Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waardeloos is het om op te warmen met een Gaskacheltje/Fornuisje!


**Royale**

Aanbevolen berichten

@FKAGB een petroleum kachel werkt zeker beter maar in geval van nood werkt een bloempot kachel beter dan geen kachel :p

Het internet staat in vuur en vlam voor een “lowtech” verwarmingstoestel dat bestaat uit vier theelichtjes die onder twee of drie omgekeerde, in elkaar passende bloempotten zijn geplaatst. Het uitvindsel zou een kamer kunnen verwarmen voor slechts een tiental eurocent per dag.

 

De blogposts en filmpjes (er zijn intussen tientallen versies online) zijn al miljoenen keren bekeken en gedeeld op sociale media. Iemand begon een paar dagen geleden zelfs een crowdfunding-campagne om het "verwarmingstoestel" op de markt te brengen -- intussen is al de helft van het nagestreefde bedrag opgehaald.

 

Warmteleer

Hoe kan het dat vier theelichtjes een kamer kunnen verwarmen? Omdat de warmte van de theelichtjes wordt opgeslagen in de thermische massa van de bloempotten, met als gevolg dat de warmteproductie stijgt. Althans, dat is de uitleg die er meestal wordt bij verteld. Want in realiteit verhoogt thermische massa de energieproductie helemaal niet.

 

De eerste wet van de warmteleer (of thermodynamica) stelt dat energie niet uit het niets kan ontstaan. Dat betekent dat vier theelichtjes met twee bloempotten erover precies evenveel warmte opleveren als vier theelichtjes zonder die accessoires. Het enige potentiële voordeel van de "bloempotkachel" is dat hij het mogelijk maakt om je handen door rechtstreeks, fysiek contact op te warmen. Maar een warmwaterkruik doet hetzelfde en is praktischer en veiliger.

 

Hoeveel energie leveren vier theelichtjes?

Een theelichtje levert ongeveer 30 watt warmte op, wat voor vier theelichtjes dus overeenkomt met 120 watt – ongeveer evenveel als wat een menselijk lichaam in rust aan warmte produceert. Stel dat we een piepklein huis (4 x 4 x 2,5 meter) willen verwarmen tot 20 graden bij een buitentemperatuur van nul graden. Daar is, bij een gemiddelde isolatiewaarde van het gebouw, bijna 8.700 BTU of 2.550 watt voor nodig. Dat zijn dus 85 theelichtjes.

 

Gezellig zal het zeker zijn, maar deze “open haard” van theelichtjes werkt niet op hout maar op petroleum (de grondstof waaruit de meeste theelichtjes zijn gemaakt) en er ontbreekt een schoorsteen. Een schoorsteenloze open haard is erg efficiënt, maar niet gezond (PDF). Sluiten we ons “lowtech” verwarmingstoestel aan op een schoorsteen, dan is het probleem van ongezonde binnenlucht opgelost. Helaas verdwijnt nu 90% van de warmte via de schoorsteen.

 

Dat betekent dat we 10 keer zoveel theelichtjes nodig hebben om dezelfde temperatuur te bereiken: 850 theelichtjes dus. Bij Albert Heijn kosten 100 theelichtjes met een brandduur van 4 uur ongeveer 3 euro. Dat komt neer op 25 euro verwarmingskosten per 4 uur. Toch maar thermisch ondergoed uit de kast halen.

 

Kris De Decker. Dank aan Laetitia Lemaire & Caroline Verbrugghe.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
[sarcasme]Volgens sommigen hier zou het met een bloempotkachel geen enkel probleem zijn[\sarcasme]

 

Een petroleumkachel werkt beter.

 

Jij hebt er verstand van zie ik ..............

 

 

Edit: natuurlijk werkt een petroleum kachel beter, maar volgens mij ging de topic over het verwarmen met een gaspit. Dus bewaar je sarcasme en lees wat beter.

 

Edit 2: doe zelf de bloempot proef eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rumble. Ik heb op het punt gestaan de bloempotproef te doen. Na een beetje lezen kwam ik erachter dat een waxinelichtje afhankelijk van waar die van gemaakt is tussen de 22 en 30 watt aan energie afgeeft. Aangezien ik mijn 17m2 grote woning niet warm kon stoken met de olielamp die 180 watt aan wamte gaf leek het me echter een zinloze excercitie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je "behoorlijk veel"specificeren? Bv hoeveel graden levert het op in een kamer van 25m2

 

Een Petromax 500 levert ongeveer 400 Watt aan energie

Let op, het gaat om energie, en in het artikel wat je heb gepost probeert men het verschil duidelijk te maken tussen energie en warmte.

 

 

Volgens mij moet men deze regel anders formuleren:

 

Dat betekent dat vier theelichtjes met twee bloempotten erover precies evenveel warmte opleveren als vier theelichtjes zonder die accessoires.

 

Dat zou moeten zijn

 

Dat betekent dat vier theelichtjes met twee bloempotten erover precies evenveel energie opleveren als vier theelichtjes zonder die accessoires.

 

Maar goed, laten we niet muggenziften over dit soort zaken terwijl iedereen energie/warmte/vermogen/Watt/Joule door elkaar haalt.

voor 95% is het artikel juist.

 

 

Voor deel 2 van je vraag kan je het best gebruik maken van de online calculator via deze link

Zodat de relatie tussen temperatuur-verschil isolatiewaarde en inhoud duidelijk worden.

 

De voornaamste oorzaak dat de meeste mensen de link niet meer weten te maken tussen warmte en vermogen komt doordat ze nooit een lamp in Watt hadden mogen uitdrukken maar in lm (lumen).

 

Een 1000 Watt stofzuiger gebruikt net zoveel energie als een 1000 Watt kachel, maar ik verwarm me toch liever aan een 1000 Watt kachel dan aan een 1000 Watt stofzuiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 1000 Watt stofzuiger gebruikt net zoveel energie als een 1000 Watt kachel, maar ik verwarm me toch liever aan een 1000 Watt kachel dan aan een 1000 Watt stofzuiger.
Nou, dat was nu net wat ik nodig had. Een duidelijker slotzin had je niet kunnen geven.

De voornaamste oorzaak dat ik een en ander door elkaar haal is dat ik er nooit in onderwezen ben...maar op heel simpel denken begrijp ik wel vrij vlot dat je met een bloempot en waxinelichtjes niet een huis of zelfs kamer kan verwarmen...als dat zo was zou heel Hongarije/IJsland/Alaska dat wel doen Maar ik probeer wel bij te leren, dus dank voor je uitleg en linken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...