Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorbereiden op een crisis - interessant artikel van Zero Hedge


TyrionLannister

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

 

Ik heb wat gemengde gevoelens bij dit artikel; Z'n punt is dat uit de geschiedenis blijkt dat de wereld nog nooit vergaan is (figuurlijk) na crisissen en dat deze allemaal hun eigen verloop hebben die over vele jaren uitgesmeerd kunnen zijn. Ook kijkt hij naar de Grote Depressie die in 1929 begon, concludeert dat dit geen pretje was voor de meeste mensen maar dat dit ook niet Armageddon was (het einde van de wereld). Een ander punt wat hij aanhaalt is dat als je de statistieken vergelijkt met bijvoorbeeld 1929 (ev) we nu ook middenin een enormre crisis van die grootte zitten. Hij komt in het artikel uit bij voedsel zekerheid en hoe je dit het beste kunt doen. Voor tien jaar voedsel inslaan (zolang kan een crisis duren) vind hij niet zo'n goed idee. Beter is het volgens de schrijver om het zelf te verbouwen. Op dat laatste komt hij in een nieuw ander artikel terug.

 

Dat de wereld in figuurlijke zin nog nooit vergaan is, is duidelijk. Waarschijnlijk komt er een herstel na verloop van tijd maar resultaten uit het verleden bieden nu ook geen garantie. Niemand die weet hoelang het duurt. Hoe kom je die tijd het beste door? Zelf voedsel verbouwen klinkt inderdaad leuk maar voor welke gewone burger is dit nu realistisch om er volledig van te kunnen leven? Ik ben benieuwd of hij met opmerkelijke ideeen komt hoe je dat zou moeten aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zeker een mooi artikel @TyrionLannister.

 

Het zet mij wel aan het denken. De schrijver heeft gelijk als hij zegt dat de wereld nog nooit is vergaan. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als The End Of The World As We Know It.

 

Het is zonder meer een feit dat de mens na elke ramp, elk natuur geweld en elke oorlog de stukken weer bij elkaar raapte en weer verder ging. Dat wil zeggen, zij die het overleefden. En dat is waar het bij preppen om draait, zoveel mogelijk kans maken het te overleven.

Daarnaast is er natuurlijk wel een verschil met de mens van 1945 en de mens van nu. Wat bezit de gemiddelde mens nu nog aan kennis over zelfredzaamheid? Wat ik allemaal al niet geleerd heb in de afgelopen jaren!

 

In 1945 werd toch in elk dorp nog met de deuren open geslacht, stonden huisvrouwen fruit en groentes in te wekken, kortom toen wist elke boerenlul nog waar de melk vandaan kwam, en wat het verschil was tussen nieren en lever.

 

Maar tegenwoordig raakt men lichtelijk in paniek als de supermarkt dicht is, laat staan voor meerdere dagen. We zijn onthand als het internet eruit ligt en we niet kunnen bankieren of chatten. We zijn te afhankelijk geworden van techniek. We zijn veel kwetsbaarder dan onze voorouders. We leven ook met steeds meer mensen op een klein gebied (verstedelijking). Bij een werkelijke crisis, waarbij de voedselvoorziening in het gedrang komt, zullen er dan ook veel meer slachtoffers vallen.

 

Nee, de beste man heeft wel gelijk dat de wereld nog nooit is vergaan. En het is ook makkelijk concluderen dat er altijd mensen zijn die het overleven. Maar je zal er maar middenin zitten, in echt oorlogsgeweld of een echte hongerwinter. Dan is het een schrale troost dat de wereld niet echt vergaat....

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waarheid ligt mijn inziens ergens in het midden. Als je een periode kan overbruggen en wat vangnetten hebt, maak je best wel kans om te overleven. Hoe lang je moet overbruggen hangt van iedereen persoonlijk af en van het soort ramp dat je verwacht. Het probleem is dat als je te specifiek gaat preppen, je geheid een andere ramp krijgt waarop je dan toch niet bent voorbereid. Zelf hou ik het dus algemeen en zo breed mogelijk. Helemaal voedselonafhankelijk worden zal voor de meesten van ons niet lukken denk ik maar het scheelt natuurlijk wel als je je voeding (in geval van ramp van minderwaardige kwaliteit ?) kan aanvullen met eigen gekweekt materiaal. Als je daarnaast je energieafhankelijkheid kan verminderen (verwarming, elektriciteit, vervoer), een watervoorraad hebt, wat ehbo materiaal, wat cash en eventueel nog diverse gereedschappen en verdedigingsmiddelen, dan kom je mijn inziens een heel end. Intussen krijg je wat tijd om je aan te passen of om een andere oplossing te zoeken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...