Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
kwakster

Work in Progress - Mesje in M2 HSS staal

Recommended Posts

Speelde al een tijdje met de gedachte, maar nu ben ik er maar eens aan begonnen.

Zo'n 25 jaar geleden heb ik eens een paar messen gemaakt van oude Sandvik zaagbladen, en daar had ik nog steeds een paar reststukken van liggen.

 

GEDC6123.jpgGEDC6124.jpg

 

Zoals te zien op de foto's heb ik voor de vorm gekozen voor de Strider DB-L, mede omdat ik daar nog een paar losse greepschaaltjes voor heb liggen, maar ook omdat ik wil kijken of ik de tanto snede er goed op kan krijgen met de Tormek.

Weet overigens nog niet of die snede dubbel- of juist enkelzijdig gaat worden.

 

GEDC6125.jpgGEDC6127.jpg

 

Het uitslijpen van deze ruwe vorm heb ik gedaan met behulp van een haakse slijper voorzien van een zgn "millimeterschijfje", en dat gaat eigenlijk best wel snel.

Het verder slijpen tot aan de lijntjes van de snede (heb al een stukje gedaan) en de uiteindelijke snede zelf gebeurt met de Tormek aangezien ik geen last wil hebben van eventuele nadelige effecten van warmteontwikkeling, zelfs al is dit een high speed steel dat op zich best wel wat kan hebben.

 

Dit Sandvik M2 is werkelijk knetterhard en tevens zeer slijtvast waardoor e.e.a wel een tijdje gaat duren, en het werk aan dit mesje zal dan ook tussen de bedrijven door gebeuren.

Wanneer ik weer een stukje ben opgeschoten volgen nieuwe foto's.

 

Specs:

 

Totale lengte: 21,3 cm

Dikte: 2,5 mm

Staalsoort: M2 High Speed Steel

Hardheid: 65-66 HRC

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een stukje gevorderd: het slijpen van de primaire bevels op de lange zijde van het lemmet, en zoals te zien is heb ik ervoor gekozen om e.e.a een klein buikje mee te geven.

Met behulp van de "klem van Dirk" vele uren staan slijpen met de Tormek.

Ik moest het oppervlak van de silicium carbide steen tot 2 x toe opruwen met de diamantritser, aangezien dit na een tijdje gewoon te glad wordt om tenminste nog een beetje op te schieten.

 

De braam zit er overigens nog op, ik weet nog niet of het een zero grind blijft of dat er juist een uiterst klein secundair beveltje op moet komen ter versterking van de apex ( die op dit moment +/- 22,5 graden inclusief bedraagt)

Volgende stap is het slijpen van het kleine stukje schuine snede bij de punt.

 

GEDC6813.jpgGEDC6814.jpg

 

GEDC6816.jpgGEDC6818.jpg

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gaaf project. Wat voor handvat komt er op?

 

Ik doe een hele wilde gok en ik denk....de greepschaaltjes van een Strider DB-L, wedden?

@kwakster leuk zo'n project, hou ons op de hoogte!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Wilde zojuist de gaatjes voor de G10 greepdelen boren met een op de Tormek vers geslepen 6 mm steenboor, maar het hardmetalen puntje maakt enkel een klein vlekje op het M2 staal en was daarna ook meteen bot.

Iemand een volhardmetalen boortje in de aanbieding ?

 

:mrgreen:

 

(Edit: ik denk dat ik het eens ga proberen met zo'n gediamanteerd tegelboortje,)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Even snel een foto van een eerste probeersel (de uiteindelijke slijphoek wordt nog wat kleiner), maar dit gaat het zo ongeveer worden met de punt.

Het slijpen van enkel dit facet kostte 2 uur, en voor de andere kant dus nogmaals 2 uur.

 

GEDC6823.jpg

 

De lange snede doorstond na het afbramen mijn bureaubladtest niet (met kracht snijden in de rand ervan leverde wat platte delen op), dus een mini-beveltje bleek nodig.

