Ga naar inhoud
GENEGEERD

Op zoek naar: grote auto, lage kosten ... wie denkt mee...


Communicator

Aanbevolen berichten

ik maak uit dit draadje wel op dat er heel veel verschillende smaken zijn, en veel verschillende ervaringen met veel verschillende merken.

In mijn ogen komt het dus simpelweg neer op meer geluk dan wijsheid bij het aanschaffen van een tweedehands bolide.

 

Je kunt op het eerste oog een beoordeling maken van de buitenkant. Middels een testrit en wat manoeuvres kun je een aantal dingen uitsluiten zoals de remmen, aandrijving, koppeling versnellingsbak, vering, etc,.

 

En hierbij maakt het eigenlijk weinig uit welk merk je hiervoor kiest. (uitzonderingen met specifieke problemen uitgezonderd).

tweedehands auto's blijft altijd een gok. Hierbij is het wel fijn dat je zelf een aantal problemen kunt oplossen zonder tussenkomst van een garage. Het is dus belangrijk om een technisch zo simpel mogelijke wagen te vinden, zonder computer management, elektrische frutsels en friemels. Mijn huidige Twingo voldoet prima aan deze eisen eigenlijk :D ...

 

It's the size that bothers me ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik maak uit dit draadje wel op dat er heel veel verschillende smaken zijn, en veel verschillende ervaringen met veel verschillende merken.

In mijn ogen komt het dus simpelweg neer op meer geluk dan wijsheid bij het aanschaffen van een tweedehands bolide.

 

Je kunt op het eerste oog een beoordeling maken van de buitenkant. Middels een testrit en wat manoeuvres kun je een aantal dingen uitsluiten zoals de remmen, aandrijving, koppeling versnellingsbak, vering, etc,.

 

En hierbij maakt het eigenlijk weinig uit welk merk je hiervoor kiest. (uitzonderingen met specifieke problemen uitgezonderd).

tweedehands auto's blijft altijd een gok. Hierbij is het wel fijn dat je zelf een aantal problemen kunt oplossen zonder tussenkomst van een garage. Het is dus belangrijk om een technisch zo simpel mogelijke wagen te vinden, zonder computer management, elektrische frutsels en friemels. Mijn huidige Twingo voldoet prima aan deze eisen eigenlijk :D ...

 

It's the size that bothers me ...

 

Een algemene tip die ik voor je heb: als je gaat kijken naar een tweedehands auto zoek dan eerst eens een technisch forum op over dat merk / type. Ik heb dit destijds gedaan met mijn Corolla en meestal vind je op dergelijke fora mensen die je graag willen helpen en je tips kunnen geven over bekende zwakke punten die je dan extra kunt controleren. Over de Corolla kreeg ik onder nadere de tip goed te kijken naar de radiator omdat dat een bekend zwak punt was, en inderdaad, die bleek bij de mijne in slechte conditie. Omdat ik bij een autohandelaar kocht heb ik dus bedongen dat de auto een nieuwe radiator kreeg. Toen ik eens op zoek ging naar een Suzuki Swift was de tip goed de dorpels te inspecteren omdat die snel rotten enz. Deze jongens kennen de wagens vaak uit de praktijk en dat is gouden info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet zo moeilijk, een ruime europese stationcar is een goed keuze.

Begrijp niet waarom het altijd Japanners of Volvo moet zijn.

Dus ik denk aan de Peugeot 406 stationcar.

 

Met de grote broer van de 406 de 605 heb ik jarenlang door Duitsland gereden en 230 km/uur was een eitje voor deze Franse Mercedes.

De koppeling is wel om de 140.000 km vaak aan vervanging toe, maar daarom is de onderhoudshistorie belangrijk.

En bij elke boerengarage kunnen ze wel een Peugeot 406 repareren ook in het Buitenland, kom daar maar eens met een Amerikaan voor reparatie.

 

 

Dus de keuze met het budget van 1300 euro is voor mij de Peugeot 406 stationcar en je kunt wel een duurdere uitzoeken en flink gaan afdingen.

