Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar op te letten bij aanschaf antieke Singer naaimachine?


Aanbevolen berichten

Ik overweeg een antieke singer te kopen. Nu heb ik gezien dat marktplaats hier echt vol mee staat. Ik heb echter geen idee waar op te letten bij de aankoop. Bij sommige exemplaren op marktplaats staat dat ze werken, maar dat is nog geen garantie dat het goed werkt.

 

Andersom zijn er mooie exemplaren, maar daar staat niet bij of ze nog werken. Waar moet ik op letten? Is elke machine nog te repareren, of kunnen sommige exemplaren echt helemaal verpest zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast DickBerts

@BTF Het is wat werk -maar je leert ervan- lees even de info bij de Singer Gekkies door. Echt helemaal stuk zijn Singers zelden (tenzij de zo lang geen olie hebben gehad, dat ze compleet vastgeslagen zijn. Zwaar draaien krijg je met olie meestal wel weer goed). Maar er kunnen essentiele onderdelen ontbreken. Bovendien is het ene type veel beter nog te gebruiken dan het andere. Ik heb een stuk of vijftien preppers op afstand via Marktplaats aan mooie Singers geholpen. Dat duurde dagen, hooguit een paar weken. Maar nu ben ik al een paar maanden aan het zoeken voor iemand in Brabant en er komen alleen maar wrakken voorbij. De spoeling aan mooie Singers is griezelig dun aan het worden. Alleen "De Chinees" zie je nog vaak in mooie staat voorbij komen, maar dat is een replica uit de jaren zeventig, die je beter kunt laten staan. Desgewenst wil ik voor jou ook best kijken. Ik heb dan wel -via pm- ongeveer (niet exact) je woonplaats nodig om een klein beetje in de buurt te kunnen zoeken. En je moet flink geduld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts, dat is een mooi aanbod, bedankt , ik PM je dadelijk even mijn woonplaats.

 

Van chinese namaak had ik überhaupt nog nooit gehoord, zo zie je maar. Ik ga vanavond even alle topics van Singer Gekkies doorlezen. Zijn alle onderdelen nog leverbaar? Het lijkt me wel interessant om daar ook een voorraadje van aan te leggen.

 

En als alle onderdelen nog leverbaar zijn, zou je theoretisch zo'n machine helemaal moet kunnen reviseren toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Alle onderdelen zijn de kanibaliseren. Het ingesloten hart van de machine is moeilijk bij te komen, maar sommige mensen kunnen alles. Overigens is daar zelden of nooit wat stuk. Heel veel onderdelen van Singer zijn uitwisselbaar (niet alles). Zo past een slinger bijna op iedere Singer. Door ons als preppers bij een merk te houden, kun je elkaar ook nog eens helpen met een onderdeel. Wat ik nu direct zou kopen, is een flinke partij Schmetz universele naaimachinenaalden in assortimentjes met de diktes 70-80-90. Er staan nog heel wat naaimachines op zolders, maar niemand heeft er naalden bij. En een flinke partij garen etc. Zelf mik ik op het verstellen en het innemen van kleding, als het nationale dieet begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naaimachinenaalden zal ik alvast online bestellen. Ik heb al een redelijke collectie goede kwaliteit garen, dus die hoef ik niet meer te kopen. Jammer eigenlijk dat het niet meer nieuw gemaakt wordt in de 'oude' kwaliteit, want dan zou ik gewoon een nieuwe kunnen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BTF als je eenmaal het idee hebt dat je kunt inschatten of een Singer wat is kun je ook eens kijken bij kringloopwinkels, ik zie ze daar met enige regelmaat staan alhoewel meestal de pareltjes er wel al tussenuit gehaald zullen zijn door handelaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BTF wat wil je er allemaal precies mee gaan doen? je zou ook kunnen kijken voor de: http://www.leernaaimachine.nl/ Dan heb je een nieuw apparaat voor 150 euro. Dit is eigenlijk een machine om schoenen te repareren voor de chinese markt en stikt dus ook prima door leer heen. Hij zal wel wat grover werken dan een uitgekiende Singer(neem ik aan) en voor fijne stofjes zal hij ook iets minder geschikt zijn. Voordeel is wel dat dit apparaat zo simpel is qua onderdelen dat je eventueel het een en ander nog wel zelf zou kunnen maken mocht er iets kapot gaan. Ook weet je zeker dat je een compleet apparaat koopt en je bent relatief goedkoop uit als je gaat vergelijken met andere nieuwe apparaten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joop. Ik wil naaimachine gebruiken voor met name het herstellen en verstellen van kleding. Die leernaaimachine klinkt wel interessant, ik zal me daar eens over inlezen.

