Ga naar inhoud
GENEGEERD

Maastrichts stoofpotje (zuurvlees)


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Gisteren lekker stoofpotje gemaakt, de Maastrichtse variant. Vanavond ga ik het lekker eten met verse frieten.

 

benodigdheden:

400 gr Runder poelet

4 Uien (grote)

meel

Water

Azijn (gewone tafelazijn, de bruinige)

3 el Rinse appelstroop

5 a 6 Kruidnagels

1 schijf ontbijtkoek

1 tl kruidnagelpoeder of Piment

2 Laurier bladen

Zwarte peper uit de molen

 

 

Voorbereiding:

Indien de poelet uit grotere stukken bestaat deze tot ca. stukken van max. 3 cm. terug snijden.

De ui in ringen snijden.

 

De poelet in een niet al te grote kom doen en hier de kruidnagels en laurier doorheen mengen. Zoveel azijn toevoegen dat ca. 2/3 van het volume van het vlees in de azijn staat. Verder aanvullen met water tot het vlees net onder staat. Flink met de pepermolen er over heen gaan en afdekken met de uien.

Leg een schoteltje dat in de kom past, omgedraaid op de uien en verzwaar dit met b.v. een pot jam. Laat het vlees zeker 12 uur marineren.

 

Bereidingswijze:

Uien apart nemen, Vlees droog deppen met keukenpapier. Marinade goed bewaren.

Het vlees met wat meel bestuiven.

In een zware ketel een klont boter smelten en hier de uien in fruiten zodat ze net kleur krijgen. De uien uit de ketel nemen en

het vlees in aanbraden. Zorg er voor dat eventueel vrijkomend vocht kan verkoken.

Voeg ca. 3 el stroop een het vlees toe en laat dit smelten. Roer het vlees voortdurend om.

Voeg nu de marinade (incl. kruidnagels en laurier) beetje bij beetje toe tot dat het vlees net onder staat en roer goed om. Voeg de uien weer toe. Verkruimel de ontbijtkoek over het vlees. Voeg het kruidnagelpoeder of piment toe. Breng aan de kook.

Dek af met de deksel en zet de ketel op je kleinste vlam (mogelijk met vlamverdeler) en laat zo ca. 1,5 uur zachtjes stoven.

Kontroleer van tijd tot tijd of niet teveel vocht weg is en vul zonodig bij met de rest van de marinade of met water.

Proef of de balans tussen zuur en zoet goed is (mag net iets zuurder zijn dan zoet maar dat is persoonlijk). Zo nodig kun je nog stroop of azijn toevoegen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Klinkt lekker . Alleen uw vlees dat ken ik niet . Uit welk stuk van het rund komt het ?

 

Geert

 

Runder Poulet zijn reststukjes van het rund in blokjes en kunnen van meerdere plekken van de koe komen. Meestal gebruik ik riblappen (nek, iets taaier), maar lekkerder nog vind ik sucade lappen (veel natuurlijk vet en het vlees wordt boterzacht). Ik kijk dus meestal wat er in de aanbieding is, maar het liefst sucade (schouder).

 

rundvlees.jpg.bf781e7a6e1090f06955c0bb0123588b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincalnSpanje

Haast exact dezelfde manier hoe ik zuurvlees maak. Het enige wat ik niet gebruik ik bloem en iets minder kruidnagel en iets meer ontbijtkoek. En sucade lappen zijn inderdaad het lekkerst. Sudderen doe ik nog wel eens op een oud petroleumstelletje.........als ik in de "mood" ben........:D

Oja, ik hou van grote en kleine stukken vlees....sommigen stukken zijn 2x10cm lang........en sommigen niet kleiner dan 2x2cm Altijd weer een verrassing wat je dan opschept.......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker @FincalnSpanje, doe je grotere hoeveelheden ook om in te wecken?

 

Deze keer niet maar meestal koop ik vlees als het in de aanbieding is 4-6 kilo. Per keer maak ik minimaal 2 kilo vlees, dus zat voor de weck ketel en vriezer. Ik moet echter binnenkort weer nieuwe weck potten bestellen. Helaas niet bij de prepshop in het assortiment. Ik wilde sowieso een keer richting Duitsland om inkopen te doen en een leuk dagje ervan te maken en daar schijnen de potten veel goedkoper te zijn ook.

