Harkonen Geplaatst: 21 juli 2012 Delen Geplaatst: 21 juli 2012 das idd super; ik heb (for the fun of it) wel al eens stokjeskompassen gemaakt; zowel overdag als bij maanlicht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 21 juli 2012 Delen Geplaatst: 21 juli 2012 Zelf een "sextant" maken, van een CD : http://www.tecepe.com.br/nav/CDSextantProject.htm Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 21 juli 2012 Delen Geplaatst: 21 juli 2012 Zelf een "sextant" maken, van een CD : http://www.tecepe.com.br/nav/CDSextantProject.htm Mannen en inventiviteit, gewoon prachtig. Even checken of die van mij dat ook kan maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 21 juli 2012 Delen Geplaatst: 21 juli 2012 Een sextant is maar de helft van de plaats bepaling. De Sextant meet de hoek waardoor je weet hoe hoog je op het halfrond zit. Je hebt ook nog een klok nodig die op GMT staat en een zonnewijzer voor de zonnetijd. Hiermee meet je jouw positie vanaf de 0 meridiaan. elke 15 graden is een uur verschil. Zoals je wel door hebt is de plaatsbepaling voor huidige begrippen nogal grof. We kijken met sextant en klokken niet op een paar kilometer Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krekel Geplaatst: 22 juli 2012 Delen Geplaatst: 22 juli 2012 das idd super; ik heb (for the fun of it) wel al eens stokjeskompassen gemaakt; zowel overdag als bij maanlicht. Geweldig zo,n stokjeskompas, kinderlijk eenvoudig en doeltreffend. Was er zelf niet opgekomen. weer wat bijgeleerd. Groet, Krekel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 22 juli 2012 Delen Geplaatst: 22 juli 2012 Ja, is een oude scouting truck. Hij had overigens een horloge met wijzerplaat. Je hebt dan die stokjes niet nodig en de wachttijd. Wijs met de kleine wijzer naar de zon en tussen de precies tussen de 12 en de kleine wijzer ligt het zuiden. Horloge niet op zomertijd aub. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutchprepper Geplaatst: 22 juli 2012 Delen Geplaatst: 22 juli 2012 das idd super; ik heb (for the fun of it) wel al eens stokjeskompassen gemaakt; zowel overdag als bij maanlicht. Geweldig zo,n stokjeskompas, kinderlijk eenvoudig en doeltreffend. Was er zelf niet opgekomen. weer wat bijgeleerd. Groet, Krekel je hebt ze vroeger gebruikt bij dag en bij nacht? en dan ben je er zelf niet opgekomen en heb je wat bijgeleerd. dat spreekt mekaar beetje tegen:confused: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krekel Geplaatst: 22 juli 2012 Delen Geplaatst: 22 juli 2012 je hebt ze vroeger gebruikt bij dag en bij nacht? en dan ben je er zelf niet opgekomen en heb je wat bijgeleerd. dat spreekt mekaar beetje tegen:confused: Ja , dat klopte ook niet helemaal. Ik ben niet zo handig wat betreft forums. Nooit eerder gedaan. Het was een reaktie bedoeld op het berichtje eerder in dit onderwerp van Harkonen (gisteren). groet, Krekel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutchprepper Geplaatst: 22 juli 2012 Delen Geplaatst: 22 juli 2012 Ja , dat klopte ook niet helemaal. Ik ben niet zo handig wat betreft forums. Nooit eerder gedaan. Het was een reaktie bedoeld op het berichtje eerder in dit onderwerp van Harkonen (gisteren). groet, Krekel okiedokie:) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Loek037 Geplaatst: 30 juli 2012 Delen Geplaatst: 30 juli 2012 Petroleumstelletje, is onverwoestbaar Tot de petroleum op is. Dan doet hij het niet meer. Beter iets zoeken dat op hout kan branden. Groet Loek Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 30 juli 2012 Delen Geplaatst: 30 juli 2012 Tot de petroleum op is. Dan doet hij het niet meer. Beter iets zoeken dat op hout kan branden. Groet Loek Mee eens, dus een combi van een petroleumstel en een rocketstove maakt je gear compleet.Denk dat veel mensen hier die combi ook idd wel hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harkonen Geplaatst: 31 juli 2012 Delen Geplaatst: 31 juli 2012 Een (oude, kapotte) harde schijf bevat enorm sterke neodymium magneten. Deze zijn voor talrijke doeleinde te gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Zo heeft iedereen zijn voorkeuren, denk ik. Van die petroleumstellen ben ik niet zo gecharmeerd. Ik heb er een maar het