Er zijn ook uitvoeringen met 3e bankje de zgn. familiale http://www.gaspedaal.nl/Peugeot/406/?trfw=familiale&srt=pr

 

 

(Laat de 6 cilinder 3.0 staan, deze zijn wel duur in onderhoud zoals de distributieset vervangen en redelijk hoog verbruik in de stad, maar dat geld denk ik voor alle 6 cilinders.

 

En niet te onderschatten is de veligheid de 406 is zeer veilig en met zoveel personen in 1 auto wil je geen busje of zo met een as achter je benen. De modellen waar de as onder de voorbank zit de frontbesturings busjes.

 

Er zijn er nog redelijk veel te koop.

http://www.gaspedaal.nl/Peugeot/406/?crs=Stationwagon&brnst=Benzine&srt=pr

 

http://www.marktplaats.nl/z/auto-s/peugeot-406/benzine.html?query=peugeot+406&categoryId=91&priceFrom=1%2C00&priceTo=1.600%2C00&yearFrom=&yearTo=&mileageFrom=&mileageTo=&attributes=S%2C473&attributes=S%2C484&startDateFrom=Always

 

http://www.speurders.nl/overzicht/autos/f_particulier_zakelijk-alles/f_carrosserie-stationwagon/f_automodel-406/f_brandstof-benzine/?query=peugeot+406+break&local-postcode=&local-distance_value=0&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=

 

 

 

 

 

De auto's zijn redelijk roestvrij en kosten niet veel.

Er zijn nog genoeg onderdelen te koop bijvoorbeeld bij http://www.sloperij-nagele.nl/

 

En als je deze auto weer kwijt wilt kun je altijd de export bedrijven bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een zalige auto rijdt als een vliegend tapijt en je kunt voor een kelin budget al een jonge auto kopen.

En ja ze hebben veerbollen, maar met een goed onderhouden auto is dat geen probleem.

Trouwens de onderhoudshistorie is altijd voor elke auto belangrijk.

 

Dee dus http://www.gaspedaal.nl/Citroen/C5/?kmin=1&kmax=250000&crs=Stationwagon&brnst=Benzine&srt=pr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Nog een zalige auto rijdt als een vliegend tapijt en je kunt voor een kelin budget al een jonge auto kopen.

En ja ze hebben veerbollen, maar met een goed onderhouden auto is dat geen probleem.

Trouwens de onderhoudshistorie is altijd voor elke auto belangrijk.

 

Dee dus http://www.gaspedaal.nl/Citroen/C5/?kmin=1&kmax=250000&crs=Stationwagon&brnst=Benzine&srt=pr

 

Nou het is een rot ding om aan te werken.

Mijn broertje heeft er een en we zijn al een maandje of wat bezig een storing die zorgt voor een noodloop op te lossen.

Ook was het heel aangenaam met een beetje vocht.

In halen van vrachtwagens met de nodige spray bleek te veel van het goede en hoppa luchtfilter zeiknat en dat ook omdat er geen afwateringsgaatje in het luchtfilter huis zit.

Storende xenon verlichting in de vorm van ineens geen licht meer hebben.

 

Zelf een citroen zx gehad dat ging nog wel maar duur in onderhoud.

Xantia van mijn vader moest ieder jaar nieuwe bollen hebben of de hoogte regeling weer eens kapot.

 

Bij mij komt er geen citroen meer in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Voor elke auto geldt goed onderhoud en kijk vooral naar de onderhoudshistorie en koop een auto met weinig kilometers.

 

Mijn zoon heeft pas een C5 (2004) gekocht met 140000km en een pak onderhouds en reparatie bonnen van een 4000 euro van de vorige eigenaar;)

ook gewoon een bon van de koppeling vervangen van 1500 euro. Komt uiteindelijk bij elke auto aan de beurt, de koppeling.

 

Een kennis heeft een Kia Rio van 2008 op LPG en kamp met startproblemen, start dan de eerste 2 uur niet meer is de garage al 2 weken mee bezig.

De allernieuwste Rio met het start.stop systeem heeft ook kuren met starten.

