Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb aardig wat fleece dekens hier in huis liggen, genoeg voor Mijzelf,vader,moeder,zusje en 2 hondjes en de poes!

En wij hebben dan een Houtkachel, is ook heel erg praktisch.. een keteltje met water erop en je hebt gekookt water! Wij hebben nu ongeveer 4 jaar een houtkachel, kost wat maar dan heb je ook wat.

Het is veel goedkoper dan een CV.

Als je het geld hebt, zou ik het zeker aanraden!

• 3 weken later...
Voorbereid op noodsituaties: bekijk de noodpakketen Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:

Steeds topics doorgelezen en gezocht naar een kachel die zonder stroom en schoorsteen kan branden. Het werd een .....

Zibro R24TC.

Zo net het bericht gekregen dat hij morgen wordt geleverd. I'm very happy.:D

Geplaatst:

Je oppert het zelf al, maar een fleecetrui onder je kleren is echt geniaal... ik draag het altijd in de winter met temp tot -22 soms en het werkt het best van allemaal!

Verder is dons een goede verwarmer, ik heb donzen ski-jacks en een lange jas gevuld met dons.. ik ben er zelf helaas allergisch voor maar anders had ik ook een donzendekbed gekocht.. (jassen gaat nog wel maar eronder slapen is hel met een allergie)

Dussss: fleece met dons erover en je bent echt warm!

Geplaatst:
Steeds topics doorgelezen en gezocht naar een kachel die zonder stroom en schoorsteen kan branden. Het werd een .....

Zibro R24TC.

Zo net het bericht gekregen dat hij morgen wordt geleverd. I'm very happy.:D

Goede keus, ik heb hem ooit gekocht om in de tent te gebruiken als we gingen camperen bij temperaturen onder 0. Hij staat nu als backup op mijn BOL. Zorg wel voor wat ventilatie! Ze branden, met de juiste brandstof reukloos, alleen bij het opstarten en uitzetten vind ik er wat stank vanaf komen.

• 2 weken later...
  • 13 jaren later...
Geplaatst:
Op 27-8-2012 om 23:54, frank1964 zei:

Warm nooit je slaapzak / bed op met je eigen warme adem. Hier zit teveel vocht in wat het isolerend vermogen van je slaapzak / deken teniet doet. Voor verwarming hoofd draag je een bivakmuts. Draag zo min mogelijk kleding in bed, wel je kleding in bed opwarmen voordat je je aankleedt.[quote)

Kijk, daar had ik nog nooit bij stil gestaan. Was me natuurlijk wel bewust van vocht in uitademing, maar dat dit zoveel kan zijn dat de isolatie van je slaapzak daar minder van wordt? Nee dus. Goede tip!

Vroeger hadden we winters waarin het binnen net zo hard vroor als buiten.

In de slaapkamers zaten dikke lagen condens‑ijs aan de binnenkant van de ramen, en soms lag er zelfs een beetje rijp op de dekens als je wakker werd.

Als peuter kroop ik wel eens helemaal onder de dekens, voeten‑eind, om het warm te krijgen. Een keer ben ik daar zelfs in slaap gevallen en werd wakker door zuurstofgebrek. Dat had toen echt mis kunnen gaan — maar dat besef je pas jaren later.

Het laat wel zien hoe snel dingen fout kunnen gaan in koude omstandigheden, zeker bij kinderen. Je lichaam reageert anders, je kruipt dieper weg voor warmte, en je hebt nog weinig reserves.

Als peuter onder de dekens kruipen en daar in slaap vallen betekent:

je ademt je eigen uitgeademde lucht weer in

het zuurstofgehalte daalt

het CO₂‑gehalte stijgt

je lichaam kan daar als klein kind niet goed tegen.

Dat kan leiden tot:

duizeligheid

suf worden

bewustzijnsverlies

in extreme gevallen: ademstilstand

Het is een herinnering die me altijd is bijgebleven, en die ook nu nog laat zien hoe belangrijk het is om situaties goed in te schatten en risico’s niet te onderschatten.

Misschien dat anderen hier ook zulke ervaringen hebben uit vroeger tijden — momenten waarop je achteraf denkt: dat had anders kunnen aflopen.

Geplaatst:

We hadden vroeger een houtkachel waar we als gezin omheen zaten, met dekens hadden we net een soort zithoek waar de warmte wat bleef hangen, en voor ons gevoel behaaglijk was, want de kozijnen van de ramen en deuren tochten nogal als de wind er op stond waaide er wel fijne sneeuw naar binnen, mijn moeder had daar wat op gevonden ze plakte stevig doorzichtig plastiek op de kozijnen en dan was het een stuk warmer in de woonkamer.

Wat foto's van vroeger.

IMG_0053.thumb.jpg.c4af2275c8aa38b0cec08757ea65f6d8.jpgFamilieJakobvanGennep(2).thumb.jpg.e7c5be7fdd2440bdca793af48b0286e1.jpgIMG_0057(2).thumb.jpg.ecce153fe491d8f99a91ee1136842b3f.jpgIMG_0058.thumb.jpg.605400686e60129ff70f97ba8b192f86.jpgIMG_0064.thumb.jpg.c062aa0364d53907414e7991c67ffbdc.jpgIMG_0072.thumb.jpg.08508b628c52319e13c058f39785d79c.jpgIMG_0098.thumb.jpg.7712fb9cacf6f8aa65f56286df7c8acc.jpgIMG_0112.thumb.jpg.d454494ef60948a08e48ac7f82ce210b.jpgIMG_0115.thumb.jpg.b222565e84250760660d2b5544fdc951.jpg

Maar we waren de koude ook wel wat koude gewend, we speelden veel buiten haha voor al ik achter het huis hadden we een sloot die achter de woningen langs liep had een keer de bijl van mijn vader mee genomen en wilde een gat in het ijs kappen, het ijs was tot aan de bodem bevroren en stopte er maar mee op het damsterdiep was het ijs ook behoorlijk die er kon met gemak een vrachtwagen overheen rijden dertig cm of dikker was geen uitzonderring.

Als jongknaapje stond ik als eerste op het damsterdiep en als laatste als het al behoorlijk aan het dooien was en op verschillende plekken ronde gaatjes in het ijs door het stromen onder het ijs.

O nog wat als het begon te dooien ging mijn vader met mij over het ijs om paling onder het smeltende ijs vandaan te scheppen in ik pakte ze dan om in de emmer te doen, het was later wel smullen van de gebakken paling.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...