gaat me te langzaam en het stinkt. Petroleum is trouwens een prima brandstof, lang houdbaar en weinig tot geen kans op ontploffen. Ik heb twee goed onderhouden Primus peroleumvergassers (type 210), een uit de jaren dertig en een uit de jaren vijftig. Prachtige techniek, simpel een onverslijtbaar. Rubbers en leertjes zijn nog gewoon verkrijgbaar. En Petromax lampen, ook zoeits moois, ik heb de militaire Hipòlito-uitvoering uit de jaren 80. Er miste een loodringetje maar inmiddels is dat verholpen en dan geeft zo'n lamp veel licht en warmte (let wel op ventilatie als je die dingen binnen gebruikt!). Verder heb ik twee Feuerhand stormlampen (die branden op lampolie). Ze geven minder fel licht maar zijn érg gezellig en in noodsituaties is een beetje licht vaak al voldoende. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 @Patffinder. He, he , eindelijk iemand met een Petromax. Fantastische apparaten. Ik heb er een hele verzameling van. Heb je wel genoeg kousjes en ook een paar reserve glazen? Waarschijnlijk weet je dat wel, maar je moet uitkijken dat er geen gaatje in je kousje komt (behalve dan natuurlijk de hele kleine normale gaatjes die in het kousje zitten). Bij een wat groter gaatje krijg je een ongelijke warmteverdeling en knapt je glas. Koolmonoxide vorming kun je tegengaan door goed te ventileren. Maar daarmee raak je weer de kostbare warmte van je lamp kwijt. Het is daarom slim om een koolmonoxide melder te kopen. Daarmee kun je de veilige grens opzoeken. http://www.liff.nl/aanbieding-ajax-kidde-koolmonoxidemelder-digitaal-display-moment-waarde-kunnen-zien-p-387.html?osCsid=gr1t1bi4980qpsrgk8tbc0eo95 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 @Patffinder. He, he , eindelijk iemand met een Petromax. Fantastische apparaten. Ik heb er een hele verzameling van. Heb je wel genoeg kousjes en ook een paar reserve glazen? Waarschijnlijk weet je dat wel, maar je moet uitkijken dat er geen gaatje in je kousje komt (behalve dan natuurlijk de hele kleine normale gaatjes die in het kousje zitten). Bij een wat groter gaatje krijg je een ongelijke warmteverdeling en knapt je glas. Koolmonoxide vorming kun je tegengaan door goed te ventileren. Maar daarmee raak je weer de kostbare warmte van je lamp kwijt. Het is daarom slim om een koolmonoxide melder te kopen. Daarmee kun je de veilige grens opzoeken. http://www.liff.nl/aanbieding-ajax-kidde-koolmonoxidemelder-digitaal-display-moment-waarde-kunnen-zien-p-387.html?osCsid=gr1t1bi4980qpsrgk8tbc0eo95 Een extra generator is ook wel handig voor de Petromax. Evenals extra pomp onderdeeltjes en o-ringetjes. Voor meer onderdelen/info kan je eens in Duitsland kijken bij stuga Cabana: http://www.hytta.de Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Goeie tip, die koolmonoxide melder, ga ik bestellen. En ja, reserveonderdelen zijn minstens zo belangrijk als welk apparaat dan ook. Ik heb kousjes, glazen, naaldjes, rubbertjes en nog meer voor m'n petromax. Net als voor mijn primussen. En wat dacht je van slijpmaterialen? Een bijl wordt ooit bot, net als een machete en een mes. Een simpel wetsteentje voldoet dan niet. Veel van de prachtige gereedschappen en apparaten waarover ik op dit forum lees hebben onderhoud en reserveonderdelen nodig, die moet je gewoon hebben net als een set reserve banden voor je fiets en fietskar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Goeie tip, die koolmonoxide melder, ga ik bestellen. En ja, reserveonderdelen zijn minstens zo belangrijk als welk apparaat dan ook. Ik heb kousjes, glazen, naaldjes, rubbertjes en nog meer voor m'n petromax. Net als voor mijn primussen. En wat dacht je van slijpmaterialen? Een bijl wordt ooit bot, net als een machete en een mes. Een simpel wetsteentje voldoet dan niet. Veel van de prachtige gereedschappen en apparaten waarover ik op dit forum lees hebben onderhoud en reserveonderdelen nodig, die moet je gewoon hebben net als een set reserve banden voor je fiets en fietskar. Precies! En dan moet je ook nu alvast nog snel even leren hoe je de reserve onderdelen kan vervangen. Ook meteen maar alvast leren slijpen op je slijpsteen..... Zonder gekheid als je dit goede advies opvolgt ben je er dus nog niet. Oefen ermee en maak jezelf er vertrouwd mee! