Ga naar inhoud
GENEGEERD

BOB (wat voor?)


Wonderland

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een zeer kleine heuptasje, waarmee ik me 72 uur kan redden, tot ik op m'n eerste cache ben beland. en meestal ben ik binnen een uur of max twee uur wel bij een van de caches aangekomen. vandaar uit kan ik vrij simpel, naar de volgende cache en naar m'n Bol.

 

Ik hoop dat door m''n early detectie, ik allang bij m'n bol ben.. mijn caches, bevatten elk voldoende materiaal, voor een winterbivak, als het nodig is. de kans dat de caches tussentijds geplunderd, worden is nagenoeg nihil. Zolang ik nederland niet uit hoef. Op weg tussen mijn caches, kan altijd ook nog even aanwippen bij de SC.. voor bakkie thee en even warm worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wonderland,

 

Zo even uit m'n hoofd (zal wel flink wat vergeten)

Ongeacht het weer/seizoen heb ik altijd een onderkomen in de vorm van een tent/tarp bij me. Ik heb een Coleman bedrock 2 (niet tevreden over ivm kwaliteit) of een DD 2x3mtr tarp. Een Marmot synth slaapzak met een extreem waarde van -10 (model ben ik even kwijt). Tevens een Optimus Climber 123R branderset met spork. 3sets met ondergoed/sokken/t-shirts (ondergoed en t-shrtos van Helly Hansen) en 1 Fjallraven Vidda. 1x Tenson regen jas/broek.

Voor de herfst/winter komt er een KL Gore-tex hoes bij voor de slaapzak.

Tevens 3x MH maaltijd en 3x BP-5 3x rol mentos snoep. 1x Life straw en 1x Hiker Pro en 1x30st Katadyn MP1. 1x Nalgene 1ltr wide mouth fles.

30mtr 550cord

Recta DT200 compas

 

Medikit met:

6x 10x10cm snelverband

Pleisters

Steri strips (hechtstrips)

Pijnstillers (Paracet en Ibu en Naprox)

Anti histamine tabs (denk hooikoorts, bijen/wespensteek)

Schaar en splinterpincet

6x Alu gaascompres

1x rol watervast verbandtape

Photonlampje

4x paar latex handsch.

Sterilon

10x Alcohol wipes

Betadine

Norit

Victorinox Handyman

Unbelievable saw (werkt echt perfect!) Zeker iets voor de prepshop @Simurgh

Firsteel/aansteker/lucifers/halve kaars/wattebollen in vaseline

Alles in een Lowe Alpine Airzone Centro 45+10

[ATTACH=CONFIG]5433[/ATTACH]

 

Plus alles wat ik nog vergeten ben... :D

 

En het kan zomaar zijn dat m'n BOB over 6maanden weer is aangepast. Basis is wel het zelfde....

Beste preppers,

 

Aangezien afgelopen SC het toch qua warmte minder was ben ik me het volgende gaan afvragen.

 

Ik heb nu een algemene bob. Deze neem ik naar elke SC mee en als ik zin heb om te oefenen kan de bob mn rug op ;)

 

Zijn er mensen die een winter/zomer bob hebben?

Ik ben van mening dat ik zomers geen tent, bivakzak én een slaapzak hoef te hebben.

Ook zullen er vast wel meer spulen zijn die je zomers/swinters niet/wel meeneemt.

 

Graag jullie mening,

 

Groetjes Wonderland

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede strategie @gerbewoner.

Ik heb dan weer wel een Bob klaarstaan, met min of meer de basis. Afhankelijk van waarheen, hoelang en weersomstandigheden gaan extra's mee. Met de auto gaat natuurlijk veel meer dan lopend of fietsend. Ik moet zeggen dat ik de extra's niet klaar heb liggen en ook nog niet zoveel ervaring dat ik naar elke situatie binnen een half uur ben voorbereid. Maar als het moet sta ik in 1 minuut buiten met Bob en eventueel een slag wapen.

Ik heb inmiddels meerdere slaapzakken, eentje standaard in de auto, een zomer licht, een zomer comfortabel, een zomer super licht, een winter -18 licht, tja keuze genoeg. Ik gooi ook bijna nooit wat weg (handicap). De meeste heb ik gekregen of goedkoop opgesnord, op 1 na. Ik vind het wel ook altijd lastig, meestal merk ik in praktijk dat ik veel minder nodig heb dan erin zit maar dat heeft waarschijnlijk iedereen. Oefenen doet wonderen (doe ik nog te weinig) want dan merk je pas echt wat handig is en wat niet. Goed gesprek over gehad met oa @jada, die heeft heel wat ervaring met bushcraften en brengt alles direct in praktijk! En dat zijn goede oefeningen voor als je je Bob een keer echt nodig hebt.

 

 

Veel zooi hebben is fijn.

Dan valt er wat te kiezen (opties, opties, opties)

 

Maar,...alles wat je niet mee neemt is mooi meegenomen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me zelf afvraag is hoe vul je je bob het beste. Als je je bob inpakt en hem neerzet valt hij naar voren, naar achteren of hij blijft staan. Dit valt dus ook op je rug zo. Vul je hem nu zo dat de zware dingen tegen je rug aanduwen? Of beter van je af. Of misschien vul je hem evenwichtig. Maar ook dan weer de vraag, gaan de zware dingen onderop zodat de tas "naar beneden trekt". Of gaan de zware dingen bovenin zodat de tas jou iets naar voren duwt?

Ik liep vandaag met een volle rugzak en vroeg me af wat het minst belastend is voor je rug bij langer lopen.

 

Er is veel te vinden online.

Basis:

Gewicht dicht tegen je rug en zo laag mogelijk.

Denk aan evenwicht dan zou deze regel logisch moeten zijn...

 

Daarnaast moet je in volgorde van veel gebruik of snel bij kunnen de rugzak vullen.

Dus alles wat je veel gebruikt of snel bij wil als laatste inpakken, waarbij de eerste regel natuurlijk blijft gelden.

 

Daarnaast heb ik altijd een vaste vuil plek:

De plastic tas met je vuile spullen en een nog betere, dikke plastic zak, voor afval ( we gooien om diverse redenen NIKS weg)

 

En als je een paar keer gaat wandelen/camperen met rugzak dan kom je heel snel achter wat goed voor je werkt....

 

Een goed passende rugzak en/of afgestelde rugzak is ook van groot belang.

Een veel gemaakte beginnersfout is dat er teveel gewicht op de schouders gedragen wordt.

De schouderriemen zijn er alleen om je rugzak overeind en tegen je rug te houden.

Het gewicht moet op je heupen zitten, dus de heupgordel.

 

Je gooit de rugzak op je schouders, alle gewicht dus op je shouderbanden.

Dan maak je de heupgordel vast en zorgt dat hij op de juiste hoogte zit, even vooroverhangen of omhoog wrikken of de schluderbanden goed aantrekken, enz.

Dan laat je de schoudergordels iets vieren zodat het gewicht op je heupen zakt.

 

Heel belangrijk is dus dat bandje op je borst dat ervoor zorgt dat je schouderbanden goed op hun positie blijven zitten.

Als dat er niet zou zijn dan zouden je schouderbanden heel makkelijk van je schouders moeten glijden zo los zitten die.

 

Uitzondering is zwaar terrein, dan moeten de schouderbanden strakker om te voorkomen dat de rugzak teveel kan bewegen op je rug en je makkelijk uit balans kan trekken..

 

Enz enz

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...