@freeman een electrische machine handbediend maken? Daar had ik nog nooit van gehoord. Hoe doe je dit?

 

hallo BTF

dat is tamelijk eenvoudig.

je neemt een plaat multiplex en zaag daar een cirkel uit van een centimeter of 50.

op de meeste electrishe machines zit het wat grotere snaarwiel bovenaan, teken op de ronde plaat precies het midden af monteer de ronde plaat exact centrisch op het snaarwiel van de machine door 2 gaatjes door het snaarwiel te boren 2 boutjes en moertjes M6 voldoen ruimschoots.Boor nu in de ronde p-laat een gaatje op de plaats die voor jou het makkelijkste is ,ben je erg groot dan kun je redelijk aan de rand blijven ben je wat kleiner ga dan wat meer naar het midden,zet in het gaatje een recht handvat met meedraaiende buitenkant (bij de gamma voor een euro of 5) dit werkt best wel goed omdat je bij de modernere machines de te herstellen stof vast kunt zetten onder de geleiding en je dus niet perse 2 handen hoeft te gebruiken, door de ronde schijf kun je een behoorlijk hoog toerental halen zonder veel kracht te gebruiken.

en eventueel als er zowiezo geen elektra meer is kun je het elektro motertje verwijderen en op de plaats daarvan een fiets dynamo monteren en deze door de v snaar laten aandrijven, even een ander fittinkje monteren en je hebt ook wat licht bij je werk.

kijk bij een Het Goed winkel of zo voor een machine deze krijg je vaak voor een paar centen mee

dus probeer maar eens is echt niet moeilijk en gaat heel snel,je kunt ook vast de spullen maken en die paar gaatjes boren dan kun je de spulletjes wegleggen tot dat je ze echt nodig hebt en dan is het binnen 2 minuten gebruiks klaar

 

succes en groeten freeman

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joop. Ik wil naaimachine gebruiken voor met name het herstellen en verstellen van kleding. Die leernaaimachine klinkt wel interessant, ik zal me daar eens over inlezen.

@freeman een electrische machine handbediend maken? Daar had ik nog nooit van gehoord. Hoe doe je dit?

 

heel simpel beetje bout en schroefwerk

http://www.treadleon.net/sewingmachineshop/converting/converting.html

 

http://www.mushycat.com/wiki/index.php?n=Treadles.SergerConversion

 

http://mushycat.com/wiki/index.php?n=Treadles.KenmoreConversion

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joop. Ik wil naaimachine gebruiken voor met name het herstellen en verstellen van kleding. Die leernaaimachine klinkt wel interessant, ik zal me daar eens over inlezen.

@freeman een electrische machine handbediend maken? Daar had ik nog nooit van gehoord. Hoe doe je dit?

 

 

Als je een naaimachine alleen wilt gaan gebruiken voor verstellen en herstellen van kleding is een oerdegelijke, onverwoestbare (ik neem de mooie woorden al van je over @DickBerts ) Singer echt een goede en goedkope keus. De laatste Singer die ik aangeschaft heb, was 15 euro, en doet het echt geweldig. Die loopt na 40-50 jaar nog als een zonnetje, en ze kan vast nog 40-50 jaar aan. Van de rest van het geld wat je dan weer bespaard kun je heel veel andere dingen kopen. Bijvoorbeeld 9 andere Singers als reserve :p Wat voor je het weet ben je verslingerd aan die mooie apparaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@daisy Je wilt van A naar B. Naast je staat een Rolls Royce met draaiende motor op je te wachten. Je kunt zo instappen. Preppers op deze site; Het geeft mogelijk een hoop technische problemen, maar met een paar oude fietswielen en een hoop oud ijzer kun je ook een invalidewagen in elkaar lassen, om daarmee van A naar B te gaan. Tsja, dat is waar natuurlijk.....