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Ik wilde niet te veel doorzeuren na m'n verhaaltje over reserveonderdelen maar inderdaad, je moet er mee oefenen. Een primus zet ik met m'n ogen dicht in elkaar maar zo'n petromax werkt toch net weer even anders. Die stook ik momenteel ieder weekend op. Slijpen is ook een kunst maar leuk om te doen. Bovendien zijn messen, bijlen en machetes vaak niet vlijmscherp als je ze koopt, dat moet je zelf doen. Dat oefenen kun je beter nu doen, als straks het internet plat ligt, telefoons niet meer werken en de winkels zijn leeg moet alles doen waarvoor het bedoeld is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Philips buizenradio. Vanmiddag weer even in de kringloop geweest. Daar vond ik een Philips buizenradio, hoop stof en een hoop vuil, maar hij is daaronder vrijwel in nieuw staat. 17,50 euro. Nou vind ik zo'n ding gewoon reuze leuk, maar ze schijnen ook EMP proof te zijn. In ieder geval is zo'n oude radio in mijn huiskamer een goede aanleiding om over EMP te beginnen als ik weer eens een rondleiding geef. Vraagje. Heeft iemand verstand van die oude buizen radio's? Ik wil hem eerst maar een schoonmaken, ook van binnen, voordat ik de stekker in het stopcontact steek. Moet ik ergens op letten? Tips? Bedankt alvast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 de meeste electronica werkt goed op de volgende behandeling schoonblazen (compressor, of met van die busjes perslucht die je bij de pc speciaal zaak kan halen) DROGEN!!! laat m eerst s een paar weken gewoon op kamer temperatuur staan, niet te dicht bij een open haard ofzo (2 meter er vanaf is beter) je hebt kans dat er toch nog iet wat vocht of condens inzit, dat moet er echt uit voor je er stroom opzet zijn de buizen kapot? gooi maar weg, nieuwe buizen zijn hartstikke duur Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Ooit zo'n radio gevonden op een rommelmarkt. Met de stofzuiger van binnen schoongemaakt, draadje er aan als antenne en hij deed het prima! Heb ik jarenlang plezier van gehad. Ben benieuwd wat die van jou doet, Dick. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ger52 Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 @Dick Berts: een oude buizenradio, die jaren niet aan heeft gestaan, kun je niet meteen aanzetten. Neem een flinke gloeilamp in serie met het netsnoer, of als je dat hebt, zo'n oude variac, dat is een regelbare transformator. Je kunt bijvoorbeeld een verlengsnoer "ombouwen" met een lampfitting in serie in één van de beide draden en dan kun je de stekker van de radio in het stopcontact van dat omgebouwde verlengsnoer prikken. Met zo'n regelbare transformator kun je stapsgewijs de netspanning er weer opzetten. Doe steeds stappen van een kwartiertje of zo. De oude buizen en vooral de oude elektrolytische condensatoren moeten weer "tot leven" worden gebracht, we noemen dat formeren. Doe je dat niet dan is de kans groot dat er iets boem zegt en dat is zonde. En het allerbelangrijkste: achter op de radio zit een spanningscarrousel, die staat waarschijnlijk op 220V, maar we hebben nu 230V. Kies in dat geval voor de optie om deze spanningscarrousel op 240V te zetten. Anders stuur je me maar een PM. grt, Ger Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Dick Berts een slimbo? Komt voor. Maar soms ook een enorme dombo. Ik maak de radio open... Er kwamen net geen ratten uit, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Totaal verrot. Ik was zo kwaad -vooral op mezelf- dat de radio nu al in de container ligt. 12 Gauge, Pathfinder, Ger52, bedankt voor jullie adviezen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ger52 Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Jammer DB van dat muizennest met buizen, maar de tip kan altijd handig zijn voor anderen die een oude radio tot leven willen wekken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 @Ger 52. Absoluut Ger. Ik ben blij dat je de moeite het willen nemen om dat allemaal op te schrijven. Enorm aardig ook, dat je aanbood om verder te helpen. En ook geweldig om te lezen wat een schat aan kennis we als preppers gemeenschap in huis hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.