Even over een Paper Wheel met 15 micron diamantpasta bleek voldoende voor een snede die de test vervolgens probleemloos aankon en daarna nog steeds scheermesscherp bleek.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mooi project . Volgens mij kan je de gaten boren met HHS staalboor traag draaiend en gekoeld .

 

Geert

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Weer een stukje verder.

Het oppervlak zoveel mogelijk blank geschuurd, maar de diepere groeven en plekken laat ik mooi zitten: is zowel teveel werk als teveel materiaalverlies.

Deze zaagbladen werden vroeger gebruikt voor het zagen van stalen treinrails, en dat ze daarvan wat sporen vertonen is geen schande.

Er zit nu een tantopunt op van 25 graden inclusief met (in elk geval voorlopig) een zero edge.

Het mini-beveltje op de lange snede is nu ietwat verder gepolijst met 6 micron diamantpasta op een Paper Wheel.

 

GEDC6824.jpgGEDC6825.jpgGEDC6826.jpg

 

GEDC6827.jpgGEDC6830.jpgGEDC6832.jpg

 

GEDC6834.jpg

 

Tevens heb ik een paar Artu boortjes op E-Bay besteld, eens kijken of ik de gaatjes voor de greepdelen daarmee kan boren.

 

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

De 4 stuks 6 mm Artu boortjes zijn binnengekomen, dus maar eens uitproberen.

Op het begeleidend papier staat dat voor boren in gehard staal een kolomboormachine met 2000 t.p.m. gebruikt dient te worden, maar aangezien ik die (nog) niet bezit heb ik het boortje in een gewone boormachine ingespannen.

Mesje in de bankschroef met een stuk hout erachter en maar zien waar het schip strandt.

De diepere kuil is het resultaat van zo'n 15 minuten boren op deze manier.

 

GEDC6836.jpgGEDC6839.jpg

 

Zoals te zien is er nog steeds geen sprake van een gat, maar het is toch vele malen beter dan het resultaat van een (geslepen) steenboor die enkel een vlekje op het M2 maakte en daarna ook meteen zichtbaar bot was.

Aan de punt van dit Artu boortje is geen verandering waar te nemen.

De 3 ongebruikte Artu boortjes gaan in de verkoop en ik ga een dezer dagen weer verder klooien met het ene boortje dat ik hou.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@kwakster ik lees nergens dat je boorolie of - pasta gebruikt bij het boren, dat is met dit materiaal wel sterk aan te raden; nog beter is het om klein te beginnen met een kleinere diameter boor en stukje bij beetje groter te boren. Een kolomboormachine helpt je daar wel bij - of een boorkolom voor een losse boormachine - die zie je soms nog wel eens bij de kringloop..

Met dit materiaal moet je niet droog boren, geeft alleen maar veel warmte en de je boortje wordt geheid bot... (en steenboren zijn vooral voor steen.. het ene hardmetaal is het andere niet, er zijn soorten hardmetaal specifiek voor staal, en binnen de staalgroep zijn er per staalsoort ook nog eens varianten daarbinnen; ik heb het een en ander in verspaning gedaan zieje.. )

 

kokertje boorpasta doet wonderen, zul je zien!

 

 

http://www.destil.nl/Producten/Chemie/Pastas/Snijpastas/100164360

 

164360.jpg

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@wiskers: aan boorolie/pasta had ik wel gedacht, maar niet gebruikt omdat Artu dat ook niet specifiek adviseert in de handleiding.

 

Een Australische messenmaker die veel met Artu boortjes werkt liet me dit weten:

 

You need a drill press.

With the Artu you need flat knacker speed and quite a bit of down force, then enjoy the show make sure you've got eye protection, Artu's can get a little messy.

