Ga naar inhoud
GENEGEERD

WC en doorspoelen


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dan ga je uit van lage druk, de putjes is waar het als eerst uitkomt niet waar het alleen uitkomt.

In de meeste gebieden in het geval van stroom uitval zal er genoeg backup stroom zijn om het riool weken tot een paar maanden gewoon te laten werken, maar daarna komt het toch echt omhoog, ook uit de wc.

Het rioolwater zoekt de weg van de minste weerstand. De putten op straat liggen een stuk lager en bovendien zijn de buizen daar een heel stuk groter in diameter dan in je huis. Zolang de rioolputten het rioolwater nog kunnen afvoeren, is er niets aan de hand. Alleen werken je stankafsluiters niet meer omdat dit water langzaam aan verdampt/wegloopt.

 

Er staat bij stroomuitval overigens weinig to geen druk meer op het riool tenzij er een forse regenbui langskomt, dan stromen de riolen over maar die druk is nooit zo groot dat het water uit je wc spuit. Geen idee hoe je bij dat idee komt, en waar die druk dan vandaan zou moeten komen?

 

Anders wordt het wanneer er sprake is van een overstroming. (dijkdoorbraak) dan lopen de rioolbuizen vol en loopt, als het water genoeg stijgt, het riool over je huis in. Maar dan is het rioolwater niet het probleem waar je je zorgen over hoeft te maken, je huis zal dan al volgelopen zijn ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rioolwater zoekt de weg van de minste weerstand. De putten op straat liggen een stuk lager en bovendien zijn de buizen daar een heel stuk groter in diameter dan in je huis. Zolang de rioolputten het rioolwater nog kunnen afvoeren, is er niets aan de hand. Alleen werken je stankafsluiters niet meer omdat dit water langzaam aan verdampt/wegloopt.

 

Er staat bij stroomuitval overigens weinig to geen druk meer op het riool tenzij er een forse regenbui langskomt, dan stromen de riolen over maar die druk is nooit zo groot dat het water uit je wc spuit. Geen idee hoe je bij dat idee komt, en waar die druk dan vandaan zou moeten komen?

 

Anders wordt het wanneer er sprake is van een overstroming. (dijkdoorbraak) dan lopen de rioolbuizen vol en loopt, als het water genoeg stijgt, het riool over je huis in. Maar dan is het rioolwater niet het probleem waar je je zorgen over hoeft te maken, je huis zal dan al volgelopen zijn ;-)

 

@DutchPointOfView heeft hier een goed punt.

 

Heb zelf in een huis gewoond waarbij het toilet toch echt een meter of twee boven de straatputjes lag, maar bij harde regens kwam het desalniettemin toch met kracht omhoog in m'n toilet.

Een rioolsysteem bevat niet alleen water wat keurig naar het laagste punt stroomt door leidingen die 3 graden aflopen. Het gedraagt zich niet netjes volgens de theorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens weinig to geen druk meer op het riool tenzij er een forse regenbui langskomt, dan stromen de riolen over maar die druk is nooit zo groot dat het water uit je wc spuit. Geen idee hoe je bij dat idee komt, en waar die druk dan vandaan zou moeten komen?

 

Theoretisch kan dan wel kloppen, maar hou ook rekening met slechte aanleg en verzakkingen. (Of bedoel je nu ná shtf? Dan is het toch alleen maar erger?) M'n moeder had tijdens die eerste flinke plensbui van afgelopen week het rioolwater nog op het plafond van het toilet. Echt niet fijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DutchPointOfView heeft hier een goed punt.

 

Heb zelf in een huis gewoond waarbij het toilet toch echt een meter of twee boven de straatputjes lag, maar bij harde regens kwam het desalniettemin toch met kracht omhoog in m'n toilet.

Een rioolsysteem bevat niet alleen water wat keurig naar het laagste punt stroomt door leidingen die 3 graden aflopen. Het gedraagt zich niet netjes volgens de theorie.

 

Dan begrijp ik dus dat jullie geen gescheiden riool systeem hebben waarbij het hemelwater door een ander systeem wordt afgevoerd dan afvalwater?

 

Het afvalwater en het regenwater (vanaf daken en straten) worden door twee aparte stelsels afgevoerd. Het stelsel voor het regenwater wordt regenwaterafvoer (RWA) genoemd en dat voor het afvalwater wordt meestal droogweerafvoer (DWA) genoemd. Regenwaterafvoer wordt soms ook wel aangeduid als hemelwaterafvoer (HWA). De droogweerafvoer leidt naar de afvalwaterzuivering. Omdat er geen sprake is van extreme pieken en dalen in de afvoer zijn overstorten hier niet nodig. Het regenwater wordt rechtstreeks of via een beperkte zuivering op het oppervlaktewater afgevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Riool

 

Wij hebben hier zo'n systeem. Het enige probleem wat wij hier hebben is dat de put in de bij-keuken aangesloten zit op de afvoer van het hemelwater waardoor deze bij een forse regenbui overstroomt. Maar dat hebben we opgelost door een afsluiter te plaatsen. Overigens een dure grap ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan begrijp ik dus dat jullie geen gescheiden riool systeem hebben waarbij het hemelwater door een ander systeem wordt afgevoerd dan afvalwater?

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Riool

 

Wij hebben hier zo'n systeem. Het enige probleem wat wij hier hebben is dat de put in de bij-keuken aangesloten zit op de afvoer van het hemelwater waardoor deze bij een forse regenbui overstroomt. Maar dat hebben we opgelost door een afsluiter te plaatsen. Overigens een dure grap ;-)

 

Klopt, dat is iets van de moderne wijken. Het huis waarover ik praat was van 1972. Voor zover ik het hier in de omgeving weet, zijn pas na 2000 die gescheiden systemen algemeen gebruikt.

In andere draadjes over dit onderwerp is de stroomstoring in de Bommelewaard wel besproken, door electra uitval kwam door ook van alles weer naar boven. Daar heb ik ook weleens een rioolklep gepost die je bij je hoofdaansluiting monteert, zodat je hier geen last meer van heb. Zo'n eenrichtingsklep kost al 250 euro o.i.d. en dan nog monteren.

 

Gelukkig heb ik in m'n huidige huisje erg weinig rioolverbindingen en kan ik het makkelijk afsluiten met geïmproviseerde middelen (zand in plasticzakken).

 

Nog een tip, vergeet niet de condens afvoeraansluiting bij je CV!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, wij hebben dus mazzel. Ons huis is uit 1967 maar in 2009 is het het hele rioolsysteem vervangen omdat de oude riolering verzakt/lek/te klein was. Toen ze daarmee bezig waren, hebben we meteen zo'n afsluiter laten plaatsen. Was volgens mij iets van 150 euro destijds voor de afsluiter plaatsen was gratis omdat ze de boel toch open hadden liggen.

@Raycoupe goeie tip overigens van die condens afvoer! (kan ff geen kudo's geven, houd je tegoed van me)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs ik ben zeker geen expert op het gebied, en geloof ook dat nieuwere huizen hier in het algemeen bestand tegen zijn. (inderdaad met zo'n afsluiter). maar voor veel andere mensen zal het nog steeds een reëel probleem kunnen zijn.

 

Hier zijn wat tips die ik wel handig vond.

http://rethinksurvival.com/posts/preventing-sewer-system-backup-in-grid-down-scenarios/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...