 

 

PS. Het is natuurlijk wel goed om je te realiseren, dat er ook met de wrakkige moderne plastic naaimachines nog een hoop te improviseren valt, als je zo dom bent geweest, om niet tijdig een onovertroffen en onverwoestbare hand- of trap Singer te kopen. In die zin zijn bovenstaande postings toch nuttig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy Je wilt van A naar B. Naast je staat een Rolls Royce met draaiende motor op je te wachten. Je kunt zo instappen. Preppers op deze site; Het geeft mogelijk een hoop technische problemen, maar met een paar oude fietswielen en een hoop oud ijzer kun je ook een invalidewagen in elkaar lassen, om daarmee van A naar B te gaan. Tsja, dat is waar natuurlijk.....

 

 

PS. Het is natuurlijk wel goed om je te realiseren, dat er ook met de wrakkige moderne plastic naaimachines nog een hoop te improviseren valt, als je zo dom bent geweest, om niet tijdig een onovertroffen en onverwoestbare hand- of trap Singer te kopen. In die zin zijn bovenstaande postings toch nuttig.

 

Laat ik nu net een Singer van na de oorlog met electro motor hebben... met een hoop oud ijzer en een paar boutjes kan ik daar dus nog een mooie invalidewagen van in elkaar lassen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Het zijn eigenlijk geen leermachines. Maar bij niet al te dik leer gaat het prima met beide machines. De 99k is een driekwartsmaat (kleiner dus dan de standaard Singer). De 127-128 werkt nog met een ouderwets schuitje. Ze naaien daardoor iets langzamer en je kunt geen moderne ronde spoeltjes gebruiken, maar ze zijn wel extreem bedrijfszeker en laten zelden of nooit een steek vallen. Daarom wordt de 127-128 het meeste voor leer gebruikt. Ik heb overigens bijna al mijn kennis van internet, zelf nog nooit met leer genaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn eigenlijk geen leermachines. Maar bij niet al te dik leer gaat het prima met beide machines. De 99k is een driekwartsmaat (kleiner dus dan de standaard Singer). De 127-128 werkt nog met een ouderwets schuitje. Ze naaien daardoor iets langzamer en je kunt geen moderne ronde spoeltjes gebruiken, maar ze zijn wel extreem bedrijfszeker en laten zelden of nooit een steek vallen. Daarom wordt de 127-128 het meeste voor leer gebruikt. Ik heb overigens bijna al mijn kennis van internet, zelf nog nooit met leer genaaid.

 

Als je zo'n machine hebt, kan je dan van zelf proberen door hoe dik leer de machine gaat, of kan je de machine daar mee beschadigen?

 

Bij electrische machines weet ik dat je motor kan beschadigen (doorbranden) als door te dik leer probeert te gaan, maar bij een handmachine is dat niet mogelijk. Volgens mij kan hooguit de naald breken, maar kan je naaimachine verder geen schade oplopen. Klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Ooit woedde er een hevige concurrentieslag tussen naaimachinefabrikanten. Een van de redenen dat een ouderwetse Singer zo sterk is; er werd toen op kwaliteit geconcurreerd en niet op bull shit zoals imago en uitstraling. De ene fabrikant riep; mijn machine naait door drie lagen stof, de andere fabrikant; de mijne door zes lagen stof. Uiteindelijk won Singer het door dwars door een platgeslagen conservenblik heen te naaien. Ik ga al jouw woeste handelingen niet van garanties voorzien BTF, maar een ouderwetse Singer bezitter hoeft zich vrijwel nergens meer zorgen over te maken. Hij kan zijn eigen kleding maken, heeft werk bij een langdurige shtf en een vrijwel onverwoestbare machine, waar zijn kleinkinderen nog op kunnen naaien.:)

 

 

De volgende vraag van BTF: Ik heb een tweedehands Leopard gekocht zonder kanon. Kan mijn tank beschadigd raken, als ik te snel door een zwerm fruitvliegjes rijd? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...