Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat te doen bij brand


Mike

Aanbevolen berichten

In het verleden kreeg ik tijdens een BHV-cursus een tip:

 

Mocht je de hulpdiensten nodig hebben kun je het netnummer voor 112 zetten. In die tijd woonde ik in de stad Groningen, daar wordt het dan 050-112. Dit scheelt doorverbinden en dus tijd.

 

Iemand die dit kan bevestigen? Werkt dit (nog steeds)?

 

Volgens dit forum niet...http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3028.40

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Jan c, bij een woningbrand zal er al heel snel zoveel rookontwikkeling zijn dat je niets meer ziet.

Een evacuatie oefenen is dan het meest realistisch als je dit geblindoekt doet... het zal je verbazen hoe slecht je de weg weet te vinden in je eigen huis als je niks ziet.

Tijdens zo'n oefening wordt het ook snel aan iedereen duidelijk hoe belangrijk het is dat de wegen die naar buiten leiden altijd vrij zijn, want je ziet die obstakels niet.

 

Mijn ervaring is dat de kids dit alleen maar leuk vinden, zolang jij maar duidelijk maakt dat het een oefening is zullen ze geen onnodige angst ontwikkelen.

 

Zelf een brand blussen raad ik in eerste instantie iedereen af die niet minstens een cursus "kleine blusmiddelen" heeft gevolgd. Alleen een beginnende brand ( de eerste minuut dus) kun je eventueel zelf blussen.

Ik raad iedereen aan die een brandblusser wil aanschaffen geen poederblusser, maar een schuimblusser te kopen. Daarmee is elke brand in je woning te blussen en je hebt nauwelijks nevenschade. Bij gebruik van een poederblusser kun je ALLE electronische apparatuur weggooien, en als je echt pech hebt moet je ook nog ALLE stopcontacten en bedrading vervangen... in de poeder zitten zouten die alle metalen laten corroseren.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee...ik zit op te letten...want ik was ook bezig de boel in huis meer te beveiligen. In elke ruimte in huis, ook de slaapkamers zijn al brandmelders maar die ben ik aan het vervangen door doorgeschakelde melders. Dan gaat die in de slaapkamer ook af als er beneden brandmelder af gaat. Ik heb vier branddekens, in elke kamer in huis en in de keuken. Op mijn wensenlijst staat ook een CO2-melder met display.

 

Dus 2 brandblussers A/B van 6 kilo, schuimblussers en geen poederblussers.

Kan iemand me uitleggen wat het nut is van die manometer?

En waar koop ik een goede brandblusser? Ik keek online maar ik verdwaal een beetje in de site's die natuurlijk allemaal zeggen dat ze de beste hebben. Waar vind je onafhankelijk advies over de beste blussers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje goed bezig!

 

De manometer dient om te kunnen zien of de blusser nog voldoende druk heeft (ingeval van een blusser onder druk) poederblussers hebben soms een drukpatroon die je pas doorprikt als je de blusser gebruikt. Schuimblussers staan continue onder druk dus vandaar de manometer om te kunnen zien of er voldoende druk is.

Waar kopen? Hangt er een beetje vanaf, als je de blusser koopt op een adres waar ze die ook kunnen navullen heeft dat mijn persoonlijke voorkeur.

Alle apparaten zijn gekeurd dus daar zul je geen buil aan vallen. Speel je op zeker, dan is een Ajax een goede keuze.

 

En advies over schuimblussers, wellicht kun je bij de brandweer in je gemeente informatie krijgen... soms ook voor instructie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan c, bij een woningbrand zal er al heel snel zoveel rookontwikkeling zijn dat je niets meer ziet.

Een evacuatie oefenen is dan het meest realistisch als je dit geblindoekt doet... het zal je verbazen hoe slecht je de weg weet te vinden in je eigen huis als je niks ziet.

Tijdens zo'n oefening wordt het ook snel aan iedereen duidelijk hoe belangrijk het is dat de wegen die naar buiten leiden altijd vrij zijn, want je ziet die obstakels niet.

 

Mijn ervaring is dat de kids dit alleen maar leuk vinden, zolang jij maar duidelijk maakt dat het een oefening is zullen ze geen onnodige angst ontwikkelen.

 

Zelf een brand blussen raad ik in eerste instantie iedereen af die niet minstens een cursus "kleine blusmiddelen" heeft gevolgd. Alleen een beginnende brand ( de eerste minuut dus) kun je eventueel zelf blussen.

