Ga naar inhoud
GENEGEERD

Be prepared. Wat zegt jouw DNA?


f150

Wil je je DNA laten onderzoeken?  

35 leden hebben gestemd

  1. 1. Wil je je DNA laten onderzoeken?

    • Nooit van m'n leven. Ik wil niet weten wat me kan overkomen.
      5
    • Nooit van m'n leven. Mijn DNA is top secret.
      13
    • Prima. Je kunt je beter voorbereiden op ziektes en intoleranties.
      14
    • Ik weet het nog niet.
      3


Aanbevolen berichten

Gefeliciteerd @Gamble! Mooi nieuws.

 

Het zal in de praktijk steeds moeilijker worden om je DNA onbekend te houden. Het is een machtig wapen voor de mensen met geld en macht. Overheden, verzekeraars, banken en financiële instellingen. (En als er geen DNA beschikbaar is, wordt er op steeds met synthetische

, gemerkt en ongemerkt.)

 

Het is straks niet meer de vraag of je er een DNA scan van je gemaakt wordt, maar vooral of jij de uitslag wilt weten, of alleen de organisaties met geld en macht. Het is de technologie die bepaalt wie de touwtjes in handen krijgt.

 

Het is ook voor mij de reden om emigratie te overwegen. Ergens heengaan waar dit (nog niet) aan de orde is.

Helaas deelt mijn vrouw deze plannen en ideeën (nog) niet.

Maar zodra de eerste slachtoffers vallen op grote schaal (en ik heb het gevoel dat we deze richting wel eens op zouden kunnen gaan), dan hoop ik dat er nog tijd is om te vertrekken.

Legaal dan wel illegaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bushcrafter, Survivalaar, Gladio (net stukje van Dick gelezen :p) en prepper. Gokker gaattie niet worden!!! :p:p:p

 

Hey het hele leven bestaat uit gokken, dus stiekem wordt die wel ergens een gokker :p Maar wel een voorbereide ;) Als ik je reactie zo lees dan heb jij er in ieder geval weer zin in !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd @Gamble! Mooi nieuws.

 

Het zal in de praktijk steeds moeilijker worden om je DNA onbekend te houden. Het is een machtig wapen voor de mensen met geld en macht. Overheden, verzekeraars, banken en financiële instellingen. (En als er geen DNA beschikbaar is, wordt er op steeds met synthetische

, gemerkt en ongemerkt.)

 

Het is straks niet meer de vraag of je er een DNA scan van je gemaakt wordt, maar vooral of jij de uitslag wilt weten, of alleen de organisaties met geld en macht. Het is de technologie die bepaalt wie de touwtjes in handen krijgt.

 

Tja is DNA een voorloper van merken, met een rivd chip? Ik zag iets voorbij komen, dat baby s binnenkort gechipt zouden gaan worden.. Maarja dat was van een dubieuze site. Hoe dan ook, ik laat mij niet chippen, ik ben al gekocht en betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@roelf: film niet gezien.

 

Best wel interessant om eens te bekijken. Het gaat erover dat iemand een bepaalde functie niet kan uitoefenen omdat uit z'n DNA de conclusie getrokken is dat er iets niet in orde is met hem en hij die baan niet aankan. Hij behoort dus niet tot de opper-laag van de mensheid en overal waar je komt wordt je geidentificeerd dmv iris-scans om toch maar die scheiding in de samenleven te kunnen handhaven.

 

Toch nog een happy ending, want geheel in holywood style weet hij dit systeem te omzeilen omdat zijn IQ tegen de 150 zit, en is het voor hem toch mogelijk, dmv list en bedrog, zijn droombaan (astronaut of zo) te krijgen.

 

Het gedeelte van op voorbaat conclusies trekken, dat is wat me stoort in DNA onderzoeken en dat is wat in de toekomst zeker gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voorstander van iedereen zijn DNA profiel te bewaren in een databank, door een onafhankelijke partij. Anoniem en de sleutel bij een andere onafhankelijke partij. Dus bij een misdaad mag de politie het DNA profiel bij deze partij aanleveren en bij een match kan men pas de sleutel opvragen bij een tweede partij om de naam van deze persoon te achterhalen. DNA profielen mogen nooit maar dan ook nooit in handen komen van derden.

 

Verder denk ik dat weer niet aan ontkomen ons eigen DNA te laten ontleden en bekijken op fouten\ziektes, de mens wil nu eenmaal zo lang mogelijk leven.