Once you have pressure on and its looking like nothings happening, keep holding down and it will just start cutting through.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@kwakster even dit filmpje [video=youtube_share;zbJq2z2ya80]

bekeken waarin een Engels sprekende man met een Atru boortje een taatslager doorboort.. ik snap nu goed dat je een kolomboormachine nodig hebt (en een veiligheidsbril en gehoorbescherming...) hahahaha Het zal je wel lukken hiermee.. er zijn ook andere boren die er doorheen kunnen komen maar je hebt nu deze...

 

succes.. misschien heeft iemand bij jou in de buurt een kolomboormachine staan die je mag gebruiken?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Heksenboot
@kwakster even dit filmpje ... bekeken waarin een Engels sprekende man met een Atru boortje een taatslager doorboort.. ik snap nu goed dat je een kolomboormachine nodig hebt (en een veiligheidsbril en gehoorbescherming...) hahahaha Het zal je wel lukken hiermee.. er zijn ook andere boren die er doorheen kunnen komen maar je hebt nu deze...

 

succes.. misschien heeft iemand bij jou in de buurt een kolomboormachine staan die je mag gebruiken?

 

Wow. Zonder smering/koeling. :)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Heksenboot
@Heksenboot jaja vonkend hoor...

 

Maar het kan dus gewoon. Apart. :)

 

Maffe manier van messen maken @kwakster.

Wel handig: scheelt weer gloeien - langzaam afkoelen (om het staal zacht te maken) - boren - gloeien (tot het staal niet meer door een magneet wordt aangetrokken) - snel afkoelen (om het staal weer hard te maken) - oven in om te ontlaten (om het staal weer taai te maken).

 

Houd je dan bij het boren ook in de gaten ( :p ) of het lemmet niet te heet wordt?

Doe je ook die truuk met een heet puntig gasvlammetje over de spine, tot hij goudgeel verkleurd, om hem daar zacht/minder breekbaar te maken?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@wiskers en @Heksenboot: Morgen gaan we het met een professionele kolomboormachine proberen, maar het is toch nog niet gezegd dat het zal lukken.

M2 is namelijk niet zomaar een willekeurig gekozen stuk gehard staal maar een zgn high speed steel, hetgeen betekent dat het zijn hardheid zelfs behoudt terwijl het roodgloeiend is.

Dit mesje komt uit een stuk oud machinezaagblad waarmee ooit stalen spoorrails gezaagd werden, en er worden bijvoorbeeld ook metaalboortjes van gemaakt.

 

Verhitten met een gasvlammetje in de hoop het staal aldaar zachter te maken is dus compleet nutteloos, en te heet worden tijdens het boren zal eveneens niet gebeuren.

Echter: omdat het bewerken in reeds geharde toestand gebeurt is e.e.a ook niet echt gemakkelijk, aangezien M2 staal in 2 dingen uitblinkt: hardheid & slijtvastheid.

En met 65-66 HRC is het ook beduidend harder & slijtvaster dan de meeste geharde staalsoorten die normaliter voor messen gebruikt worden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb altijd begrepen dat heel hard staal ook juist gevoeliger voor breken kan zijn, dus zijwaartse krachten. Hoe zit dat met M2?

Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Fallkniven gelamineerde messen maakt, een kern van hard staal om lang scherp te blijven en een zachtere buitenmantel om flexibiliteit te behouden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Taaiheid is volgens de specificaties inderdaad niet een van de sterke punten van maximaal gehard M2 staal, maar desondanks heb ik in de jaren '80 ook enkele ruwe kapmessen van deze zaagbladen gemaakt, alsmede een soort bowiemes waar ik ook al aardig wat boompjes mee heb omgehakt zonder dat het ding brak.

Ik heb hem nog steeds (met de originele zaagtanden er nog op):

 

GEDC3929.jpg

 

Bij het mesje dat ik nu aan het maken ben ligt het accent overigens meer op goede snijeigenschappen, en heeft het daarom ook een beduidend dunner uitgeslepen snede.

Voor ruw gebruik & hakwerk zal het dus ook niet ingezet worden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...