Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vet mest haantjes


Flos

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 6 maanden later...

De eerste ronde haantjes heb ik nu een week . Ze kosten 1.70€ wat erg weinig is . Het voer meng ik terug zelf veel mais van mij zelf maar ook wat ik op maisvelden opgeraapt heb. Een ronde is bij mij elf stuks niet meer omdat het hok anders te klein wordt. Nu heb ik voor de eerste week het voer op gemeten. Met zijn elven hebben ze net geen twee emmers van mijn voer op ge pikt . Dat belooft wat met een week of zes .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje
De eerste ronde haantjes heb ik nu een week . Ze kosten 1.70€ wat erg weinig is . Het voer meng ik terug zelf veel mais van mij zelf maar ook wat ik op maisvelden opgeraapt heb. Een ronde is bij mij elf stuks niet meer omdat het hok anders te klein wordt. Nu heb ik voor de eerste week het voer op gemeten. Met zijn elven hebben ze net geen twee emmers van mijn voer op ge pikt . Dat belooft wat met een week of zes .

 

Niet dat ik het mij kan veroorloven of er de ruimte voor heb. Maar hoeveel m2 grond zou een mens moeten bezitten om het voer geheel zelf te kweken voor kippen in een zelfvoorzienendheid uitgaande van 2 kippen per week voor de slacht en 5-8 eitjes per dag?

 

Heb jij iets van een indicatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik het mij kan veroorloven of er de ruimte voor heb. Maar hoeveel m2 grond zou een mens moeten bezitten om het voer geheel zelf te kweken voor kippen in een zelfvoorzienendheid uitgaande van 2 kippen per week voor de slacht en 5-8 eitjes per dag?

 

Heb jij iets van een indicatie?

 

Meestal slacht je de haantjes, niet de kippen. Je hebt ook een fok haan nodig als je de eieren zelf wilt laten bevruchten. Volgens mij koopt @Geert de kuikens,dat is makkelijker en waarschijnlijk goedkoper ook.

 

Ik heb het wel eens berekend en kwam op ongeveer 3 maanden voordat je ze slacht, dus 13 weken moeten je kippetjes minimaal oud zijn dan. In de bio industrie worden ze na 6 weken geslacht. Je kunt dus zelf berekenen hoe je het wilt doen. Iedere 3 maanden 26 kippen slachten of twee per week.

 

Verder zou ik zoals Geert in 1x een flink aantal slachten in plaats van twee per week. Gewoon je vriezer vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje
Meestal slacht je de haantjes, niet de kippen. Je hebt ook een fok haan nodig als je de eieren zelf wilt laten bevruchten. Volgens mij koopt @Geert de kuikens,dat is makkelijker en waarschijnlijk goedkoper ook.

 

Ik heb het wel eens berekend en kwam op ongeveer 3 maanden voordat je ze slacht, dus 13 weken moeten je kippetjes minimaal oud zijn dan. In de bio industrie worden ze na 6 weken geslacht. Je kunt dus zelf berekenen hoe je het wilt doen. Iedere 3 maanden 26 kippen slachten of twee per week.

 

Verder zou ik zoals Geert in 1x een flink aantal slachten in plaats van twee per week. Gewoon je vriezer vullen.

 

Indien ik de mogelijkheden zou bezitten zou ik de haantjes in "batches" slachten (hoe oneerbieding dit ook klinkt). Echter doelde ik op hoeveel m2 grond je nodig hebt om het voer te kweken voor een dergelijke kippenproductie, zodat ook het voedsel voor de kippen volledig in eigen beheer is. Uiteraard uitgaande dat deze ook nog eens biologisch en ecologisch verantwoord is.

 

Mijn excuses als de vraag niet duidelijk gesteld was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien ik de mogelijkheden zou bezitten zou ik de haantjes in "batches" slachten (hoe oneerbieding dit ook klinkt). Echter doelde ik op hoeveel m2 grond je nodig hebt om het voer te kweken voor een dergelijke kippenproductie, zodat ook het voedsel voor de kippen volledig in eigen beheer is. Uiteraard uitgaande dat deze ook nog eens biologisch en ecologisch verantwoord is.

 

Mijn excuses als de vraag niet duidelijk gesteld was.

 

Misschien heb je hier iets aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij

 

9 per m2 maximaal en je mag ze nog scharrelkippen noemen. Ik zou er maximaal 1 per m2 houden als hobby kippen.

 

http://www.welkoop.nl/dier/pluimvee-en-erfdieren/kippen/huisvesting-van-je-kippen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje
Misschien heb je hier iets aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij

 

9 per m2 maximaal en je mag ze nog scharrelkippen noemen. Ik zou er maximaal 1 per m2 houden als hobby kippen.

 

http://www.welkoop.nl/dier/pluimvee-en-erfdieren/kippen/huisvesting-van-je-kippen

 

Nee, ik vraag hoeveel m2 grond heb je nodig voor te kweken van voer om die kippen te eten te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje

@Stuudje : Dat denk ik meteen met jou mee. Mensen onderschatten vlees in al zijn facetten.

@Geert : Exacte cijfers zijn onmogelijk. Maar waar zou jij op uit komen met een beetje natte vinger werk?

 

Het is sinds vanmorgen niet veranderd hier hoor. Nog steeds heb ik er de mogelijkheden qua ruimte of financiën niet voor. Maar omdat het wel mijn wens is ooit volledig voedsel en overig onafhankelijk te zijn lijkt het mij wel leuk om te weten. Echter kan je alleen maar echte cijfers vinden over zware industriële teelt en nergens of nauwelijks iets aan hobbymatige cijfers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger bij mijn ouders liepen op de boerderij binnen de heg de kippen los rond . Meestel wel met zijn 20 die werden nauwelijks bij gevoerd. Aten alles wat ze zelf konden vinden groen zaadjes en afval . De boerderij was binnen de heg 3/4 ha groot . Als je geluk had wist je waar een bepaalde kip haar dagelijks ei legde zelden in de daar voorziene bakken . Anders kwam ze na twee weken verdoken leggen en 21 dagen broeden met een stel kuikens af die op hun buurt weer eten moesten hebben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...