 

Het kan ook gebruikt worden om de mensheid sterker te maken. Er is veel inteelt binnen kleine gemeenschappen en onder bevolkingsgroepen waarvan neefjes en nichtjes met elkaar mogen trouwen. Hun DNA kan een gevaar opleveren voor de mensheid en ons voortbestaan. Er zijn nu meerdere onderzoeken die hebben aangetoond dat Neanderthalers zijn uitgestorven door inteelt.:( Dit is dus een reëel gevaar.

 

Van nature ben ik tegen iedereen die informatie over mij verzameld, maar hier ontkomen we niet aan, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het in de discussie om gaat is niet zozeer hoe je aan DNA sequencing denkt te ontkomen. Dat gaat op termijn net zo moeilijk worden als nu over straat lopen zonder ergens gefilmd te worden. Of over de openbare weg te rijden, zonder een van de 24.000 lussen te raken.

 

In de huidige technologische rat race heb je een paar opties: vechten, vluchten of ondergaan.

 

Als je niets doet, zul je het moeten ondergaan. Net als je een BNS nummer hebt, en je identiteit bij honderden instanties bekend is. Stapsgewijs en met ogenschijnlijk de beste intenties zullen overheden en medici je overtuigen dat een genen databank onmisbaar is voor het goed en veilig functioneren van de samenleving en het individu. Een onstuitbare ontwikkeling.

 

Vluchten is een optie, maar praktisch gezien is dat hetzelfde als emigreren naar een exotisch land of naar arctisch gebied. Da's niet voor iedereen weggelegd. En misschien zelfs maar een tijdelijke oplossing.

 

Er tegen vechten zal voor de meesten het maximaal haalbare zijn. Vechten doe je niet door vanaf de zijlijn hard te roepen dat je tegen bent. Bovendien: hoe ga je voorkomen dat ze je DNA bemachtigen?

 

Wat heb je met de nageboorte gedaan? Met de navelstreng? Meegenomen? Zeker niet aan gedacht zo vlak na de bevalling... Denk je dat ze die weggooien in het ziekenhuis? ;-) Of denk je dat ze die naar, ik noem maar wat, de Universiteit van Nijmegen sturen om daar dankbaar gebruik te maken van die goudmijn aan embryonale stamcellen? Is er ooit een biopt bij je afgenomen? Een punctie? Een huidstansje? Dat wordt 100 jaar bewaard in Nederland. Jouw DNA 100 jaar lang in een kelder van een ziekenhuis! Met je unieke nummer d'r op!

Dan kan die hielprik er ook nog wel bij...

 

Het briljante boekje van Sun Tzu 'The art of war' wordt regelmatig geciteerd op het forum. De tactics zijn ook bruikbaar als het gaat om DNA sequencing. Het kennen van je zwakheden (voordat de 'tegenstander' die kent) en het hebben van de kennis/intelligence levert je een strategisch voordeel op. Bovendien dwingt het je in het maken van keuzes, voordat een ander jou er toe dwingt. Of erger: je achteraf met een voldongen feit zit.

 

In mijn openingspost gaf ik het al aan: het is een precair onderwerp met veel ethisch/morele dilemma's. Know your enemies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De eerste analyse is binnen. Nog geen medische gegevens, maar wel gegevens over afkomst, voorgeslacht, relatives en een tekst dump met 700.000 regels aan ruwe DNA code, netjes verdeeld over vier kolommen met rsid, chromosome, posities en genotypes. Dat leest natuurlijk als een spannend boek;)

 

Okay, hier gaat m'n OPSEC dan:

Ik ben voor 2,9% Neanderthaler - dat je het maar weet. Met een percentiel 87:

[ATTACH=CONFIG]8254[/ATTACH]

 

En er wordt er ook al een match gemaakt met gebruikers die in hun profiel hebben aangegeven dat er gematcht mag worden. Er zitten Amerikanen bij met meer dan 1% gelijkluidend DNA. Nu was ik niet op zoek naar onbekende familieleden, maar als je Remi heet kan dit best leuk zijn:

 

[ATTACH=CONFIG]8258[/ATTACH]

 

Dan de afkomst. 96.2% Noord-Europees, met een vleugje Brits:

 

[ATTACH=CONFIG]8256[/ATTACH]

 

De echte insights volgen nog: reacties en gevoeligheden op medicaties (drug responses), risicofactoren en mutaties. Misschien levert dat meer verrassingen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...