Pg23 Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Mijn vader heeft me al geleerd hoe ik wijn maak, ik heb mezelf geleerd echt zelf te brouwen (geen blik, granen malen, x minuten op x temp koken, hop erbij, gist, bottelen etc.) maar kaas maken e.d. kan ik (nog) niet. Ik zit te denken om dit setje te kopen: http://www.brouwmarkt.nl/startset-kaasmaken-luxe-inclkaaspers-p-5003825.html Dat noem ik nog 's onafhankelijk! Het mooie van bier brouwen is dat met in de middeleeuwen het gebruikte om vervuild water drinkbaar te maken. Dat kwam achteraf (dankzij de microbiologie) door het moeten koken. Vaak recepten als 30 min. 60 graden, 15 min. 90 graden, 30 minuten 70 graden etc. Idee voor jullie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pg23 Geplaatst: 21 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Een belangrijk punt is wel dat lager en wijn op een bepaalde temperatuur moeten vergisten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Ik zou zelf geen tijd besteden aan kaas maken, zuivel voegt weinig toe aan een dieet, nodig heb je het zéker niet, het zorgt voor botontkalking (het maakt een zuur klimaat in je lichaam!) en klooit met je suikerspiegel ook nog. Ik mag graag een beetje kaas op de pizza, of een keer op brood - voor de lekker. Maar als het er niet is, prima, beter zelfs. Ik zou er geen prepskills voor aanleren of resources aan besteden in elk geval Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pg23 Geplaatst: 21 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Dat is waar, ik heb zelf een lactose-intolerantie. maar wat dacht je van wecken, bier, wijn, jam? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 @Pg23: Probeer de zoekfunctie eens, er is al heel wat geschreven over wecken, etc. Uitermate belangrijk voor het conserveren van voedsel voor de wintermaanden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hippo Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Brouwmarkt is een winkel die ik in z'n geheel mee wil nemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pg23 Geplaatst: 21 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2013 @Pg23: Probeer de zoekfunctie eens, er is al heel wat geschreven over wecken, etc. Uitermate belangrijk voor het conserveren van voedsel voor de wintermaanden. Dat bedoel ik! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nature Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Ik heb geen geduld voor kaas te maken. Het maken zelf is geen probleem, maar het lange wachten tot je het mag consumeren is niet leuk. :-) Je kan wel de thermometer en kaasdoeken gebruiken om platte kaas te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
All D. Survivalist Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Ik zou zelf geen tijd besteden aan kaas maken, zuivel voegt weinig toe aan een dieet, nodig heb je het zéker niet, het zorgt voor botontkalking (het maakt een zuur klimaat in je lichaam!) en klooit met je suikerspiegel ook nog. Ik mag graag een beetje kaas op de pizza, of een keer op brood - voor de lekker. Maar als het er niet is, prima, beter zelfs. Ik zou er geen prepskills voor aanleren of resources aan besteden in elk geval Melk, yoghurt en dergelijke zijn inderdaad niet gezond en zorgen voor insuline pieken. Kaas en boter doen dit echter niet. Vet remt zelfs de opname van suiker af en verlaagt dus de insuline pieken. Maar inderdaad, een mens kan leven zonder enige zuivelproducten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepperpappa Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Wijn maken is altijd goed. Pre- en tijdens SHTF Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pg23 Geplaatst: 22 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 mei 2013 Kon ik er maar van leven ;-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.