Ik raad iedereen aan die een brandblusser wil aanschaffen geen poederblusser, maar een schuimblusser te kopen. Daarmee is elke brand in je woning te blussen en je hebt nauwelijks nevenschade. Bij gebruik van een poederblusser kun je ALLE electronische apparatuur weggooien, en als je echt pech hebt moet je ook nog ALLE stopcontacten en bedrading vervangen... in de poeder zitten zouten die alle metalen laten corroseren.

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Dus als ik je het goed begrijp heb je 2 soorten AB brandblussers? Op schuim of op poeder ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, nog wel meer. Speciale voor vetbranden, sproeischuimblussers, koolzuursneeuw, prymosspraybus....

Dus erg fijn dat er een topic is met meer en duidelijker informatie.

 

Ik heb mijn oog op deze blusser laten vallen.

 

bluscapaciteit: 6 liter

blusrating: 13A-113B

brandklassen: AB 6 liter schuimblusser

hoogte: 58 cm

diameter: 14 cm

volgewicht: 9.8 kg

spuitduur: 42 sec

worplengte: 8.5 mtr

UIT VOORRAAD LEVERBAAR

drijfgas: N2 (stikstof) /16 bar

inhoud: 6 ltr schuim AT / AFFF 3%

temperatuur grenzen: 0ºC tot +60ºC

uitgerust met manometer voor visuele inspectie

wordt geleverd inclusief ophangbeugel en keuring sticker

5 jaar garantie, 10 jaar wanneer wij het onderhoud mogen uitvoeren

brandblusser voor thuis, studentenhuis, praktijk aan huis, bedrijven, enz

optimale verneveling door meest optimale sproeikop op blusslang (= incl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

mocht je brand hebben maar je weet niet precies in welke ruimte?

voor dat je een deur open doet voel met je hand aan de bovenkant van de deur of deze heet is.

is de deur heet dan niet openen (tenzij het je vluchtroute is).

mocht je de deur toch moeten openen ? ga laag op de grond zitten open de deur voorzichtig, en wees voorzichtig door de plotseling toegestroomde zuurstof kan je een steekvlam krijgen........

 

My 2 cents

 

http://www.rbc-nederland.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even iets over de brandklassen... hebben we meteen de soorten brand en brandblussers bij elkaar.

 

brandklassen.jpg

 

Vanuit de praktijk heb ik veel oliebrandjes geblust met poederblussers... lekker wit en zout.. hahaha, maar heb ook wat koolzuursneeuwblussers (CO2) gebruikt (oppassen voor de lage temperatuur van de sneeuw en het spuitstuk..)

 

Op mijn werk krijgen we specifiek les om (beginnende) branden te bestrijden.. er vliegt altijd wel iets in de fik daar... :cool:

 

grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het overzichtelijke plaatje.

Wat de blusdekens betreft, die zijn niet allemaal goed voor het blussen van vet, bleek uit test van de NVWA.

 

"De brandweer, het Instituut Fysieke Veiligheid en de Nederlandse Brandwonden Stichting raden mensen af om een blusdeken te gebruiken voor olie-en vetbranden. Volgens de stichting is het raadzamer om een deksel op de pan te doen, de vuurbron uit te doen en de afzuigkap uit te doen. "

 

Deze dekens zijn volgens brancheorganisatie Vebon veilig:

 

Ajax Blusdeken 1m x 1m

First Alert Blusdeken 1m x 1m FB100BXN

Fito Profi-line Blusdeken 1,2m x 1,8m

Fito Profi-line Blusdeken 1m x 1m

Fixxeo Blusdeken 1,1m x1,3m

TSA Blusdeken 1,2m x 1,2m

TSA Blusdeken 1,8m x 1,2m

TSA Blusdeken 1,8m x 1,8m

TSA Blusdeken 1m x 1m

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad schort er wel wat aan sommige blusdekens... zorg er voor dat je deken groot genoeg is om een mens te omhullen...

Ook daar worden we in getraind dus... op brandende poppen, zorg maar dat je het uitkrijgt..

 

Dus branddeken top!! maar wel groot genoeg en zorg ook dat je weet hoe je m moet gebruiken... wij hebben de 1,8x1,8 meter dekens, erg fijn omdat je daarmee zelf ook beschutting hebt tegen de vlammen als je iets of iemand "blust"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...