hamster Geplaatst: 2 mei 2013 Delen Geplaatst: 2 mei 2013 hoi prepper en preperinnetjes Na wat berichten heen en weer onder het topic zelf lonten maken, dacht ik zet gelijk mijn document om biodiesel te maken maar online. Weet bijna voor 100 % zeker dat @vheeswijk en @Heksenboot hier naar gaan kijken er staan ook wat scheikundige vergelijkingen in, ben benieuwd naar hun antwoorden. 'biodiesel' maken Zoals altijd elk commetaar is welkom. Hamster. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 mei 2013 Delen Geplaatst: 2 mei 2013 hoi prepper en preperinnetjes Na wat berichten heen en weer onder het topic zelf lonten maken, dacht ik zet gelijk mijn document om biodiesel te maken maar online. Weet bijna voor 100 % zeker dat @vheeswijk en @Heksenboot hier naar gaan kijken er staan ook wat scheikundige vergelijkingen in, ben benieuwd naar hun antwoorden. 'biodiesel' maken Zoals altijd elk commetaar is welkom. Hamster. Ziet er goed uit. @vheeswijk schudt dat zo uit z'n mouw, of dat klopt allemaal. Gebruik je het zelf in je auto, Hamster? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 2 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2013 nee ik gebruik dit als lampolie,starter voor vuur enz, voor diesel zul de duitse spritus of bio-ethanol(goedkoop verkrijgbaar bij action btw) moeten gebruiken. Ziet er goed uit. @vheeswijk schudt dat zo uit z'n mouw, of dat klopt allemaal. Gebruik je het zelf in je auto, Hamster? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 2 mei 2013 Delen Geplaatst: 2 mei 2013 @hamster: Wat ik jou de laatste tijd continue zie posten is een wat uitleg met een link naar speedy.sh ... Zie: http://preppers.nl/forum/search.php?searchid=748831 Kan je daar gratis downloaden of verdien jij daar op een of andere manier geld mee of zo? Er is zoveel info op het net te vinden en het enige wat ik zou zie posten zijn speedy.sh links... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 2 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2013 @wodan ik verdien daar niks aan het is gewoon een site waar je documenten in welk formaat kunt uploaden, zodat andere mensen dat daar kunnen downloaden zonder dat daar kosten aan zijn verbonden, voor mij of voor de downloaders de documenten die ik daar upload zijn of te wel in word doc formaat of in pdf , er zit ook geen reclame aan verbonden zoals bij andere sites. hoop dat je antwoorden nu zijn beantwoord dit is de hoofd pagina kijk zelf maar http://www.speedyshare.com/ Hamster. @hamster: Wat ik jou de laatste tijd continue zie posten is een wat uitleg met een link naar speedy.sh ... Zie: http://preppers.nl/forum/search.php?searchid=748831 Kan je daar gratis downloaden of verdien jij daar op een of andere manier geld mee of zo? Er is zoveel info op het net te vinden en het enige wat ik zou zie posten zijn speedy.sh links... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 2 mei 2013 Delen Geplaatst: 2 mei 2013 hoi prepper en preperinnetjes Na wat berichten heen en weer onder het topic zelf lonten maken, dacht ik zet gelijk mijn document om biodiesel te maken maar online. Weet bijna voor 100 % zeker dat @vheeswijk en @Heksenboot hier naar gaan kijken er staan ook wat scheikundige vergelijkingen in, ben benieuwd naar hun antwoorden. 'biodiesel' maken Zoals altijd elk commetaar is welkom. Hamster. @hamster : Ik heb je document gelezen. Het is een kolfje naar mijn hand . Ik ben nog met het document bezig, maar ik kan nu al het volgende zeggen: Het is een transesterificatie met alcoholen (Ethanol en Methanol) dus water moet je zien te vermijden, die geven alleen maar zepen die voor die storende emulsies zorgen. Gebruik dus bioethanol (96%) i.p.v. spiritus (85%), want deze bevat 15% water! Een nadeel is dat natronloog (waarvoor je de WC-ontstopper kunt gebruiken) minder snel zal oplossen dan in spiritus. In de laatste stap kan een troebele laag ontstaan. Als de scheiding toch nog goed te zien is kun je de bovenlaag voorzichtig afgieten. Het is niet erg als toch nog een beetje van de onderste laag meekomt. Aan dit troebele afgietsel een flinke soeplepel bison vochtvreter toevoegen (calciumchloride). Dit enige uren laten staan met regelmatig omzwenken. De biodiesel moet naar mijn verwachting kristalhelder worden en kan gemakkelijk afgegoten worden. De verkregen biodiesel is voor de meeste toepassingen zuiver genoeg en bevat zeer weinig corrosief chloride. Voor verdere zuivering (misschien voor motorbrandstof) kun je de 'biodiesel' wassen met een beetje water met een theelepeltje calcium chloride of keukenzout (nu mag géén emulsie ontstaan). Laten staan tot lagen zijn gescheiden. Wederom de bovenste laag pakken. en nogmaals drogen op soeplepel calciumchoride. De biodiesel kan sporen chloride bevatten in fijne suspensie. Die kun je verwijderen door deze te filtreren over gips, krijt, of een ander geschikt filtreerhulpmiddel. (misschien werkt gewoon papier ook goed). Ik ben benieuwd! @vheeswijk (huischemicus) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Dank, echter: Goed gefilterde (1mu) gebruikte plantaardige olie is prima bruikbaar als brandstof bij licht aangepaste dieselauto's mits de buitentemperaturen niet al te laag zijn. Anders bijmengen met diesel enzomeer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 @jobs: Jij hebt het over plantaardige olie in onbewerkte vorm. Dit kun je inderdaad oudere dieselmotoren voeren, 'k zou het alleen niet in een common rail diesel gooien. Dit artikel gaat over biodiesel, dus