 'snachts met de auto rond rijd... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 1 januari 2015 Delen Geplaatst: 1 januari 2015 Zo dat is een grote stap: van stormlantarens naar oogverblindend led. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 1 januari 2015 Delen Geplaatst: 1 januari 2015 Verontschuldiging aan de mensen die veel moeite er in hebben gestoken om mee te zoeken naar een degelijke oplossing maar ik heb me er uiteindelijk gemakkelijk vanaf gemaakt Ben voor deze lamp gegaan: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-fietslamp-btr20.htm?suggest=btr20 Groeten Permaculturist Nah! Begin ik net te denken: goh wat leuk die romanticus wil een olielamp op z'n fiets...zo leuk! lekker apart ook. Dat kan, ja ze zijn er, het is er. Waarom ook niet... geen gek idee! Komt ie met zo'n moderne lamp aan [ATTACH=CONFIG]15581[/ATTACH] nee dat is geweldige sfeerverlichting Heb je geen koetsverlichting overwogen? daar zitten gewoon kaarsen in Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 2 januari 2015 Delen Geplaatst: 2 januari 2015 Nah! Begin ik net te denken: goh wat leuk die romanticus wil een olielamp op z'n fiets...zo leuk! lekker apart ook. Dat kan, ja ze zijn er, het is er. Waarom ook niet... geen gek idee! Komt ie met zo'n moderne lamp aan [ATTACH=CONFIG]15581[/ATTACH] nee dat is geweldige sfeerverlichting Heb je geen koetsverlichting overwogen? daar zitten gewoon kaarsen in Ik zag zoiets al voor me inderdaad, beetje karbiet, drupje water, ff met de firesteel en gaan met die banaan;)[ATTACH=CONFIG]15582[/ATTACH] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.