 

Er zijn ook garages die je met opzet op hoge kosten jagen met de bedoeling om de auto "af te pakken" de klant moet het op een gegeven moment zo zat worden dat men de auto inruilt voor een betere. Uiteraard bij die garage inruilen.

 

Heb zelf gezien dat men een auto voor een beurt brengt en dat dan de garage de eigenaar belt met de opmerking dat de distributieriem vervangen dient te worden. De klant vind dit niet nodig en dan zijn de rapen gaar als men dan de auto van de brug afrijdt is plotseling de riem geknapt en wordt de klant gebeld met het nieuws dar het nu een nieuwe motor wordt omdat alles kapot is door de geknapte riem.

En uiteraard kan de oude auto ingeruild worden voor een goede auto van de garage.

 

Zo zou ik een avond vullend programma kunnen typen, maar geen zin in en de mensen trappen er toch altijd weer in:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook opzoek naar een grote auto, momenteel heb ik een Renault megane s scenic maar daar groeien we binnen een paar maanden uit. Als de derde er is.

 

De Renault heeft een hoop. Kleine kuren vooral van electronische aard als je handig bent kun je die veelal voor onder de 100 euro oplossen.

 

Zelf twijfelde ik tussen een Renault espace en een fiat multipla.

Alhoewel ik de multipla van buiten oerlelijk vind gaat mijn voorkeur toch uit naar deze auto.

Er zit een motor in die eenvoudig inelkaar zit dit type motor heeft zich al in verschillende modellen van fiat bewezen waardoor de kinderziektes eruit zijn.

beide autos zitten in dezelfde prijsklasse maar de multipla is goedkoper in belasting en benizine ivm 1,6 l motor van de multpla en de 2.0 of de de 3.0l van de espace.

Van binnen ziet de multipla er ook veel luxer uit.

Wat ik wel iemand aanraad is een auto te kopen met nap en dealer onderhouden.

Goed navragen wanneer de distributie riem vervangen is enzoja of ook de waterpomp meteen vervangen is want 8 van de 10 keer gaat die ook stuk en danken je weer minimaal 500 euro neertellen als je het niet zelf kunt.

Voelen of er geen speling in de wielen zit door er eens flink aan toe trekken en te duwen.

Uitlaat goed bekijken.

Eens voelen aan de remschijven (of dikte opmeten) hoe dikker de opstaande rand hoe meer versleten ze zijn.

 

Enz enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Kijk eens na de Subaru modellen. Degelijk en te lelijk om te jatten. Verder continu 4x4 aandrijving, niet om extreem te off-roaden maar een flinke modder poel of motor cross baan geen enkel probleem (Praktijk ervaring). Zwaar beladen is geen probleem.

 

Grootte nadeel is het bezine verbruik (zoals gewoon bij 4x4), flinke draaicirkel en gewicht.. En owja lelijk :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens na de Subaru modellen. Degelijk en te lelijk om te jatten. Verder continu 4x4 aandrijving, niet om extreem te off-roaden maar een flinke modder poel of motor cross baan geen enkel probleem (Praktijk ervaring). Zwaar beladen is geen probleem.

 

Grootte nadeel is het bezine verbruik (zoals gewoon bij 4x4), flinke draaicirkel en gewicht.. En owja lelijk :-)

 

Inderdaad, mijn moeder rijdt in een Subaru Impreza station en ik heb daar ook veel in gereden. De auto is 14 jaar oud en heeft geen grote problemen gekend, mijn moeder laat dan ook trouw al het onderhoud uitvoeren. Alle elektronica werkt nog, wel vind ik de boxer motor wat "sloom" voor een 1.6 (zeker vergeleken met de 1.6 van mijn Corolla) maar dat heeft wellicht te maken met de permanente 4WD of omdat mijn moeder een typische moeder is en nooit de motor eens echt laat werken. Enige probleem dat de Subaru heeft gehad zijn de wiellagers van de achterwielen. Al na 7 jaar waren deze stuk en onlangs weer één en dat komt niet door belasting maar is kennelijk een zwak punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...