 

Zodra mijn BOL in Spanje klaar is, wil ik 2 jaar voedsel hebben in weckpotten dus dan moet ik pas echt aan de slag. Nu ben ik eigenlijk met wecken begonnen omdat ik dan steeds wat mee kan nemen naar Spanje, maar het gaat zo snel op (ben een Bourgondiër).

 

Probeer eens te denken aan een Slowcooker. Deze gebruiken echt heel weinig elektra en voor sudderen is het echt ideaal. Er zijn slowcookers die minder dan 120 watt gebruiken, dus die kun je bij wijze op een omvormertje in de auto gebruiken tijdens het rijden.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens autorijden je eten koken, leuk;) Om van Capelle a/d IJssel naar Duitsland te gaan moet je inderdaad een dag voor uittrekken, Ik heb het beter, woon vlak aan de grens:cool: Ik ben ook al weckpotten aan het verzamelen en ik heb een gewone niet elektrische weckketel. Ik ga via Amazon.com binnenkort een hoge drukketel bestellen om ook groente te kunnen wecken. (botulisme)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ketel destijds besteld bij Shoppingfever.de in Duitsland. Dat scheelt enorm met NL. Mijn Weckpotten heb ik gekocht bij Weckenonline.nl en ik heb uitsluitend potten met doorsnee van 100mm. Dat is makkelijk als je altijd dezelfde maat hebt voor je deksels, ringen en andere accessoires ook. Daarnaast heb ik alleen potten gekocht van 0,5 liter en 0,75 liter, een mooie maat voor mij. De potten zijn mooi stapelbaar, dus rechttoe rechtaan.

 

Ik probeer dus alles zo standaard mogelijk te houden, zodat ik makkelijk kan uitbreiden en door bouwen.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ketel destijds besteld bij Shoppingfever.de in Duitsland. Dat scheelt enorm met NL. Mijn Weckpotten heb ik gekocht bij Weckenonline.nl en ik heb uitsluitend potten met doorsnee van 100mm. Dat is makkelijk als je altijd dezelfde maat hebt voor je deksels, ringen en andere accessoires ook. Daarnaast heb ik alleen potten gekocht van 0,5 liter en 0,75 liter, een mooie maat voor mij. De potten zijn mooi stapelbaar, dus rechttoe rechtaan.

 

Ik probeer dus alles zo standaard mogelijk te houden, zodat ik makkelijk kan uitbreiden en door bouwen.:rolleyes:

 

 

Goed bezig ;) Dat recept ga ik natuurlijk uitproberen, want vlaamse frieten met stoofvlees is een favoriete maaltijd hier!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk gegeten gisteren. De zuur-zoete smaak van het vlees smaakt perfect bij vers gebakken frieten. 's Middags hadden we de frieten al voorgebakken, zodat ze lekker krokant zijn geworden. Daarnaast doe ik geen zout op de frieten maar "Aardappel kruiden" van Verstegen Specerijen. Dat is een kruidenmengsel wat de frieten net even meer smaak geeft.

 

http://thuis.verstegen.nl/producten/aardappels/kruidenmixen

 

Vandaag het kliekje eten met wat rijst.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Het kon niet uitblijven, weekend, lekker de tijd en dan gaan we koken :D Voor de lekkere zachte stoof natuurlijk op de petroleum!

 

Thanx @FincaInSpanje

 

Nou Frank dat ziet er weer erg lekker uit, het water loopt me bijna uit de mond.:p Hoewel ik ook van pittig eten houd, vind ik deze variant met het zuur-zoet super lekker ook. Ik hoop dat je hebt genoten van stoofschotel. En die petroleum stelletjes zijn hier eigenlijk het beste voor. Hoewel een slowcooker ook perfect werkt.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was werkelijk vingerlikkend lekker :D Persoonlijk ben ik ook gek op wat meer pittig eten, vind bijvoorbeeld rundvlees met knoflook, uit, gember, ketjap en sambal Badjak als stoofschotel een lekkernij, maar dit was ook voor herhaling vatbaar!!

 

Dan heb ik nog twee lekkere recepten voor je, ze staan al op de site. Sambal Daging Goreng:

 

http://preppers.nl/forum/threads/7277-Stoofschotels-voor-de-Weckpot-%28Basisrecept-2-varianten%29

 

En Daging Rendang.

 

http://preppers.nl/forum/threads/7266-Stoofschotels-voor-de-Weckpot-%28of-gelijk-opeten%29

 

Beiden uit de Indonesische keuken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...