een brandstof gemaakt uit plantaardige olie. Indien goed gemaakt, geschikt voor alle dieselmotoren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 @jobs: Jij hebt het over plantaardige olie in onbewerkte vorm. Nee. Ik heb het over gebruikte plantaardige olie. Dit artikel gaat over biodiesel, dus een brandstof gemaakt uit plantaardige olie. Indien goed gemaakt, geschikt voor alle dieselmotoren. Ook daarover zijn de fabrikanten nog niet 100% helder. Zie de info die op mijn auto geplakt zit en de onduidelijkheid als je dealer of distributeur vraagt naar waar nou het probleem zit. (de wagen is van na de millenniumwisseling) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Nee. Ik heb het over gebruikte plantaardige olie. Ook daarover zijn de fabrikanten nog niet 100% helder. Zie de info die op mijn auto geplakt zit en de onduidelijkheid als je dealer of distributeur vraagt naar waar nou het probleem zit. (de wagen is van na de millenniumwisseling) Gebruikt frituurvet is niet hetzelfde als biodiesel, dat was mijn punt. Na filteren kun je dat in een oude diesel gooien, maar je kunt het ook bewerken met loog e.d. zodat je zogenaamde biodiesel krijgt. Fabrikanten doen altijd moeilijk op dat gebied. Neem bv E10 brandstof. 10% ethanol bij de benzine, betekent dat. Bijna alle fabrikanten zeggen dat ze niet kunnen garanderen dat hun auto's daar goed op lopen, terwijl E10 speciaal gemaakt is voor E95 auto's. Euro 95 bevat ook 5% ethanol, dus het verschil tussen E10 en Euro 95 is maar klein. Desondanks willen fabrikanten geen enkel risico nemen en raden ze het af, terwijl er volkstammen op rond rijden zonder problemen. Ze zijn gewoon te lui om zelf motoren te testen met E10, want dat kost uiteraard weer geld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Gebruikt frituurvet is niet hetzelfde als biodiesel, dat was mijn punt. Ik heb nooit anders beweerd! Desondanks willen fabrikanten geen enkel risico nemen en raden ze het af, terwijl er volkstammen op rond rijden zonder problemen. Ze zijn gewoon te lui om zelf motoren te testen met E10, want dat kost uiteraard weer geld. Terwijl wat slangetjes en pakkingen van het juiste materiaal de meeste protentiële `problemen` 100% oplossen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Ik heb nooit anders beweerd! Terwijl wat slangetjes en pakkingen van het juiste materiaal de meeste protentiële `problemen` 100% oplossen. Oh, dan heb ik wat scheef gelezen. Ondertussen rijdt de skoda al jaren op E10, goedkoper (paar cent) en meer power! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 3 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 3 mei 2013 @Raycoupe en @jobs blij dat jullie de discussie gedaan hebben grijnss;) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Oh, dan heb ik wat scheef gelezen. Ondertussen rijdt de skoda al jaren op E10, goedkoper (paar cent) en meer power! Al eens de calorische waarde tov de finacliele kost uitgezet? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Al eens de calorische waarde tov de finacliele kost uitgezet? Uiteraard niet. Een auto op bio-ethanol levert een stuk meer pk's dan op Euro 95 (Neem bijvoorbeeld de Koenigsegg, 800pk op Euro 98, 1200 op E85) 'k Heb de mogelijkheid onderzocht om m'n tweecylinder visa blokje om te bouwen naar E85, die zou dan van 34,5 naar bijna 42 pk gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Levert... Hum, KAN leveren. Mits het juiste motormanagement klopt dit. Het verbruik in liters is op E85 dan ook weer een pak hoger dan op Euro98. Het RENDEMENT van een alcohol in een benzinemotor is NIET beter dan van een benzine motor op benzine tenzij je de compressie aanpast, dan kan je met alcohol wel hoger rendement halen... Voor de 'zuinigheid' noch in kostprijs nog in brandstofvolume / energiedichtheid moet je het niet doen. Op het net genoeg te vinden, bvb: http://wikimobi.nl/wiki/index.php/Ethanol#Rendementen.2C_theorie_en_praktijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 @wodan: Ok kan, maar dan heb je het over E85 en moet igv een visa blokje alleen de sproeier aangepast worden. Die Koenigsegg, is een uiteraard specifiek erop gebouwd. E10 vergt geen aanpassing uiteraard. En hoe krijg je dit offtopic gelul nu weer in 't spoor... Zou 't helpen als ik alleen Biodiesel noem? 't Begon allemaal met het feit dat autofabrikanten vaak geen garantie meer geven als je pure biodiesel in je dieselmotor gooit, danwel E10 in je euro 95 motor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Dank, echter: Goed gefilterde (1mu) gebruikte plantaardige olie is prima bruikbaar als brandstof bij licht aangepaste dieselauto's mits de buitentemperaturen niet al te laag zijn. Anders bijmengen met diesel enzomeer. @jobs : Inderdaad. De onversneden biodiesel haalt natuurlijk nooit de performance van 'gewone' diesel in motoren. Als pure brandstof (bv. in een brander) verschillen ze niet veel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 3 mei 2013 Delen Geplaatst: 3 mei 2013 Biodiesel is de brandstof aanpassen aan de motor, is een gedacht. Standaardisering is er, de standaard halen is niet zo simpel. Nadelen: vele dichtingen en slangen kunnen er niet tegen, gefluoreed rubber daarentegen wel. Je blijft bezig met je brandstof aanpassen. Prima als de basis zwaar vervuilde vetten zijn, niet zo verstandig als het propere olie is. Simpeler, je past de motor aan aan je brandstof, dit hoef je maar eenmalig te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.