Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 11/07/20 in alle zones

  1. Gaba en tryoptofaan, echt top voor relaxed-heid en slaap!
    1 punt
  2. [ATTACH=CONFIG]4288[/ATTACH] Velgmaat De maat van een velg wordt weergegeven in breedte en hoogte, uitgedrukt in inches. (1 inch = 2.54 cm) Een velg met maat 7x15 is dus 7 inch breed en 15 inch hoog (diameter). Let op : de breedte van een velg wordt officiëel gemeten van binnenkant velgrand tot binnenkant velgrand. Wanneer je de totale breedte van een velg gaat meten kom je in de praktijk als werkelijk breedte al snel op een kleine inch extra uit. ET-waarde / Offset De ET-waarde van een velg wordt ook wel offset genoemd. ("ET" is de afkorting van het duitse "Einpress Tiefe") Deze aanduiding bepaald hoe ver een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een positieve ET-waarde geeft aan dat de velg dieper in de wielkast valt en bol gemonteerd staat. Een negaieve ET-waarde geeft aan dat de velg feller buiten de wielkast steekt en dus hol gemonteerd staat. Een ET van -30 betekent dus dat het bevestigingspunt (wielflens) 30 mm meer naar binnen ligt dan het midden van de velg (hartlijn). (zie afbeelding) Velge-fabrikanten produceren elk type velg slechts in een beperkt aantal fitments. Bijgevolg is het dus best mogelijk dat een bepaald type velg niet beschikbaar is in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is. Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt. Wanneer een velg te ver naar binnen steekt, dan kan er dus geopteerd worden voor een velg met een lagere ET-waarde. Een andere oplossing is de velg meer naar buiten te brengen door het gebruik van spacers, spoorverbreders, adapters; het gebruik hiervan is in België echter bij wet verboden. [ATTACH=CONFIG]4289[/ATTACH] Steek De steek van een wiel wordt weergegeven in aantal boutgaten en radius. De steek heeft dus alles te maken met de bevestiging van een wiel. Het aantal boutgaten is bij een VW Kever standaard 4 of 5, en de radius 205 of 130. (met radius, ook steekcirkel genoemd, wordt bedoeld : de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de harten van de boutgaten getrokken kan worden) . Een steek van 5x205 duidt dus aan dat een velg 5 boutgaten heeft met een steekcirkel van 205 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is de steekcirkel gelijk aan de afstand gemeten van hart tot hart tussen 2 tegenover elkaar liggende boutgaten, deze boutgaten staan immers loodrecht tegenover elkaar. Bij velgen met 5 boutgaten is de radius moeilijker te meten. In zulk geval wordt er dus gemeten met een denkbeeldige cirkel die door de harten van de boutgaten getrokken wordt. (zie afbeelding) Montage Bij montage van velgen dien je op volgende punten te letten : - Het juiste gereedschap Een momentsleutel is het optimale gereedschap voor het vastzetten van de bouten of moeren van een velg. Wanneer je niet over een momentsleutel beschikt is een wielsleutel het beste alternatief. Zorg er in dat geval wel voor dat je op elke bout / moer evenveel druk uitoefend. Vergeet ook niet : vast is vast, je hoeft dus niet te draaien totdat de boel kraakt. - De juiste bouten / moeren Ook van groot belang zijn de gebruikte moeren / bouten. Sommige velgen vereisen het gebruik van moeren die korter of langer zijn dan de originele. Bij montage van lichtmetalen velgen zijn de originele moeren of bouten vaak niet meer geschikt. Als er bouten of moeren geleverd bij de velgen die je monteert, geef dan altijd de voorkeur aan deze meegeleverde moeren / bouten in plaats van de originele. - De juiste aandraaivolgorde Let bij het aandraaien van de bouten of moeren ook goed op de juiste aandraaivolgorde. Volg bij het aandraaien altijd een kruiselings patroon, zo voorkom je dat je velg wordt scheefgetrokken en de schroefdraad beschadigd wordt. (zie afbeelding) TIP : Als je wielen demonteert met de bedoeling ze later opnieuw te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik hiervoor best de standaardafkortingen RV (Rechts Voor), LV (Links Voor), RA (Rechts Achter) en LA (Links Achter). Wanneer je de banden ook van de wielen afhaalt, voeg dan nog een pijltje met de draairichting aan deze markeringen toe. Door de wielen bij later gebruik terug op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen zoals vibraties door een andere uitlijning van het wiel en / of afslijting van de band.
    1 punt
  3. ... we hebben de nacht doorgetrokken. We zijn niet gaan slapen. Net ff een bak koffie op, en nu weer verder
    1 punt
  4. Zo, nu alles op z'n plek gezet, ROS geïnstalleerd en krijg van over de hele wereld berichten binnen... lache man! Thailand 9+30dB ... ik heb zelf nog geen QSO kunnen maken, maar dat komt nog wel Wat betreft packet, weet ik niet wat ik wil eigenlijk. Uit ervaring weet ik dat dit waarschijnlijk nutteloze moeite gaat zijn, aangezien hier niemand in de omgeving iet met packet doet. En ik vertik het om daar ook internet voor te gebruiken. Dus ja, draait hier straks een prachtige node, of wat dan ook, en ben ik de enige die het gebruikt. ROS daarentegen vindt ik wel een machtig mooi protocol! Zelfs als ik vrijwel niets hoor aan signaal, weet hij er nog een verhaal van te maken. knap zeg!
    1 punt
  5. Ik heb verschillende soorten software in mijn arsenaal en heb met de meeste al gedegen ervaring om te weten hoe ik deze moet instellen om straks de compoort aan te sturen om zo de PTT te bedienen. Ik heb reeds ervaring in deze met de yaesu ft-817d. dat was echt een piece of cake. compoort selecteren en knallen met die hap! zo heb ik vorig jaar met 5Watt zitten CW'en* met een Rus zo'n 600km ten Noorden van Georgië (pak 'm beet zo'n slordige 2500km). CW = Morse Code.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...